️⃣ 🛑تحلیل مضمونی نگاره معراج پیامبر (ص) منسوب به عبدالرزاق به روش آیکونولوژی 🖊سهند اله‌یاری (دانشجوی دکترای تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، گروه هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران) 🖊مرتضی افشاری و خشایار قاضی زاده ( دانشیار گروه هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران) ⭕️چکیده ❇️یکی از آثار شاخص نگارگری ایران نگاره­های خمسۀ ­­نظامی کتابخانه بریتانیا در مکتب پسین هرات است که به نظر می‌رسد نگارگران معنای دیگری را در نگاره‎ها خلق کرده‌اند که در حقیقت نشان‌دهندۀ مؤلف‌بودن نگارگر در ترسیم صحنه‎های خمسۀ ­نظامی در آن دوران است. از نگاره‎هایی که نگارگر به عنوان مؤلف یک اثر معنای افزوده‌ای را ایجاد نموده، تصویر نگاره معراج پیامبر منتسب به عبدالرزاق را می­توان نام برد که هدفمند برگزیده شده است. 🔰 نگارندگان تلاش دارند با مطالعات اسنادی به طرح این پرسش بپردازند که «چه لایه‌های معنایی پنهان در نگاره معراج پیامبر در نسخه خمسۀ ­نظامی بریتانیا وجود دارد؟ نتایج حاصل نشان می‌دهد که هرچند نگاره قواعد زیبایی‌شناختی نگارگری ایرانی را رعایت کرده اما با ممزوج کردن مضامین ادبی و مذهبی و با تحلیلی ناب دربارۀ امامان شیعی نوع نگرش خود و اوضاع حاکم بر جامعه را جهت دستیابی به تفکرات تشیع و تصوف مصور نموده است و در این نگاره ­به­وضوح شاهد نشان‌دادن مضامین افزوده توسط نقاش در ارتباط با عرفان، صوفی‌گری و همچنین اعتقاد به شیعه دوازده امامی هستیم. 🌐www.sysislamicartjournal.ir/article_174354.html ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر 🆔@Feghehonar 🖥 https://isoa.ir/fh/