تصاحب با زور زمین های اقوام ایرانی توسط هخامنشیان. به جرات میتوان گفت بیش از هر قوم و ملت دیگه ای ایران و ایرانی را مورد ظلم و ستم قرار داد. پیشتر ثابت کردیم که ورود قوم آریا همراه بود با سیه روزی ، به و رفتن اقوام اصیل ایرانی. ر.ک https://t.me/Anti_Archaism/663 از جمله ظلم ها و ستم هایی که هخامنشیان به اقوام ایرانی روا داشتند، تصاحب با زور و غصب زمین های مردمان است. در این رابطه استاد تاریخ آلمانی، متخصص خط و زبان های باستانی ایرانی و ایلامی در کتاب خود این چنین می نویسد : 🔻به رغم همه ی قرار و مدارهای شاه ها و شاه بالادستش شوتروک-ناهونته ی دوم در شوش، تصرف زمین با آرامش انجام نپذیرفت. البته به یک یک رؤسای اقوام پارسی ملکی رسید. بدین سبب واژه ی فارسی باستان rmatam به صورت وام واژه وارد زبان ایلامی شد. اما دو سندی که بر حسب تصادف به دست ما رسیده اند، نشان میدهند که گاهی اوقات تصرف زمین در اتزان از سوی پارسها به زور انجام پذیرفته است. از خزانه ی در تخت جمشید لوحی برنزی با نبشتهای ایلامی از اوایل سده ی هفتم پیش از میلاد به دست آمده است. آتشی که اسکندر در سال ۳۳۰ به جان تخت جمشید انداخت، بخش هایی از این لوح را ذوب کرده است، اما هنوز آنقدر از نبشته ی آن بر جای مانده که بتوان آن را بازخواند و دریافت که هخامنشیان این سند را از معبد شهر ایلامی سات ربوده اند. ظاهرا این سند مربوط است به مالکیت زمین و عواید مالیاتی. از این رو، هخامنشیان در مقام مالکان و اربابان تازه این لوح (سند) را با خود بردند. دومین سندی که از نفوذ همراه با زور پارس ها در انزان سخن می گوید، جام سیمینی است که در سال ۱۹۶۶ میلادی در نزدیکی تخت جمشید به دست آمد. این جام در سدهی ۲۳ پیش از میلاد از آن یک پرستار (روحانی) زن ایلامی بوده است. در روی جام ایزدبانو نارونده نقش بسته است. در لبهی جام نبشته ای به خط کهن ایلامی در یک سطر آمده است. ظاهرا این جام از آن معبد محل و در اختیار پرستاران زن بوده است، تا اینکه یکی از آنان جام را همراه با کمربندی سیمین و زیورآلاتی دیگر در درون کوزه ای قرار داده و کوزه را دفن کرده است، ظاهرة بی آنکه امکان دستیابی دوباره به آن را داشته باشد. پیداست که به طور قطع نمی توان نظر داد که این کار از ترس نفوذ «بربرهای شمال »، در حدود سال ۷۰۰، انجام گرفته است یا نه، اما فاتح دیگری برای انزان نمی شناسیم. می توان تسخیر ایلام به دست پارس ها را همچون نفوذ شهسواران آلمانی به پروس، در دو هزاره بعد، تصور کرد. این تازه واردان، حق مالکیت قانونی در دست، غالبا با زور سرزمین های جدید را تصرف کردند.🔺 📚التر‌هینتس‌،داریوش و ایرانیان،ترجمه پرویز رجبی،نشرماهی،صفحه50 goo.gl/ehEHkJ 👈🏻 اسکن کتاب ✍🏻 محقق : @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism