🔸ادامه 👇 5⃣البته علامه مجلسی معتقد است که علم تمام قرآن و بطون آن نزد اهل بیت علیهم السلام است ، چرا که روشن است ، قرآن داراى بطون مختلفى است، يعنى يك آيه ممكن است معانى متعددى داشته باشد كه از ميان آنها يك معنى ظاهر است، و معانى ديگر بطون قرآن است که برای هیچ کس جز اهل بیت علیهم السلام روشن نیست و فهم بطون قرآن جز از طریق تفسیرهایی که از اهل بیت رسیده است ممکن نیست . 📚تفسیر نمونه ج26 ص11 👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « برای قرآن باطنی وجود دارد و برای آن باطن نیز ، بطن دیگری وجود دارد و قرآن ظاهری دارد و برای آن ظاهر هم ظاهر دیگری است » 📚بحار الانوار ج89 ص94 👌و فرمود ؛ « علم ظاهر و باطن قرآن نزد اوصیاء پیامبر است» 📚بحار الانوار ج89 ص88 🔶 لذاحضرت علی علیه السلام پیوسته می فرمود ؛ « از من در مورد کتاب خدا سوال کنید .به خدا سوگند آیه ای نازل نمی شد مگر آنکه رسول خدا آن را بر من می خواند و تاویل و تفسیر و ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه آن را به من می آموخت » 📚کمال الدین ج1 ص283 👌به خاطر همین، علامه مجلسی در همان مقدمه بحار می گوید ؛ « خردهای بندگان نمی تواند به استنباط یقینی قرآن و احاطه به آن برسد ، جز اهل بیت علیهم السلام که روح الامین در بیت آنان نازل شده است » 📚بحار الانوار ج 1 ص 3 👌بنابراین اهل بیت علیهم السلام آگاه به ظاهر و باطن قرآن هستند ، اما این به آن معنا نیست که بندگان چیزی از قرآن نمی فهمند ، و قرآن برایشان مبهم است ، چرا که قرآن کریم تصریح می کند ؛ « قرآن روشنگری برای مردم است » ( آل عمران 138 ) و مردم را دعوت به تدبر در آیات خویش می کند (ص 29 ) و کسانی که در آن تدبر نمی کنند را مورد عتاب و سرزنش قرار می دهد (محمد 24 ) 👌اگر کسی توان فهم قرآن را ندارد چگونه می توان سخنی را که برای مردم قابل فهم نیست را «بیان » نامید و آنان را به تدبر در آن دعوت کرد و کسانی را که در آن تدبر نمی کنند را مورد سرزنش قرار داد. ❕گذشته از این که مبهم بودن قرآن با معجزه بودن آن سازگار نیست زیرا سخنی می تواند معجزه باشد که برای مردم اهل آن زبان قابل فهم باشد بنا براین سخنی که قادر به درک آن نیستند معجزه و نشانه نبوت نیست و از سوی دیگر بر پایه احادیث اهل بیت قرآن معیار تشخیص حدیث صحیح از غیر صحیح است 📚الکافی ج1 ص69 ❗️بدیهی است که معیار بودن قرآن برای تشخیص درستی یا نادرستی سنت مبتنی بر امکان دستیابی به معانی قرآن و حجیت ظواهر آن است و چیزی که خود مبهم و غیر قابل فهم باشد نمی تواند میزان شناخت چیز دیگری شود. 👌لذا امام باقر علیه السلام فرمود ؛ «هر کس ادعا کند که کتاب خدا مبهم است هم خود به هلاکت افتاده و هم دیگران را به نابودی کشانده است » 📚بحار الانوار ج92 ص90 ❕علامه مجلسی هم نگفتند که ما چیزی از قرآن نمی فهمیم ، بلکه گفتند علم تمام ظاهر و باطن قرآن نزد اهل بیت علیهم السلام است و آنان احاطه به قرآن دارند ، اما ما هم به فراخور فهم خود می توانیم از قرآن بهره بگیریم ، لذا علامه در اول هر بابی از کتاب شریف بحار ، آیاتی متناسب با باب مورد نظر را آوردند و به تفسیر آن مشغول شدند تا آنجایی که به اولین فردی مشهور شدند که قرآن را « تفسیر موضوعی » کردند ، چنان که استاد سبحانی می نویسد ؛ « اولین فردی که به صورت وسیع در تفسیر موضوعی قرآن وارد شد ، علامه مجلسی بود که در تمام ابواب موسوعه نادر ( و گرانبهای خود ) یعنی بحار الانوار ، به این روش تفسیری پرداخت ، و تمام آیات مربوطه مرتبط با موضوع ابواب را آورد و تفسیری سریع کرد که این قدم ، قدمی بزرگ در تفسیر قرآن بود ، آن هم زمانی که معجم های موضوعی قرآن ، آن طور که در عصر ما است ، در زمان علامه مجلسی نبود » 📚مفاهیم القرآن ج 1 ص 9 @Rahnamye_Behesht