اسفار استاد عابدینی
بسم الله 🔰
#فهرست
شرح
جلد ۶
درس اسفار
#استاد_عابدینی
🌐
https://eitaa.com/Asfaar
🔸 ✅
سال ١٣٩٧_١٣٩٨
🔸
آغاز شرح جلد ۶ اسفار
🔻
آغاز سفر سوم، الهیات بالمعنی الاخص (ج۶۵)
🔹
موقف اول
- در اشاره به واجب الوجود (در ١٢ فصل) 📌 فصل ۱ -
برهان صدیقین در اثبات خدا
(۶۶ تا ٧۴) 📌 فصل ۲ -
اشاره به مناهج دیگر در وصول به معرفت ذات الهی
(٧۵ تا ٧٩) 📌 فصل ۳ -
وجوهی از دلایل محقق اهل فارس
(۸۰ و ۸۱) 📌 فصل ۴ -
در اشاره به طریقه های دیگر اثبات (برای اقوامی از جمله الهیون، و طبیعیون)
(٨٢ تا ٨۶) 📌 فصل ۵ -
واجب ماهیت ندارد، و ماهیت واجب همان انیّت اوست
(٨۶ تا ۹۰) 📌 فصل ۶ -
در توحید واجب، که شریکی ندارد در وجوب
(۹۱ تا ۹٣) 📌 فصل ٧ -
قول بعض محققین در توحید (محقق دوانی و...) و بررسی و دلایل ردشان
(٩۴ تا ۱۰۲) 📌 فصل ٨ -
شریک نداشتن واجب در الوهیت. الهِ عالم واحد است
(۱۰٣ تا ۱۰۵) 📌 فصل ٩ -
خداوند بسیطُ الحقیقت است از هرجهت (و ترکیب داخلی ندارد)
(۱۰۶ و ۱۰۷) 📌 فصل ١۰ -
واجب حقیقتش فصل مقسِّم ندارد.
(۱۰۷ و ۱۰۸) 📌 فصل ١١ -
واجب در هیچ مفهومی مشارک و مِثل ندارد
(۱۰۸) 📌 فصل ١٢ -
واجب تعالی (در بساطتش) تمام الاشياء و کل الموجودات است(در فاعلیت) و الیه ترجع الامور کلها (درغایت)
(۱۰٩ تا ۱١٢) 🔸 ✅
سال ١٣٩۸_١٣٩۹
🔹
موقف ثانی
: بحث از صفات الهی بر وجه عموم و اطلاق ( شامل ۵ فصل ) 📌 فصل ١ -
در اشاره به اقسام صفات
(١ تا ٣) 📌 فصل ٢ -
کدام قسمتهای صفات ثبوتیه لایق ذات است
(۴ و ۵) 📌 فصل ٣ -
نقد نظر بعض متأخرين در اینکه (برای ذات صفت راه ندارد و) صفات، واجب است که نفس ذات خدا باشند
(۵ تا ٨) 📌 فصل ۴ -
در تحقیق قول به عینیت صفات کمالیه برای ذات احدیه
(۹ تا ۱۸) 📌 فصل ۵ -
صفات الهی در مصداق عین ذات واحد اند، و در مفهومات کثیرند
(١۹ تا ٢١) 🔸 🔹
موقف ثالث
: بحث از علم الهی (شامل ۱۳ فصل) 📌 فصل ١ -
در ذکر اصول و مقدمات که این مطلب منتفع از آنهاست
(٢٢ تا ٣۴) 📌 فصل ٢ -
در اثبات علم خدا به ذاتش
(٣۵ و ٣۶) 📌 فصل ٣ -
در علم خدا به ماسوایش
(٣۶ تا ٣٨) 📌 فصل ۴ -
در تفصیل مذاهب [فکری] مردم در علم خدای تعالی به اشیاء
(٣۹ و ۴۰) 📌 فصل ۵ -
در اشاره به بطلان مذهب اعتزال و مذهب منسوب به اهل تصوف
(۴۰ تا ۴٢) 📌 فصل ۶ -
در نظرات افلاطونیون [قائلین به مثل عقلیه و صور الهیه]، و نظرات فرفوریوس و اتباعش [در اتحاد عاقل و معقول]
(۴٢) 📌 فصل ۷ -
در حال قول به ارتسام صور اشیاء در ذات خدای تعالی
(۴٢ تا ۵٩) 📌 فصل ۸ -
نقد ملاصدرا بر قول مشائین به ارتسام صور اشیاء در ذات خدای تعالی
(۶۰ تا ۶۴) 📌 فصل ۹ -
در مذهب قائلين به علم ذاتی اجمالی خدا به اشیاء
(۶۵ تا ۶۸) 📌 فصل ۱۰ -
قول به علم ذاتی اجمالی خدا به ممکنات ماسوای معلول اول، و علم ذاتی تفصیلی خدا فقط به عقل اول
(۶٩ تا ٧١) 📌 فصل ١١ -
قول علم خدا به اشیاء با اضافه اشراقیه
(٧٢ تا ۸۰) 📌 فصل ١٢ -
قول صریح حق و یقین خالص و ادق در علم الهیِ سابق بر هر شئ
(٨١ تا ١۰۰) 📌 فصل ١٣ -
در مراتب علم خداوند به أشياء
(۱۰١ تا ١١٢) 🔸
✅ سال ١٣٩۹_١۴۰۰ 🔹موقف رابع :
بحث از قدرت الهی (شامل ۱۴ فصل) 📌 فصل ١ -
در تفسیر معنی قدرت
(١ تا ۹) 📌 فصل ٢ -
قدرت الهی عین فعلیت و وجوب است، و در ما قدرت عین قوّه و امکان است
(۹ تا ١٢) 📌 فصل ٣ -
در دفع اقوال بعضی افراد
(١٣ و١۴) 📌 فصل ۴ -
شیوه دیگری در ابطال رأی اینکه اراده باید تعلق به دوطرف ممکن داشته باشد
(١۴ و ١۵) 📌 فصل ۵ -
در حکایت نظر متکلمین در مرجح و داعی برای اراده خلق عالم
(١۶ و ١٧) 📌 فصل ۶ -
در پاسخ برخی شبهات و دفع بعض توهمات
(١٧ تا ٢١) 📌 فصل ۷ -
در تفسیر اراده و کراهت
(٢٢ تا ٢٨) 📌 فصل ۸ -
در دفع شبهات پیرامون اتحاد اراده با علم الهی و ذات الهی و سببیت اراده قدیمه بر ایجاد حادث
(٢٩ تا ٣۵) 📌 فصل ۹ -
در یاری کردن روایات و نقل بر آنچه گفتیم از فرق بین اراده الهی و اراده ما
(٣۶ تا ۴۴) 📌 فصل ١۰ -
در حکمت خدای تعالی و عنایت و هدایت و جود الهی
(۴۵ و ۴۶) 📌 فصل ١١ -
در شمول اراده الهی بر جمیع افعال هستی
(۴۶ تا ۵٣) 📌 فصل ١٢ -
در حل باقی شبهات وارده بر اراده قدیمه و بعض شبهات وارده بر اراده حادثه
(۵٣ تا ۶٢) 📌 فصل ١٣ -
در تصحیح قول به نسبت تردد و ابتلاء نظیر آنها (مانند بداء و استجابت دعاها و...)
(۶٢ تا ۶۶) 📌 فصل ١۴ -
در استیناف قول در استجابت دعاها به وجه تفصیلی و دفع اشکال وارد شده به آن
(۶۶ تا ٧١) 🔸 🔹
موقف خامس :
بحث از حیات الهی
(شامل ۴ جلسه) 🔸 🔹
موقف سادس :
بحث از صفات سمیع و بصیر الهی
(شامل ٢ جلسه) 🔸 ✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی 🌐
TAMHIS.IR
I
@Abedini
@Asfaar