⃣ 🤔 ❔آقامیری ؛ ❕ما یک وعده داریم و یک وعید، خلف وعده به هیچ وجه ممکن نیست، اما خلف وعید ممکن است، حال بزرگانی مانند آیت‌الله بهجت می‌گویند: عذاب‌هایی که در قرآن آمده وعید است و قطعی نیست، قرآن برای پیشگویی نیامده بلکه برای پیشگیری آمده، به عنوان مثال ما گاهی می‌خوانیم که خوراک جهنمیان چرک و خون است در حالی که خداوند به همه بندگان در هر حالتی رزق می‌دهد. چگونه می‌شود که در جهنم رزق بنده از چرک و خون باشد ( فارس)❗️ 💠💠 👌یکی از نامهای قیامت « یوم الوعید » است . این نام نيز يك بار در سراسر قرآن مجيد، در سوره ق آيه 20 آمده است ؛ « وَ نُفِخَ فى الصُّورِ ذلِكَ يَوْمُ الْوَعِيدِ » «و در صور دميده مى‏ شود آن روز، روز تحقق و عده ‏هاى وحشتناك است». ❕ واژه«وعيد» تنها در موارد وعده‏ هاى شرّ گفته مى‏ شود ؛ 📚مفردات الفاظ قرآن ج 1 ص 875 👌اين نام اشاره پرمعنايى به تمام مجازات‏هاى روز قيامت است، اعم از مشكلات صحنه محشر و دادگاه عدل الهى، و مجازات‏هاى دوزخ، و اعم از كيفرهاى مادى و معنوى، مانند رسوايى در ميان خلائق، و دور ماندن از فيض قرب پروردگار ... ❕آقامیری می گوید خلف وعید جایز است ، یعنی جایز است روز قیامت اصلا جهنمی در کار نباشد و همه بروند بهشت و خداوند به وعیدش به جهنم و عذابهایش عمل نکند . شمر برود بهشت و همنشین امام حسین علیه السلام شود . هیلترها ، صدام ها ، شارون ها ، و هزاران جانی و قاتل که دستانشان به خون میلیون ها تن آلوده شده است ، همه بروند بهشت چون خداوند به همه بندگانش رزق می دهد و باید همه را ببرد بهشت ❕ 👌ما می گوییم این چه استدلال مضحکی است که خلاف قرآن است و موجب زیر سوال بردن عدالت الهی می شود ❕ به خاطر همین می بینیم که خداوند در آیاتی با چنین تفکری برخورد کرده و در آیات محکمی می فرماید ؛ « آيا مؤمنان را همچون مجرمان قرار دهيم؟ شما را چه مى‏ شود؟ چگونه داورى مى‏ كنيد » ( قلم 35 _ 36) ❕« آيا كسانى را كه ايمان آورده‏ اند و عمل صالح را انجام داده‏ اند همچون مفسدان در زمين قرار دهيم، يا پرهيزگاران را همچون فاجران » ( ص 28) ❕« آيا كسانى كه مرتكب سيئات شدند گمان كردند كه ما آنها را همچون كسانى كه ايمان آورده ‏اند و عمل صالح انجام داده‏ اند قرار مى‏ دهيم كه حيات و مرگشان يكسان باشد؟ چه بد داورى مى‏ كنند- و خداوند آسمان‏ها و زمين را به حق آفريده است؟ تا هركس در برابر اعمالى كه انجام داده است جزا داده شود، و به آنها ستمى نخواهد شد. » ( جاثیه 21 _ 22) ❕تقریر دلیل مذکور هم چنین است که تاريخ گذشته انسان و حوادث امروز به خوبى نشان مى‏ دهد كه احقاق حقّ مظلومان، و كيفر ظالمان، هرگز در اين جهان به طور كامل انجام نشده، ممكن است به صورت «قضيّه جزئيه» اين مسأله ديده شود، ولى نه به صورت يك «قضيّه كليه» و فراگير. ❕پس عدالت حاكم بر اين عالم كه پرتوى از عدالت خداست ايجاب مى‏ كند روزى فرا رسيد كه پرونده اعمال همه انسان‏ها بدون استثناء با دقيق‏ترين حساب، مورد بررسى قرار گيرد، و اين همان روزى است كه رستاخيزش مى ‏ناميم. 👌علماى علم عقائد از قديم الايام بر اين استدلال در مسأله اثبات معاد تكيه مى‏ كردند، و صحنه ‏هايى از مظالم بشر را ارائه مى‏ نمودند كه در اين دنيا بدون اجراى عدالت پايان گرفته، ظالمانى كه تا آخر عمر، مرفّه زندگى كرده‏ اند، و مظلومانى كه تا واپسين لحظه زندگى در شكنجه و عذاب بوده ‏اند. آيا ممكن است خداوند عادل به اين امر راضى گردد؟ آيا اين صحنه ‏ها با عدالت او در تضاد نيست؟! 👌سپس به آسانى نتيجه مى‏ گرفتند كه بايد جهان ديگرى در كار باشد تا عدل الهى در مورد انسان‏ها تجلّى كند، و هركس مثقال ذرّه‏ اى كار خير كرده ببيند، و هركس مثقال ذره ‏اى كار شرّ انجام داده، او هم نيز به نتيجه كار خود برسد. بنابراين قيامت مظهر عدل خداست، و پاسخ به همه اين چراها . 📚الالهیات ، سبحانی ، ج 4 ص 171 ❕لذا خداوند در آیاتی عذاب دوزخیان را مقتضای قسط و عدالت خود می داند و می فرماید ؛ « بازگشت همه شما به سوى او است خداوند وعده حقى فرموده، او خلق را آغاز كرد سپس آن را باز مى ‏گرداند، تا كسانى را كه ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادند به عدالت جزا دهد و براى كسانى كه كافر شدند نوشيدنى از مايع سوزان است و عذاب دردناكى بخاطر آنكه كفر مى ‏ورزيدند. » ( یونس 4) ❕و می فرماید ؛ « در آن روز كه اين زمين به زمين ديگر و آسمانها (به آسمانهاى ديگر) تبديل مى‏ شوند، و آنها در پيشگاه خداوند واحد قهار ظاهر مى‏ گردند- و در آن روز مجرمان را با هم در غل و زنجير مى‏ بينى (غل و زنجيرى كه دستها و گردنهايشان را بهم بسته) _ لباسشان از قطران (ماده چسبنده بد بوى قابل اشتعال) است، و صورتهايشان را آتش مى‏ پوشاند- تا خداوند هر كس را هر آنچه انجام داده جزا دهد چرا كه خدا سريع الحساب است » ( ابراهیم 48 _ 51) 👌ادامه👇