🟩سیاست، میدان جبری برای انتخاب ما. 🟥نگاهی به چیستی سیاست و چگونگی ما. ⬜ تیز، برنده، کدر، بد بو، رنج آور، تلخ، سخت و در عین حال شکننده است. واقعیت سیاست، هراس آور و حول انگیز است. ⬜سیاست گاهی عابدان و زاهدان تاریخ را به ته دره ها پرت کرده! چه انسان های مستجاب الدعوه ای که در میدان سیاست نلغزیدند و سقوط نکردند. ⬜سیاست، گاهی یک انسان احمق را بر اریکه قدرت نشانده، گاهی یک ملت را نابود کرده. ‼️با این اوصاف؛ فقط دیوانگان فکر می کنند می توانند در این میدان بدون نقشه و طرح، ایمان و تقوا، علم و دانش و تحقیق وارد شد و سالم ماند! و بدون اینها، پر حرف و پر تحرک بود. ⬜اما با این حال، بر هر کسی واجب است تا خود را برای این میدان تجهیز کند، چون ستاندن حق و کوبیدن باطل جز در میدان نیست. میدان وحشت انگیز سیاست که از آن گفتیم، چیزی جز محل مجادله و نبرد حق و باطل نیست. لشکریان عقل در مقابل لشکریان جهل. خروج از این میدان ممکن نیست. ‼️انتخابی در کار نیست. مقابله حق و باطل جبر است، مثل تولد، مثل مرگ. ما فقط میتوانیم کیفیت وجود خودمان را در این میدان تعریف کنیم، شکل بدهیم، تولید کنیم. ⬜عزلت و گوشه گیری برای در امان ماندن از باطل ممکن نیست، چون گاهی سکوت و گوشه گیری عین جنگیدن برای باطل است. ⬜چونان اسب های وحشی رمیده، یا چونان تشنگان و گرسنگان سر بر هر راه و چاه کردن هم سرنوشتی جز گمراهی ندارد. 🟥سیاست، این میدان لرزان چموش، جز با قرار و اطمینان رام نمیشود. اطمینانی که جز حاصل اتصال و تمسک به منشأ حق نیست. اما این اتصال، نه در برگزیدن مسلک صوفیانه، که در میدان جامعه و زندگی حاصل میشود. در میدان تضادها، در نسبت بین منفعت من، زندگی من، احساس من، حب من، بغض من با حق. و نسبت رشد ما، بسته به میزان تواضع ما بر حق در این تضادها ست. هم در سیاست و هم در تقوا، هم در عقلانیت. توقف، انحراف یا عقب گرد ما در هر شرایطی، در هر رده ای از جامعه و زندگی، بواسطه کنارگذاشته‌شدن حق، بخاطر منافع و حب و بغض های ماست. و این انتخاب‌های ما در این میدان جبری است. 🖋️سعید اسماعیل دخت/طلبه حوزه علمیه قم ، ارشد علوم سیاسی 👇👇👇👇 @alamesorkh