لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
📢 بیان مختار بنا بر تمامیت مقدمات دلیل انسداد 📅 ۱۳ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۶ 📚موضوع جلسه : 1️⃣حجیت ذاتی ظن که مدعای مرحوم آخوند است از قبیل احراق نار ( حرارت از آتش جدایی ناپذیر است) است که عرضی ذاتی است و از ذات شیء انفکاک پذیر نیست نه از قبیل احتراق خشب برای نار (احتراق نار نسبت به وجود شیء قابل سوختن در مجاورت آتش سنجیده می شود) که عرضی قریب است که خصوصیتی است که ممکن است همراه با ذات باشد در حالتی و همراه نباشد در حالت دیگر 2️⃣بنا بر پذیرش مقدمات دلیل انسداد باید دید وظیفه عقلی در ظرف انسداد چیست. 3️⃣مختار بنا بر پذیرش مقدمات انسداد این است که در دایره ی تکالیفی که احتمال یا محتمل در آنها اهم است باید احتیاط کرد زیرا صرف احتمال وجود تکلیف در نظر مختار، منجِّز است اما احتیاط بیشتر از آن با در نظر گرفتن عدم انتهاء به عسر و حرج باید باشد و عدم احتیاط با در نظر گرفتن عدم انتهاء به مخالفت قطعیه نسبت به مقدار تکالیف معلوم بالاجمال باید باشد. 4️⃣مختار مرحوم خویی بنا بر تمامیت مقدمات دلیل انسداد (تبعیض در امتثال) با پذیرش دو مبنا درست است: قاعده ی قبح عقاب بلا بیان و منجزیت علم اجمالی نسبت به تکالیف محتمله