تفسیر قرآن کریم قسمت ۲۵۴ سوره بقره آیه ۲۴۸ وَقَالَ لَهُمْ نِبِيُّهُمْ إِنَّ آيَةَ مُلْكِهِ أَن يَأْتِيَكُمُ التَّابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَبَقِيَّةٌ مِّمَّا تَرَكَ آلُ مُوسَي وَآلُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلآئِكَةُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ (248) وپيامبرشان به آنها گفت: نشانه ى حكومت او اين است كه تابوت (عهد) به سوى شما خواهد آمد، (همان صندوقى كه) آرامشى از پروردگارتان و يادگارى از ميراث خاندان موسى وهارون در آن است، در حالى كه فرشتگان آنرا حمل مى كنند، همانا در اين موضوع، نشانه ى روشنى براى شما است، اگر ايمان داشته باشيد. نکته براى اينكه يهود به فرماندهى طالوت اطمينان و يقين پيدا كنند، پيامبرشان به آنها گفت: صندوق مقدّس بنى اسرائيل به آنها بازگردانده مى شود، تا نشانه اى براى انتخاب طالوت از سوى خداوند باشد. مراد از تابوت همان صندوق چوبى بود كه مادر موسى، نوزاد خود را در آن گذاشت و به فرمان خدا در آب نيل انداخت و مأموران فرعون صندوق را گرفته و نوزاد را با آن به نزد فرعون بردند. آن صندوق همچنان در دربار فرعون بود. وقتى موسى عليه السلام به پيامبرى رسيد، الواح تورات را در آن قرار داد و به هنگام رحلت نيز زره و ساير يادگارهاى خود را در آن گذاشت و به وصىّ خود «يوشع بن نون» سپرد. اين صندوق، به صورت صندوقى مقدّس كه صندوق عهد نام گرفته بود، در ميان بنى اسرائيل بود و آن را در جنگ ها پيشاپيش سپاه حمل مى كردند، ولى كم كم قداست آن شكسته و مفقود شد. اين صندوق ربوده شده را در زمان رياست طالوت، خداوند از طريق ملائك به آنان بازگرداند تا موجب آرامش و اطمينان خاطر آنان باشد. [672] ----- 672) در تورات، سفر خروج، فصل 37، درباره اين صندوق مطالبى آمده است. پیام - سرچشمه ى آرامش خداوند است، گرچه با وسائل باشد. «فيه سكينة من ربكم» - انسان هميشه به آرامش نياز دارد، به خصوص در آستانه رفتن به ميدان جهاد. «فيه سكينة من ربكم» [673] - رهبر الهى، نشانه ى الهى لازم دارد. چون طالوت انتخاب شده از جانب خداوند بود، لازم بود نشانه اى الهى او را تأئيد كند. «تحمله الملائكة» - اگر صندوقى كه با بدن موسى و الواح تورات تماس داشته، مقدّس و آرام بخش است، پس مقدّس شمردن صندوقى كه بر روى قبر اولياى الهى است، خلاف قرآن نيست. زيرا در همه آن صندوق هايى كه در مشاهد مشرّفه است، «بقيّة ممّا ترك آل محمّد صلى الله عليه وآله» قرار دارد. «بقية ممّا ترك آل موسى و آل هارون» - حفظ آثار انبيا، ارزش داشته ومايه ى آرامش خاطر وتبرّك است. «بقيةممّاترك» ----- 673) كلمه »سكينة« دراين آيه با توجّه به آيات قبل كه بنى اسرائيل عازم ميدان جهاد ودفاع بودند، نشانه ى اهميّت و لزوم آرامش فكرى در جبهه است. ❤️❤️❤️❤️❤️ مهدیه 👇https://eitaa.com/Mahdeea