🔸ادامه 👇 ❕حال معاند می گوید که اگر دو سوره نورین و ولایت پس از قرن یازدهم مطرح شده اند ، چگونه است که محدث نوری می گوید ابن شهر آشوب سوره ولایت را در کتاب مثالب خود آورده است در حالی که ابن شهر آشوب در قرن پنجم هجری می زیسته است . 👌در پاسخ می گوییم محدث نورى تنها سوره نورين را با نام سوره‏ ى ولايت از كتاب دبستان مذاهب نقل مى‏ كند و سپس چنين مى‏ نويسد ؛ «ظاهر كلام دبستان مذاهب اين است كه وى اين سوره را از كتاب‏هاى شيعه بر گرفته است، ولى من هيچ اثرى از اين سوره در كتاب‏هاى شيعه نيافتم، جز بنا به آن چه از محمد بن شهر آشوب مازندرانى نقل مى‏ كنند. وى در كتاب «المثالب» گفته است ، مخالفان، سوره ‏ى ولايت را از قرآن انداختند و شايد منظور وى همين سوره باشد. 📚فصل الخطاب ص 180 ❕متأسفانه محدث نورى در نقل نظر دبستان مذاهب دقت كافى نكرده و نيز به قول كسانى كه به ابن شهر آشوب چنين نسبتى داده ‏اند بدون تحقيق اعتماد كرده است، كه به زودى در نکات ذیل خواهيد ديد ؛ 1⃣نسبتى كه ديگران به كتاب المثالب محمد بن على شهر آشوب مى ‏دهند و محدث نورى از آنها نقل مى ‏كند، كاملا بى ‏اساس و بدون مطالعه است؛ هر چند محدث نورى با تعبير: «على ما حكى عنه: بنا به آن چه از او [ابن شهر آشوب‏] حكايت شده» سوره‏ ى ولايت را به كتاب المثالب ابن شهر آشوب نسبت مى‏ دهد و اين عبارت نشان مى‏ دهد خود محدث نورى كتاب المثالب را نديده است، ليكن اين كتاب امروز در نزد ماست و، با چند بار تفحص، در آن هيچ اثرى از برانداختن سوره ‏ى ولايت به چشم نمى ‏خورد . 2⃣افزون بر آن ابن شهر آشوب به طور روشن ديدگاهش را درباره‏ سلامت قرآن از تحريف بيان كرده و همسان با ديدگاه سيد مرتضى علم الهدى ( الذخیره فی علم الکلام ص 363 ) بر اين باور است كه قرآن در عصر حضرت رسول اكرم به همين صورت كنونى جمع و در بين دو جلد تدوين شده است. ابن شهر آشوب در تعرض به اهل سنت مى‏ نويسد ؛ «به گمان شما، عثمان قرآن را جمع‏ آورى كرد و حال آن كه اين پندار مخالف آيات قرآن و اخبار است. » 👌سپس به ذكر آيات و اخبار درباره ‏ى جمع قرآن در عصر رسول خدا مى ‏پردازد و از جمله چنين مى ‏آورد ؛ « حضرت رسول اللّه كه هر سال قرآن را بر جبرائيل قرائت مى ‏كرد و در سال وفات دوبار آن را بر وى قرائت كرد، چطور ممكن است كه حضرت قرآنى را كه‏ تدوين و تأليف نشده و در مجموعه‏ اى مستقل گرد نيامده است بر جبرائيل قرائت كند؟! 📚مثالب النواصب ، ص 468 ❕ابن شهر آشوب در كتاب متشابه القرآن و مختلفه نيز ديدگاه صريح و روشن خود را درباره‏ ى صيانت قرآن از تحريف چنين مى‏ آورد ؛ « قول درست اين است كه هر چه در روايات بيش از مصحف موجود ادعا شود، تأويل قرآن است و تنزيل [يعنى: ظاهر الفاظ] قرآن بدون افزايش و كاهش بر جاى خود است.» 📚متشابه القرآن و مختلفه ج 2 ص 77 3⃣بنابراين، ابن شهر آشوب چنين نظرى ندارد؛ ليكن بايد ديد چه كسى اين نسبت را به ابن شهر آشوب داده كه موجب شده محدث نورى با استناد به قول او، با تعبير «على ما حكى عنه؛ بنا به آن چه از او [ابن شهر آشوب‏] حكايت شده» ، از وى نقل مى ‏كند؟ ❕ اين فرد كسى جز ابو المعالى محمود آلوسى مؤلف كتاب تفسير روح المعانى نيست. وى در مقدمه‏ تفسيرش با صراحت مى ‏نويسد ؛ « ابن شهر آشوب مازندرانى در كتاب مثالب گفته است: سوره‏ ولايت از قرآن ساقط شده است .... » 📚روح المعانی ج 1 ص 44 👌در گذشت آلوسى سال 1270 ق. و محدث نورى سال 1320 ق. است و نورى از تفسير آلوسى در فصل الخطاب استفاده كرده است؛ مانند اين عبارت كه مى‏ گويد ؛ « محمود آلوسى معاصر در فايده‏ ششم از مقدمات تفسيرش مى‏ گويد .... » 📚فصل الخطاب ص 162 ❕بنابراین آنچه به ابن شهر آشوب نسبت داده شده است صحیح نیست و تهمتی از جانب مخالفان بوده که متاسفانه محدث نوری بدون دقت کافی این نسبت را در کتاب خود نقل می کند ، ما در گذشته پیرامون محدث نوری و کتاب فصل الخطاب او مفصلا توضیح داده ایم که می توانید پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2772 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir