🔸ادامه👇
2⃣شیخ کلینی به صورت غیر مستقیم از نواب خاصه روایت نقل کرده است ، مثلا در روایاتی که از امام صادق علیه السلام نقل می کند ، عثمان بن سعید ، نائب اول امام مهدی علیه السلام در سلسله سند ایشان قرار دارد ؛
📚الکافی ج 2 ص 318 _ ج 5 ص 548
❕یا در نقل هایی که از امام هادی علیه السلام می آورد ، عثمان بن سعید در سند آن قرار دارد ؛
📚الکافی ج 5 ص 94 _ ج 6 ص 450
3⃣جو تقیه و فشاری که در عصر غیبت صغری حاکم بود ، اجازه نمی داد که شیخ کلینی مستقیما از نواب خاص و امام مهدی علیه السلام روایت نقل کند ، چرا که در این صورت وضعیت نواب خاص به مخاطره می افتاد و دشمنان عباسی آنان را شناخته و از بین می بردند و سعی می کردند که توسط آنان به مکان امام مهدی علیه السلام دسترسی پیدا کنند .
👌خود شیخ کلینی نقلی را می آورد که نشان می دهد وکلاء با واسطه امام مهدی علیه السلام چگونه تحت فشار دستگاه عباسی بودند .
❕ایشان در كتاب كافى از حسين بن حسن علوى نقل مى كند كه گفت ؛
«مردى از نديمان «روزحسنى» و شخص ديگرى كه همراه او بود به وى گفتند: اين همان كسى است كه اموال را برايش جمع مى كنند و داراى وكيلانى است. سپس نام همه وكيلان امام زمان را در شهرهاى مختلف برشمرد اين مطلب به گوش وزير، عبيدالله بن سليمان رسيده او قصد دستگيرى آنان را نمود خليفه گفت: بگرديد و ببينيد اين مرد كجا است؟ چرا كه اين مسأله بسيار مهم است عبيداللَّه بن سليمان پاسخ داد: آيا همه وكلا را دستگير كنيم؟ خليفه پاسخ داد: نه اما گروهى ناشناس را با مقدارى پول به نزد آنها مى فرستيم، هر كس از اين افراد پول گرفت او را دستگير مى كنيم راوى گويد در همان روزها نامهاى از وجود مقدس امام زمان عليه السلام به همه وكيلان صادر گرديد كه از آن تاريخ از هيچ كس پولى دريافت نكرده، از قبول آن امتناع كنند و وكالت آن حضرت را انكار كنند. راوى گويد: آنان مردى را به نزد محمد بن احمد فرستادند كه او را نمى شناخت. آن مرد با وى خلوت كرد و به او گفت من مالى دارم كه مى خواهم به دست صاحب الزمان برسانم، محمد به او گفت: اشتباه آمده اى من در اين رابطه هيچ چيز نمى دانم، آن مرد دائم در صدد دلجويى و ايجاد روابط دوستانه با محمد بن احمد بود، اما محمد همواره خود را به نادانى مى زد. آنان، جاسوسان خود را در ميان همه وكلا پراكنده ساختند اما همه وكيلان از گرفتن پولهايى كه برايشان مى آمد خوددارى مى كردند»
📚الکافی ج 1 ص 525
👌و به خاطر همین جو تقیه و خفقان آن عصر بوده است که نام بردن از اسم خاص امام مهدی علیه السلام یعنی محمد ممنوع بود تا مبادا دشمنان از این طریق به مکان امام علیه السلام دسترسی پیدا کنند ، چنان که خود امام مهدی علیه السلام فرمود ؛
« کسانی که از اسم من می پرسند باید بدانند اگر سکوت کنند بهشت و اگر حرفی بزنند جهنم ( در انتظار آنان ) است »
📚الغیبه طوسی ص 222
❕ در گذشته مفصلا بیشتر پیرامون این قضیه توضیح داده ایم ؛
💠
https://t.me/Rahnamye_Behesht/10475
❕و به خاطر همین جو تقیه و اختناق بود که حسین بن روح به عنوان نائب خاص سوم امام مهدی علیه السلام برگزیده شد و مثلا ابوسهل نوبختی برگزیده نشد ، چنان که وقتی از ابوسهل پرسیدند که چرا تو به این سمت انتخاب نشدی و حسین بن روح برگزیده شد ؟ پاسخ داد ؛
« آنان که او را به این مقام برگزیدند ، خود داناترند ، کار من برخورد و مناظره با مخالفان و دشمنان است ، اگر من همانند حسین بن روح مکان امام را می دانستم ، شاید اگر در فشار قرار می گرفتم محل او را نشان می دادم ، ولی اگر امام زیر عبای حسین بن روح پنهان شود ، چنانچه او را قطعه قطعه هم کنند ، هرگز لباس خود را کنار نمی زند »
📚الغیبه طوسی ص 240
👌بنابراین جو تقیه و خفقان عصر غیبت صغری ، اجازه نمی داد که شیخ کلینی مستقیما از نواب خاصه به نقل از امام مهدی علیه السلام ، روایتی را نقل کند ، اما پس از عصر غیبت صغری در زمان شیخ صدوق و طوسی و ... این جو تقیه و خفقان از بین رفت ، و آنان نقلها و توقیعات امام مهدی علیه السلام را با سلسله سندی که منتهی به نواب خاصه می شد در کتبشان روایت کردند .
#پرسمان_اعتقادی.
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir