🔘رابطه میان ابن تیمیه و سلفیت
در مطلب پیشین درباره چیستی سلفیت بیان کردیم که دو احتمال برای واژه «#سلفیة» قابل تصور است:
👈اول: صیغه مؤنث سلفی که به معنای منسوب به سلف است.
👈دوم: مصدر صناعی به معنای جریان و گرایشی که به دنبال بازگشت به فهم سلف است.
🔹#ابنتیمیه موارد متعددی از واژه «سلفیة» استفاده کرده است اما میتوان مدعی شد، در هیچیک از این موارد، سلفیت به معنای جریان و گرایش اراده نشده و تنها به معنای منسوب به سلف به کار رفته است.
🔸همه استعمالات "#سلفیه" در نوشتههای ابنتیمیه بدین ترتیب است:
1️⃣ آثار السلفیه: ابنتیمیه در موارد متعددی آن را وصفی برای «آثار» به کار برده است، برای نمونه درباره فضیلت شب نیمه شعبان از این تعبیر استفاده کرده است.
مراد او از «آثار السلفیة» مطالبی است که منسوب به سلف است.
2️⃣ طریقة النبویة السلفیة: از دیگر استعمالات سلفیه، وصف برای طریقه نبویه است. در این استعمالات نیز سلفیه به معنای منسوب به #سلف است و نه جریان فکری.
3️⃣ طریقة السلفیة: ابنتیمیه در مواضع دیگری از عبارت «الطریقة السلفیة» استفاده کرده است، مانند:
کسانی که بر اساس نصوص الهی و شیوه سلفی و فطرت خدادادی که بندگان را بر پایه آن آفریده میگویند....
از اوصافی که در کنار سلفیه بیان شده، فهمید میشود مراد ابنتیمیه از این موارد، جنبه وصفی این الفاظ است که در آن به دنبال نسبت دادن این طریقه به خدا و شرع و عقل است مانند «الطریقة السلفیة الشرعیة الإلهیة» و «الطریقة العقلیة السلفیة الشرعیة الکاملة».
4️⃣مذهب السلفیه: ابنتیمیه در یک مورد از عبارت «مذهب السلفیه» استفاده کرده است که با مطالعه آن فهمیده میشود مراد او مذهب سلف است:
بلکه جمهور مسلمانان این اسم را تأویل نمیکنند و این مذهب سلفیه و جمهور صفاتیه است.
5️⃣سلفیه در مقابل دیگر مذاهب: حتی در مواردی که ابنتیمیه سلفیه را در کنار دیگر مذاهب و گرایشهای فکری به کار برده نیز، نمیتوان آن را به معنای یک جریان فکری به شمار آورد؛ زیرا فرقهنگاران هیچ اشارهای به وجود جریانی در سدههای نخستین اسلامی که با عنوان سلفیه شناخته شود و چنین اعتقادات مشترکی داشته باشند، نکردهاند، بنابراین مراد از سلفیه در این عبارات ابنتیمیه، همان سلف است.
🔸درنتیجه اگرچه ابنتیمیه همواره #منهج سلف را منهجی برگزیده دانسته و گفته است: «ویقال للطریقة السلفیة: الطریقة المُثلی.»، اما هیچگاه منهج و شیوه برگزیده خود را بهعنوان منهج سلفیت معرفی نکرده است.
🔸شاگردان و معاصران ابنتیمیه نیز روش او را بازگشت به سلف دانسته اند اما به آن عنوان سلفیت ندادهاند.
👤ابن قیم جوزیه (م 751 هـ) بهعنوان مهمترین شاگرد ابنتیمیه اصطلاح سلفیت را برای منهج ابنتیمیه به کار نبرده است.
👤ابن کثیر دمشقی (م 774 هـ) که بهرهمندی از "عقیده سلفیه" را برای برخی علما گزارش کرده، نیز هیچگاه ابنتیمیه را بهعنوان صاحب منهج سلفی معرفی نکرده است.
👤همچنین علم الدین بِرزالی (م 739 هـ)، جمال الدین مِزّی(م 742 هـ)، ابن عبدالهادی مقدسی (م 744 هـ)، ابوحفص بزّار (م 749 هـ)، شهاب الدین عمری (م 749 هـ)، از شاگردان مستقیم ابنتیمیه که تألیفات آنها قابل دسترسی است، از ابنتیمیه بهعنوان صاحب منهج سلفیت نام نبرده اند.
🔅بنابراین کاربست اصطلاح #سلفیت بهعنوان منهج و جریان عقیدتی که ابنتیمیه پایهگذار آن بوده، در زمان حیات او وجود نداشته، اما سلفیت به معنای سلف و پیشینیان استعمالات زیادی داشته است.
📌#نقد_وهابیت
📌#انتساب_وهابیت_به_سلفیت
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔰مدعیان مهدویت در طول تاریخ
🖌مهدویت به معنای آمدن منجی در آخرالزمان از باورهای مشترک مسلمانان و دیگر ادیان الهی است. شیعیان معتقدند موعود، مهدی(ع) فرزند امام حسن عسکری(ع) است که در غیبت به سر میبرد. با این حال افراد بسیاری ادعای مهدویت نمودهاند.
🖌مدعیان مهدویت یا مُتَمَهدیان و یا مدعیان دروغین به افرادی گفته میشود که خود را به عنوان مهدی موعود معرفی کردهاند یا اینکه خودشان ادعایی نداشتهاند اما دیگران آنها را مهدی میپنداشتند.
🛑 افرادی که خود مدعی مهدویت بودهاند:
👈 عبیدالله المهدی: در سال ۲۹۷ق به عنوان مهدی از افریقا قیام کرد و دولت فاطمیان را تشکیل داد که پس از ۲۷۰ سال منقرض گردید. او برای رسیدن به خلافت خود را مهدی خواند.
👈غلاماحمد قادیانی: در سال ۱۸۲۶م از پنجاب هندوستان قیام کرد و ضمن ادعای مهدویت و سپس نبوت با سیکهای آنجا جنگید و فرقه قادیانی را تشکیل داد.
👈سید علیمحمد باب (زاده ۱۲۳۵ق): مؤسس آیین بابیت، او نخست ادعای بابیت کرد، سپس خود را باب مهدی منتظر معرفی نمود و پس از آن ادعای مهدویت و نبوت نمود. او در سال ۱۲۶۶ش در تبریز اعدام شد.
👈مهدی سودانی: محمد احمد بن عبدالله از رهبران ضد استعمار سودان (۱۳۰۷-۱۲۶۴ق) بود. او پس از تصرف خارطوم پایتخت سودان، ادعای مهدویت کرد. او در سال ۱۸۸۵م (۴ رمضان ۱۳۰۲ق) بر اثر بیماری از دنیا رفت و جسدش را در منزلش دفن کردند که بعدها به قبةالمهدی مشهور شد.
👈مهدی هرغی: محمد بن عبدالله بن تومرت علوی حسنی (۴۸۵-۵۸۰ق) بود که در جبال مراکش سکونت داشت، در سال ۴۹۷ق با نام مهدی قیام کرد و بر اسپانیا تسلط یافت و سلسله موحدین را بنا نهاد.
🛑افرادی که دیگران آنها را مهدی میخواندند:
👈محمد بن حنفیه: گفته شده فرقه کیسانیه پس از مرگ محمد حنفیه فرزند امام علی(ع) ادعا کردند که او نمرده است و مهدی است.
👈محمد بن عبداللّه محض: معروف به نفس زکیه در سال۱۴۵ق از مدینه قیام کرد و با نقشه منصور دوانیقی کشته شد. برخی ادعا کردند که او در کوه حاجر در منطقه نجد در غیبت به سرمیبرد و او مهدی موعود است و در آینده ظهور خواهد کرد.
👈محمد بن عبدالله: فرزند منصور دوانیقی که منصور از روی رقابت با نفس زکیه، مردم را به مهدویت او دعوت میکرد.
👈عمر بن عبدالعزیز: سعید بن مسیب قائل به مهدویت او شد.
👈محمد بن قاسم بن عمر بن علی بن حسین: (درگذشت ۲۱۹ق) در دوره معتصم در طالقان قیام کرد و کشته شد. پیروان او درباره وی ادعای مهدویت کردند و مدعی شدند او نمرده و در آینده ظهور خواهد کرد.
👈محمد بن علی الهادی (ع): گروهی از شیعیان ادعای مهدویت درباره برادر امام حسن عسکری(ع) نموده و معتقد شدند او امام قائم است.
👈عبدالله بن معاویه: عبدالله در سال۱۲۷ق علیه حاکم کوفه قیام کرد و بر برخی از شهرهای ایران نظیر فارس، اصفهان و ری مسلط شد. او در سال ۱۳۰ق در زندان ابومسلم کشته شد. پس از کشتهشدن او برخی وی را مهدی دانسته و مدعی شدند او زنده است و در کوههای اصفهان بسر میبرد و در آینده ظهور میکند.
👈یحیی بن عمر: از نسل زید بن علی که در ایام مستعین بالله خلیفه عباسی سال ۲۵۹ق در کوفه قیام کرد، پس او را کشتند و سرش را از تن جدا نمودند. بعضی از جارودیه قائل به مهدویت او بودند.
👈موسی بن طلحه بن عبدالله: در زمان مختار بن ابیعبید در بصره قیام کرد و عدهای به عنوان مهدویت به او گرویدند.
👈الناصر لدین الله: از خلفای عباسی و متولد حدود سال ۵۵۰ق بود، سبط ابن تعاویذی در اشعاری وی را بهعنوان مهدی منتظر ستوده است.
👈اسحاق سبتی: در دوران سلطنت سلطانمحمد چهارم از سلاطین عثمانی در سال ۹۸۶ق به نام مهدویت قیام کرد.
👈سید احمد بریلوی: (زاده ۱۲۲۴ق) مشهور به مهدی وهابی: او در هند به تبلیغ وهابیت مشغول شد و به عنوان یکی از اولاد امام حسن مجتبی (امام دوم شیعیان) خود را معرفی نمود سپس علیه هندوها و سیکهای پنجاب هند اعلام جنگ نمود و با برافروخته شدن آتش جنگ، کشته شد.
♨️نکته قابل توجه اینکه ادعای مهدویت از سوی افراد در دورههای مختلف، بیانگر اصالت اندیشه مهدویت در اسلام است.
📌#مهدویت
📌#هزار_و_یک_نکته
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔰فرآیند شکلگیری دعاوی باطل مهدویت
🔸یکی از علمای اهل سنت که ادعای مهدویت برای یکی از حاکمان کرد، مرتضی زَبیدی (1145-1205ق) بود. محمد بن محمد بن محمد بن عبدالرزاق حسينى زبيدى حنفی ملقب به مرتضى، در شهر بلکرام در ایالت اوتار براديش هند به دنیا آمد. در کودکی با خانواده به یمن رفت و آنجا بزرگ شد. سپس برای تحصیل علم به حجاز رفت و در نهایت در مصر ساکن شد و همانجا از دنیا رفت.
🔹او در میان مردم دارای جایگاه ویژه ای شد به گونه ای که اهل مغرب اعتقاد داشتند کسی که به حج برود و نزد زبیدی نرود، حج او کامل نیست!
او دارای تألیفات متعددی است که شناخته شده ترین آنها کتاب «تاج العروس» در لغت است. او به زبان فارسی، ترکی نیز مسلط بود.
🔻 در میان رویدادهای زندگی زبیدی، دو واقعه قابل توجه است:
1️⃣ عشق به زُبیده: زَبیدی در یمن با دختر ذوالفقار دمیاطی به نام «زُبیده» ازدواج کرد. او همسر خود را بسیار دوست می داشت. ولی همسر او در سال 1196ق در شام از دنیا رفت. اما عشق به زُبیده حتی پس از مرگ در دل زبیدی باقی ماند. او در سوگ همسر خود بسیار گریست و دستور داد برای قبر او که در جوار مرقد حضرت رقیه (س) بود، بارگاهی بسازند و با پرده و چراغ آنجا را زینت دهند و از مردم پذیرایی کنند. او در کنار قبر همسرش، قبری خرید و آنجا بیتوته میکرد و تا مدتها از فراق زبیده می گریست و وصیت کرد که او را در آنجا دفن کنند.
2️⃣ ادعای مهدویت برای احمد پاشا: احمد پاشا جزار (1135-1219ق) که به احمد بوسنیایی معروف است حاکم منطقه لبنان و فلسطین از امرای دولت عثمانی بود. وی بیش از سی سال بر سواحل شام حکومت کرد و با شیعیان سر ستیز داشت و بسیاری از عالمان شیعه را کشت یا تبعید کرد. سید محسن امین در اعیان الشیعه نمونههای بسیاری از جنایات وی را یاد کرده است.
💢احمد پاشا مبارزاتی با فرانسوی ها داشت و برای بازپس گیری مناطق اسلامی تلاش کرد. این اقدامات اصلاحی احمد پاشا، باعث شد که زبیدی درباره او ادعای مهدویت کند. زبیدی رساله ای برای احمد پاشا نوشت و در آن بشارت داد که او همان مهدی منتظر است. احمد پاشا با پذیرش این ادعا، به ترویج آن پرداخت. او از دیدن آن رساله خیلی خوشحال شد و آن را در جای معینی قرار داد و به اطرافیان نشان می داد؛ هر کسی آن را می پذیرفت، او را گرامی می داشت و هر کسی انکار می کرد، او را از خود دور می نمود.
♨️بدین ترتیب، وجود زمینه های رفتاری در احمد پاشا و ادعایی که از سوی زبیدی مطرح شد، یکی از مدعیان مهدویت را به وجود آورد.
📌#مهدویت
📌#هزار_و_یک_نکته
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
❇️ «بهجت قلب»
ألا یا بهجة قلبی برون از پرده غیبت
فراقت مبتلایم شد نگر ماذا بنا الغفلة
فؤادی یَحزن و یبکی لماذا لم أنل وصلک
ز عصیان رو سیه گشتم نباشد قسمت وصلت
بک استمسک و انصر امید آخرین دل
رسی بر بستر مرگم و آمالی بک النصرة
لقد ذاعَت لی العبرة وقَلَّت فیهم العابر
هزاران توبه بشکسته نشد پاینده بر عهدت
جهان عطشان روی تو مَضَت یوم علی الایام
و نادَت یا من الغائب بود دستم به دامانت
و ضاقَت منک الصدری و روحی کاد أن طَیَّر
و درمان همه دردم بود آرامش دستت
ألا یا أیها الساقی جگر سوزد ز عطشانی
سقانی جرعة وصلِک شفاخانه دم مشکت
چه داند مفتخر شاید یری فی الیقضة ما فی النوم
و لکن لاحیاة ذا، فدای هرشب و مستت
🖌#رسول_چگینی
📌 #مهدویت
📌#نظم_و_نثر
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
❇️ خذوا کل دینکم عن الزهرا (سلام الله علیها)
🔹آلوسی (م 1270ق) یکی از مفسران اهل سنت در تفسیر روحالمعانی ذیل آیه «وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ» (آل عمران آیه ۴۲) با استناد به سخن امام باقر (ع) بیان می کند که از دیدگاه اهل بیت (ع)، حضرت فاطمه (س) افضل زنان متقدم و متأخر است.
🔸آلوسی سپس به روایتی که اهل سنت آن را در وصف عایشه نقل کرده اند، اشاره می کند که «خذوا ثلثي دينكم عن الحميراء» یعنی دو سوم دین خویش را از عایشه بگیرید. آلوسی در ادامه ادعای برخی را که با استناد به روایت فوق، برتری عایشه را ثابت کرده اند، مورد نقد قرار می دهد و می گوید:
🖌این روایت نصی در افضلیت حمیرا بر حضرت زهرا نیست؛ زیرا بیشترین چیزی که روایت (خذوا ثلثی دینکم عن الحمیراء) بر آن دلالت دارد، آن است که عایشه دانشمندی است که میتوان دو سوم دین را از او گرفت و این سخن علم حضرت زهرا (س) را نفی نمی کند و پیامبر (ص) چون علم داشتند که حضرت زهرا (س) مدت زیادی عمر نمی کنند، اینگونه سخن برای ایشان نفرمودند و اگر حضرت زهرا (س) عمر طبیعی داشتند رسول خدا (ص) میفرمودند: «خذوا کل دینکم عن الزهراء» یعنی کل دینتان را از حضرت زهرا سلاماللهعلیها بگیرید.
📗آلوسی، روح المعاني، ج 32 ص 156.
📌#فضائل_اهل_بیت
📌#حضرت_فاطمه(س)
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🇮🇷جای او که به حق گفت (( جمهوری اسلامی حرم است )) خالی است .... اما او فردا نظاره گر اقدام «ملت امام حسین» است ... گلایه ها به جای خود محفوظ و لازم به پیگیری .... ولی این کیانی را که تنها امید امام زمان عجل الله فرجه است در جهان حاضر برای زمینه سازی ظهور باید حفظ کنیم ...
🇮🇷 و این تحفظ امروز با حضور در انتخابات و رای دادن به دست می آید ...
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
📍تکرار ماجرای جوان شدن زلیخا برای بانوی شیعه
❇️ تنها کسی که هشت امام معصوم را دید!
در طول تاریخ افراد معدودی وجود داشته اند که عمر طولانی داشته و توفیق زیارت چند تن از ائمه (ع) برای آنها حاصل شده باشد. برای نمونه جابر بن عبدالله انصاری طبق پیشگویی پیامبر خدا(ص)، عمر زیادی کرد و امام باقر (ع) را نیز زیارت کرد. اما در این میان، یک نفر در طول تاریخ وجود دارد که توفیق یافت که هشت امام را با معرفت کامل زیارت کند.
«حَبابه والِبیه» مشهور به صاحبةالحَصاة (صاحب سنگریزه)، کسی است که در زمان امیرالمؤمنین (ع) به نزد ایشان رفت و از حضرت نشانه امامت خواست. امام سنگ کوچکی از او طلب کرد و آن را با خاتم خود مهر زد و جای مهر به صورت برجسته بر سنگ حک شد و امیرالمؤمنین (ع) توضیح داد که هر کس مدعی امامت شد اگر بر این کار توانا باشد امام مفترض الطاعه است. از آن پس حَبابه مأموریت پیدا کرد که این سنگ را نگهدارى کند و خدمت یکایک امامان معصوم (ع) شرفیاب شود و از آنها بخواهد تا آن سنگ را با نقش انگشتر خویش مزیّن نمایند. او این کار را انجام داد و آن سنگریزه را نزد یکایک ائمه (ع) تا امام رضا(ع) میبرد و آنان، آن را مهر میزدند[1]. شاید براى همین مأموریت خطیر بود که وى بارها دچار ضعف، بیمارى و پیرى مى شد؛ ولى با دعاى ائمّه معصوم (ع) شفا مى یافت و به سنّ جوانى برمی گشت.
🔸حبابه تقریباً 235 سال زندگی کرد. راز طول عمر او در عنایات ائمه (ع) به ایشان است:
1️⃣ مرتبه اول: توسط امام حسین (ع)، از بیماری برص شفا یافت[2].
2️⃣ مرتبه دوم: در حالى که 113 سال از عمرش مى گذشت و دچار مرض و پیرى شد؛ به طوری که بر اثر ضعف و ناتوانى رعشه بر اندامش افتاده بود، از برکت دعاى امام سجاد (ع) سلامتى اش را بازیافت و به سنّ جوانى برگشت[3].
3️⃣ مرتبه سوم: در زمان امام باقر (ع) با تبرک حضرت از بیماری پیسی شفا یافت[4].
4️⃣ مرتبه چهارم: در زمان امام صادق (ع) با دعای حضرت، بیماری بدنی او از بین رفت[5].
وقتی او نزد امام رضا (ع) رسید، حضرت به او بشارت امیرالمؤمنین (ع) را یادآور شدند که در رکاب حضرت مهدی (ع) جزء رجعت کنندگان در هنگام ظهور امام زمان (ع) خواهد بود[6].
🔅بدین ترتیب این بانوى سعادتمند توفیق یافت که هشت امام را زیارت کند و 9 ماه پس از اینکه امام رضا (ع) سنگریزه او را مهر کردند، در سن 235 سالگى از دنیا رفت و امام رضا (ع) بر جنازهاش نماز گزارد و پیراهن مبارکش را بر بدن پاک آن بانوى گرامى، کفن نمود و او را به دست خویش به خاک سپرد[7].
💢 نکته قابل توجه این که: سنگریزه مورد اشاره در روایت حَبابه، بعد از مرگ او در دست بازماندگانش بوده و به وسیله آنها به دست امامان بعد از امام رضا (ع) نیز رسیده و آن بزرگواران چون پدرانشان بر آن مهر نهادهاند. دلیل این نکته، روایاتی است که بر عرضه این سنگریزه بر امام جواد (ع) [8] و امام حسن عسکری (ع) [9] توسط نوادگان حبابه دلالت دارد. از سرگذشت این سنگریزه گزارشی موجود نیست.
🎥 به دستاندرکاران و تهیهکنندگان رسانه پیشنهاد می شود از سرگذشت این بانوی مؤمنه برای تولید فیلم و مجموعه تلویزیونی استفاده شود.
📚منابع:
[1]. الکافی، ج 1 ص 346.
[2]. رجال الکشى، ص 106.
[3]. المناقب ابن شهرآشوب، ج 4 ص 135.
[4]. بصائر الدرجات، ج1 ص270.
[5]. اثبات الهداة، ج 5 ص 438.
[6]. الهدایة الکبری، ص 169.
[7]. الهدایة الکبری، ص 170.
[8]. اثبات الهداة، ج 6 ص 167.
[9]. اثبات الهداة، ج 6 ص 279.
📌#تاریخ_اسلام
📌 #حقایق_تاریخی
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
بررسی و نقد دیدگاه ابنتیمیه پیرامون حدیث ثقلین.pdf
985.3K
📍#معرفی_مقاله
🔖عنوان مقاله: بررسی و نقد دیدگاه ابنتیمیه پیرامون حدیث ثقلین
🔰چکیده:
ابن تیمیه در دو ساحت سند و محتوا اشکالاتی را به «حدیث ثقلین» و برداشتهای امامیه از آن وارد کرده که افزون بر مخدوشکردن اسناد، محبت و پاسداشت عترت را نهایت مدلول حدیث قلمداد میکند. با نگاهی به منابع حدیثی اهل سنت میتوان روایت این حدیث را از طریق 20 صحابه از پیامبر خدا(ص) پیگیری کرد که با واکاوی متون این حدیث، ویژگیهای منحصر به فردی برای قرآن و عترت به دست میآید که در نتیجه این حدیث به عنوان مهمترین وصیت پیامبر خدا(ص)، که ضمانتی الهی بر نجات امت از گمراهی است، شناخته میشود. همچنین، هیچ یک از روایات «کتاب الله و سنتی» که ابنتیمیه صحیح میداند، از جهت سند معتبر نیست.
📌 #تألیفات
📌 #امامت
📌 #فضائل_اهل_بیت
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔹یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم
🔶🔸 معاونت پژوهش حوزههای علمیه برگزار می کند:
⏱ زمان: دوشنبه 1402/12/22
🔸ساعت 15 الی 16
🔖 مواجهه حوزه علمیه قم با جریانهای تجدیدنظرطلب شیعه
🎙حجتالاسلام چگینی
🌐 مشاهده از طریق تلوزیون اینترنتی حوزه
http://livehowzeh.ir/tv
📍در گفتگو با ایسنا مطرح شد؛
🔰 در ماه مبارک رمضان از خداوند چه بخواهیم؟
🖌ماه مبارک رمضان که به ماه نزول قرآن و برکات آسمانی مشهور است یکی از بهترین ماهها برای ارتباط با خداوند است. شخص روزه دار به جهت پاکسازی روحی که بر اثر پیروی از دستور خداوند به دست آورده، دارای تقرّبی شده است که دعای او را به استجابت نزدیک کرده است؛ بنابراین، نوع دعا و نحوه درخواست او از خداوند بسیار اهمیت دارد. اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، ادعیهای را برای ماه مبارک رمضان بیان کردهاند که بهترین شیوه جهت تحقق خواستههای دنیوی و اخروی مؤمنان است.
👤به مناسبت ماه مبارک رمضان و بهرهمندی معنوی بیشتر از این ماه پر برکت با رسول چگینی پژوهشگر بنیاد بین المللی امامت قم به گفتوگو پرداختیم...
💢جهت مطالعه متن کامل به آدرس زیر مراجعه کنید:
👇👇👇👇
🆔 isna.ir/xdQLSr
👆👆👆👆
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
گونه_شناسی عوامل تکفیر در آثار عالمان اهل سنت و وهابیت بر اساس خاستگاه کلامی و فقهی.pdf
844.5K
📍#معرفی_مقاله
🔖عنوان مقاله: گونهشناسی عوامل تکفیر در آثار عالمان اهلسنت و وهابیت
🖌نویسنده مسئول: #رسول_چگینی
🔰چکیده:
اصلیترین معیار مذاهب اسلامی برای تکفیر، انکار ضروری دین است که به عنوان تکفیر صحیح شناخته میشود. در نقطه مقابل، تکفیر نادرست وجود دارد که هیچیک از ضروریات دین، انکار نشده است، اما به جهت جهل به مذهب خود یا مذهب طرف مقابل و یا جعل مبنای غیراسلامی، اموری که کفر محسوب نمیشود، به عنوان کفر قلمداد گشته است. مهمترین عناوین تکفیر نادرست را میتوان دوازده مورد دانست که به دو قسم مطابق با مبنا و غیر مطابق با مبنا تقسیم میشود. تکفیرهای غیر مطابق با مبنا عبارتاند از: انکار خلافت خلفا، ارتداد و سبّ صحابه، قذف عایشه، تحریف قرآن، غلو در حق اهلبیت(ع)، علم غیب و عصمت ائمه(ع)، خائنانگاری فرشته وحی، بداء و رجعت. این عوامل، از مواردی هستند که تکفیر بر اساس آن، با مبنای اهلسنت سازگار نیست. بنابراین با معرفت افزایی و تعامل سازنده میان مذاهب اسلامی، امکان رفع این تکفیرها وجود دارد، اما تکفیر مسلمانان توسط وهابیت به جرم عبادت غیر خدا، مطابق مبنای آنان در شرکانگاری توحید مسلمانان است و راهی برای اصلاح آن جز دستشستن از مبانی این فرقه وجود ندارد. بر پایه این تقسیم، میتوان وهابیت را فرقه تکفیری دانست که تکفیر مسلمانان، جزو مبانی اعتقادی آنان است.
📌 #تألیفات
📌 #نقد_وهابیت
📌 #نقد_تکفیر
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
📊 نمودار گونهشناسی تکفیر در مذاهب اسلامی و وهابیت
🖌در سده های اخیر، مذاهب مختلف اسلامی متهم به تکفیری بودن شده اند و این اصطلاح بدون ضابطه مشخصی، مورد استفاده هر فرقه و گروهی قرار گرفته است.
بر اساس معیاری که در تصویر فوق مشاهده می کنید، معیار تکفیری بودن یک فرقه، تکفیرهای مطابق با مبنای آن فرقه است که امکان رفع آن تکفیر جز با تغییر مبنای آن فرقه وجود ندارد.
♨️ بر پایه این معیار، وهابیت فرقه ای تکفیری است؛ زیرا تکفیر مسلمانان، در مبانی اعتقادی وهابیت نهفته است. اما سایر مذاهب اسلامی، هرچند تکفیرهایی نسبت به یکدیگر مطرح می کنند، اما این تکفیرها برخاسته از مبنای مذهبی آنان نیست و به جهت جهل به مذهب خود یا مذهب طرف مقابل صورت گرفته است.
🔹جهت آگاهی از جزئیات این نمودار مقاله گونهشناسی عوامل تکفیر در آثار عالمان اهلسنت و وهابیت را مطالعه فرمایید.
📌 #نقد_وهابیت
📌 #نقد_تکفیر
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
هدایت شده از KHAMENEI.IR
💐 عید نوروز بر ملت عزیز ایران مبارک
✏️ رهبر انقلاب در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳: تبریک عرض میکنم به همهی ملّت عزیز ایران عید نوروز و سال جدید را که امسال با ماه مبارک رمضان و بهار دلها و بهار معنویّت همراه شده است. ۱۴۰۳/۱/۱
🌷 #جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
🔍 متن کامل پیام👇
khl.ink/f/55687
🔻امیرالمؤمنین علی علیهالسلام،
هر روزی که خدا نا فرمانی نشود آن روز، روز عید است.
📚نهج البلاغه، حکمت۴۲۸
🌷نوروز مبارک🌷
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
📸 امامعلی(ع): هرروز را نوروز کنید
ایرانیها بهمناسبت نوروز، سمنو و هدایای مخصوص این عید را برای حضرت علی(ع) میبردند و ایشان در پاسخ به محبتشان میفرمود: هرروز را نوروز کنید.
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔰چرا به محل دفن امیرالمؤمنین علیه السلام، غَرِی نجف می گویند؟
به اجماع شیعه، محل دفن امیرالمؤمنین علیه السلام در «غَرِی» نجف منطقه ای نزدیک کوفه بوده است (1). نجف به معنای زمين مرتفعی است دایره ای شكل كه بر اطراف خود مشرف است (2).
بیشتر روایات تاریخی که به محل دفن امیرالمؤمنین علیه السلام اشاره کرده اند، موضع آن را «غَرِی» دانسته اند. اهمیت این مکان باعث شد بعدها اقوامی با نام «غَرَوی» شناخته شوند که به جهت انتساب آنها به این مکان بوده است. در این نوشته به دنبال فهم چرایی اطلاق این عنوان بر مکان دفن امیرالمؤمنین (ع) هستیم.
واژه غری از ماده «غرو» در لغت به معنای خوبترين هر چيزی و يا بناء زيبا است (3).
آنچه از گزارشات تاریخی فهمیده می شود، این منطقه قبل از دفن امیرالمؤمنین(ع)، منطقه مجهولی نبوده است؛ بلکه در آنجا دو بنای مناره ای شکل وجود داشته که در آن منطقه بسیار زیبا و منحصر به فرد بوده است؛ بنابراین، آنجا را به اعتبار آن بنای زیبا با نام «غریان» می شناخته اند (4).
مورخان گفته اند که این بنا توسط نعمان بن منذر (م ۵۵۴م) كه از سوی پادشاه ساسانی به عنوان حاکم حیره گمارده شده بود، ساخته شده است (5). نعمان برای جبران اشتباه در قتل دو نفر از ندیمانش به نام عمرو بن مسعود و خالد بن نضلة که در حال مستی به قتل آنان حکم کرده بود، دستور ساخت آن بنا را داده بود (6).
این بنا كه بر اساس معماری مصری ساخته شده بود، تا حدود نیمه قرن دوم به صورت کامل باقی بود. فرزدق (م 110ق) که شبی را در آنجا بیتوته کرده بود، از وجود هر دو مناره خبر داده است (7). شعر ابوالطفیل (م 100ق) نیز این گزارش را تأیید می کند (8). اما از گزارش معن بن زائده شیبانی (م 151ق) فهمیده می شود که در آن زمان یکی از مناره ها تخریب شده و دیگری کج شده بود. گفته شده یکی از مناره ها به دستور منصور عباسی (حک: 136-158ق) به گمان وجود گنج در آن تخریب شده است (9). از اشعار سید حمیری (م 179ق) نیز فهمیده می شود در زمان او، تنها یک غری باقی مانده بود (10). گزارشات دیگری از سرنوشت این غری در دست نیست.
بنابراین، می توان ابراز داشت که آن مکان قبل از دفن امیرالمؤمنین علیه السلام، موضع دفن برخی افراد بوده است و پس از دفن حضرت و آشکار شدن محل قبر ایشان، مهمترین نشانه آن منطقه شناخته شده است.
🖌رسول چگینی
📌پی نوشت:
(1). الارشاد شیخ مفید، ج 1 ص 10؛ ارشاد القلوب دیلمی، ج 2 ص 346.
(2). تاج العروس زبیدی، ج 12 ص 491.
(3). لسان العرب، ج 15 ص 122.
(4). مجمع البحرین، ج 1 ص 315.
(5). خزانة الأدب عبدالقاهر بغدادی، ج 11 ص 289.
(6). معجم البلدان، ج 4 ص 196.
(7). دیوان فرزدق، ص 336.
(8). تاریخ طبری، ج 6 ص 343.
(9). معجم البلدان، ج 4 ص 197.
(10). أدب الطّف سید شبر، ج 1 ص 174.
📌#حقایق_تاریخ
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
هدایت شده از هزار و یک نکته
🇵🇸 چرا از فلسطینِ سُنی حمایت کنیم؟!
چه کشیده ایم از دایه های مهربانتر از مادری که حتی بر امام خویش پیشی گرفتند:
چه آن زمانی که خلیفه دوم برای دریافت صلاح کار خویش، به نزد امیرالمومنین علی علیه السلام آمد و حضرت او را از حضور در معرکه نبرد باز داشت؛
و چه آن زمانی که امام سجاد علیه السلام برای مرزبانان و سپاه اسلام که توسط دستگاه خلافت اداره می شد، دست به دعا برداشتند و به جان آنان دعا نمودند؛
بودند مدعیانی که این کارها را نادرست می دانستند و آن را مماشات و تساهل در اقامه دین قلمداد می کردند!
دقیقا مانند این سنگ اندازی هایی که برخی در قبال مسأله فلسطین انجام می دهند.
اینان گمان کرده اند حمایت و دفاع از قدس شریف و فلسطین به معنای تایید و حمایت از مذهب اهل سنتی است که در آن مناطق پیرو دارد!
غافل از اینکه برای دشمن تا دندان مسلحی چون اسرائیل، شیعه و سنی تفاوتی ندارد و او همه ما را به چشم مسلمان می بیند!
دشمنی او با اسلام و قرآن است که امروز مصداق خارجی آن، اهل سنت شده اند و اگر موفق شود و ارابه جنگی خود را پیش آورد، فردا رویای مبارزه با اسلام را با مبارزه با شیعه تعبیر می کند.
شیعه واقعی کسی است که سیره اهل بیت علیهم السلام را نصب العین خود قرار دهد؛ همانگونه که امیرمومنان به جهت حفظ از کیان اسلام در برابر کفر و شرک، به خلیفه مسلمانان کمک کردند و همانگونه که سیدالساجدین برای حفاظت از قلمرو اسلام، در فکر مرزبانان بودند، ما نیز باید در اندیشه فلسطین اشغالی باشیم.
حمایت ما از فلسطین، حمایت از کیان و قلمرو اسلام است.
📌 #نقد_و_نظر
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
نقد ادعای «وجود نگاه اجلالی و تثبیتی ابنتیمیه به فضائل اهلبیت(ع)».pdf
10.95M
📍#معرفی_مقاله
🔖عنوان مقاله: نقد ادعای «وجود نگاه اجلالی و تثبیتی ابنتیمیه به فضائل اهلبیت(ع)»
🖌نویسنده مسئول: #رسول_چگینی
🔰چکیده:
در مقالهای که با هدف پاسخ به ادعای اجحاف و تقصیر ابن تیمیه نسبت به جایگاه و فضائل اهلبیت(ع) منتشر شده، قرائتی متفاوت و غیرواقعی از شخصیت ابنتیمیه ارائه شده است. در آن مقاله، ابنتیمیه چنین معرفی شده است که دارای نگاه اجلالی و تثبیتی به فضائل اهلبیت(ع) بوده و بر موالات، مرجعیت علمی، طهارت و نزاهت انحصاری ایشان، باور داشته است. با توجه به اینکه بازشناخت یک شخصیت جز با جامعنگری به اقوال و کردار آن شخص محقق نمیشود، برای آشنایی با ابنتیمیه باید همۀ تألیفات او را از زیرچشم گذراند. تصریحات فراوانی که در کتابهای ابنتیمیه وجود دارند، با ادعای نویسندۀ مقالۀ مزبور در تعارض است. یکجانبه نگری، جامع ومانع نبودن برداشت نویسنده، استنادات ناقص و چشم پوشی نسبت به فهم اندیشمندان اهل سنت از سخنان ابن تیمیه، مهمترین نقدهایی است که این مقاله را به چالش میکشد.
📌 #تألیفات
📌 #ابن_تیمیه
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙اولین اذان ضبط شده در ایران
🔻 توسط محمد فلاحی (1246-1352) مؤذن و مناجات خوان دوره مظفرالدین شاه در سال 1291 شمسی
📣اذان در مقام بیات
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙قدیمیترین اذان ثبت شده در مسجد النبی (ص) مدینه منوره
🔻به همراه تصاویری از مسجد النبی (ص) سال 1907م
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
فَلَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا جَعَلْنَا عَالِيَهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهَا حِجَارَةً مِّن سِجِّيلٍ مَّنضُودٍ
و هنگامی که فرمان ما فرا رسید، آن شهر و دیار را زیر و رو کردیم؛ و بارانی از سنگ [= گِلهای متحجر] متراکم بر روی هم، بر آنها نازل نمودیم.(82هود)
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَالْفَـــرَج
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ سکانسی فوق تاریخی
بِسم الله القاِصمِ الجَّبارینَ و مُبیرِ الظّالِمین
به نام خدای درهم شکننده سرکشان و نابودکننده ستمکاران
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|