🔸ادامه👇
❕در کتاب دانش نامه امام حسین علیه السلام هم در مورد کتاب مذکور و مولفش می نویسد ؛
« كمال الدين حسين بن على واعظ كاشفى (م 910 ق) مبتكر سبْك قصّه پردازى و پردازش پندگونه از وقايع تاريخى است. او كه سنّى يا شيعه بودنش معلوم نيست، شيفته اهل بيت عليهم السلام بود و براى جذب عوام، حوادث تاريخى و بويژه حادثه عاشورا را با نثرى دلپسند به داستان در آورد و در اين ميان، مطالب معتبر و غير معتبر و مستند و بدون سند را با هم در آميخت. تازگى سبْك، فارسى بودن و نيز انگيزه مؤلّف براى خوانده شدن كتابش در مجالس عزا، موجب شد كه كتاب كاشفى، نه يك اثر تاريخى، بلكه يك اثر تبليغى و حتّى تخيّلى، شمرده شود. متأسّفانه عدم توجّه به اين مطلب و قرائت و استنساخ چندين باره آن تا آن جا كه سخنرانان مجالس سوگوارى امام حسين عليه السلام را، «روضه خوان» ناميدند، زمينه ورود بسيارى از اطّلاعات نادرست اين كتاب را به فرهنگ عاشورا فراهم ساخت و در موارد متعدّدى، «زبان حال»، جانشين «زبان قال» حماسه سرايان كربلا گشت »
📚دانشنامه امام حسین ج 1 ص 98
❕ميرزا عبد اللّه افَندى، همكار عالم و كتابشناس علّامه مجلسى، اكثر روايات اين كتاب و بلكه همه آن را مأخوذ از كتب غير مشهور و غير قابل اعتماد دانسته است.
📚ریاض العلماء ج 2 ص 190
❕ علّامه سيّد محسن امين عاملى نيز اين سخن را تأييد نموده است.
📚اعیان الشیعه ج 6 ص 122
❕ محدّث نورى، برخى گزارشهاى كتاب را بدون پشتوانه تاريخى خوانده ؛
📚لولو و مرجان ص 287
👌و شهيد سيّد محمّد على قاضى طباطبايى نيز مطالب آن را به جهت تعارض با مقاتل معتبر، بى ارزش و از درجه اعتبار، ساقط مى داند.
📚تحقیقی درباره اول اربعین سید الشهداء ص 66
👌بنابراین جریان زعفر جنی بدون هیچ گونه مستند صحیحی است و اساسا چنین شخصیتی وجود تاریخی ندارد تا بخواهیم برایش سالگرد ارتحال بگیریم و بهتر است شیعیان گرامی از انجام این گونه کارها پرهیز کنند .
❕البته در منابع مستند روایاتی در مورد کمک کردن اجنه به امام حسین علیه السلام و امتناع امام از پذیرش کمک آنان آمده است ، که می توانید در ذیل بخوانید ، اما جریان زعفر جنی با تفصیلاتی که بیان شد نیامده است ؛
💠
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2788
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir