✍این حدیث جعلی است و از امام صادق(علیه السلام) و یا دیگر ائمه اطهار(علیهم السلام) صادر نشده و در هیچ منابعی ولو ضعیف ذکر نشده و مسلما از جعلیات است. هرچند روایاتی در کتب شیعه و اهل سنت وجود دارد که دلالت بر جواز امام علی(علیه اسلام) بر عبور از صراط است. مثلا؛ مرحوم شیخ مفید حدیثی «مضمر»(حدیثی که در آن نام معصوم ذکر نشده و از نام ایشان با ضمیر غایب استفاده شده) در کتاب خود نقل می کند که؛ «أَنَّهُ لاَ يَعْبُرُ اَلصِّرَاطَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ إِلاَّ مَنْ كَانَ مَعَهُ بَرَاءَةٌ مِنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ(ع) مِنَ اَلنَّارِ» در روز قیامت کسی از صراط عبور نمی کند، مگر کسی که مجوز برائت از آتش جهنم از جانب علی بن ابی طالب(ع) داشته باشد.(۱) و همچنین «زمخشری» از علمای اهل سنت آورده است که؛ روزی ابوبکر بن ابی قحافه با امام علی(ع) دیدار کرد و وقتی به چهره امام علی(ع) نگاه کرد و تبسم نمود. حضرت(ع) وقتی دلیل را پرسید، ابوبکر گفت : من از رسول اکرم(ص) شنیدم که فرمود : «لَا یَجُوزُ اَحَدُ اَلصِّرَاطَ إِلَّا مَن کَتَبَ لَهُ عَلِيُّ(ع) الجَوَازَ» هیچ‌ کس از صراط نمی‌گذرد، مگر این‌ که علی(ع) نامه عبور را برای او بنویسد.(۲) و همچنین «انس بن مالک» از حضرت رسول اکرم(ص) روایت کرده است که حضرت(ص) فرمود : «إِذَا کَانَ يَومُ القِيَامَةِ وَ نُصِبَ الصِّرَاطُ عَلَي شَفِيرِ جَهَنَّمَ لَم يَجُز اِلَّا مَن مَعَهُ کِتابُ عَليِّ بنِ اَبِي‌طَالَبِِ(ع)» روزی که قيامت برپا می‌‌شود و پل صراط بر کنار جهنم نصب می‌‌گردد، هيچ‌کس حق عبور از آن را نخواهد داشت، مگر اين‌که برگه اجازه علی بن ابی‌‌طالب(ع) را به همراه داشته باشد.(۳) اما روایت فوق که «سید احمد نجفی» آن را نقل می کند، بی سند است و حتی مخالف با اصول مذهب شیعه و روایات متواتر است. زیرا حضرت خاتم الانبیاء رسول اکرم(ص) بر تمام خلق افضل و مولا و سرور تمامی خلایق می باشد. و طبق گفته مرحوم علامه مجلسی اینکه امیرالمومنین امام علی(ع) را افضل بر رسول خدا(ص) هستند، از عقاید غلات می باشد و معتقدین این اعتقاد «کافر» می باشند. امام باقر(علیه السلام) فرمود : «عَلِيٌّ(ع) أَوَّلُنَا وَ أَفْضَلُنَا وَ خَيْرُنَا بَعْدَ النَّبِيِ‏(ص)» علی(ع) نخستین و بافضیلت ترین و بهترین ما بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله است.(۴) و امام صادق(علیه السلام) فرمود : از خدا بترسید و او و رسولش را بزرگ دارید و کسی را بر رسول خدا(ص) برتری ندهید، زیرا خداوند او را برتری داده و اهل بیت(ع) پیامبر خود را به طور میانه دوست داشته باشید و غلوّ نکنید.(۵) چرا باید امثال سید احمد نجفی دست به جعل حدیث و روایت بزنند؟!! مگر ما در فضیلت و منقبت امام علی(علیه السلام) کم روایت صحیح السند و پر محتوا داریم؟!!! ابا ربیع شامی می گوید : امام محمد باقر(علیه السلام) خطاب به من فرمود : «وَیْحَكَ یَا أَبَا الرَّبِیعِ! ..لَا تَقُلْ فِینَا مَا لَا نَقُولُ فِى أَنْفُسِنَا فَإِنَّكَ مَوْقُوفٌ وَ مَسْئُولٌ لَا مَحَالَةَ فَإِنْ كُنْتَ صَادِقاً صَدَّقْنَاكَ وَ إِنْ كُنْتَ كَاذِباً كَذَّبْنَاكَ!» واى بر تو اى ابا ربیع! درباره ما آنچه خود نگفته ایم مگو! زیرا ناچار تو در قیامت بازداشت و بازخواست شوى، پس اگر راست گو باشى تصدیقت كنیم، و اگر دروغگو باشى تكذیبت می كنیم.(۶) دروغ بستن به امام معصوم(ع) تابدان‌ جا خطرناک و کفرآمیز است که؛ ▫️«روزه را باطل می‌کند.»(تهذیب الاحکام، ٤/٢٠٣) ▫️«از گناهان کبیره معرفی شده است.»(الکافی، ٢/٣٣٩) «انسان را از اسلام خارج می‌کند.»(الکافی، ٢/٣٣٨) ▫️«انسان را ملعون می‌کند.»(الکافی، ٢/٣٤٠) ▫️«به دلیل اینکه دروغ بستن بر پیامبر و امام علیهم‌السلام، دروغ بستن به خداست، انسان را مستحقِ عذاب خداوند می‌کند.»(الکافی، ٤/١٨٧) ▫️«انسان شامل نفرین رسول اکرم(ص) می‌شود.»(من لایحضره الفقیه، ٤/٣٦٤) در نتیجه کسی که مطلب کذبی را چه در روضه و چه در معارف به امام معصوم(ع) نسبت دهد، هم خود را عاقبت به شر کرده، هم به خداوند متعال و هم به پیامبر اکرم(ع) و اوصیای ایشان جسارت نموده است. 📚منابع : ۱)تصحيح إعتقادات الإمامية شیخ مفید، ص۱۰۸ ۲)المختصر من کتاب الموافقة بین اهل بیت و الصحابة زمخشری، ص۵ ۳)مناقب علی بن ابی طالب، ابن مغازلی شافعی، ص۱۴۲ ۴)بصائر الدرجات صفار قمی، ج‏۱، ص۲۱۶ ۵)قرب الإسناد حمیری، ص۱۵۹ ۶)الكافى شیخ کلینی، ج۳، ص۴۰۶ @AsnadolMasaeb