بسم الله الرحمن الرحیم
✴️ نقطههای آغازِ حیات
🔻 به مناسب سالروز آغاز حیات علامه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه)
🔶 نور چشمی میرزامحمدحسین (حفظه الله تعالی و وُسِعَ فی رزقه و طولِ عمره)، در شب سهشنبه ۲۹ ذيالحجة الحرام سنة ۱۳۲۱ هجری قمری در میان یک خانوادهی عالم به وجود آمد.
🔶 محمدحسین پنجساله است که محمدحسن به دنیا میآید ولی طولی نمیکشد که مادر و پس از آن، در سن نه سالگی، پدر خویش را از دست میدهد.
🔶 در اوایل تحصیل و تا حدود ۲۰ سالگی، در خود علاقهای به ادامه تحصیل نمیبیند، چنانکه مینویسد:
📜 «در اوايل تحصيل كه به صرف و نحو اشتغال داشتم، علاقة زيادى به ادامه تحصيل نداشتم و از اينرو هر چه مىخواندم نمىفهميدم و چهار سال [۱۶ تا ۲۰ سالگی] به همين نحو گذرانيدم».
🔶 یک روز استادِ محمدحسین به او میگوید که اگر نمیخواهی درس بخوانی، به من بگو بروم پی کارم؟! این حرف، برای محمدحسین، خیلی گران بوده و ناراحت میشود.
🔶 به جای خلوتی میرود و دو رکعت نماز میخواند و میگوید خدایا تکلیف مرا یک سره کن، اگر میخواهم درس بخوانم علاقه و شوقی داشته باشم و در غیر این صورت، بروم پی کارم!
🔶 یا در بيابان سجدهاي بجای آورده و با خدا میگوید: يا مرگ يا فهم!
🔶 سالها بعد، وقتی شخصی در خصوص این ماجرا از ایشان سؤال میپرسد حال ایشان متغيّر و رنگ چهرهشان تند شده و میگوید که من وقتي كه در تبريز «سيوطي» ميخواندم، استادمان ما را امتحان ميكرد، و من از عهدۀ امتحان برنيامدم؛ استاد به من گفت: هم خودت را معطّل كردهاي هم ما را! من از اين كلام استاد بسيار برآشفته شدم؛ و گوئي اين سخن در جان و روح من نشست، بالاخره نتوانستم در شهر بمانم و رفتم در خارج تبريز بر سر تپّهها عملي انجام دادم كه خداوند تفضّل فرمود.
📜 «پس از آن، يكباره عنايت خدايى دامنگيرم شده، عوضم كرد. و در خود يك نوع شيفتگى و بیتابى نسبت به تحصيل كمال حس نمودم. به طورى كه از همان روز تا پايان ايام تحصيل كه تقريباً هفده سال كشيد، هرگز نسبت به تعليم و تفكر درك خستگى و دلسردى نكردم و زشت و زيباى جهان را فراموش نموده و تلخ و شيرين حوادث را برابر مىپنداشتم».
🔶 پس از آن عمل، محمدحسین همان شب بر «حاشيۀ أبوطالب بر سيوطي» حاشيه مینویسد و از آن پس، براي ایشان هيچ مطلبي لاينحلّ نمیماند.
📜 «بساط معاشرت غيراهل علم را به كلى برچيدم. در خورد و خواب و لوازم ديگر زندگى به حداقل ضرورى قناعت نموده، باقى را به مطالعه مىپرداختم. بسيار ميشد (به ويژه در بهار و تابستان) كه شب را تا طلوع آفتاب به مطالعه ميگذارندم و هميشه درس فردا شب را از پيش مطالعه ميكردم، اگر اشكالي پيش ميآمد با هر خودكشي بود حل مينمودم. وقتي كه به درس حضور مييافتم از آن چه استاد ميگفت قبلا روشن بودم. هرگز اشكال و اشتباه درس را پيش استاد نبردهام».
👇 👇 ادامه مطلب👇 👇
👆👆 ادامه مطلب👆👆
🔶 ایشان، حدود ۴ دهه پس از آن ماجرا، در شرححال خودنوشت خویش مینویسد:
📜 «البته هر كسى حسب حال خود در زندگيش، خوشى و تلخى و زشت و زيباهايى ديده و خاطرههايى دارد، من نيز به نوبه خود و خاصه از اين نظر كه بيشتر دوره زندگانى خود را با يتيمى يا غربت يا مفارقت دوستان يا انقطاع وسايل و تهيدستى و گرفتارىهاى ديگر گذرانيدهام، در مسير زندگى با فراز و نشيبهاى گوناگون روبهرو شده، در محيطهاى رنگارنگ قرار گرفتهام. ولى پيوسته حس مىكردم كه دست ناپيدايى مرا از هر پرتگاه خطرناك نجات مىدهد و جاذبه مرموزى از ميان هزارها مانع بيرون كشيده، به سوى مقصد هدايت مىكند.
من اگر خارم و گر گل، چمنآرايى هست
كه از آن دست كه مىپروردم مىرويم»
🔶 و در المیزان، در باب معرفة النفس، مینویسد:
📜 «فوجدت أنها [النفس الإنسانية] دائما في خلإ مع ربها و إن كانت في ملإ من الناس. و عند ذلك تنصرف عن كل شيء و تتوجه إلى ربها و تنسى كل شيء و تذكر ربها».
🔶 مطابق با بخشهای ذکر شده از شرح حال خودنوشت علامه طباطبایی، و بیان ایشان در باب معرفة النفس، ایشان از حصول حالت انقطاع از همان آغاز جوانی سخن میگوید. اگر چه بر حسب ظاهر در مسیر زندگی در محیطهای رنگارنگ با مردم قرار گرفته ليكن در حقیقت پیوسته با دست ناپیدا و جاذبهی مرموزی در خلوت است به گونهای که زشت و زیبای جهان و تلخ و شیرین حوادث، توجه او را جلب نمیکند.
🔶 لذا میتوان مدعی شد که علامه (رضوان الله تعالی علیه) با همان عنایت الهی در آغاز تحصیل، به وادی معرفة النفس راه یافته است.
🔶 آیت الله جوادیآملی نیز در کتاب شمسالوحی تبریزی، بهگونهای به این نکته اذعان میکند:
📝 «علامه طباطبایی مانند برخی از بزرگان اهل معرفت معتقد بود که پویندگان راه خدا چهار گروهاند: 1️⃣ مجذوب محض ... 2️⃣ سالک محض ... 3️⃣ مجذوب سالک ... 4️⃣ سالک مجذوب : [که] این گروه، سالکانی هستند که نخست در مسیر سلوک قرار میگیرند و با تأنّی و دشواری، راه میپیمایند و در اثنای سیر و سلوک، ناگهان بارقة عشق الهی نصیبشان میشود و جانشان را روشن میکند و بقیة راه را با جذبه الهی میپیمایند. جناب علامه از این گروه بود؛ در آغاز تحصیل، از درس و بحث مدرسه طرفی کامل نمیبست؛ اما ناگهان بنا به نوشتة خودشان، یکباره عنایت خدایی دستگیرشان شد و تحوّلی ایجاد کرد که در خود یک نوع شیفتگی و بیتابی نسبت به تحصیل معارف الهی یافتند، به طوری که از همان روز تا پایان ایّام تحصیل که سالیان متمادی طول کشید، هرگز نسبت به تعلیم و تفکّر، احساس خستگی و دلسردی نکردند و زشت و زیبای جهان را در راه آن به کناری نهادند.»
🔶 و نهایتا وقتی در اواخر عمر، از علامه طباطبایی درخواست میکنند که اگر شعری از اشعار خود را به یاد دارد بخواند این دو بیت را زمزمه میکند:
☀️ من به سر چشمه خورشید نه خود بردم راه
ذرهای بودم مهر تو مرا بالا برد
🍂 من خسی بی سرو پایم که به سیل افتادم
او که میرفت مرا هم به دل دریا برد
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 شورآفرینی حسینی در جنگ اقتصادی
🔻دکتر عادل پیغامی
🔺هسته احیاء امر
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
📢 📢 📢 روزگار قریب غریب
🔷 درسها و تجربه های جنگ دیروز برای جهاد امروز
با حضور اساتید رزمنده
🔸 حجت الاسلام دکتر موسویان
🔸 دکتر محمدتقی محبی
🕖 امشب (دوشنبه) ساعت 19:30
📍 سالن شهید مطهری
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
📢 دوره آموزشی برنامه ریزی تبلیغات در رسانه ها (Media Planning)
⏳مهلت ثبت نام: شنبه 6 مهرماه
📲 با مراجعه به کانال زیر از شرایط و مراحل ثبت نام آگاه شوید:
https://ble.im/mediaplanning_workshop
هدایت شده از مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
🕤🕤🕤 #گزارش_تفصیلی_نشست_تخصصی_هسته_بازاریابی_سیاسی
🗒 دوشنبه ۱۶ مهر ماه
💬 نشست تخصصی جامع امروز ایران
📝📝📝 نشست جامعه ایرانی امروز با حضور آقای دکتر پرویز #امینی و جمعی از اساتید و دانشجویان در محل سالن شهید باغاني برگزار شد. در این نشست که همراه بود با #رونمایی از کتاب الگوی رفتار انتخاباتی جامعه ایران و همچنین رونمایی از چهارمین شماره نشریه بازاریابی سیاسی، آقای دکتر امینی مباحثی را پیرامون تغییرات زیست جهان و تاثیرات آن بر جامعه ایرانی بیان نمودند.
📃 در ابتدا ایشان نکاتی را درباره #تغییر_زیست_جهان مطرح نمودند. زیست جهان ما در حال تغيير است . زیست جهان به مجموعه ای از باورها، ارزش ها، نمادها، نمودها و همه چیزهایی که در واقع به کنش اجتماعی، فردی و روابطی ما معنا میدهد، گفته میشود. تغییر زیست جهان یعنی تغییر آن عالمی که مناسبات، روابط و کنش های ما را معنادار می کند و توجیه می کند که به طور تامل نشده مطلبی را قبول یا رد کنیم.
📃 در ادامه ایشان اشاره داشتند که در حیات اقتصادی جمهوری اسلامی، سه #شوک عمده اقتصادی به مردم وارد شد. اول در دولت آقای هاشمی که به واسطه #تعدیل ساختارها تورم سنگینی بر مردم تحمیل شد. شوک دوم در انتهای دولت آقای احمدی نژاد در اثر #افزایش_تحریم_ها ایجاد شد و رکود و تورم زندگی مردم را سخت کرد و آخرین بار و تازه ترین شوک در همین تابستان امسال پس از #خروج_ترامپ از برجام بر اقتصاد کشور اعمال شد که آثارش را در بازار طلا و ارز شاهد بودیم. به دنبال این شوک ها و #انفعال_مسئولین در حل مشکلات اقتصادی، دشمنان را به #جنگ_روانی و #ناامیدی مردم از آینده کشور سوق داده است.
🔍🔍🔍 #قرار_چهارم
🔍🔍 #هسته_بازاریابی_سیاسی
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
🕟🕟🕟 #گزارش_تفصیلی_نشست_تخصصی_هسته_عدالت_پژوهی
🗒 چهارشنبه ۱۸ مهر ماه
💬 نشست تخصصی بررسی وضعیت امروز معیشت مردم
📝📝📝 نشست تخصصی وضعیت امروز معیشت مردم با حضور دکتر پیغامی و دکتر خاندوزی( مسئول دفتر اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی) برگزار شد.
📃 دکتر پیغامی در این نشست با تاکید بر غفلت انجام شده در طول چند دهه گذشته از توجه ساختاری به مسئله فقر بیان داشت که می بایست سیاست هایی در کشور اولویت پیدا کند که به پیشگیری از فقر و همچنین فقر زدایی و ریشه کنی فقر توجه داشته باشند و سیاست هایی مانند اعطای کپن وبسته های حمایتی اگرچه در کوتاه مدت به عنوان مسکن عمل می کنند اما در بلند مدت هیچگونه ماندگاری و اثربخشی نخواهند داشت و صرفا مصرف تبلیغاتی خواهند داشت وی با اشاره به اینکه متفکران حوزه نابرابری و فقر در مورد منشاء فقرزایی نظریات مختلفی داده اند اما یکی از مهمترین نظریات که می تواند در ایران نیز مصداق پیدا کند این است که خود ساختار قانونی مولد فقر است و در حقیقت ما در ایران مشکل قانونی در حوزه فقر داریم، تجربه کشورهای دیگر نشان می دهد که این کشور در زمینه فقر، قانون دارند و همچنین قوانین دیگر بخش های اقتصاد نیز به تولید فقر و فقرزایی دامن نمی زند اما قوانین مربوط به فقر در ایران در بین دیگر قوانین گم شده است.
📃 البته باید توجه داشت که در طول ۴ دهه گذشته کشور در زمینه رفع فقر تلاش های بسیاری نموده است و به عنوان نمونه می توان بهبود وضعیت مسکن نسبت به قبل از انقلاب اشاره نمود اما باید توجه داشت که در طول چندین سال گذشته نظام برنامه ریزی کشور دچار نوعی غفلت ساختاری نسبت به مسئله پابرهنگان در کشور شده است. متاسفانه نقطه های تاکید در مسئله فقر زدایی در جامعه دچار خطا شده است. نمونه هایی از این تاکید های اشتباه را می توان در مسائلی مانند تثبیت قیمت ها که در دوره های گذشته اجرا شده است می توان دید.
📃 متاسفانه یکی دیگر از این اشتباهات تحلیل توان تولیدی کشور به نفع حفظ شرایط بازار و مصرف کننده است حال انکه افزایش قدرت تولیدی کشور است که موجب کاهش فقر و افزایش قدرت خرید مصرف کنندگان می شود.
📃 ایشان در ادامه اشاره نمود که مسئله گسترش احساس فقر در جامعه و همچنین مسئله فقر نسبی در جامعه باعث بیشتر نمایان شدن اثرات مسئله فقر در جامعه شده است.
دکتر خاندوزی در ادامه این نشست با تاکید بر این که مسئله فقر به عنوان یکی از ابعاد اصلی مسئله عدالت اقتصادی مطرح است بیان داشت که متاسفانه در چند ساله اخیر و بواسطه افزایش تورم و شوک های اقتصادی موجب کاهش هزینه موثر خانوار شده است. باید توجه داشت که دولت می بایست با استفاده از سیاست های مناسب در حوزه هایی که بیشترین سهم هزینه های خانوار را به خود اختصاص می دهد. به عنوان مثال متاسفانه دولت یازدهم در زمینه مسکن سیاست مشخص و قابل قبولی از خود ارائه نداد حال انکه بیشتر از ۳۰٪ هزینه خانوار شهری مربوط به هزینه مسکن می شود.
📃 دکتر خاندوزی در ادامه به این موضوع پرداخت که لازمه اصلاح ساختار اقتصادی کشور و اجرای برنامه هایی برای بهبود وضعیت معیشت مردم ایجاد نظام اطلاعاتی جامع اقتصادی در کشور است. اگرچه در این زمینه در دولت های گذشته اقداماتی انجام شد اما این مسیر ادامه نیافت ومشخص نیست که چه طبقاتی از جامعه در مقابل شوک ها و تکانه های ارزی اسیب دیده اند و چه گروه هایی از این تکانه ها منتفع شده اند و در نتیجه نمی توان در مورد اصابت دقیق برنامه های حمایتی در کشور اضهار نظر دقیق داشت. از این منظر لازمه اجرا و کنترل فقر در جامعه را ایجاد نظام جامع اطلاعات اقتصادی در کشور دانست.
📃 در انتهای این جلسه، دومین شماره از نشریه تخصصی عدالت اجتماعی نیز رونمایی شد. دومین شماره از نشریه تخصصی عدالت اجتماعی به پرونده ویژه عدالت اموزشی پرداخته است و سعی نموده است از منظر مسئله عدالت، نظام اموزشی کشور را تحلیل نماید.
🔍🔍🔍 #هسته_عدالت_پژوهی
🔍🔍 #دکتر_خاندوزی
🔍 #دکتر_پیغامی
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu