🔸ادامه👇
👌بنابراین امکان الغای کلی جهنم و عذاب های دوزخ نیست ، چرا که با عدالت الهی در تضاد است و دوزخیان با پشت کردن به دستورات الهی شایستگی بهره مندی از الطاف او را از دست داده اند ، چنان که در آیه ای می فرماید ؛
« و آنها كه در آتشند به خازنان جهنم مى گويند: از پروردگارتان بخواهيد يك روز عذاب ما را تخفيف دهد، آنها مى گويند آيا پيامبران شما با دلائل روشن به سراغتان نيامدند؟ مى گويند: آرى، آنها مى گويند: پس هرچه مى خواهيد دعا كنيد، ولى دعاى كافران به جايى نمى رسد. » ( مومن 49 _ 50)
❕بله وعیدهای الهی در مورد مومنین قطعی نیست و خداوند می تواند آنها را به خاطر ایمانشان ببخشد یا به خاطر اعمالشان عقاب کند چنان که پیامبر گرامی در مورد مومنین فرمود ؛
« کسی که خداوند به او وعده ثواب داده باشد ، به آن عمل می کند و کسی را که به او وعید عقاب داده باشد ، خداوند دارای اختیار است ( که یا عذابش کند یا ببخشد )»
📚تحف العقول ص 48
👌بر این اساس خداوند بسیاری از مومنین را به خاطر ایمانشان مورد آمرزش قرار می دهد ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« چون روز قيامت به پا شود، خداوند تبارك و تعالى رحمتش را مى گستراند، تا آن جا كه ابليس هم به رحمت او طمع مى بندد. »
📚امالی صدوق ص 274
👌و فرمود ؛
« روز قيامت، بنده اى را كه به خويشتن ستم كرده است، مى آورند و خداى بلند مرتبه به او مى فرمايد: «آيا فرمانت ندادم كه از من اطاعت كنى؟ آيا تو را از نافرمانى ام نهى نكردم؟». او مى گويد: چرا، اى پروردگار من؛ امّا شهوتم بر من چيره آمد. پس اگر مرا عذاب كنى، به سبب گناه خود من است و تو به من ستم نكرده اى. خداوند، دستور دهد كه او را به دوزخ برند. بنده مى گويد: گمان من به تو، اين نبود! خداوند مى فرمايد: «گمان تو به من، چه بود؟» بنده مى گويد: نيكوترين گمان را به تو داشتم. پس خداوند، دستور مى دهد كه او را به بهشت ببرند و مى فرمايد: «گمان نيك تو به من، اكنون به دادت رسيد».
📚المحاسن ج 1 ص 94
❕این مومنین اگر حق الناسی هم به ذمه داشته باشند ، اهل بیت علیهم السلام واسطه می شوند و از صاحبان حق برایشان رضایت می گیرند چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« زمانی که روز قیامت شود خداوند حساب شیعیان ما را بر عهده ما میگذارد انچه از حقوق پرودگار بر ذمه انان است محمد شفیع می شود و خداوند آنان را می بخشد و انچه از حقوق مردم بر ذمه آنان است محمد شفیع می شود و بجای انان ادا می کند و انچه از حقوق ما اهل بیت بر ذمه انان است ما نیز به انان می بخشیم تا انان بدون حساب وارد بهشت شوند»
📚بحار الانوار ج7 ص274 _ الکافی ج8 ص162
👌اما مشرکین و کافرین به خاطر کفر و شرک و عنادشان ، دیگر در آن سرا مورد لطف قرار نمی گیرند و تا ابد در دوزخ می مانند چنان که در گذشته توضیح داده ایم ؛
💠
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2266
❕مومنین هم باید توجه کنند که اگر در دنیا غرق در فساد و گناه شوند ، احتمال است که گناهان نهایتا از آنان سلب ایمان کند و کافر بمیرند که در این صورت دیگر مورد لطف و آمرزش قرار نمی گیرند ، چنان که فرمود ؛
«آرى كسانى كه تحصيل گناه كنند، و آثار گناه سراسر وجودشان را احاطه نمايد، آنها اهل آتشند و جاودانه در آن خواهند ماند». (بقره 81)
❕و فرمود ؛
«كسانى كه مرتكب گناهان شدند كيفر را به مقدار آن دارند، و ذلت و خوارى آنها را فرا مى گيرد، و هيچ چيز نمى تواند آنها را از (مجازات) الهى نگه دارد، گويى صورتهايشان را پاره هايى از شب ظلمانى پوشانيده، آنها اصحاب آتشند و جاودانه در آن خواهند ماند». ( یونس 27)
❕چنین کسانی که به خاطر گناهان جاودانه در آتش می مانند ، گناهکارانی اند که گناهان از آنان سلب ایمان کرده است و به خاطر بی ایمانی در آتش دوزخ جاودانه اند ، چرا که اگر ایمانی برایشان باقی مانده بود ، در آتش جاوادانه نمی مانند ، چنان که در گذشته و نمایه فوق الذکر مفصلا پیرامون آن بحث کردیم.
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir