eitaa logo
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
2.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
167 ویدیو
10 فایل
﷽ ✅ کانال مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ✔️ نظر، انتقاد و پیشنهاد 🆔 @rushdadmin ✔️ سایت مرکز ↙️ ✅ http://rushd.ir ✔️ کانال بله و تلگرام ↙️ ✅ @Rushdisu ✔️ اینستاگرام ↙️ ✅ instagram.com/Rushd.ir —---------------------
مشاهده در ایتا
دانلود
👆👆 👇👇 🔸حفاظت از حریم طبقات اجتماعی 🔹اصل راز داری، امانت داری و افشای کلام برای مخاطب مورد نظر، از جمله توصیه های اکید در روایات است. به طور مثال در روایت نبوی داریم: "یا اباذر المجالس بالامانه و افشا سر اخیک خیانه". در این روایت به لزوم جریان پیام در میان پیام اشاره شده است. از این رو رسانه ها به ویژه پیام رسان های عمومی باید بستری را مهیا نمایند که فقط مخاطبین مورد نظر، پیام خاص را دریافت نمایند، چراکه جریان پیام در میان غیرمخاطبین آن، گاها موجب برداشت های نادرست، انحراف فکری – اخلاقی و ... شده و تبعات ناگوار برای جامعه به همراه آورد. به طور مثال مطالعه برخی کتب ضلال فقط برای برخی از متخصصان علمی جایز است. @Rushdisu 🔹طبقات اجتماعی می توانند از لحاظ سنی، جنسیتی، شغلی، خانوادگی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و ... دسته بندی شوند و می توان برای هر یک از دسته ها و طبقات یک هویت جمعی در نظر گرفت که انتقال پیام به غیر آن جمع جایز نیست. متناسب سازی پیام برای گروه های مختلف اجتماعی با در نظر گرفتن ویژگی های آن ها، از طریق کانال های ارتباطی مشخص و جلوگیری از جریان پیام در میان غیرمخاطبین از جمله وظایف پیان رسان ها می باشد. باید توجه داشت مخاطبین نه تنها یک تهدید برای رسانه نیست، بلکه می تواند به عنوان یک فرصت جهت تعمیق علمی مخاطبین و حتی سودآوری رسانه در نظر گرفته شود. 🔸حفاظت از حریم شخصی افراد 🔹 بنابر روایات وارده نظیر روایت نبوی" المومن حرام کله عرضه و ماله و دمه" تعرض و مخدوش نمودن حرام بوده و دفاع از آبروی وی ضروریست. روایت وارده در مورد کتمان سر و منع تجسس، استراق سمع، دروغ، غیبت و تهمت نسبت به مومن را می توان از جمله ادله این حکم دانست که همه آنها موجب وهن، تحقیر یا نارضایتی وی می گردد. از این رو افشای اطلاعات از رفتار، گفتار و خانواده، گذشته و حال زندگی خصوصی افراد از بستر رسانه جائز نیست. همچنین رسانه نیز نمی تواند به افشای اطلاعات مخاطبین خود بپردازد، از این رو در بستر رسانه های ارتباطی و پیام رسان ها نباید آبروی شخصی فرد و یا افرادی مورد تعرض واقع گردد و حتی با اثبات بودن اجازه ای بر هتک آبروی وی نداریم. لازم به ذکر است که روایاتی که بیانگر جواز افشای اطلاعات افراد است(نظیر جواز غیبت در هنگام مشورت) از باب تخصیص و به جهت مصلحت اقوی بوده و بیشتر ناظر به رفتارهای اجتماعی افراد می باشد که توضیح و تشریح این روایات از حوصله این یادداشت خارج است. @Rushdisu 🔸 با توجه به ظهور ادله، افشای اطلاعات کاربران توسط پیام رسان ها به صورت فردی و خرد جایز نیست. اما سوال اینجاست که آیا پیام رسان ها می توانند به صورت کلی و بدون جزئیات شخصی به افشا یا کاربران اقدام کنند؟ 🔹اگه چنانچه فروش و افشا اطلاعات کلی سبب گردد، بنا بر قاعده افشای اطلاعات کلی قطعا جایز نیست، اما اگر سبب تسلط اطلاعاتی نگردد، ظهور برخی ادله قدرت جریان بر عدم جواز افشای اطلاعات کلی را ندارد و در موضع شک برائت جاری می گردد. مخصوصا اگر مصلحت مهمتری به جهت رصد و حل مشکلات زندگی مردم با افشای اطلاعات کلی صورت گیرد که در این صورت قطعا جایز است. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
✴️ اشاره: آقای مسعود بنافی، از پژوهشگران مرکز رشد، مدتی است به منظور طی دوره فرصت مطالعاتی در دانشگاه surrey شهر گیلفورد کشور انگلیس مستقر شده اند. موضوع مورد مطالعه ایشان در دوره فرصت مطالعاتی "نقش شاخص های جهانی در هدایت و جهت دهی کشورها" است اما قرار است در یادداشت هایی کوتاه با عنوان به حاشیه های زندگی دانشجویی در انگلیس بپردازند. همراهشان باشیم: 📄 دانشگاه بدون دیوار 🔹 مسافت ایستگاه قطار تا ، دوازده دقیقه پیاده‌روی بود. پرس و جوکنان مسیر را پیدا کردم. آن قدر اسباب و اثاثیه همراهم سنگین بود که حداقل به دو نفر برای بردنش احتیاج باشد. وزن مقداری حبوبات، خرما و خشکبار و غذاهای کنسرو بعلاوه پوشاک و سایر وسایل به بیش از ۴۰ کیلو (غیر از کوله‌پشتی‌ام) رسیده بود. طاقت چمدانم در پرواز به انتها رسیده بود و بخشی از دسته‌اش توسط شرکت هواپیمایی شکسته بود. اینجا ظاهراً هیچکس عاطفه‌ای برای کمک و گرفتن گوشه‌ای از وسایل ندارد. 🔹 به محدوده دانشگاه که نزدیک شدم، منتظر دیدن دیوار دانشگاه و بودم تا برای ورود اجازه بگیرم. هر چه جلوتر رفتم خبری از آن‌ها ندیدم تا اینکه خودم را در وسط خوابگاه‌های دانشگاه کشف کردم. هیچ کس از من نپرسید شما این جا چه می‌خواهی و یا یک کارت شناسایی ارائه بده یا صبر کن با داخل هماهنگ کنیم! یاد نشت نشای امیرخانی افتادم. تا پیدا کردن محل اسکان دائمی در اطراف دانشگاه، برای مدت سه شب یک گست‌ روم (اتاق میهمان) در دانشگاه گرفته ۱۲۰ به مبلغ ۷۰۰ هزار تومان ( پوند) بدون هیچ وعده غذایی. @Rushdisu 🔹هیچ کدام از اضلاع دانشگاه ندارد. هر کسی با هر تیپ و قیافه‌ای می‌تواند وارد دانشگاه شده و از سمت دیگر آن خارج شود. چون فروشگاه بزرگ تسکو و کلیسای بزرگِ جامع در اطراف دانشگاه قرار دارند، شهروندان می‌توانند از محوطه دانشکده‌ها و حتی خوابگاه‌ها بی‌دغدغه گذر کنند؛ اگر چه آن قدر هم شلوغ نمی‌شود که بی‌نظمی ایجاد کند. محوطه دانشگاه به گونه‌ای معماری شده که حضور خودروهای دارای مجوز معمولاً مزاحمتی برای دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها ایجاد نمی‌کند. پارکینگ دانشجوها در محوطه بزرگ ورودی قبل از فضای اصلی دانشگاه طراحی شده است. ✍ پژوهشگر مرکز رشد 🔘 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
🔔 بهتر ومتفاوت تر، مسائل روزِ #سیاسی | #اقتصادی | #فرهنگی| #دینی را در کانال مرکز رشد دنبال کنید: 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
📄بخل، ایمان به غیب و مسئله عدالت ✴️ ستون فقرات حیات انسانی است و بدون آن، قوام یافتگی جامعه انسانی دچار مشکل می شود. از این منظر است که بزرگترین هدف اجتماعی انبیاء برقراری عدالت اجتماعی بیان شده است: لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط (حدید/25). اما برقراری عدالت با دو چالش جدی مواجه است: 1. که عدالت را به ضرر خود می داند و سعی دارد تا جامعه انسانی را به استثمار خویش درآورد. از این روست که برای برقراری عدالت اجتماعی، جهاد لازم است: و انزلنا الحدید فیه باس شدید و منافع للناس و لیعلم الله من ینصره و رسله بالغیب (حدید/25). 2. و دنیا طلبی که موجب می شود انسان از صراط مستقیم خارج گردد. 🔹این مسئله ریشه اصلی ظهور طواغیت خارجی و ناهماهنگی های داخلی جامعه عادلانه است. عدالت امری است که نیاز به عبور از هوای نفس، لذات زودگذر و ... دارد. یا ایها الذین آمنوا کونوا قوامین بالقسط شهداء لله و لو علی انفسکم او الوالدین و الاقربین ... فلاتتبعوا الهوی ان تعدلوا... (نساء/135). گاهی هوا به هواخواهی است و گاهی این هوا به بغض و دشمنی است که انسان را از صراط خارج می کند: یا ایها الذین آمنوا کونو قوامین للیه شهداء بالقسط و لایجرمنکم شنآن قوم علی الاتعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوی... (مائده/8). @Rushdisu 🔹یکی از مکانیسم های هوای نفس برای مخالفت با عدالت، است. انسان بخیل نه تنها خود را وارد جریان اقامه عدالت نمی کند بلکه دیگران را نیز از اقامه عدالت باز داشته و به بخل امر می کند. به نظر می رسد بخل آنچنان ریشه ای دارد که لازم می آید تا بخیل با ورود به حکومت، دیگران را به بخل وادارد: الذین یبخلون و یامرون الناس بالبخل و من یتول فان الله هو الغنی الحمید (حدید/24). واضح است که بخیل به بخل تشویق نمی کند بلکه امر می کند و لازمه امر، ورود در است. پذیرش این امر نیز تولی بخیل به شمار می رود. اما چرا بخل ایجاد می شود؟ 🔹بخیل کسی است که نسبت به آنچه از او فوت می شود مایوس می گردد و نسبت به آنچه خداوند به او می دهد شادمان است: لکیلا تاسوا علی ما فاتکم و لاتفرحوا بما آتاکم و الله لایحب کل مختال فخور (حدید/23). او به این داشته ها، فخر فروشی می کند و به نداشته ها دچار یاس می گردد. چنین کسی طبیعتا همواره برای طمع و انبار کردن و تکاثر آمادگی دارد. زندگی او برای جمع کردن و نخوردن ساخته شده است. حتی خودش هم از این تکاثر در عذاب است. او می پندارد آنچه دارد، متعلق به خود اوست لذا به او پیدا می کند و نهایتا برای تدبیر حیات خویش، اتکا به غیرخدا خواهد داشت. وقتی هم که این داشته های فانی، از دست او خارج شوند، تمام اتکایش را از دست داده و دچار یاس خواهد شد. حال با این نوع افراد، چگونه می توان به اقامه عدالت دست زد؛ خصوصا اینکه این افراد، حاکم بر جامعه انسانی نیز شوند؟! 🔹قرآن کریم ریشه را در بی ایمانی به غیب، تعلق به حیات دنیا، اتکاء به آن و باور نداشتن به حیاتی دیگر می داند: اعلموا انما الحیاه الدنیا لعب و لهو و زینه و تفاخر و تکاثر فی الاموال و الاولاد کمثل غیث اعجب الکفار نباته ثم یهیج فتراه مصفرا ثم یکون حطاما و فی الاخره عذاب شدید و مغفره من الله و رضوان و ما الحیاه الدنیا الا متاع الغرور (حدید/20). طبیعتا کسی که دنیا و حیات دنیا را انتخاب نکند، باور دارد که آنچه در این زندگی کوتاه، بر او می آید همه از جانب خداست و او نیز خود را در ید اراده و قدرت الهی می بیند. اگر چیزی به او رسید، شکرگزار است و اگر فوت شد، مایوس نمی شود چون نقطه اتکایش در جای دیگری است. @Rushdisu 🔹عدالت اجتماعی نیازمند فرهنگی عمومی و حاکمانی است که نقطه اتکایشان را از حیات دنیا به تغییر داده باشند. مسیر این تغییر و بازگشت را در همان آیه 25 سوره حدید می توان یافت: لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و النزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط... . قوام حیات انسانی صرفا به اقامه عمومی نسخه دینی برپایی عدالت ممکن است و هر راه خارج از آن، خارج از صراط مستقیم است. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
📄معمای فیلترینگ تلگرام از منظر فقهی ✴️ آیا حکومت اسلامی می تواند به فیلترینگ رسانه ای همچون تلگرام اقدام نماید؟ 🔹اصل اولی آزادی و افراد در انتخاب رسانه های جمعی است مادامی که عنوان ثانویه ای حادث نگردد. بنابراین حکومت اسلامی به طور کلی نمی تواند با تضییع حق افراد به محدودیت یا تحمیل در انتخاب رسانه ای اقدام نماید. از این رو فیلتر کردن رسانه ای همچون تلگرام نیازمند دلیلی است که حاکم بر این اصل کلی گردد و در موضع شک، مجوزی برای فیلتر کردن رسانه ای وجود ندارد. در اینجا به چند دلیل برای اقدام به فیلترینگ اشاره می شود که البته هر کدام خالی از اشکال نمی باشد و شاید برای افرادی که تجمیع ظنون را قبول دارند می تواند به طور کلی مبنای استدلال قرار گیرند. @Rushdisu 1⃣برخی با تمسک به ادله نگه داشتن کتب ضلال، استفاده از تلگرام را گمراه کننده برای جامعه می دانند و از این رو معتقدند باید محدود و فیلتر گردد به طور مثال وجود کانال و پیام های غیر اخلاقی شاهدی بر ضلالت آور بودن این پیام رسان است. باید دانست که اولا هدف از ساخت این پیام رسان ها برای حصول ضلالت نیست هر چند ممکن است گاهی موجب ضلالت گردد. از این رو نوع رسانه ضلالت آور نیست. ثانیا آنچه موجب تحریم استفاده از این نوع رسانه ها است وجود یا احتمال قریب به ضلالت است از این رو به صرف احتمال آن هم احتمال نادر از منظر عقلا دلیلی بر جواز فیلتر شدن نمی باشد. 2⃣برخی با تمسک به استفاده از پیام رسان خارجی را همچون تلگرام را موجب ضرر رساندن و ضرر دیدن به دیگران می دانند و وجود تخلفات مجازی و مزاحمت ها را شاهدی بر آن می آورند. در جواب باید گفت اولا با توجه به اختلاف نظرات علما در تشریح این قاعده استفاده از این قاعده در این موضوع محل تامل و تردید است. ثانیا ملاک در تشخیص ضرر چه کسانی هستند؟ خبرگان و مطلعین یا عامه مردم؟ با توجه به نظر عامه در حال حاضر تلگرام ضرر متنابهی ندارد و وجود ضرر اندک آن هم در برای برخی مجوز منع نمی باشد. ثالثا آیا فیلتر شدن رسانه ای همچون تلگرام موجب اضرار به برخی از فعالین فرهنگی اقتصادی آن رسانه نخواهد شد؟ 3⃣سومین دلیلی که برای موجه دانستن فیلتر تلگرام می توان بیان نمود تمسک به قاعده است. این قاعده هرگونه کاری را که سلطه و نفوذ بیگانه را در پی داشته باشد حرام و غیر مشروع می داند. اشراف اطلاعاتی سرویس تلگرام به دلیل پوشش حدود 50 میلیونی کشور موجب سلطه رسانه و اطلاعاتی بر کشور اسلامی شده، از این رو استفاده از آن جایز نیست. البته برخی با توجه به ماهیت استقلالی امثال این پیام رسان ها و تعهد ایشان به حفظ اطلاعات کاربران، استفاده از این پیام رسان ها را سبب نمی دانند. 🔹البته باید در نظر گرفت که فیلتر کردن تلگرام نیز سبب تضعیف اعتماد به حاکمیت سیاسی و دینی می گردد که خود این کار جایز نیست. چرا که حفظ و استحکام نظام به نظر برخی مهم تر از اجرای سایر احکام است. هر چند برخی پیامد فیلترینگ را نارضایتی موقت کاربران می دانند ولی باید توجه داشت که پیامد این کار، سبب تضعیف حاکمیت در بلند مدت مبتنی بر نارضایتی های خرد و یا حتی واکنش ها در کوتاه مدت می شود. 🔹در صورت تمایل کاربران به استفاده از پیام رسان های خارجی با نصب فیلترشکن، نه تنها استقلال اطلاعاتی به دست نمی آید بلکه تضعیف حاکمیت و به طغیان از در سایر حوزه ها نیز عادی شده و شیوع پیدا می کند. @Rushdisu 🔹با توجه به دلایل هر دو طرف، در نگاه بدوی انتخاب خط مشی گذران بین دو راه استقلال اطلاعاتی در کوتاه مدت با فیلترینگ و جلوگیری از تضعیف نظام با عدم فیلترینگ قرار دارد که انتخاب اهم آن صعب است. البته شاید بتوان راه سوم را جستجو کرد و آن: 🔹 بدون فیلترینگ است تا از تضعیف حاکمیت نیز جلوگیری گردد. 🔹لازمه این کار تقویت بنیه پیام رسان های داخلی و تغییر تدریجی نگرش مردم به پیام رسان های خارجی است. هزینه در این عرصه را نباید یک شبه بر مردم تحمیل نمود چرا که پیامد بلندمدت تصمیمات شتاب زده گاهاً غیر قابل تخمین و اندازه گیری است. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
📄دانشگاه یا تجارتخانه؟ 🔻نوشته های مسعود بنافی از زندگی و تحصیل در ✴️دانشجویان برای حضور در دوره دکتری، باید علاوه بر موافقت استاد، به فکر پرداخت دوره دکتری خود نیز باشند که مسئله‌ای گریبانگیر است. به عنوان مثال شهریه دوره دکتری در دپارتمانی که من حضور دارم، ۲۰ هزار پوند در سال (حدود ۱۷۲ میلیون تومان) است که برای هر سال، چهار درصد نیز به آن اضافه می‌شود. دوره دکتری حدود سه سال طول می‌کشد. 🔹این مبلغ برای دانشجویان دوره لیسانس، بسته به رشته و میزان حمایت مالی متغیر است ولی معمولاً مبلغی بین ۹ تا ۲۰ هزار پوند در سال است. @Rushdisu 🔹این شهریه برای دانشجویان انگلیسی یا اروپایی ۴ هزار پوند است، ولی دانشجویان با ملیت‌های دیگر باید ۵ برابر این شهریه را بپردازند. (یا خروج بریتانیا از اتحاد اروپا)، نگرانی‌هایی را برای آینده دانشجویان اروپایی برای پرداخت میزان شهریه ایجاد کرده است. 🔹طبیعی است که همه دانشجویان قادر به پرداخت این مقدار از شهریه نباشند، از این رو باید از جایی کمک بگیرند. سازمان‌های دولتی یا شرکت‌هایی هستند که نیازهای پژوهشی خود را اعلام کرده و حاضرند در ازای انجام آن توسط یک دانشجوی دکتری، شهریه دانشجو را پرداخت کنند. بعدا مالکیت یافته‌های پژوهش به نام آن سازمان یا شرکت می‌خورد. 🔹چنانچه دانشجو بتواند طی سال در یک کنفرانس یا دوره آموزشی شرکت کند، دانشگاه سالیانه تا یک هزار پوند از مبالغ اخذ شده از وی را به عنوان هزینه شرکت در به او برمی‌گرداند که حالت تشویقی نیز دارد. روزهای اول حضورم، با ماکسیم، دانشجویی از اتریش آشنا شدم که می‌گفت استادش او و همکلاسی‌هایش را برای شرکت در یک دوره چند روزه آموزشیِ در زمینه روش تحقیق تشویق کرده، که اگر شرکت نکنند، فرصتی که حقشان است را از دست می‌دهند. 🔹در عمده دانشگاه‌های انگلستان، از دانشجویانِ دوره فرصت مطالعاتی کوتاه‌مدت، مبلغی به عنوان بنچ‌فی (Bench Fee) دریافت می‌شود که در قبال ارائه خدماتی نظیر کامپیوتر، اینترنت، هزینه استفاده از خدمات مصرفی نظیر مواد آزمایشگاهی، کپی و پرینت و ... است. این مبلغ تنها در کشورهای معدودی اخذ می‌شود و مبلغ آن حدود ۵۰۰ پوند است. 🔹در دپارتمانی که من حضور دارم برخی از دانشجویان کشورهای عربی یا آفریقایی تمام این پول را از جیب خود پرداخت می‌کنند. برخی نیز بورس (تمام یا بخشی) دولت خود یا سازمانی از کشورشان شده‌اند. و البته تعدادی نیز توسط آژانس‌های دولتی یا شرکت‌های خصوصی انگلستان حمایت مالی می‌شوند که به نوعی حالت پرداخت حقوق را در طول دوره تحصیل برایشان دارد (مثلاً سالیانه ۱۴ هزار پوند به آن‌ها حقوق می‌دهد و این مبلغ صرفاً برای همین سه سال است و بعداً استخدام آن جا نمی‌شوند). @Rushdisu 🔹دانشجویانی که از کشورهای دیگر می‌آیند، سه ماه پس از اتمام دوره تحصیل، اگر در یک حرفه‌ای استخدام شدند با تمدید ویزایشان موافقت می‌‌شود وگرنه باید به کشور خود برگردند. 🔹حال با در نظر گرفتن تنوع و تکثر بسیار زیاد دانشجویان خارجی، حساب کنید سالیانه چه مقدار پول از سرتاسر دنیا به اینجا (یا سایر کشورهای مشابه) تزریق می‌شود؟ و این تزریق چه نقشی در رونق اقتصادی و ایجاد فرصت و شغلی در آن کشور ایجاد می‌کند. آیا این فرآیند یک نیست؟ به خصوص که جهت این منابع از شرق به غرب است. 🔹این نکته را به بند فوق اضافه کنید که در اکثر کشورها از جمله کشور خودمان، شرکت‌هایی وارد فرآیند صدور دانشجو به خارج از کشور شده‌اند و بعضاً با دانشگاه ها، برای اعزام دانشجو به خارج از کشور در کانال‌های رسمی دانشگاه‌ها تبلیغ کرده و فرآیند را تسهیل می‌کنند و از این طریق منابع مالی قابل‌توجهی برای شهریه‌های تحصیلی یا هزینه‌های زندگی از کشور خارج می‌شود. ✍ پژوهشگر مرکز رشد 🔘 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
📄 گشایش پنجره‌ طرح تحول نظام سلامت 📌 قسمت آخر ✴️ تشریح بر اساس مدل جریانات چندگانه: مدل‌های مختلف در مطالعات فرآیند خط‌مشی‌گذاری به چگونه در دستور قرار گرفتن و اجرای خط‌مشی می‌پردازند. از مدل‌های ساده‌تر مثل مدل فرآیندی گرفته تا مدل‌هایی مثل مثلث آهنین، جریان‌های چندگانه، ائتلاف‌های مدافع، نظریه تعادل گسسته و سایر مدل‌هایی ازاین‌دست؛ اما از میان مدل‌های مختلف به نظر می‌رسد به نحو بهتری می‌توان چرایی در دستور قرار گرفتن طرح تحول را با استعانت از مدل جریانات چندگانه – با توجه به توصیف نسبتاً غنی که از بافت خط‌مشی گذاری سلامت در ج.ا. ایران درگذشته صورت گرفت- تشریح کرد. 1⃣ مدل جریانات چندگانه: در نظام سلامت، مسائل متعدد و گونانی از جانب ذینفعان و بازیگران متعدد مطرح می‌شود؛ اما مسئله‌ای که در طرح تحول نمود پیدا کرد، پایین بودن سرانه کل سلامت بود؛ و با توجه به اینکه مردم قادر به افزایش این سرانه کل نبودند، دولت بایستی این هزینه را متحمل شود؛ اما باید توجه کرد جریان مسئله درواقع تحت تأثیر دومؤلفه‌ای اصلی است که در پیش‌گفته شد، یعنی بازیگران و قواعد حاکم. اگر به طیف بازیگران و دو قاعده پیش‌گفته (اولویت درمان بر بهداشت و پزشک محور سلامتی) توجه کنیم به این پی خواهیم برد چرا این مسئله غالب گشت. 2⃣ : خط‌مشی‌های (چه در قالب قوانین و یا سایر صورت‌ها) متعددی درگذشته تدوین گشته و بعضاً در برخی دولت‌ها نیز به‌شدت مورد تأکید قرارگرفته‌اند: مثل پرونده الکترونیک، پزشک خانواده، نظام ارجاع، راهنماهای بالینی و... که قوانین محکمی مثل برنامه پنجم توسعه نیز از آن‌ها حمایت می‌کند، اما هیچ‌کدام رنگ اجرا را به خود ندیدند و یا بسیار ضعیف اجرا شدند؛ اما طرح تحول نظام سلامت بدون این‌که به‌عنوان طرح یا لایحه در مجلس تصویب شود تنها با دو قانون (که بیشتر در حد اصلاح بند و ماده بود تا قانونی برای کل طرح تحول) در مجلس از آن حمایت بودجه‌ای شد (اختصاص بخشی از هدفمندی به آن و اختصاص ۱ درصد افزایش مالیات بر ارزش‌افزوده به‌سلامت) توانست رنگ اجرای گسترده را به خود ببیند. @Rushdisu 3⃣ جریان خط‌مشی: خط‌مشی‌های (چه در قالب قوانین و یا سایر صورت‌ها) متعددی درگذشته تدوین گشته و بعضاً در برخی دولت‌ها نیز به‌شدت مورد تأکید قرارگرفته‌اند: مثل پرونده الکترونیک، پزشک خانواده، نظام ارجاع، راهنماهای بالینی و... که قوانین محکمی مثل برنامه پنجم توسعه نیز از آن‌ها حمایت می‌کند، اما هیچ‌کدام رنگ اجرا را به خود ندیدند و یا بسیار ضعیف اجرا شدند؛ اما طرح تحول نظام سلامت بدون این‌که به‌عنوان طرح یا لایحه در مجلس تصویب شود تنها با دو قانون (که بیشتر در حد اصلاح بند و ماده بود تا قانونی برای کل طرح تحول) در مجلس از آن حمایت بودجه‌ای شد (اختصاص بخشی از هدفمندی به آن و اختصاص ۱ درصد افزایش مالیات بر ارزش‌افزوده به‌سلامت) توانست رنگ اجرای گسترده را به خود ببیند. 4⃣ جریان مسئله: در نظام سلامت، مسائل متعدد و گونانی از جانب ذینفعان و بازیگران متعدد مطرح می‌شود؛ اما مسئله‌ای که در طرح تحول نمود پیدا کرد، سلامت بود؛ و با توجه به اینکه مردم قادر به افزایش این سرانه کل نبودند، دولت بایستی این هزینه را متحمل شود؛ اما باید توجه کرد جریان مسئله درواقع تحت تأثیر دومؤلفه‌ای اصلی است که در پیش‌گفته شد، یعنی بازیگران و قواعد حاکم. اگر به طیف بازیگران و دو قاعده پیش‌گفته (اولویت درمان بر بهداشت و پزشک محور سلامتی) توجه کنیم به این پی خواهیم برد چرا این مسئله غالب گشت. @Rushdisu 🔶 نتیجه‌گیری: درواقع در انتها می‌توان گفت چرا طرحی به اسم تحول نظام سلامت در دستور کار قرار گرفت. همراه شدن سه جریان مسئله، خط‌مشی و سیاسی توانست پنجره خط‌مشی را به روی طرح تحول یا به عبارتی که برشمرده شد، بگشاید تا بتوانند طرحی با چنین ابعادی را در دستور کار قرار دهند. ✍ پژوهشگر مرکز رشد 🗂 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
📄زوال معنا در مفهومی بی معنا 🔶واقع ✴️ نامش ریوان بود. اهل عراق. می گفت کودکی و نوجوانی اش در کرج گذشته. 15 سال؛ به کارگری. مدتی هم در انگلیس زندگی کرده. اما الان، بعد از فتنه داعش، دست زن و پسر نوزادش را گرفته بود و آواره سرزمینی دیگر. نام پسرش را پرسیدم. گفت هیوا. گفتم اسم قشنگی است؛ در ترکی آذری نام میوه ای خوشبوست. گفت در کردی سورانی یعنی امید. گفتم قشنگتر شد. 🔹برخلاف نام پسرش، چشمانش ناامید بود. و همسرش؛ دلگیر. @Rushdisu 🔹گفت عادت کردید؟ گفتم سفر زندگی ام شده. گفت اما همسر من هنوز در حسرت سلیمانیه مانده. گفتم چطور؟ اینجا که پر است از اکراد. هم زبان های خودتان. محله و قهوه خانه تان هم که همه کرد هستند؟ گفت: هستند... اما با ما دارند. 🔶مفهوم 🔹. ناسیونالیسمی که هر چهار عرصه کردی سوریه، ترکیه، عراق و ایران را دربرمی گیرد. مفهومی که بارها و بارها از زبان کنشگران سیاسی شنیده ایم. در شبکه های تلویزیونی شان، برنامه های فرهنگی شان، سخنرانی های سیاسی سرشار از شعارشان. البته در جایی مهمتر نیز: در بحث ها و تجمعات پر از شور و تندیِ میدانیِ جوانانشان. 🔹اما واقعا چنین مفهومی در عرصه زندگی واقعی نیز معتبر شده؟ 🔹شروع به جستجوی تاریخ می کنم. جمهوری مهاباد قاضی محمد؛ در بحث های جدی و مذاکراتش، نشانی از این ناسیونالیسم نیست. همه امور بر مدار تشکیل جمهوری خودمختار مهاباد ذیل دولت ایران می چرخد. 🔹می رسم به احزاب چپ گرای دوره معاصر. آنها نیز رنگ ایرانی دارند. حتی حزب دموکرات آنقدر به رنگ ایرانی بود که جهت مبارزه با ملت ایران، مدتی هم پیاله مجاهدین خلق می شود در شورای ملی مقاومت. 🔹اما خارج از مرزهای ایران؛ می رسم به نام پ.ک.ک؛ که آش شله قلم کاری است از نژادگرایی و مارکسیسم. هر چقدر در گفتگوهای جدی اش جستجو می کنی، کمتر نشانی از ناسیونالیسم واحد کردی می بینی. همه حرفهای جدی و غیرشعاری در چارچوب ترکیه است. یک ذیل نام ترکیه که گفتارها را شکل داده، محدود کرده، مشخص کرده. این فضای تنفسی خود را در فرزند عاقل پ.ک.ک، یعنی حزب دموکراتیک خلق ها بیشتر نشان می دهد. آنقدر که گویی عقلای قوم شعار را با واقعیت یکی کرده اند و واقعیت را تجلی حقیقت می دانند. باور ندارید؟ به سایت این حزب بروید. آیا نشانه ای از ناسیونالیسم واحد کردی در آن است؟ یا هر چه هست نشانه ای است از یک حزب قوم گرای رسمی ترکیه که جزو عرصه سیاسی "آن کشور" است؟ در میان مردم کرد ترکیه باشی دیگر نیازی به استدلال نیست. نشانه کافی است. اکراد ترکیه یکی از پایه های رأی آوری حزب عدالت و توسعه هستند. حزبی که مدتی است به مناطق کردنشین سوریه حمله کرده. آیا مردم کردی که پیش از این به حزب عدالت و توسعه رأی داده اند؛ در انتخابات پیش رو به تغییرات نگاه خواهند کرد یا به ناسیونالیسم واحد کردی که در عفرین مورد هجوم آک پارتی قرار گرفته؟ @Rushdisu 🔹اگر هر آنچه گفته شد، فهم من از وضع الان بود؛ داستان داستان آینده است. آینده ای که در آن دولتی کردی زمام امور را در دست دارد. سیاست، دیگر عرصه ستیز با دیگری نیست، بلکه عرصه تدبیر امور خودی است. ناسیونالیسم واحد کردی از سلب نیرو می گرفت. از نفی هویت خودی را می ساخت. در اقلیم کردستان عراق اما "دیگری" وجود ندارد. ، همه چیز را تغییر می دهد؛ مفاهیم را بازسازی می کند؛ شیوه زیست را معین می سازد؛ ابهام را شفاف می سازد؛ و شفافیت یعنی اینکه تصورات شخصی باعث اتحاد نخواهند شد؛ گفتگوها و بحث ها واقعی خواهند شد. شفافیت یعنی یک کرد اهل سنندج در اربیل عراق خود را در فضای دیگری خواهد دید. این بار دیگریِ او، خودش نیز یک کرد است. او اینبار، در برابر یک کرد، غریبه است. شفافیت یعنی اختلاف کردهای سوریه و عراق بر سر اداره شهر سنجار (شنگال). شهری که در عراق واقع بود ولی به دست نیروهای کرد پ.ی.د سوری از دست داعش آزاد شد. و سوری ها گفتند که "خود" می خواهند این شهر را اداره کنند، نه "دیگری". 🔹تاریخ، عرصه عمل و گفتگوست، عمل و گفتگو نشان از دغدغه ها دارد. دغدغه های مشترک، می سازند؛ اگر هم سلبی باشند و هم ایجابی. ناسیونالیسم واحد کردی توان دغدغه شدن ندارد. چون ایجاب ندارد؛ چون واقعیت ندارد. پس تنها از سلب قدرت می گیرد؛ سلبِ دیگری. دیگری ای که ممکن است دشمن مشترک هم باشد، مانند داعش. اما پس از حذف دشمن مشترک، ناسیونالیسم کردی نیز بی هویت می شود. چون از خود چیزی ندارد. چون نیست. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
📣📣📣 الگوهای بازاریابی انفاق از منظر قرآن کریم 🗓 دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ⏰ ساعت۱۱:۳۰ 🏤 سالن تدبیر ✅✅✅ #نشست_رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
🏠 رشد 💢 یگانه شوید... 🔹 هر کاری که می‌توانی بکن، خرج همسرت کن، به او کن، تا با هم شوید. 🔹 زن و مرد باید به همدیگر خوش‌بین باشند و هر کدام را از خود بدانند، و به دیگری نسبت ندهند. 🔹 اصلاً عیب دیدن کار خوبی نیست. 👤 ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
📄 دانشگاه یا مسافرخانه؟ نسخه ایران 🔻نوشته های مسعود بنافی از زندگی و تحصیل در 🔸یک: دانشجوی دکتری در ✴️ در ایران، بیشتر به مسافرانی شبیهند که همیشه در دانشکده و دانشگاهشان و باید زود به محل کار، منزل، یا خوابگاه برگردند. سیستم دانشگاهی دوره دکتری در ایران به گونه‌ای طراحی شده که دانشجو فقط برای کار اداری در دانشکده حضور می‌یابد. از سوی دیگر، اغلب باید در جستجوی اساتید باشد تا پیدایشان کند، به خصوص وقتی استاد مسئولیت اجرایی در دانشگاه داشته باشد. و البته خدا نکند استادی بیرون از مجموعه دانشگاه، مسئولیت اجرایی نیز داشته باشد و در همان زمان، راهنمای یک یا چند دانشجوی ارشد و دکتری باشد. 🔹در این سیستم استاد نه فرصت فکر کردن برای دانشجو دارد، نه مطالعه کارهای او را و حتی نه راهنمایی مناسبش را. چون اصولاً وقتی ندارد که با مسأله دانشجو همراه شود. رویدادهای غیرمترقبه و پیش‌بینی نشده نیز امکان استقرار منظم و برنامه‌ریزی شده استاد را در دفتر کارش نمی‌دهد. 🔹قصدم سرزنش دانشجویان یا جسارت به مقام اساتید محترم نیست؛ که ، بهترین دانشجویان و اساتید را نیز درگیر روزمرگی می‌کند و عده‌ای از آن‌ها را "بیزینس‌من". بلکه می‌خواهم سیستم پذیرش دانشجو و استقرار او را نقد کنم. حتی در بهترین دانشگاه‌های ایران (مثل دانشگاه تهران)، دانشجو استقرار ندارد و اگر حال مطالعه داشته باشد، باید برود کتابخانه. دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها بسیار فراتر از ظرفیت خود دانشجو جذب می‌کنند و هر استاد چند برابر وقت خود دانشجوی ارشد و دکتری دارد. 🔹این سیستم قطعاً دانشجوپرور نیست. سیستم دانشجوی تحصیلات تکمیلی است که نه پایان‌نامه‌شان به مرحله پختگی می‌رسد و نه مسأله‌شان از جنس مسأله می‌شود و نه قرار است باری از دوش جامعه بردارند. 🔸دو: دانشجوی دکتری در 🔹در نظام علمی دانشگاهی انگلستان (و عمده کشورها)، نقش شایانی دارد. یعنی این استاد است که دانشجو را در مقطع دکتری انتخاب کرده و تصمیم می‌گیرد که با او کار کند. به عبارت دیگر، کنکور در پذیرش دوره دکتری نقشی ندارد و استاد تصمیم‌گیر اصلی است. استاد، دانشجو را بر اساس طرح پیشنهادی دانشجو انتخاب می‌کند. بنابراین، استاد، واقعاً محورِ نظام دانشگاهی تحصیلات تکمیلی است و گام به گام همراه دانشجوست. 🔹وقتی استاد از طرح اولیه دانشجویی خوشش آمد و تصمیم به پذیرش او گرفت، معمولاً با رئیس دانشکده/دپارتمان/مرکز در میان می‌گذارد و پس از جلب موافقت او، فرآیندهای اداری جذب، از طریق واحدهایی نظیر دکترال کالج، دنبال می‌شود و استاد، ترم بعد یا سال بعد دانشجو را دیدار می‌کند. 🔹پس از پذیرش نهایی، به هر دانشجو یک میز (بنچ/سیت) داده می‌شود به همراه رایانه اختصاصی (به عبارت بهتر، برای مدت مشخصی به او اجاره داده می‌شود، چون دانشجو پول آن را می‌پردازد). در این سیستم مسافر نیست؛ بلکه است. معمولاً چند روز در هفته را در محل دانشکده و در جوار استادش می‌گذراند. استادی که تعداد مشخصی از دانشجو را می‌تواند پذیرا شود. 🔹بنابراین پذیرش دانشجوی جدید، مشروط به وجود میز خالیست که اشاره به ظرفیت یک استاد/دانشکده دارد. 🔹به دلیل طراحی مکان برای حضور ثابت و مستمر دانشجو، دانشجو ماهیانه "باید" با استادش جلسه داشته باشد و گزارش دهد. اگر مطلبی نیز به استاد تحویل داده شود، معمولاً حدود یک هفته مطالعه می‌شود و بازخورد داده می‌شود. 🔸توضیح: مطالب فوق قابلیت تعمیم صد در صدی ندارد ولی نمایی از تفاوت کلی بین دو سیستم را منعکس می‌کند. ✍️ پژوهشگر مرکز رشد 🔘 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
📣📣📣 الگوهای بازاریابی انفاق از منظر قرآن کریم 🗓 دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ⏰ ساعت۱۱:۳۰ 🏤 سالن تدبیر ✅✅✅ ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
📄 مثل کوه استوار 🔸 پرده اول: سال هفتم بعثت، ✴️ چند ماهی است که به این منطقه پناه آورده ایم. سوز سرمای بیایان بدنم را می لرزاند. از شدت گرسنگی خواب به چشمانم نمی آید. امروز هم از سهمیه یک خرمای خود نیمی را بخشیدم و کل روز را با نصف خرما سپری کردم. علاوه بر خرما مقداری هم از برگ تغذیه می کنیم. امیدوارم صدای گریه و ناله بچه ها به اهل شهر برسد. چون این تنها سلاح ماست. از شهر خبر رسیده که تجار حق ندارند با ما معامله کنند و اگر کسی چنین کاری انجام دهد اموالش را مصادره می‌کنند. در زیر نور مهتاب نگهبانان را می بینم که تمام شب مراقب اند تا مبادا کسی خواروباری به اینجا بیاورد. آب را به روی ما بسته اند. برای چندمین بار، امروز هم به سراغ پیامبر آمدند. هرچه دشمن به ایشان پیشنهاد می دهد که از دعوت خود دست بردارد تا او را آزاد کنند، او قبول نمی کند. ما در محاصره اقتصادی و اجتماعی هستیم. نمیدانم که این وضعیت تا کی ادامه دارد. امروز نزد رسول الله رفتم. به حضرت اطمینان دادم که در هر شرایطی مقاومت می کنیم و با ایشان همراه هستیم. 🔸 پرده دوم: سال ۱۳۶۱، کانال حنظله، منطقه عملیاتی ، عملیات والفجر مقدماتی 🔹 هشـت تا چهارده کيلومتر، باپاي پيــاده از ميان رمل و مـــاسه هاي روان آمدیم. امروز روز پنجم است که در محاصره هستیم. آب را جیره بندی کرده ایم. نان را جیره بندی کرده ایم. عطش همه را بی تاب کرده. همه چیز جز شهداء که حالا کنار هم در انتهای کانال خوابیده اند. دیگر شهداء تشنه نیستند. تانکهای عراقی هم جلو آمدند و دو طرف کانال را بستند. ما هم هرچند دقیقه تیری شلیک می کنیم، تا بفهند ما هنوز هستیم. این چند روزه عراقي ها با بلندگو از بچه ها مي خواهند که تسليم شوند، ولي در جواب با آخرين رمق صداي «الله اکبر» مي شنوند. خیلی از بچه ها شهید شدند، برای ما دعا کنید، به امام هم سلام برسانید و بگویید ما تا آخرین لحظه مقاومت می کنیم. 🔹 فدای لب تشنه ات ای پسر فاطمه(س) 🔸 پرده سوم: سال۱۳۹۰، جلسه هیئت مدیره شرکت 🔹 به دلیل خودداری اکثر کشورهای غربی از معامله با بانک های ایرانی، خریداران شرکت، با مشکل گشایش اعتبارهای بازرگانی مواجهند. لذا چند ماهی است که شرکت روی به انبار کردن محصولات خود آورده است. شرکت دیگر به راحتی نمی تواند برای خرید محصولات و مواد اولیه در بانک ها گشایش اعتبار(LC) کند. گرایش شرکت به خرید مواد اولیه نامرغوب تر از چین و هند است. به همین دلیل از کیفیت محصولات کاسته شده است. هزینه ی زیادی برای خرید دستگاه های جدید کردیم اما به علت از دست دادن ظرفیت صادرات تعدای از آن ها راکد مانده اند. رقیب خارجی منتظر خاموش شدن چرخ شرکت است. امروز دور هم جمع شدیم تا برای بقا و پایداری شرکت در دوران همفکری کنیم. 🔸 مقدمه 🔹 پس از تشخیص هدف حق، شناخت مسیری که به آن منجر می شود و حرکت در آن راه؛ تا زمان دستیابی کامل به هدف نباید دست از تلاش و مبارزه شست. نوشتار زیر بر آن است تا با بررسی مفهوم ، جایگاه آن را در منظومه فکری ادبیات مدیریت جهادی روشن کند و رهنمون هایی عملیاتی برای مدیران عرصه های مختلف فراهم آورد. 🔸 استقامت 🔹 استقامت در قرآن به معنای «ایستادگی کردن، ادامه دادن، راه را دنبال کردن و متوقف نشدن» است. در راه رسیدن به هدف نباید متوفق شد. ؛ یک عنصر جدیدی است غیر از خود عمل. شناخت هدف درست و برنامه ریزی برای آن یک مطلب است؛ پایداری برای رسیدن به آن هدف و استقامت در راه رسیدن به آن مطلب مهم دیگری است. هنگامی که ملتی راهی را آغاز می کند «رسیدن به نتائج آن، احتیاج دارد به استقامت در آن راه، به پیشرفت در آن راه، به متوقف نشدن میان راه». 🔸 موانع استقامت 🔹 انسان باید در مسیر رسیدن به هدف، مراقب انحراف ها و زاویه پیداکردن ها باشد. عوامل این انحراف دو امر است:۱. عامل درونی ۲. عامل بیرونی. 🔹 عامل درونی همان «تهاجم هواهای نفسانی» است. نه می گذارد حق تشخیص داده شود و نه راه رسیدن به حق. نه اجازه می دهد انسان در راه هدف حق خود حرکت کند و نه در این راه پایداری داشته باشد. سرآمد تعلقات نفسانی چهار چیز است؛ مال، مقام، اشخاص و اشیاء. خوف از دست دادن این ها موجب می شود که انسان در طریق حق پایداری نداشته باشد. در آیه ۱۳ سوره احقاف خداوند می فرماید:«ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون». 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 🔹 عامل بیرونی «دشمنان، توطئه‌گران، بدخواهان و قدرتهای مسلط» هستند. تهدید می کند، وعید و وعده می دهد. دائم عظمت خود را به رخ جامعه‌ی اسلامی و پیشرو می کشد، با زبان زور صحبت می کند و احیاناً زبان زور را با برخی شیرینی های و وعده‌های فریبنده در هم می آمیزد تا اینکه دلها را گمراه کند. استقامت کردن در مقابل فریبها و تهدیدهای دشمن، هنر بزرگی است. 🔹 بنابر فرموده قرآن کریم اگر انسان در برابر موانع استقامت تاب آوری نباشد، به جایگاه دچار می شود. معنای مقابل استقامت «طغیان» است، «طغیان، یعنی سرکشی، منحرف شدن». 🔸 رابطه صبر و استقامت 🔹 امیرالمومنین (علیه السلام) در بیانات خود بین این دو مقام تمییز قائل شدند. امام در خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه می فرمایند: «العمل العمل ثم النهایه النهایه و الاسقامه الاستقامه ثم الصبر الصبر و الورع الورع ان لکم نهایه فانتهوا الی نهایتکم». یک نوع توقف در برابر یک مشکل و پیش آمد و نوعی عکس العمل و است. صبر اقسام گوناگونی دارد. اگر شکیبایی نسبت به امور شهوانی باشد از آن به عفت تعبیر می کنند. اگر کسی در امور مالی مراقب حلال و حرام باشد از کار او به زهد تعبیر می کنند. صبر لازمه استقامت و پایداری است. یعنی کسی که در حال حرکت است باید با استفاده از قوه صبر موانع استقامت را کنار بزند و مشقت ها و سختی های مسیر را تحمل کند و از خود بردباری نشان دهد. به عبارت دیگر باید صبر بر موانع باشد تا بتوان استقامت کرد وگرنه در میانه راه حرکت متوقف شده و هدف تغییر پیدا خواهد کرد. 🔸 میوه های شیرین ایستادگی 🔹 نتیجه‌ استقامت «هدایت و » است: «انّ الّذین قالوا ربّنا اللَّه ثمّ استقاموا تتنزّل علیهم الملائکة الّا تخافوا و لاتحزنوا»؛ استقامت در راه درست نتیجه‌اش این است که خدای متعال اندوه و ترس را از یک انسان و یک جامعه سلب می‌کند و موفقیت را نصیب آن‌ها می‌کند. می فرماید: «ثمّ استقاموا»؛ اگر پایداری و استقامت باشد، موجب می شود «تتنزّل علیهم الملائکة». باید ایستاد، باید ثبات به‌خرج داد، باید راه را گم نکرد، هدف را همواره در مقابل چشم داشت و به‌طور مستمر باید پیش رفت. اگر این شد، پیروزی‌ها پی‌درپی پیش خواهد آمد والّا با یک لحظه و یک برهه خوب بودن، فرشتگان خدا بر انسان نازل نمی شوند، نور هدایت و دست کمک الهی به سوی انسان دراز نمی شود. 🔸 استقامت در سازمان جهادی 🔹 سازمان ها در راه رسیدن به اهداف خود معمولا با فراز و نشیب های فراوانی روبرو هستند. از مشکلاتی مثل کمبود منابع مالی و امکانات و تجهیزات گرفته تا مسائل مربوط به حوزه منابع انسانی که از جمله آن می توان به فساد مالی اداری و انگیزش کارکنان اشاره کرد. شرایطی مثل تحریم ها و رکود تجاری را نیز می توان به مجموعه مسائل سازمان ها اضافه کرد. در شرایط عادی سازمان، با وجود منابع و امکانات و با در اختیار داشتن سرمایه انسانی با مهارت و انگیزه ی بالا به نظر می رسد اداره سازمان کار دشواری نباشد. اما آنجا که موانع بیرونی مثل تحریم ها و وجود رقبای خارجی دست به دست موانع درونی مثل ناهماهنگی های دستگاه های داخلی و سوء مدیریت می دهند، هنر خود را نشان می دهد؛ تا با استقامت و پایداری زیر بار مسئولیت قد خم نکرده و سازمان را به غایت خود برساند. 🔹 این نکته حائز اهمیت است که استقامت در است. نباید جای «هدف» را با «روش» اشتباه کرد. استقامت در روش‌ها لازم نیست، استقامت در اهداف لازم است. در روش‌ها بایستی تکامل، اصلاح، تغییر و رفع خطا، جزو کارهای دائمی و برنامه‌های همیشگی باشد؛ در روش‌ها آزمون و خطا جاری است. البته باید از تجربه‌ها استفاده کرد که آزمون، آزمون موفقی باشد و نیاز نباشد که دائم تجربه کرد و پشت‌سر هم اشتباه؛ اما در زمینه‌ی اهداف، بایستی قرص و محکم بود و یک قدم پایین نیامد. 🔹 حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) خطاب به فرزند شان «محمّد بن حنفيّه»، آنگاه كه در جمل پرچم فرماندهي را به دستش ميسپرند فرمودند که اگر كوهها از جا كنده شوند، تو از پایدارى دست برندار. دندان روى دندان بگذار (سختىها را تحمل كن) و جمجمهات را به خدا عاریت بده و پاى خود را چون میخ بر زمین بكوب (در میدان جنگ ثابت قدم باش) تا انتهاى خط دشمن را چشم بیانداز و بدان كه فتح و پیروزى از ناحیه خداوند است. (خطبه ۱۱ نهج البلاغه) 🔸 توضیح: این متن با بهره بری ترکیبی از بیانات مقام معظم رهبری و حاج آقا مجتبی تهرانی نوشته شده است. ✍️ و پژوهشگران هسته مدیریت جهادی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
📄 سیاست هایی برای عدم اجرا؟ 🔻 به مناسبت چهارمین سال ابلاغ ✴️به اذعان همه‌ اندیشمندان و متخصصان شرق و غرب، و مولد در هر کشور، مهم‌ترین بازوی تولید علمی، تولید ثروت، دفاع از کشور و ... محسوب می‌شود. سیاست‌های کلی جمعیت ۳۰ اردیبهشت سال ۹۳ در ۱۴ بند توسط رهبر انقلاب ابلاغ گردید؛ پس از ۴ سال می‌توان اقداماتی که در حال انجام است را با این تطبیق داد. در زیر اجمالاً به چند مورد اشاره شده است: 🔸 سیاست های کنترل جمعیت 🔹 در ایران پس از انقلاب اسلامی روند قانونی و دولتی کنترل جمعیت با حمایت شدید نهادهای بین المللی، پس از توقف چند ساله مجدداً در سال ۱۳۶۷ آغاز شد و علیرغم رسیدن به نرخ باروری مدنظر این برنامه در سال ۱۳۷۱ ، این روند ادامه یافت؛ البته از سال ۱۳۹۱ و با پیگیری مستقیم شخص رهبری، در ظاهر برخی تحرکات به سمت فرزندآوری شکل گرفت ولی در عمل، مصوب مجلس شورای اسلامی که در آن بسیاری از حقوق فرزند سوم به بعد به رسمیت شناخته نمی‌شد، به قوت خود باقیست و وزارت بهداشت نیز هم‌چنان از طریق بسیاری از مراکز بهداشت در سراسر کشور به و نیز آموزش‌هایی در مورد سنّ باروری زیر ۳۵ سال، لزوم فاصله گذاری ۳-۵ ساله بین فرزندان و ... که دلایل علمی‌ای در رد آن‌ها وجوددارد، ادامه می دهد! 🔹 بنابر بند ۱۴ سیاست جمعیت، لازم است « رصد مستمر از سیاست‌های جمعیّتی در ابعاد کمّی و کیفی با ایجاد ساز و کار مناسب و توسعه انسانی و انجام پژوهش‌های جمعیّتی و توسعه انسانی» انجام شود. 🔸 سقط جنین 🔹 در فاصله ی سال های ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۲ با وجود آن که پوشش از بارداری در کشور بیشتر شد، آمار جنین قریب به سه برابر شد. این موضوع دقیقاً با تجربه غربی مشابه آن در امریکا نیز مطابقت داشت (زمانی کمیته کار و منابع انسانی سنای امریکا اعلام کرده بود "در بین سال های ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۱ ایالت‌هایی که بیشترین بودجه را صرف وسایل تنظیم خانواده کرده بودند، بیشترین افزایش موالید نامشروع و سقط جنین را داشتند"). 🔹 متاسفانه فرهنگ تنظیم خانواده از طریق کم ارزش نشان دادن وجود نوزاد، دامن زدن به خودخواهی‌های افراد و همچنین القای بی‌بندوباری، منجر به ترویج جنایت سقط جنین در کشور ما شده است. هم اکنون سقط جنین در کشور (با آمار ۱۵۰ تا ۳۵۰ هزار مورد بر اساس اعلام دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت) سالیانه بیش از پانزده برابر تصادفات جاده‌ای قربانی می‌گیرد. در شرایط بحران جمعیتی در کشور، از دست دادن این تعداد از کودکان که معادل ۱۶% موالید زنده سالانه است، خود مسأله مهمی است. 🔹 بخش دیگری از سقط جنین نیز به دلیل ترس از تولد جنین معلول رخ می‌دهد. اگرچه در منابع پزشکی دنیا از نظر داشتن فرزند دارای نقایص ژنتیکی برای انجام سقط درمانی و قانونی، تنها در بارداری‌های بالای ۳۵ سال و یا در موارد وجود سابقه نقص ژنتیکی در خانواده انجام می‌شود، اما در ایران به دلیلی نامعلوم این غربالگری ها در همه زنان باردار انجام شده و در صورت عدم تمایل والدین به انجام آن، مراکز بهداشت ضمن ترساندن والدین از عواقب امر، از آنها برائت‌نامه کتبی می‌گیرند. باید دید چقدر این اقدامات منطبق با بندهای ۳ و ۴ این سیاست است: «۳. اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی ذی‌ربط. ۴. تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزندپروری و با تأکید بر آموزش‌ مهارت‌های زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاوره‌ای بر مبنای فرهنگ و ارزش‌های اسلامی- ایرانی و توسعه و تقویت نظام تأمین اجتماعی، خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری». 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 🔸 آموزش های جنسی به کودکان، نوجوانان و جوانان 🔹 ویلیام گاردنر نویسنده کانادایی کتاب می‌نویسد «این به اصطلاح ، به واقع باید نوعی از آموزش ارزش‌ها (!) تلقی شود؛ زیرا مطمئناً قوی‌ترین سلاح قابل تصویر برای حمله به ازدواج، خانواده و جامعه است.» در غرب نتیجه این آموزش‌ها به اذعان نویسندگان غربی چند صد برابر شدن موارد و سقط جنین بود. 🔹 هم اکنون در کشور ما نیز چندی است که آموزش‌های جنسی به بهانه‌های مختلف بهداشتی و درمانی به شدت مورد توجه قرار گرفته‌ است. رهبر انقلاب در دیدار اعضای برگزار کننده کنگره سالیانه «خانواده و سلامت جنسی» در سال ۱۳۸۸ فرموده‌اند: «نکته‌ای که بسیارحساس و مهم است این کاری است که چند سال قبل از این داشت انجام می‌گرفت و بنده جلویش راگرفتم. آموزش همین مسائل در محیط‌های آموزشی به جوان‌ها است. این بسیار چیز بدی است. سم مهلکی است. قطعا آموزش در شرف ازدواج یک حرف است، آموزش در مدارس و دبیرستان و دانشکده یک حرف دیگر است. آن مطلقا قابل قبول نیست. به آن طرف اصلا حرکت نکنید. این خودش ترویج و تشدید مسائل جنسی است. یکی از چیزهایی که در اسلام بر آن تاکید شده، همین است که ما احساسات جنسی را در جوان و کودک بیدار نکنیم. یعنی بیدارکردن غریزه جنسی باید هرچه ممکن است به تاخیر بیفتد. توجه کنید مسئله محرم ونامحرم، نگاه نکردن و پوشش، به این چیز‌ها ارتباط پیدا می‌کند؛ بنابراین مسئله آموزش این چیز‌ها در دوره‌های آموزشی و برای جوان‌هایی که در شرف ازدواج نیستند و برای ازدواج نیامده‌اند، شما باید به کلی جلویش را بگیرید». 🔸 موانع پیش روی ازدواج 🔹 یکی دیگر از عوامل مهم ، موارد اثرگذار بر ازدواج و تشکیل خانواده است. در حالی که آگاه‌سازی و نوجوانان در کشور به طور فزاینده‌ای در حال وقوع است، ازدواج شرعی و قانونی هر روز سخت‌تر و دور از دسترس‌تر می‌شود. طرح «ممنوعیت ازدواج زیر ۱۸ سال» در مجلس و از سوی دیگر ایجاد قوانینی مانند «طرح غربالگری اجباری ژنتیکی پیش از ازدواج»، جوانان خواهان ازدواج را با سدی جدید مواجه می‌کند. در صورت اجرای طرح اجباری غربالگری در کشور، زوجینی که احتمال مشکل ژنتیکی برایشان مطرح شود، مجبور خواهند بود که برای دریافت مجوز ثبت قانونی ازدواج به مراکز تخصصی مربوطه مراجعه کرده و هزینه‌های هنگفت بعضاً چند میلیونی را که مورد حمایت دولت یا بیمه‌ها نیستند برای انجام آزمایش های مربوطه بپردازند. پرداخت این هزینه توسط عموم مردم شهری و روستایی کشور، معقول و منطقی نیست و قطعاً اجرای این طرح در شرایطی که هرساله نرخ ازدواج در کشور کاهش می‌یابد، نمی‌تواند وجهی عقلانی داشته باشد. 🔹 اما معضل دیگری که این طرح به دنبال خواهد داشت، ایجاد واهمه و اضطراب در عموم زنان کشور است. در واقع هنگامی که یک زوج، بی دلیل و بدون هیچ سابقه ناهنجاری ژنتیک در خانواده و حتی بدون وجود نسبت خویشاوندی، ناچار می‌شوند که تحت بررسی‌های غیر ضروری قرار بگیرند، به صورت ناخو‌دآگاه گمان خواهند کرد که احتمال وقوع مشکلات ژنتیک در فرزندانشان زیاد است. امری که را افزایش داده و زوجین را بی‌جهت دچار ترس و اضطراب خواهد کرد. در واقع «ایجاد هراس عمومی از تولد فرزند معلول» دستاورد بی چون و چرای اجرای این طرح است؛ چنان که نظیر آن در «اجباری شدن غیرعلمی غربالگری های دوران بارداری» توسط وزارت بهداشت تجربه شده و ضمن تحمیل هزینه‌های هنگفت به خانواده‌ها، به سهم خود، آنها را نسبت به فرزندآوری بیشتر بی‌رغبت کرده و آمار جنایت سقط جنین غیرقانونی را افزایش داده است. 🔹 باید دید این اقدامات قانونی و اجرایی چقدر با بند ۲ سیاست جمعیت منطبق است: «۲- رفع موانع ازدواج، و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد». ✍️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu