eitaa logo
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
2.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
168 ویدیو
10 فایل
﷽ ✅ کانال مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ✔️ نظر، انتقاد و پیشنهاد 🆔 @rushdadmin ✔️ سایت مرکز ↙️ ✅ http://rushd.ir ✔️ کانال بله و تلگرام ↙️ ✅ @Rushdisu ✔️ اینستاگرام ↙️ ✅ instagram.com/Rushd.ir —---------------------
مشاهده در ایتا
دانلود
📄 جمهوری اسلامی و بحران ✴️ همگی شنیده ایم که زعفران ایران به صورت فله ای به اسپانیا صادر می شود و پس از بسته بندی با برند غیرایرانی چند برابر قیمت اصلی به سایر کشورها فروخته می شود. یکی از مشکلاتی که امروزه در عرصه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و حتی شخصی وجود دارد برندسازیست. 🔹در یک تقسیم بندی انواع برند را این گونه برشمرده اند: برند محصول، برند شخصی، برند شرکتی، برند جغرافیایی، برند عمومی یا حکومتی، برند فرهنگی و برند مذهبی. 🔹برندسازی شخصی فرایندی است که توسط آن، افراد و تخصص‌شان مثل برندهای تجاری علامت‌گذاری می‌شوند. قبل از هر چیز، باید را از مقوله برندسازی شخصی تفکیک کنیم. شهرت مقوله‌ی جدیدی نیست و از ابتدای تاریخ بوده است اما برندسازی شخصی یک پدیده نوظهور به خصوص در مورد مدیران است. 🔹 ، معمولاً توسط دیگران انجام می‌شود نه خود افراد. در برندسازی شخصی موفق، ابتدا مردم به سمت شخص می‌آیند و نه اینکه شخص به سمت مردم برود. به عبارتی این است که برای افراد برند ایجاد می کند. 🔹از ابتدای انقلاب تاکنون موفقی بوده اند که متأسفانه نتوانسته ایم برای آن ها برندهای شخصی ایجاد نماییم. این نقیصه باعث دیده نشدن دستاوردهای انقلاب اسلامی بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی شده است که در کنار پیشرفت مادی، تربیت نسل مدیران کارآمد و جهادی فتح الفتوح انقلاب اسلامی بوده است. 🔹البته این کم کاری در مواردی توسط رهبر معظم انقلاب جبران شده است و برای تعدادی از این مدیران مانند دکتر سعید کاظمی آشتیانی مؤسس پژوهشگاه رویان، شهدای هسته ای، در عرصه تبلیغ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی و شهید طهرانی مقدم در صنعت موشکی برندسازی شخصی انجام شده است. @Rushdisu 🔹برندسازی شخصی علاوه بر کسب سود بیشتر در سازمان های انتفاعی باعث تصویرسازی مطلوب و مشارکت مردمی در سازمان های غیرانتفاعی خواهد شد. در بسیاری از موارد تأثیر برندسازی شخصی از ارائه آمار و گزارش کار سازمان ها بیشتر است. 🔹یکی از سازمان های خدماتی که از ابتدای انقلاب تاکنون خدمات فراوانی به نیازمندان ارائه داده امام خمینی (ره) است. اخیراً یکی از کانال های انقلابی و عدالت خواه با تحلیل ناقص خود این گونه نتیجه گیری نمود که با تقسیم کردن هزینه های جاری کمیته امداد میان مددجویان، کارآمدی آن بیشتر خواهد بود. این در حالیست که خدمات کمیته امداد محدود به مستمری ماهانه نبوده بلکه خدمات متنوعی از جمله پرداخت شهریه، جهیزیه، بیمه های درمانی، سبد کالا و لوازم ضروری منزل، اشتغال و خودکفایی، مسکن مددجویی و غیره به صورت ماهانه ارائه می شود. لذا منظور مدیریت این سیستم و ارائه خدمات به ۴ میلیون و پانصد هزار نفر از مددجویان کمیته امداد، ساختار و تشکیلات نیاز است. 🔹در سال های اخیر تلاش های فراوانی در راستای اصلاح ذهنیت عمومی مردم به وسیله ارائه آمار و اطلاعات شده است در صورتی که علاوه بر ارائه گزارش عملکرد، لازم است با برندسازی شخصی از شخصیت هایی مانند مرحوم عسگراولادی، مرحوم نیری و سایر مدیران خدوم این سازمان، این تصویر ذهنی عمومی را اصلاح نمود. از جمله این مدیران که عمر خود را صرف پیشرفت و آبادانی منطقه بشاگرد کرده اند حاج عبدالله، حاج محمود و حاج امیر والی بوده اند. @Rushdisu 🔹رهبر معظم انقلاب از اقدامات این عزیزان این گونه یاد کرده اند: «اینجور کارهای بی‌سروصدا و خاموش و خالصانه، نه فقط برای شما پیش خدای متعال درجه و مرتبه درست میکند، بلکه در کل بنای جمهوری اسلامی اثر میگذارد، مثل سیمانی است که در یک بنایی تزریق کنند و آنرا مستحکم کنند. با انجام اینجور کارهای مخلصانه، بنای مستحکم میشود بدون اینکه کسی بفهمد». 🔹متأسفانه در سال های اخیر شاهد بوده ایم نه تنها برندسازی شخصی از این عزیزان انجام نشده است بلکه با رفتارهای نامناسب و تصمیم های اشتباه مدیریتی خدمات فراوان آن ها و از همه مهم تر روحیه جهادی و انقلابی در محرومیت زدایی زیر سؤال رفته است. تودیع این عزیزان به بهانه ناکارآمدی و ادغام شدن اداره کل بشاگرد (که از ابتدای تأسیس به صورت مستقل و زیر نظر دفتر مرکزی اداره می شد) در استان هرمزگان نمونه هایی از این مسئله است. 🔹امید است با نگاه های بازتر از این سرمایه های ارزشمند انقلاب اسلامی که عمر خود را در این مسیر گذاشته اند حراست و در راستای اهداف انقلاب اسلامی بهره برداری گردد. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 از مستطیل سبز تا دایره زندگی ✴️ ریشه انگلیسی دارد. متعلق به سده نوزدهم. قرن پسا انقلاب صنعتی خشن انگلیسی با شرایط سخت زندگی کارخانه ای و کارگری. فرصتی برای خارج شدن از زندگی ماشینی و دشوار صنعتی. 🔹 فوتبال اساسا ورزش در انگلستان بوده است. اما در میان طبقه کارگری محبوبیت ویژه فوتبال از چند جهت بود: اول آنکه فوتبال ورزش ارزانی بود. یک توپ و یک دروازه ساده. حتی اگر توپ پلاستیکی هم نشود خرید، با چیزهایی شبیه پارچه های دایره شده می توان فوتبال را آغاز کرد. برای دروازه هم نیازی به تور و آهن نیست؛ با چند سنگ می شود ناحیه موفقیت را تعریف کرد؛ ناحیه دروازه و گل. از این جهت شور و شوق طبقه فقیر و کارگر در همان ابتدای اروپای صنعتی به این ورزش به جهت دسترسی بالای این ورزش برای عموم بود. 🔹 اما این تنها مزیت فوتبال نبود. فوتبال با ماهیت زندگی و خصوصیات فردی طبقه فقیر و کارگری تناسب هم داشت. فوتبال ورزش پاست. بازی فوتبال با پا انجام می گیرد. برای کارگری که دستهایش صبح تا شب درگیر کار و تولید است؛ انجام ورزشی هیجان برانگیز با پا یک فرصت بی بدیل است. @Rushdisu 🔹 فوتبال ورزش ساده و بی آلایشی است. و همه فهم است و قواعد بازی در آن معلوم و مشخص و نیاز به آموزش چندانی ندارد. یک توپ است و دو دروازه در یک مستطیل با هر اندازه که شما در اختیار دارید. قواعد بازی در این ورزش مشخص است و امکان بروز استعدادها و تلاش ها در آن مهیا است. 🔹 اما این همه قصه فوتبال نیست. آنچه به این مجموعه ویژگی ها برای گرایش به فوتبال برای این حدود یک و نیم قرن گذشته می توان افزود آن است که فوتبال بستری برای رهایی از تله و امکانی برای تحرک درآمدی و اجتماعی طبقه کارگر و فقیر نیز بوده است. فوتبال، استعاره ای از دنیای رقابت های بیرونی است. دنیای افسار گسیخته و رها ولی قانونمند که در آن همه بازی ها صفر- صفر آغاز می شود. پیش از آغاز بازی کسی برنده نیست و لزوما ضعیف محکوم به شکست در برابر قوی نیست. 🔹 این قصه دراماتیک برای طی کردن مسیر فقر تا خوشبختی در سال های دور، بسیار بیشتر از امروز بوده است. اسطوره و سمبل این ترقی، قطعا «پله» ستاره افسانه ای برزیلی هاست. زندگی سخت در دوران کودکی و بزرگ شدن در خیابان با دستفروشی و کار کارگری وجه مشترک ستاره هایی همچون مارادونا، رونالدو، جورج وه‌آ و رونالدینهو بوده است. ستاره‌های فقیر دنیای فوتبال، فوتبال را برای طی کردن یک شبه تحقق آرزوها انتخاب کردند و زود نیز به مقصد رسیدند. 🔹 فوتبال امروز اما در ۲۰۱۸ در حال یک پارادایم است. روز به روز در حال گران شدن است. فناوری به تدریج در حال نفوذ در فوتبال و گرانتر کردن این ورزش کارگری است. در واقع کم کم فوتبال در حال تبدیل شدن به یک سرگرمی لوکس برای طبقه متوسط شهری است. استفاده از سیستم VAR برای اولین بار در سیستم داوری جام جهانی، قدمی بلند برای نفوذ فناوری به این ورزش و نقطه ای عطف برای حاکمیت فناوری بر این ورزش است؛ جایی که این بار به جای خود تصمیمات داور، نفس راستی آزمایی و عادلانه بودن تصمیمات با فناوری های نوین، هیجان برانگیز شده است. ورزش ساده و بی آلایش کارگری سده نوزدهم، حالا تبدیل به یک تجاری پرزرق و برق شده است؛ همچنان هیجان برانگیز است اما کمتر مجالی برای کمتر دیده شده ها فراهم می کند. برای دیده شدن باید پول خرج کرد و دیگر بازی ها صفر- صفر آغاز نمی شود. @Rushdisu 🔹 قواعد بازی در مستطیل سبز روز به روز پیچیده تر و پیچیده تر می شود و فناوری های جدید کار را از این هم چالشی تر می کند. گاه این قواعد در مستطیل سبز، اوضاع را در دایره زندگی آدم ها نیز تغییر می دهد. گاه وفاق و انسجام اجتماعی را بالا می برد اما گاه بی رحمانه عامل دوگانگی و تفرقه می شود. 🔹 فوتبال بازی عادلانه ای هست و نیست. به یک معنا است چون پرده ای از حیات اجتماعی است. اما فقط منظری و آن منظر رقابت است. رقابتی که بردن تو به معنای باخت رقیب است. اما این همه ماجرای زندگی نیست. تعاملات اجتماعی فقط مبارزه برای گل زدن نیست. فوتبال کارجمعی را به ما یاد می دهد اما هم چنان ما را گرفتار نوعی تک روی و نفع جویی شخصی می کند. گاه تمام زندگی برایمان مبارزه می شود و نتیجه نهایی برایمان مهم تر از هر چیز. بازی ای است که مساوی آغاز می شود تا تیم شایسته مشخص شود اما همیشه آن که بهتر است؛ برنده نیست. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 بزک کردن به شیوه نان آور ✴️طبق عادت همیشگی برای رصد رویداد های مهم جهان اخبار جایزه ی اسکار را تعقیب می کردم که با دیدن نام یک پویانمایی غیر معروف در میان نامزد های جایزه ی بهترین پویانمایی سال کمی تعجب کردم. البته نادیده گرفته شدن پروژه های چند صد میلیون دلاری پویانمایی هالیوودی به خاطر فیلم های ارزان اما روشنفکری در بخش پویانمایی مسبوق به سابقه است. آن ایام هنوز فیلم منتشر نشده بود لذا تا وقتی موفق به تماشای آن شدم مدتی گذشت. با دیدن فیلم بر تعجب اولیه ام افزوده شد. فیلمی که توانسته بود رقبای قدری را در اسکار کنار بزند بیشتر شبیه به یک فیلم سیاه (Film Noir) فرانسوی بود تا یک پویانمایی که باید کودکان را سرگرم کند. نه داستان جذاب و مشخص، نه فضای شاد و گیرا و حتی خبری از شوخی های کلامی یا تصویری -اصطلاحا گگ- نبود. @Rushdisu ✴️داستان فیلم پویانمایی (Breadwinner) در زمان حکومت طالبان بر افغانستان می گذرد. دختری به اسم پروانه که پدر معلولش توسط نیروهای طالبان دستگیر و به زندان منتقل می شود سعی می کند با شبیه کردن خود به پسران و دست‌‌فروشی در بازار غذایی برای خانواده ی خود یعنی مادر، خواهر بزرگتر و برادر خردسالش تهیه کرده و تلاش کند تا پدرش را آزاد کند که در این راه به موانعی - که همگی از جنس طالبان و تندروی های دینی آن ها بوده- غلبه کند. فیلم یک ساعت و نیم بدبختی تمام است. حتی انتهای فیلم نیز با اینکه نسبتا خوب و شاد تمام می شود اما باز هم در هاله ای از ابهام و بدبختی و فلاکت باقی می ماند. 🔹 در تمام طول تماشای فیلم به این فکر بودم که چه ویژگی از این فیلم باعث شده تا نامزدی اسکار به آن برسد. خب برنده شدن و نامزد شدن فیلم های سیاسی، ضد ایرانی و ضد اسلامی در اسکار کم نمونه ندارد و من هم به همین نتیجه رسیده بودم تا وقتی فیلم با از راه رسیدن هواپیماهای جنگنده ی خارجی - که حتی اسمی از آمریکایی بودن آن ها در فیلم برده نشد- و رفتن طالبان به جنگ و بالتبع کم شدن شر آن ها از سر پروانه و خانواده اش تمام شد و تیتراژ فیلم به نمایش درآمد و نام «» به عنوان تهیه کننده ی اجرایی (Executive Producer) توجه من را به خود جلب کرد. 🔹خانم جولی، فعال حقوق بشر(!) و فوق ستاره ی سینمای هالیوود، چند استودیوی تقریبا گم نام اروپایی را دور هم جمع کرده تا با بودجه ای ۱۰ میلیون دلاری - که در مقایسه با هزینه های صد میلیون دلاری در صنعت پویانمایی پول خرد حساب می شود- پویانمایی ساخته تا وضعیت رقت بار زندگی مردم قبل از حمله ی نظامی امریکا را به رخ جهانیان بکشاند. فیلمی که به خاطر فقدان صحنه های بصری جذاب، داستان یا شخصیت فوق العاده، و حتی شادی و امید، قرار نبود دیده شود اما با اتکاء به اسم آنجلینا جولی و نامزد شدن در اسکار بسیار در دنیا دیده شد. این فیلم در حقیقت تنویر افکار عمومی جهان برای توجیه و زیبا نشان دادن یک جنایت جنگی و یک تجاوز علنی به خاک یک کشور بعد از گذشت چندین سال است. @Rushdisu 🔹این سلبریتی هالیوود این همه زحمت را به جان خریده، سه استودیوی تولید پویانمایی در کانادا و لوکزامبورگ و ایرلند را برای تولید این پویانمایی به خط کرده و بعد، از نام خود و لابی اسکار مایه گذاشته تا یکی از تصمیمات دولت کشور خود را که اتفاقا جناح های داخلی به آن نقد های فراوان داشته اند کند، آن وقت سلبریتی ما در جشنواره ی خارجی آبروی نظام را می برد تا خدای ناکرده ایرانی بودن برایش کسر شأن نشده و حسن شهرتش را لکه دارد نکند. بله! اختلاف نظر های سیاسی و حتی گاهی مخالفت های خیلی جدی با هم داریم، اما این نباید باعث شود که آبروی خودمان را جلوی دیگران ببریم وقتی می توانیم اختلافات را میان خودمان حل می کنیم. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 فوتبال و ستاره های پرمعنا ✴️ ستاره ها در جهان معانی و سرنوشت مختلف دارند. هر کدام حکایتی جداگانه و قصه ای متمایز دارند به گونه ای که گاه آشتی و سازگاری میان آنها به غایت دشوار است. 🔹 گاه ستاره ها تقلبی اند. مثل دو از چهار ستاره پیراهن تیم ملی اروگوئه. آنها ۱۹۳۰ و ۱۹۵۰ قهرمان جهان شدند و قاعدتا باید دوستاره بر پیراهن داشته باشند؛ اما آنها باور دارند چون قهرمان المیپک ۱۹۲۴ و ۱۹۲۸ شده اند، آن دوستاره برای آن دو قهرمانی نیز باید برایشان منظور شود. تاریخ سازی گاه برای برخی ستاره درست می کند و گاه ستاره های برخی را به فراموشی می سپارد. اگر قاعده را نپذیریم باید هر لحظه منتظر ستاره ای باشیم. 🔹 گاه ستاره ها نمایشی اند. مثل نیمار ۲۰۱۸ در تیم ملی برزیل. آنقدر که تمارض و نمایش برای فریب داوران در مستطیل سبز ارائه داد که رسانه ها نوشتند: به نظرتان او «فوتبالیست بهتری است یا بازیگر بهتر؟» ستاره امید سلسائوها، در ۲۰۱۸ بیش از متن گرفتار حاشیه و بیش از فوتبال گرفتار نمایش بود. ستاره ها اگر شوند، زود فراموش می شوند چون افکار عمومی حافظه ضعیفی دارند. 🔹 گاه ستاره ها زیر بار له می شوند. مقابله یک قهرمان با یک لشگر در مستطیل سبز دیگر افسانه است؛ حتی اگر روزی برای آرژانتین و مارادونای ۱۹۸۶ رنگ واقعیت گرفته باشد؛ دیگر شدنی نیست. واقعیت آن است که با یک گل خیلی بهار نمی شود. آرژانتین ۱۹۸۶ هم به تنهایی با ستاره پرفروغی چون مارادونا قهرمان نشد که حالا از لیونل افسانه ای آرژانتینی ها این انتظار باشد. مسئولیت رساندن تیم یک ملت بر عهده یک ستاره، او را زیر بار مسئولیت له می کند. اثرش را کاهش می دهد و انتظارات مردم او را نابودش می کند. قصه دردناک لیونل مسی ۲۰۱۸، حکایت یک قهرمان مقابل یک لشگر بود. ستاره های پرفروغ اما برای ستاره شدن به نزدیکان و همبازی های خود وابسته اند. گاه همبازی ستاره ای را خورشید می کند و گاه فروغ حداقلی اش را هم می گیرد و حکایت آرژانتین و مسی از نوع دوم بود. 🔹 گاه ستاره ها بزنگاه ایجاد تفاوت و تمایزند. برخلاف نکته قبلی، گاه ستاره ها تفاوت ها را رقم می زنند. آنجا که بازی روزگار گره خورده است، ستاره ای می درخشد و تفاوت را رقم می زند. رونالدو برای پرتقال در دوره مقدماتی و کاوانی برای اروگوئه در مقابل همین پرتقال مثال های قابل ذکر است. در بزنگاه ها است که او نشان می دهد با بقیه متفاوت است و اثر و کاری می تواند به جای بگذارد که مختص اوست؛ به امضای اوست؛ تا نشان دهد ستاره چقدر برای یک دنیای معمولی ارزشمند است. 🔹 گاه ستاره ها رهبرند؛ گاه ستاره یک تیم نقشی دارند که به درستی غربی ها می گویند: coach. بازی خوانی، شناخت ذهنی راهبردهای رقیب و توانایی طراحی تاکتیک ها براساس قابلیت ها. هنر مربی، طراحی زندگی موفقیت در فضای محدودیت است. آن که می خواهد در نقش مربی یک ستاره باشد، باید براساس داشته های خود و متناسب با محدودیت هایش، بهترین تصمیم را بگیرد. اکثر بازی های ۲۰۱۸ در نیمه مربیان تغییرپیدا کرد. نبرد اصلی میان ستاره هایی است که طراحی عملیات را در نیمکت های کنار میدان بازی دنبال می کنند. نبرد ذهنی واقعی در فوتبال در آنجا در جریان است؛ آنکه پیروز آن نبرد باشد، شانس تیمش را برای پیروزی در میدان نیز افزایش داده است. رمز موفقیت این بزرگ، تمرکز بر جزئیات کوچک است که آثار بزرگ دارد. 🔹 گاه ستاره ها کم فروغ و به غایت غیرقابل باورند. مثل ستاره های آلمان ۲۰۱۸ که مثل سه مدافع قهرمانی ادوار گذشته خیلی زود با جام خداحافظی کردند. ستاره های مانشفات بعد از ۱۹۳۸ برای اولین بار در دوره مقدماتی حذف شدند چون نه متحد بودند و نه پرانگیزه؛ نه فکر و طرحی برای موفقیت داشتند و نه خواستنی مثل گذشته. آلمان اما همیشه آلمان است شاید به خاطر آنکه ستاره اصلی اش نه در مستطیل سبز که در اتاق های فدراسیون فوتبال آلمان است. واقعا باور کردنی است؟ از ابتدای تأسیس فدراسیون فوتبال آلمان تاکنون، فقط ده مربی برای تیم ملی آلمان کار کرده اند! تصورش هم دشوار است چه برسد به اجرایش. در روزگاری که حفظ میز مدیریت اصل و اساس است، چنین رویه ای واقعا شایسته اعطای ستاره است. 🔹 برخی ستاره ها قربانی فلسفه فوتبالی خاص اند؛ همچون تار عنکوبتی دست و پای آنها را این فلسفه فوتبال بسته است و آنها را به ورطه تکرار انداخته است. اسپانیای ۲۰۱۸ بیش از آنکه گرفتار در چنبره خیانت باشگاه رئال و مربی اش بود، در چنبره فلسفه فوتبال مالکانه یا تیکی تاکی اسپانیایی بود. فلسفه ای که آنها را یک دهه قبل پادشاه فوتبال جهان کرده بود، حالا فقط یک مزاحم تکراری است. 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 اسپانیا مقابل روسیه ۱۱۰۰ پاس می دهد اما بازنده میدان را ترک می کند. فلسفه «آنکه توپ ندارد، خطر ندارد» به سر رسیده است. باید یاد گرفت که در فوتبال هم مثل زندگی پلن B چقدر مهم است. آنکه به بن بست می خورد و فلسفه گذشته خود را مدام می کند، رو به سمت نجات و رهایی نخواهد داشت. برعکس تکرار اشتباه او را به ورطه گل به خودی می کشاند. ۱۱ گل به خودی در ۲۰۱۸ یعنی دوبرابر بیشترین گل به خودی در یک جام جهانی. هیچ اشتباهی در فوتبال همانند زندگی تصادفی نیست. 🔹 گاه ستاره داور است؛ داوری که حاکمیت فناوری اقتدار و استقلال نظر یک داور را نتوانسته است بشکند و بی نیاز به (VAR) و کمک داور ویدیویی، بهترین تصمیم را می گیرد؛ به خلاف داورانی که معلوم شد قبل از این فناوری از فوتبال چه ورزش غیرعادلانه ای ساخته بودند. فناوری کمک داور ویدیویی، می خواهد حق را به حق¬ دار برساند و در این مسیر انصافا موفق هم بوده است، اما بی نهایت سوال و پرسش را نیز برای امروز و آینده فوتبال ساخته است. VAR را باید همان «وار (war)» خواند و نه «وَر» چرا که واقعا جنگ را ادامه داده است. جنگ انسان و فناوری و شاید جنگ عدالت و زیبایی. یادمان باشد اشتباه انسان منهای فناوری قابل پذیرش تر از اشتباه انسان به علاوه بیش از ۳۵ دوربین با زوایای مختلف است. 🔹 ستاره ها گاه فقط نقش هایی روی پیراهن اند. روایت پرافتخار گذشته اند و از این حیث مایه اعتبار و ارزش؛ اما دلیل پیروزی بازی امروز نیستند؛ شکست آلمان چهار ستاره مقابل کره جنوبی، شکست برزیل پنج ستاره برابر بلژیک، استیصال اسپانیا تک ستاره برابر ایران و مراکش و روسیه و از آن زودتر حذف ایتالیای چهار ستاره همه و همه می گویند چرا فوتبال جذاب ترین ورزش دنیا است! شاید چون خیلی شبیه زندگی واقعی نیست و شاید چون اتفاقا خیلی شبیه زندگی است. آنکه ضعیف تر است لزوما بازنده نیست و برنده با اعتبار و تاریخش مشخص نمی شود. 🔹 ستاره ها گاه بازیچه اند. بازیچه حسابگری های مصلحت جویانه. آنجاست که روح بازی شرافتمدارانه زیر سوال می رود. وقتی در ۱۹۸۲ همه دنیا دیدند آلمان در یک بازی نمایشی و یک تبانی آشکار، با یک گل اتریش را برد تا الجزایر حذف شود، همزمان کردن بازی های روز آخر راه حل ماجرا نبود، بازنگری در فلسفه فوتبال لازم به نظر می رسید. داستان عجیب بازی فرانسه-دانماراک و ژاپن-لهستان و از آن جالب تر نبرد بلژیک- انگلستان را از این جام کسی فراموش نخواهد کرد. یادمان می ماند که گاه ممکن است دو تیمی در مستطیل سبز برای باختن وارد شوند؛ برای نبردن. این از فاجعه ۱۹۸۲ خیخون و تیم ملی آلمان مصیبت بارتر است. 🔹 گاه ستاره اما، یک است. تیمی یک دست که می خواهد پیروز شود و تغییرات نفر به نفر تأثیری در خواست آنها برای موفقیت ندارد. علاقه و عشق به ایران، تیم ملی کشورمان را یکی از مصادیق این عنوان می کند. پسرهایی که اگر کمی خوش شانس و البته کمی جسور و خودباورتر بودند، برای همیشه در تاریخ فوتبال ایران ماندگار می شدند. یکی برای همه و همه و برای یکی، ترجمان پیاده کردن اصول تاکتیکی و برای همه دفاع از همه چیز بود. خط دروازه، مرز سرزمین مان شده بود و مبارزه تا آخرین لحظه مشی و طریق مان. اما مصادیقی از این دست در ۲۰۱۸ کم نبودند. از تیم جسور و شجاع ژاپن که برای ستاره شدن ترس را کنار گذاشت اما تا تاریخ سازی ۱۴ ثانیه کم آورد تا انگلیس جوان بی ادعایی که برای اولین بار به دنبال تحقق بدون شعار و حرف «بازگشت فوتبال به خانه» بودند تا روسیه میزبان و کرواسی شگفتی ساز. انگلیس مغروی که خود را صاحب فوتبال می داند؛ حالا چون فوق ستاره های نامدار و مربی پرآوازه ندارد، به تیم خود دلبسته است. ستاره اگر تیم باشد، برتری تاکتیکی و تکنیکی فردی از اهمیت ساقط می شود و امکان شکست ذهنی آنها بسیار دشوار. نبرد و مبارزه در فوتبال قبل از آنکه فیزیکی باشد، ذهنی و روانی است. 🔹 جام جهانی یک با زندگی واقعی است؛ قواعد و رویه هایش برای دو جهان است گرچه گاه به هم مرتبط است. میدانی که گاه ورای نتیجه، نفس مبارزه لذت بخش است و باخت در میدان فوتبال به پیروزی در زندگی ترجمه می شود؛ درست مانند نبرد ایران و اسپانیا. میدانی که گاه با تحریم کفش های پسران ایرانی آغاز می شود اما فرصت تحریم ارائه و عرضه قابلیت هایمان برایشان فراهم نمی شود. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄شیطان هر بار با ظاهری متفاوت 🔻 تداوم آموزش ۲۰۳۰ ✴️کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، کمیته ای برای بررسی «کنوانسیون جهانی تایید و به رسمیت شناسی صلاحیت های آموزش عالی» تشکیل داده است. ریاست این کمیته را حبیب‌الله دهمرده نماینده زابل در مجلس بر عهده دارد. آقای ایوبی نیز به عنوان دبیر کل کمیسیون ملی در ایران به این کمیته اطمینان داده است که این سند متفاوت از سند آموزش ۲۰۳۰ است. همچنین بیان شده است که این کنوانسیون به دنبال یکسان سازی مدارک تحصیلی افراد در سراسر جهان است. اما این خبر را به روایتی دیگر بشنوید: 🔹تصور اولیه آن بود که حضور آقای ایوبی به عنوان دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو، نکته مثبتی در این راستاست اما سخنان ایشان در مراسمات مختلف، نشان از ایشان به یونسکو دارد. ایشان مدعی هستند که کنوانسیون حاضر، با سند آموزش ۲۰۳۰ متفاوت است. اگر منظور این است که این دو، دو سند هستند درست است. اما اینکه این دو بی ارتباط هستند، خیر. اکنون سند آموزش ۲۰۳۰ و راهبردهای آن به صور مختلف پیگیری می شوند. این کنوانسیون در تطابق کامل با راهبرد دوم و پنجم بند ۴۵ چارچوب اقدام پاریس ۲۰۱۵ معروف به سند آموزش ۲۰۳۰ است. پس چگونه است که آقای ایوبی مدعی تفاوت هستند؟! باید متوجه بود که ما با سند آموزش ۲۰۳۰ مواجه نیستیم بلکه ما با جبهه ای از مواجهیم که دائم رنگ و قالب خویش را تغییر می دهد و از درب های مختلفی وارد می شود. @Rushdisu 🔹هنوز که هنوز است مسؤولان درگیر در پیگیری آموزش ۲۰۳۰ ، از کار خود پشیمان نیستند و صرفا، توقف کار را به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیات وزیران پیوند می زنند. 🔹به همین دلیل است که محورهای جزئی ۲۰۳۰ در قالب بودجه ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ و نیز « جهانی تایید و به رسمیت شناسی صلاحیت های آموزش عالی» در حال پیگیری است. 🔹اما از پیگیری کنندگان آموزش ۲۰۳۰ باید دو سوال کلیدی پرسید: 1⃣چه نیازی به پذیرش این سند است؟ 2⃣ مواجهه فعال ما در این حوزه در فضای بین الملل چه بوده است؟ صرفا اصلاحات جزئی در داخل؟! ✍ پژوهشگر مرکز رشد 🔻کانال حکمرانی آموزش ۲۰۳۰ (به مسئولیت آقای تراب زاده جهرمی): ➡️eitaa.com/education2030 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏠 از پسر 🔺 منتظر خواستگاری پسران متدین و بااخلاق و با غیرت نباشید! ✍ آیت الله سید محمّد حسینی قزوینی ➖ ➖ ➖ ➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
📄آربیتراژ در فضای مجازی؛ نفی حاکمیت ملی ✴️آربیتراژ مفهومی است که تاکنون در ادبیات اقتصادی و مالی به کار می‌رفته است و اشاره به سودجویی و بهره‌برداری از تفاوت قیمت یک محصول مشابه در بازارهای مختلف دارد. به‌عنوان‌مثال فرض بگیرید که قیمت یک دلار در ایران معادل هفت هزار تومان و در امارات معادل هشت هزار تومان باشد. در این صورت ایرانی‌ها تمایل خواهند داشت تا هنگام سفر به امارات، از ایران دلار تهیه نموده و در امارات بفروش رسانند. ازاین‌رو جریان عظیمی دلار از کشور خارج شده و حجم بسیار بیشتری ریال وارد ایران می‌شود. این پدیده موجب افزایش حجم ریال در ایران و کاهش هر بیشتر ارزش آن در کشور خواهد شد. 🔹 آربیتراژ تا پیش از توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، بیشتر در حوزه مالی و اقتصادی مطرح بود چراکه پول تنها عنصری بود که سرعت مبادله بالایی داشت. اما در عصر فضای مجازی، آربیتراژ عبارت است از مهاجرت از ذیل یک حاکمیت به ذیل حاکمیتی دیگر در حوزه نظام‌های اجتماعی. 🔹 امروزه با توجه به ایجاد بسیاری از نظام‌های اجتماعی بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات (http://cpolicy.ir/610 ) و ظرفیت بالایی از مبادلات که به مدد فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل گرفته است، دیگر این تنها پول و ارز نیست که قابلیت مبادله سریع یافته است، بلکه در حجم گسترده‌ای از اطلاعات و نظام‌های اجتماعی که در فضای مجازی شکل‌گرفته‌اند، امکان آربیتراژ به وجود آمده است و به‌راحتی کاربران این فرصت را یافته‌اند تا در فضای مجازی، از ذیل قواعد یک نظام اجتماعی در قلمرو سرزمینی خود به حاکمیت نظام اجتماعی در خارج از مرزهای خود مهاجرت نمایند. این یک روی سکه است، روی دیگر سکه امکان نفوذ در نظام‌های اجتماعی است که برای بیگانگان فراهم آمده است (http://cpolicy.ir/629 ) به‌عنوان نمونه به یادداشت اقتصاد لیبرال در حکمرانی فضای مجازی مراجعه فرمایید. (http://cpolicy.ir/564 ). 🔹 برای تبیین آربیتراژ در نظام‌های اجتماعی، تاجری را فرض بگیرید که در ایران فعالیت می‌کند و می‌تواند در فضای مجازی با هر نقطه از دنیا تجارت داشته باشد اما ملتزم به قواعد نظام حقوقی باشد که برای وی سود بیشتری ایجاد نماید. مثلاً برای فرار از مالیات، از کشوری خرید کند که مالیات بر واردات دارد و در کشوری فروش داشته باشد که مالیات بر صادرات داشته باشد. 🔹 تاکنون راه‌کار دولت‌ها برای کنترل این موضوع، تسلط بر فناوری ارتباطات و محدودیت‌های ارتباطی بود، نظیر انحصار دولتی در توزیع اینترنت و ایجاد انحصار برای فیلترینگ اما با توسعه فناوری این نحوه از تسلط نیز رفته‌رفته رنگ خواهد باخت و با اجرایی شدن بلاک چین، عملاً کنترل از طریق فناوری ارتباطات غیرممکن خواهد شد. بنابراین پیشنهاد می‌شود تا مسئولین محترم قبل از اینکه دیگر امکان همین اندک مواجهه منفعل با فضای مجازی را از دست بدهند، به نحوی فعال دست از انحصار ارتباطی برداشته و به سمت مواجهه هوشمندانه با فناوری اطلاعات و ارتقاء نظام‌های اجتماعی ملّی در فضای مجازی حرکت کنند. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➡️ ➡️ ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄«جرم»، یک رسانه است... ✴️وقتی از medium یعنی و یا Media یعنی رسانه‌ها بحث می‌شود، منظور اساسی از آن، چیزی نیست جز مفهوم «رساندن» که در آن نهفته شده است. از همین رو، معتقدم که جرم خودش یک رسانه است، زیرا به دنبال رساندن چیز‌هایی است. در واقع، ممکن است مجرم، با ارتکاب جرم، به دنبال رساندن پیامی به جامعه است و یا ارتکاب هر جرمی، می‌تواند حاوی پیامی برای جامعه باشد. بررسی علل ارتکاب جرم که در جرم‌شناسی مدنظر قرار می‌گیرد نیز می‌تواند در درک بهتر این پیام کمک کند. در واقع باید در نظر گرفت که جرم‌انگاری یک رفتار، رسانای یک مفهوم، ارزش و حساسیت هست؛ شاید بی دلیل نباشد که می‌گویند که برای شناخت و ارزش‌های یک جامعه باید قانون مجازات آن کشور را مطالعه کرد. 🔹اما این همه آنچه باید درباره رسانه و گفت، نیست... @Rushdisu 1⃣ افکار عمومی 🔹کارگزاران حوزه سیستم قضایی، اغلب به دنبال حمایت هستند. درواقع، آنان می‌خواهند به مردم بگویند که همواره دغدغه شهروندان خویش را دارند. به همین خاطر، سنجش میزان اعتماد عمومی به سیستم قضایی همیشه مهم می‌باشد. در این وضعیت، بدون شک، یکی از مهمترین ابزارهای شکل‌دهی افکار عمومی، رسانه می‌باشد. رسانه از طریق بازتاب رسانه‌ای جرم و خبرهای مربوط به آن، در نگرش مردم نسبت به سیستم قضایی موثر است. همچنین، رسانه می‌تواند از طریق بازتاب افکار عمومی به مسئولین، نقش اساسی در سیاست‌گذاری و تغییر ذهنیت کارگزاران سیستم قضایی دارد. 2⃣ حامی یا مشکل‌آفرین 🔹رسانه، به دلیل مخاطبین زیادی که دارد، از طرفی می‌تواند احساس ناامنی را در مردم تشدید کرده و بزهکاران بالقوه را تشویق به جرم نماید و یا از طرف دیگر، می‌تواند در کاهش جرم و پیشگیری از آن که به ایجاد احساس امنیت در جامعه منجر می‌شود، کمک کند. 🔹همچنین، اصحاب رسانه، در گزارش خود از جرم، خبرهای خاص را انتخاب می‌کنند. به عبارت دیگر، جرایم دارای بزهدیده جمعی مانند جرایم محیط زیستی و... زیاد مورد توجه اصحاب رسانه قرار نمی‌گیرد. اصحاب رسانه، با دستکار ذهنیت مردم از طریق نحوه انعکاس خبر و گزینش اخبار، به نوعی می‌توانند سیستم قضایی را نشان دهند. این مهم از طریق گزینش خبرهای خاص و اعطای القاب به مجرمین مانند خفاش شب و... باعث می‌شود که احساسات مردم نسبت به این مسئله برانگیخته شده و از طرفی سیستم قضایی و احکام صادره از آن را خیلی نرم و منعطف نشان می‌دهد. نتیجه چنین گزارشگری، ایجاد ذهنیت بد نسبت به نارسایی سیستم قضایی و در نتیجه شکل گرفتن خواست عمومی در سزادهی و تشدید مجازات است، مانند آنچه در پرونده آتنا و بنیتا رخ داد که مردمی که مخالف مجازات اعدام بودند، یکباره خواستار اشد مجازات و حتی اعدام (قصاص) چندباره متهم پرونده شدند. 🔹پس رسانه می‌تواند کارکردی دولبه داشته باشد. از طرفی افکار عمومی را مدیریت کرده و در راستای خواست خود تغییر می‌دهد که باعث ایجاد خواست عمومی در تشدید مجازات و... شود و از طرف دیگر، با نحوه بازتاب افکار عمومی به مسئولین، سیاست‌گذاری و اقدامات بعدی کارگزارن مربوطه را جهت‌دهی نماید. حال اگر توجه به افکار عمومی در سیاست‌گذاران و کارگزاران، بیش از حد معمول باشد، می‌تواند را نیز ایجاد کند. @Rushdisu 3⃣ مدیریت 🔹یکی از مشکلات اساسی که در سیستم قضایی کشور و نهادهای مربوط دیده می‌شود، ارائه تصویر نادرست سازمانی است. در واقع هرچند هم سیستم قضایی و نهادهای مبارزه با جرم، کار خود را درست انجام دهند، اگر نتوانند برند و تصویر ارائه شده از سازمان خود را به درستی مدیریت نماید، حتی اگر آمار چیز دیگری را نشان دهد، مردم حس بی‌عدالتی و ناامنی خواهند کرد. این همان چیزی است که امروزه قوه قضائیه به جد با آن دست و پنجه نرم می‌کند و به درستی نیز مورد توجه رهبری در دیدار اخیر بود. این مهمّ، به ویژه با توجه به تلاش رسانه‌های به اصطلاح ، می‌بایست بیشتر مورد توجه قرار گیرد، چرا که دیده شده یک ترویست مسلح به عنوان یک صلح طلب معرفی شده است. برای مثال در سالگرد مجازات یک تروریست، عکسی از وی در بروشور مربوطه چاپ شد که در عکس کامل، فرد مدنظر اسلحه به دست دارد ولی در عکس چاپ شده، فقط چهره وی که گردن خود را کج کرده و می‌خندد (و به شدت قیافه مظلومانه‌ای به نظر می‌رسد)، منعکس شده است. 🔹در چنین جنگ و تقابل رسانه‌ای، کوچکترین غفلت در مدیریت رسانه‌ای و نیز مدیریت درست افکار عمومی، می‌تواند آثار جبران ناپذیری در وجهه حاکمیت و نظام داشته باشد، همانطور که تاکنون داشته است... ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄چگونه ظرفیّت کشورداری اثربخش را افزایش دهیم؟ ✴️ ظرفیّت سازی عبارت است از فعالیت هایی که دانش، توانایی ها، مهارت ها و رفتار اشخاص را تقویت کرده؛ و فرآیندها و ساختارهای نهادی را بهبود می بخشد، تا بتواند از آن طریق به طور اثر بخش و با ثبات به اهداف خود نائل شود. به نظر می‌رسد ظرفیت سازی برای راهبری مؤثر در ایران، مستلزم تحول در برخی جنبه های مربوط به آن در وضعیت موجود است. می توان این جنبه های تحولی را در سه دسته طبقه بندی کرده و سازوکارهای رسیدن به آنها را مورد بحث قرار داد: تحول در بینش ها، تحول در گرایش ها و تحول در رفتارها. 🔹البته این تحول های سه گانه صرفا مربوط به حکومت داران و سیاستمداران نیست؛ و شامل همه مردم نیز می شوند. حال به ترتیب، به عرصه های مختلف این تحول سه گانه اشاره خواهد شد و برای هرکدام از عرصه ها، دو مورد جزئی ذکر شده است، یعنی مورد اول و دم در زمینه تحول بینشی، مورد سوم و چهارم در حوزه تحول گرایشی و مورد پنجم و ششم در حوزه تحول رفتاری هستند. 1⃣ تحول در پژوهش های حکمرانی، خط مشی‌گذاری و مدیریت دولتی 🔹غایت حکمرانی پژوهش، ایجاد تغییر و تحوّل در موضوعات، رویکردها و طریقه های انجام پژوهش است. در حوزه دانش حکمرانی و خط مشی گذاری، یکی از ملزومات اصلی افزایش ظرفیت کشورداری اثر بخش است. 🔹امروزه پژوهش های این حوزه به تبع از سلوک خاص فضای علمی کشور، به مقدار اندکی ناظر به مسائل داخلی است. ترجمه و ترویج ادبیات رایج دنیا در حوزه حکومت داری، فی نفسه امر مذمومی نیست؛ ولی وقتی این جریان در پاسخ به مسائل داخلی نباشد(یعنی برخورد فعّال با آن نشود)، قطعا اهرمی برای توسط تولید کنندگان آن خواهد بود. 🔹 به نظر می رسد که در سطح کلان اجتماع، اجتماع علمی و حاکمیت باید تغییراتی حاصل شود؛ به عنوان نمونه در سطح اجتماع علمی: توجه به مسائل بومی جهت تولید ادبیات علمی، ارائه نسخه های مطالعه شده دانشگاهی و نه صرفا وارداتی، در سطح حاکمیت: طراحی مکانیزم‌های ارتقاء جایگزین مقاله شماری و ... جهت رشد پژوهش های ایرانی-اسلامی، فهم دقیق تر از علم و شرایط آن در جهت برنامه ریزی بهتر آن. به نظر می رسد این نوع تحول نیازمند برنامه ریزی و اقدام است تا اینکه نیازمند بررسی مبانی فلسفی تحول و ... باشد. @Rushdisu 2⃣ حرکت به سمت ایجاد تفسیر واحد از جریان انقلاب اسلامی 🔹 اگرچه نظرات مختلف و گوناگون در هر حوزه ای می تواند فضای تضارب آراء، نقد و پیشرفت را فراهم کند، ولی برای حرکت یکپارچه در مسیر انقلاب اسلامی، نیاز به تفسیر واحد از ضروری می نماید. زمینه سازی ظهور انسان کامل در جامعه، مستلزم وحدتی در ساحت اندیشه و تفسیر انقلاب اسلامی دارد. 🔹این وحدت تفسیر باید اولا و بالذات در بین خط مشی گذاران و حکمرانان جامعه اتفاق بیافتد تا از آن طریق مردم جامعه هم در مسیر آن وحدت قدم بگذارند. اگرچه ممکن است ایجاد تفسیر واحد ناممکن تلقی شود، ولی آب دریا را اگر نتوان کشید، هم به قدر تشنگی باید چشید. حرکت به سمت پررنگ کردن نقاط مشترک فهم انقلاب اسلامی(ولو اینکه بسیار اندک باشند) در بین بازیگران حاکمیتی، می تواند راه اثربخشی کشورداری را هموار کند. اگر چه فرآیند تغییر اجتماعی در مقام عمل بسیار دشوار و پیچیده است، که صحبت از ایجاد وحدت، بیشتر حرفی نظری و آرمانی و غیر واقع بینانه می نمایاند، ولی به نظر می رسد که مسیر و غایت نهایی این است. 3⃣ برنامه ریزی برای ایجاد فضای 🔹 یکی از مشکلات اصلی در حوزه گرایش های مدیران داخلی، خود انگیخته نبودن آنها، و منتظر ماندن برای دستورهای بالادستی در جهت اقدام است. برخی مدیران اینگونه راحت اند که مسلوب الاراده باشند؛ یا شاید منافع آنها این اقتضا را دارد. @Rushdisu 🔹 مدیران در یک هرم متمرکز و شکننده حق اراده به خود قائل نبوده و این اراده ورزی را از زیردستان خود نیز با تعیین فصل الخطاب ها و برخوردهای مکانیکی و صفر و صدی سلب می کنند، و حاصل آن در خط مشی های رفع تکلیفی متجلی شده است. به نظر می رسد باید در یک فضایی که اراده و خواست فردی مدیران را به رسمیت می شناسد، در جهت راهبری اراده ها، برنامه ریزی و اقدام کرد. 👇👇 👇👇
👆👆 👇 🔹 اولین قدم این است که همه بدانند با تعیین قانون و مقررات و فصل الخطاب، تغییر رفتار در جامعه اتفاق نخواهد افتاد؛ و مدیران در هر سطحی بایستی یک حوزه اراده برای زیردستان قائل باشند، و با در نظر گرفتن این اصل، اقدام به وضع قوانین و مقررات نمایند. 🔹اگر این امر اتفاق بیافتد، و مدیران حوزه اراده زیردستان و افراد جامعه هدف را به رسمیت بشناسند، آنگاه به سمت تکنولوژی هایی خواهند رفت که راهبری اراده این افراد را بسیار آسان تر خواهد کرد؛ یا به عبارت دیگر برنامه ریزی ها به سمت خود انگیختگی مدیران خواهد رفت و در غیر این صورت نگاه های سلسه مراتبی و شکننده، قفس آهنینی درست خواهد کرد که در آن حاکمان می گویند: «این قانون است و باید اجرا بشود.» و محکومان نیز با هر ترفندی سعی در عدم اجرای آن خواهند داشت؛ چرا که اراده آنها را نادیده گرفته است. این قفس آهنین دیر یا زود محبوسان خود را هلاک خواهد کرد. @Rushdisu 4⃣ ساخت اجتماعی بهره برداری از دانش 🔹 یکی دیگر از عوامل اصلی در کشور داری اثربخش، ایجاد گرایش برای بهره برداری از دانش است. دانشی که به عمل گرفته نشود لاینفع است؛ ولی آنچه در واقعیت جامعه حاکم است دانش یک مسیری طی می کند و اقدامات فردی و حاکمیتی هم یک مسیر دیگر. این یک مسئله فراگیر اجتماعی است که مردم در زندگی روزمره خود از دانش استفاده بکنند یا نکنند؛ لذا نیازمند نوعی ساخت اجتماعی است. 🔹 ساخت اجتماعی بهره برداری از دانش، ظرفیت کشورداری را از لحاظ غنای علمی و عملی سرشار می کند و یکی از اهرم های اصلی تحول دانش حکمرانی و خط مشی گذاری نیز محسوب می شود. وقتی حکمرانان و خط‌مشی گذاران در تصمیم های خویش که کشاکش عرصه سیاست و دانش است، به سمت ارج نهادن به دانش رفتند، قطعا مسائل اجتماعی، نسخه های معقول تر و کامل تری پیدا خواهند کرد. 5⃣ مصرف کالاهای تولید داخلی در دولت 🔹 یکی از عرصه های اصلی مخارج دولت، هزینه های مربوط به خرید دولت است. سالیانه رقم بسیار بالایی در کشورها به خرید تجهیزات اداری، لوازم مصرفی و ... دولت صرف می شود؛ که این امر در دولت های متمرکز و بزرگ شدید تر نیز است. از طرف دیگر چشم مردم نیز به مسئولین و حکمرانان است؛ لذا مصرف در بدنه دولت می تواند گامی در جهت حمایت از تولید داخل و به تبع رونق چرخه اقتصاد و هموار کردن ظرفیت کشورداری اثر بخش باشد. @Rushdisu 🔹 لازم به ذکر است که خرید کالاهای داخلی در دولت با تنظیم بخش نامه ها و ابلاغیه ها به ادارات دولتی و ... هم حاصل نخواهد شد و مستلزم تغییرات اساسی در سبک زندگی کارمندی است. امروزه در سبک زندگی کارمندی که در کشور رایج شده است، حاکم است. گفتگوها در قالب های سخت نامه و پاراف و ... رد و بدل می شود؛ لذا حاکم بالادستی بخشنامه می زند که کالای ایرانی خریده شود و محکوم پایین دستی کالای خارجی می خرد و فاکتور ایرانی به بالادستی نشان می دهد!. سبک زندگی حاکم و محکوم در ادارات باید به سمت گفتگوی بیشتر و به نوعی حکمرانی به وسیله گفتگو پیش برود تا همه محکومان، تابع حاکمان باشند. 6⃣ فرار از عافیت طلبی، سهم خواهی و اشرافیّت 🔹 شاید کلیدی ترین چالش کشورداری اثربخش، عجین شدن زندگی قاطبه حکمرانان و مدیران با عافیت طلبی و است. این بلای خانمان سوز، انسان ها را در جهت کسب منافع شخصی هرچه بیشتر سوق می دهد؛ و به جای اینکه مسئله اصلی حکمرانی کشور، حل مسائل انقلاب اسلامی باشد، برداشتن موانع کسب منفعت فردی جایگزین می شود. بخشی از ارزش «فرار از عافیت طلبی» با شعار و موعظه قابل پیگیری است، ولی قطعا تحول در نگاه به مکانیسم ها و رویه های اداری و مقررات گذاری، می تواند در تحقق این ارزش نقش بسزایی ایفا نماید. 🔹 قائل شدن اراده به محکومان، واقعی و به رسمیت دانستن میل به در وجود هر انسان، فرآیندها و ابزارهای کنترلی عمیقی را به ارمغان خواهد آورد که در یک قالب رشدی و تربیتی، مسیر را برای کوشش بیشتر و فرار از عافیت طلبی فراهم خواهد آورد. صحبت از نوع این ابزارها و رویه ها به نوشته های بعدی موکول می شود. 🔹 در پایان قابل ذکر است که این 6 مورد در قالب آن الگوی تحول های سه گانه، قابلیت بیشتر شدن نیز دارند، و موارد ظرفیت سازی کشورداری اثربخش محصور در این موارد نمی شوند، بلکه از نظر نگارنده، این موارد نقاط کلیدی و اصلی به حساب می آیند. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 ، مبارزه، اقتصاد ✴️ هیئات مذهبی در طول تاریخ همواره در مبارزه میان حق و باطل صف بندی مشخص داشته و ایفای نقش کرده اند؛ نهادی که متکفل تعمیق ارتباط عاشورا و جامعه است، نمیتواند در مبارزه حق و باطل بی تفاوت بوده و در گوشه ای به ذکر و توسل صرف بپردازد. 🔹 این موضع گیری و مبارزه در برهه های مختلف تاریخ ظهور و بروزهای متفاوتی داشته است. در مبارزه با رژیم طاغوت و پیروزی انقلاب اسلامی، به گونه ای حضور داشت و در جنگ تحمیلی و جهاد نظامی به گونه ای دیگر ایفای نقش کرده است. 🔹 اما سؤال اینجاست که امروز که نائب امام زمان (عج) مقابله استکبار با جریان انقلاب را معرفی کرده اند، هیئات چه نقشی در این مبارزه می توانند ایفا کنند؟ آیا هیئات میتوانند در عصری که جهان اسلام در یک پیچ بزرگ تاریخی قرار گرفته است، بی تفاوت نسبت به این مبارزه باشند و خود را درگیر در این نبرد اقتصادی نبینند؟! 🔹 مسلما در اندیشه ناب اسلامی، که هیئات همواره با شمر زمانه خود در مبارزه هستند و شمر هر عصر را امتداد شمر سال ۶۰ هجری میدانند، این بی تفاوتی نمیتواند وجود داشته باشد. 🔹 اما مگر هیئات چه میتوانند بکنند و چه تأثیر و نقشی در اقتصاد با این پیچیدگی ها و گستردگی ها می توانند ایفا کنند؟ 🔹 در ادامه خواهیم دید که هیئات مذهبی در چهار سطح مختلف میتوانند در این نبرد اقتصادی ورود کنند: 🔶 سطح اول؛ هیئت به عنوان 🔹 قدرت عظیم رسانه ای هیئات در صورتی که به کمک فرماندهان جنگ اقتصادی بیاید میتواند یک جریان سازی عمومی و نظام یافته را رقم بزند. 🔹 گفتمان سازی و اقتصاد مقاومتی، مهمترین کارکرد هیئت به عنوان تریبون رسانه ای این جریان است. مهمترین راهبرد نیز انتقال حس فضای جنگ به مردم است. چرا که حس فضای جنگ و جهاد، ظرفیتهای مردمی کشور را آزاد میکند. فرهنگ حسینی باید وارد جنگ اقتصادی شود. تحقق این فرهنگ سازی، کار را تمام خواهد کرد. هیئتها میتوانند محملی برای آگاه سازی و آموزش اقتصاد مقاومتی به مردم باشند. 🔶 سطح دوم؛ هیئت به عنوان بزرگ در عرصه اقتصاد 🔹 اقتصادِ هیئت میتواند به کمک اقتصاد کشور بیاید. پتانسیل بالای هیئت، میتواند فضای اقتصادی کشور را به هم بریزد. نقدینگی بسیار بالایی که در هیئات در حوزه پذیرایی، یا تبلیغات و فضاسازی یا سیستمهای صوتی مصرف میشود، میتواند به سمت حمایت از تولید ملی هدایت شود. 🔹 ملاحظه: ایجاد موج مصرف کالاهای ایرانی، باید به صورت مرحله ای و به گونه ای باشد که تولید بتواند تقاضای ایجاد شده را تأمین کند. 🔹 هیئتها هم در عرصه مصرف کالای ایرانی و هم در عرصه بهینه سازی و افزایش تولید ملی، میتوانند تحولی در اقتصاد کشور ایجاد کنند. 🔶 سطح سوم؛ ورود هیئات به عرصه ، قرض الحسنه و اِعانه 🔹 هیئتها میتوانند روابط ایجاد شده در هیئت را محملی برای ورود جمعی به عرصه تولید قرار دهند. چنانچه هیئات پیوست تولید و اشتغال برای هیئت خود داشته باشند، اتفاقات بزرگی را رقم خواهند زد. در این زمینه هیئتهای موفق متعددی داریم که در حوزه تولید ورود داشته اند. مستندسازی هیئتهای موفق در این زمینه و معرفی الگو، میتواند یکی از مهمترین کارها برای ترویج این امر باشد. 🔶 سطح چهارم؛ هیئت به عنوان پدیده ای تحول آفرین در اقتصاد 🔹 جریان هیئات به عنوان حرکتی منحصر به فرد و عظیم، گونه ای متفاوت از را ارائه میکند که با شیوه های مرسوم در اقتصاد بخش عمومی یا اقتصاد بخش خصوصی متفاوت است، و انواع پارادایمهای رایج در دانش اقتصاد، ناتوان از تجزیه و تحلیل مؤلفه های آن است. 🔹 چنانچه مؤلفه های مختلف این شیوه تأمین خدمات که در طول سال جریان دارد و در ایامی مانند عاشورا یا راهپیمایی عظیم اربعین به اوج خود میرسد شناسایی و احصا شوند، میتوان از این شیوه تأمین خدمات دلالتهایی را برای نظام تأمین خدمات در جامعه مسلمین استخراج کرد. دلالتهایی که میتواند دانش رایج در اقتصاد را متحول کند. 🔹 برای تقریب به ذهن، میتوان به مشاهداتمان در صحنه اربعین بازگردیم. مردم در صحنه اجتماعی اربعین شاهد زندگی متفاوتی هستند. هرچند تأثیرات پدیده اربعین بر زندگی مردم به طور ضمنی رخ میدهند و تصریحی بر چگونگی آن وجود ندارد. اما استخراج الگوهای قابل تکثیر از رفتارهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی حاکم بر اربعین میتواند گفتمان متفاوتی را نویدبخش باشد؛ گفتمانی که در ساختهای اجتماعی، فرهنگی، سازمانی و اقتصادی کشور حضور پیدا کند و اقتصاد کشور را در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی متحول کند. ✍ پژوهشگر مرکز رشد 🔻 هسته احیای امر ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄گل های بوستان انقلاب 🔻 به بهانه کتاب «»؛ خاطرات شهید حمید سیاهکالی مرادی ✴️گاهی اوقات هیاهوی بحران های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی کشور آنقدر فراگیر می شود که برخی از مردم کوچه و بازار تصور می کنند که نکند از مسیر اصلی خودش فاصله گرفته باشد. انقلابی که بستر عروج آدم های بزرگی بود الآن در ابتدایی ترین نیازهای اقتصادی اش درمانده شده و در عرصه فرهنگ منفعل و وامانده. روزی در این جامعه باکری ها و همت ها و خرازی ها رشد کردند و گویا جامعه عقیم شده از تربیت چنین فرزندان برومندی برای انقلاب اسلامی. 🔹 واقعا ماجرا همین است؟ واقعا جامعه تغییر کرده یا ما واقعیت های جامعه را درست نمی بینم؟ وقتی با سخنان سکان دار انقلاب اسلامی مواجهه می شویم، نگاه متفاوت ایشان را به راحتی درک می کنیم؛ نگاهی که حتی در میان برخی از مذهبی‌های دلسوز انقلاب هم کمی خوش بینانه به نظر می آید. مثلا همین چند شب پیش در دیدار اقشار مختلف مردم به ماجراهای دهه هفتاد اشاره کردند که دشمن چقدر هزینه کرد تا بتواند از جهت فرهنگی انقلاب اسلامی را شکست دهد و همان سال ها هم بود که ایشان به مسئله شبیه خون فرهنگی و تهاجم فرهنگی اشاره کردند اما نتیجه جنگ فرهنگی چه بود؟ ثمره جنگ فرهنگی چیزی جز رویش در این دهه نبود تا جایی که رهبر انقلاب اشاره کردند که دهه هفتادی‌ها همچون گل‌هایی در بوستان انقلاب روییدند و ثمره آن امثال حججی ها شدند که با تمام وجود، خودشان را برای دفاع از حریم اسلام خرج کردند. @Rushdisu 🔹 از جمله این گل‌های بوستان انقلاب، مرادی است؛ حمیدی که همچون دیگر شهدای مدافع حرم، همه تعلقات دنیایی را کنار گذاشت و مردانه از حریم اسلام دفاع کرد و در نهایت به شهادت رسید. چقدر زیبا کتاب «یادت باشد» گوشه هایی از زندگی این مرد الهی را به تصویر می کشد. شهیدی که دعای سر سفره عقدش هم، فدا شدن برای دفاع از حریم اسلام بوده است. شهیدی که در اوج دغدغه های انقلابی، ذره ای از محبت به همسرش کم نمی گذارد و در اوج روزهای خوش زندگی متاهلی، لحظه ای لبیک به مولایش را به تاخیر نمی اندازد و با تمام وجود راهی مبارزه با دشمنان اسلام می شود و به مقام شهادت می رسد. 🔹 واقعا چگونه ممکن است کسی محبت به همسر داشته باشد و این محبت، حقیقی باشد اما حاضر باشد به راحتی از همسرش دل بکند و او را رها کند. تصور این ماجرا آنقدر سخت است که برخی از آدم های ساده لوح چنین می پندارند که احتمالا از همسرش خسته شده یا شاید هم می خواهد از وضعیت فعلی خودش فرار کند و یا هزاران احتمال دیگر... . اما وقتی خاطرات حمید سیاهکالی مرادی را می خوانی اصلا نمی توانی چنین برداشتی کنی. مردی که حقیقتا عاشق همسرش بوده و در لحظه لحظه زندگی مشترکش با همسر خود این عشق و علاقه را اثبات کرده است. پس ماجرا چیه؟ 🔹 واقعیتش این است که درسته که هیچ کسی مثل این گل‌ها مفهوم محبت به همسر را درک نکرده اند و حقیقتا عاشق همسر خودشان هستند اما عشق های دیگری را هم چشیده اند که حاضرند تمام عشق های حقیقی خود را فدای آن عشق کنند. عشقی به وسعت ابدیت که اگر آن عشق نباشد تمام عشق های دیگر موهوماتی بیش نیستند. عشقی که یقینا حمید سیاهکالی مرادی چشیده است که حاضر است تمام عشق های دیگر را فدای آن کند. عشقی که حمید را هر شب به در خانه خدا می کشانده تا جایی که به نقل از همسر شهید یک بار هم نماز شب و اشک های نیمه شب حمید ترک نمی شده است. این عشق جز دیدار و لقای الهی هیچ چیز دیگر نمی تواند باشد و طبیعی است که محور دعاهای نیمه شب حمید «اللهم ارزقنا توفیق الشهاد فی سبیلک» باشد. 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 🔹 حمید سیاهکالی مرادی نمونه ای از انقلابی های دهه هفتادی است که با ایمان و عمل خودش به دوست و دشمن اثبات کرد که همچنان عشق و خون در این دیار جوشش دارد و همچنان مردانگی و ایثار و از خود گذشتن در انقلاب اسلامی زنده است. نمی دانم چرا وقتی صحبت از این فداکاری ها می شود، ذهنم به تاریخ سیر می کند. احساس می کنم که در حال بازگو کردن قسمتی از تاریخ هستم که خیلی با من فاصله دارد اما دائما به خودم تذکر می دهم که حمید سیاهکالی مرادی دقیقا در زمانه من زندگی کرده و نفس کشیده و در همین دوران به سوی آغوش حق پرواز کرد. 🔹 ماجرای زندگی حمید سیاهکالی مرادی نیمه پنهانی هم دارد که آن هم قهرمان واقعی این داستان است. دختری که آن هم است و در سن بیست و دو سالگی به مقام شهیدی می رسد. راستی چرا عده ای در چنین آزمایشی قرار می گیرند و به این مقام می رسند؟ چرا از میان این همه دختران خوب و مذهبی انقلاب عده ای خاص به چنین درجه ای می رسند؟ یقینا بر حسب شانس و اتفاق نیست و باید ویژگی خاصی در این افراد وجود داشته باشد که به چنین مقامی می رسند. تبیین ویژگی های منحصر به فرد همسران مدافع حرم به خیلی ها نشان می دهد که دختران دهه هفتادی هم همچون همسرانشان، قهرمانان واقعی این روزهای ما هستند. راستی یک خانم چگونه حاضر می شود که با دست خودش شوهرش را به میدان جنگ بفرستد؟ واقعا مگه این خانم ها احساس ندارند؟ مگر شوهرشان را دوست ندارند؟ پس چرا...؟ @Rushdisu 🔹 همسران شهید همچون خود شهدا خیلی خوب عشق به همسر را فهمیده اند و عاشقی را چشیده اند اما عشقشان را محدود به دنیا نکرده و به آسمان ها پیوند زده اند. همسر شهید حمید سیاهکالی مرادی در کتاب «یادت باشد» خیلی زیبا خود را روایت می کند؛ جنگ میان احساسات و ایمان؛ جنگی که یک طرف آن من دانی انسان است که دائم درخواست می کند تا مانع رفتن شوهرش به دفاع از حریم اسلام شود و طرف دیگر آن من عالی انسان است که به او نهیب می زند وای بر تو... . چه می کنی؟ می خواهی تا آخر عمر شرمنده حضرت زهرا شوی؟ در این جنگ درونی است که استرس ها و اضطراب ها شروع می شود و باید تصمیم گرفت؛ تصمیمی به اندازه ابدیت... و در نهایت ایمان بر احساسات غلبه کرد و من عالی بر من دانی پیروز شد و در نهایت عشق زمینی متصل به عشق آسمانی گردید. 🔹 با این که دائما به خودم تذکر می دهم، نمی دانم چرا فعل ها در نگارش این خطوط میل به ماضی پیدا می کنند. انگار نمی خواهم یا نمی توانم بپذیریم که این افراد هم سن و سالهای خودمان هستند که مسیر عاشقی را طی کردند و چه زیبا آسمانی شدند و همچنان عشقشان ادامه دارد. اگر این داستان ها در زمانه ما نبود قطعا خیلی ها آن را انکار می کردند و این قصه های زیبای دنیا را افسانه می پنداشتند اما باید بپذیریم که گل هایی مثل حمید سیاهکالی مرادی واقعیت های عصر ما هستند؛ واقعیت هایی که درست به موقع و به جا خاطرات مردان بزرگ تاریخ را برای ما زنده کردند و زمانی که خیلی ها خسته و نا امید از انقلاب شده اند، حمید یادمان آورد که عشق هنوز هست... . یادمان آورد که مردانگی در رگ های انقلاب اسلامی هنوز جریان دارد و خون مردان الهی هنوز می جوشد. زندگی و شهادت حمید پر از «یادت باشد» ها برای امثال من است که خیلی از را فراموش کرده ایم، گویا حمید دائما در گوش من این ندا را سر می دهد که: «یادت باشد». ممنون حمید جان بابت «یادت باشد». ان شاالله تا آخرین لحظه ای که در این دیار خاکی نفس می کشیم «یادمان بماند.» ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu