💡نکته ای در وقف و ابتدا:
❓ وقف و ابتدای آیه زیر از سوره مبارکه یونس چگونه است؟
🌿 وَ لَوْ أَنَّ لِكُلِّ نَفْسٍ ظَلَمَتْ مَا فِي الْأَرْضِ لَافْتَدَتْ بِهِ ۗ وَ أَسَرُّوا النَّدَامَةَ لَمَّا رَاَوُا الْعَذَابَ ۖ وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ ۚ وَ هُمْ لَايُظْلَمُونَ ﴿٥٤﴾
🔹 ترجمه آیه (حضرت آیت الله مکارم):
و هر کس که ستم کرده، اگر تمامی آنچه روی زمین است در اختیار داشته باشد (همه را از هول عذاب) برای نجات خویش میدهد. و هنگامی که عذاب را ببینند (پشیمان میشوند امّا) پشیمانی خود را کتمان میکنند. و در میان آنها به عدالت داوری میشود و ستمی بر آنها نخواهد شد.
🔹 ترجمه آیه (استاد فولادوند):
و اگر براى هر كسى كه ستم كرده است، آنچه در زمين است مىبود، قطعاً آن را براى [خلاصى و] بازخريد خود مىداد. و چون عذاب را ببينند پشيمانى خود را پنهان دارند. و ميان آنان به عدالت داورى شود و بر ايشان ستم نرود.
✅ گزینه1:
وقف بر «لَافْتَدَتْ بِهِ»، «الْعَذَابَ»، «بِالْقِسْطِ» و «لَايُظْلَمُونَ»
✅ گزینه2:
وقف بر «لَافْتَدَتْ بِهِ»، «الْعَذَابَ» و «لَايُظْلَمُونَ» و وصل «بِالْقِسْطِ»
⛔️ گزینه3:
وصل «لَافْتَدَتْ بِهِ» و وقف در سایر مواضع
⛔️ گزینه4:
وقف بر «لَافْتَدَتْ بِهِ»، «بِالْقِسْطِ» و «لَايُظْلَمُونَ» و وصل «الْعَذَابَ»
🗯تحلیل:
با توجه به ترجمه ها، وقف بر «لَافْتَدَتْ بِهِ» حتمی است و وصل آن توجیهی ندارد. زیرا ارتباط لفظی و معنوی بین این عبارت و مابعد وجود ندارد. علامت «قلی» هم در اینجا صحیح و مناسب به نظر می رسد.
🔹 ضمنا توصیه استاد «سعید رحمانی» نیز در اینجا راهگشاست: اولویت با وقف است مگر آن که برای وصل دلیل محکمی وجود داشته باشد.
☝️ نکته مهم دیگر این که وصل «الْعَذَابَ» صحیح نیست اگرچه علامت «صلی» خلاف این را نشان می دهد.
👈 دلیل این مطلب نکته ظریف ادبی است: «بیم از دخول لمّا بر سر قُضِیَ».
بدین معنا که اگر وصل صورت بگیرد گویا «قُضِيَ» به «رَاَوُا الْعَذَابَ» عطف گردیده، جمله اینگونه می شود: «وَ أَسَرُّوا النَّدَامَةَ لَمَّا رَاَوُا الْعَذَابَ وَ [لَمَّا] قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ» یعنی «و هنگامی که عذاب را ببینند و در میان آنها به عدالت داوری شود، آنها پشیمانی خود را کتمان میکنند» و این یعنی فساد معنا.
✔️ بنابراین گزینه 1 و 2 مناسب و دو گزینه دیگر نادرست است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup