پاسخی کارشناسانه و اسلامی درباره ساخت مسجد قیطریه: بخش دوم: 4⃣ تئوری پردازی دیگر این کارشناسان که تنها زمانی لب به مخالفت می‌گشایند که پای از بین بردن منافع دینی جامعه مسلمانان در میان باشد، قطع درختان است. پاسخ‌های بسیار متفاوت و کاملی میتوان به ایشان داد اما ما در ابتدا یک آیه از سورۀ یاسین را برای این خانمها و آقایان مطرح می‌کنیم: قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِي أَنْشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ : همان کسی آن را زنده می‌کند که نخستین بار آن را آفرید؛ و او عالِم به هر آفرینشی است. (یس:79) مشرکان پیش پیامبر می‌آمدند و می‌گفتند چه کسی میتواند دیگر استخوان‌های پوسیده را زنده کند؟! تا این آیه نازل شد. اینک که این آقایان و خانم ها تا این حد نگران درختان خدا هستند، باید برایشان همین آیه را قرائت نمود. ✔️ همان خدایی که اولین بار این درختان را زنده ساخته، باز هم می‌تواند و علم آن را دارد که مجدداً آنها را از نو سرسبز و شاداب کند و یا به آفرینش دیگری دست بزند. در ادامه همین آیات آمده که خداوند از درختان سبز برای انتفاع شما آتش آفریده. میتوان از این آیه‌ها این را برداشت نمود که چنانچه دیدید نیاز است درختی را هم جابجا یا حتی قطع کنید و از آن به نفع بزرگتری برسید خدا این را برای شما یک نعمتی قرار داده. چون اوست که زمین و آسمان و هر آنچه در آن است را آفریده و باز هم می‌تواند خلق کند. او خالق خیلی بزرگی است. ✅ باید در نظر گرفت که قطعا این امر در جهت منافع فردی یک عدهٔ خاص، برداشت نمی‌شود. بلکه حرف از نفعی بسیار بزرگتر برای جامعه اسلامی است. 5⃣ دیگر آنچه از تئوری پردازی‌های برخی از این کارشناسان شنیده می‌شود این است که این مسجد به خاطر دلایل واهی آنان، یک مسجد ضرار است!! البته باید گفت که مسجد ضرار در اسلام تعاریفی خیلی فراتر از حرف نسنجیدۀ ایشان داراست. بگذارید این مسئله را دقیق‌تر بررسی کنیم: ✔️ این درست است که پارک یک مکان تفریحی است؛ اما با تجمع افرادی که چندان به شئونات اسلامی و الهی معتقد نبوده و با قوانین و قواعد جامعه همراهی نمی‌کنند؛ یک پارک می‌تواند به محیطی منفی مبدل گردد. انواع منکراتی همچون: سگ گردانی، روابط جنسی در ملاء‌عام، رفت آمد افراد لاابالی با ظواهر ناشایست و نادرست فردی و اجتماعی برای یک شهر اسلامی، می‌تواند محیط را به فساد نیل دهد. حال اگر این محیط تفریحیِ خنثی، که توسط یک جمع به محیطی منفی مبدل شده، دارای مولفه‌های ایمانی شود، و فضایی ایجاد گردد که جمع مؤمنین در این مکان تردد کنند، به مکانی مثبت مبدّل خواهد شد. تئوریسین‌هایی که با ساخت این پارک مخالفت می‌کنند در حقیقت و در کنه حرفهای خود، راضی به این تغییر نبوده و دوست ندارند محیط امنی که برای مناسک منکرشان در خیال خود مرز کشی کرده بودند، مختل شده و به محیطی مثبت با تعاملات الهی مبدل گردد. در واقع حریم منکر دارد به حریم معروف تبدیل می‌گردد. از همین روی نمیتوان گفت مسجدی که قرار است در این مکان ساخته شود، به هیچ دلیلی جزو مساجد ضرار قرار دارد. ✔️ مسجد ضرار جایی است که منافقین برای مشروعیت بخشیدن به اسلام قلابی خودشان آن را ساخته بودند و پیامبر نیز اجازه حضور در آن مسجد را نداشت و به مومنین هم اجازه ورود و نماز خواندن در آنجا را نمیداد. 🔸 جالب است بدانید وقتی که اسلام به ایران رسید، آتشکده‌ها به مسجد مبدل شدند و این در تاریخ معماری ایران ثبت شده است. فرم مساجدی که دارای گنبد هستند نیز تکمیل شدۀ همان عبادتگاه‌هاست. یعنی ما فضاهای مهم شهری و جایی که مناسک عبادی مشرکین در آن ظهور و بروز داشته را نیز از آن خود نمودیم و در خود حل کردیم. به طوری که امروز دیگر یادی از آن آتشکده‌ها با فرمی که دیگر از آن ماست در خاطرات باقی نمانده و هرچه هست عبادتگاه توحیدی است. حتی دیگر مشرکان و میترائی‌هایی هم اگر وجود داشته باشند، جرئت نمی‌کنند بگویند در آن چند آتشکده باستانی به جای مانده از چندین هزار سال قبل از این، خورشید عبادت میشده و خداوند یگانه پرستیده نمی‌شده است! و این یعنی قدرت گرفتن معروف در مقابل منکر با تبدیل، توسط تغییر در تصمیمات شهری. ادامه دارد... 🔻ایتا و تلگرام🔻 @Maalekalmolk