🔷 چکیده اثر: 🔹عنوان پایان‌نامه: نظریه قدرت متعالی در نظام سیاسی اسلام با تأکید بر اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) 🔹پدیدآور: رضا لک زایی 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹گروه علمی: علوم سیاسی 🔹محل دفاع: دانشگاه معارف ▪️▪️▪️ نظریه قدرت متعالی در نظام سیاسی اسلام، مسئله‌ای است که رساله حاضر کوشیده است آن را با تأکید بر اندیشه سیاسی امام خمینی ره بررسی کند. بدین منظور، بر اساس «چارچوب نظری» دو فطرت مخموره و محجوبه، با بهره‌گیری از «روش» دلالت مطابقی، تضمنی و التزامی و با استفاده از «الگوی تحلیل» علل اربعه، تلاش شده است به این مسئله پاسخ داده شود. بر اساس نظریه دو فطرت، دو نگاه کلان به مسئله قدرت وجود دارد که قدرت متعالی و متدانی را رقم می‏زند. قدرت متعالی، به معنای اقدام در صورت اراده و قدرت متدانی به معنای تحمیل اراده الف بر ب، علی‏رغم مقاومت ب است. قدرت متعالی، همه ابعاد هستی را مرکب از غیب و شهود و ملک و ملکوت می‏داند و میان عقلانیت، وحی و تجربه جمع سالم قائل است. از همه ساختارهای قدرت، به صورت مشروع، بهره می‏برد و به دلیل اعتقاد به عالم معنا، از قدرت مادی غفلت نمی‏کند. خداوند قادر متعال را منشأ قدرت می‏داند، برای هیچ موجود دیگری تأثیر استقلالی قائل نیست و تمام موجودات را سربازان حضرت حق می‏داند. کارگزار قدرت متعالی، کارگزاری عاقل و عادل است که خود را جانشین خدا می‏داند؛ نه جایگزین او. غایت قدرت متعالی، دست‌ یافتن به سبک زندگی طیبه و در نتیجه، لقاء الله است. این نظریه، توانایی توصیف، تحلیل، تبیین، تجویز و پیشبینی وقایع و اتفاقات را می‌بخشد و به دلیل آنکه سلبی بحث می‏کند، توانایی فهم، طبقه‏بندی و نقد نظریات رقیب را هم ممکن می‏سازد. ▪️▪️▪️ 🆔 https://eitaa.com/Bartar_khowzeh 🆔 https://eitaa.com/khowzeh 🌐 http://www.ketabehowzeh.ir 📞 02532135603 👉🏿 604 / 605