🔸ادامه👇 ❕لذا می بینیم که مطابق همین فهم عرفی ، در کتب اعلام جغرافیایی و تاریخی نیز تصریح شده است که بیت المقدس همان مکان مقدسی است که در فلسطین کنونی واقع شده است ، مثلا در کتاب « فرهنگ اعلام جغرافیایی ، تاریخی » چنین آمده است ؛ « بيت المقدس همان قدس در فلسطين است كه مسجد الاقصى در آنجا است. بيت المقدس گفته ‏اند، چون از هر گناه و آلودگى پاك است و به كار بردن وصف «اقصى» براى اين مسجد، از آن روست كه در آن زمان، بعد از آن، مسجدى وجود نداشته است. اين مسجد شريف، ميان مسلمانان به «مسجد الأقصى» معروف گرديده است، در حالى كه مسجد اقصايى كه در قرآن كريم از آن ياد شده، در حقيقت شامل تمام حرم قدسى است، كه نخستين قبله مسلمانان و سوّمين حرم شريف مى‏ باشد؛ يعنى مسجد صخره، مسجد ديگر و هر آنچه داخل ديوار است را در بر مى‏ گيرد. پيرامون حرم ديوارى كشيده شده كه چندين در دارد. بعضى از اين درها باز است و از آنها رفت و آمد مى ‏شود و برخى ديگر هميشه بسته هستند. درهاى باز عبارتند از: باب‏ الأسباط، باب حطّه، باب شرف الأنبياء، باب الغوانمه، باب الناظر، باب الحديد، باب القطّانين، باب المتوضأ، باب السلسله و باب المغاربه.و درهاى بسته عبارتند از:باب السكينة، باب الرحمه، باب التوبة و باب البراق. ❕خود مسجد الأقصى در قسمت جنوبى صحن حرم واقع شده و قسمت‏هاى مختلف آن بدين شرح است: هرگاه كسى از سمت شمال وارد مسجد شود در مقابل خود با رواق بزرگى مواجه مى‏شود كه در زمان الملك المعظم عيسى، فرمانرواى دمشق 634 ه. ق، ساخته شده و بعدها آن را نوسازى كرده‏ اند. اين رواق داراى هفت طاق است و طاق‏ها بر روى راهروى بسته شده‏اند كه به هفت در و هر در به يكى از رواق‏هاى هفتگانه مسجد منتهى مى‏ شود. مسجد، علاوه بر اين درها، يك در نيز در سمت شرق دارد و در ديگر در ضلع غرب. يك ورودى براى مسجد زنان، واقع در ركن جنوب غربى مسجد، وجود دارد كه از دو رواق تشكيل شده است. اين دو رواق از سمت غرب 53 متر امتداد دارند و به جامع مغاربه متصل مى‏شوند. در سمت شرق نيز جامع عمر واقع شده است. گفته مى‏ شود علت نام‏گذارى آن به جامع عمر اين است كه اين مسجد باقى‏ مانده مسجدى است كه عمر در هنگام فتح قدس بنا كرد. در سمت شمال غربى نيز ايوان بزرگى قرار دارد كه نزديك آن ايوان زيبايى موسوم به محراب زكريا واقع شده است. در اطراف مسجد الأقصى نه گنبد است كه در دوره‏ هاى مختلف ساخته شده ‏اند. همچنين داراى چهار گلدسته و نه رواق است. 137 پنجره دارد كه همه آنها پنجره‏هايى بزرگ با شيشه‏هايى رنگارنگ هستند.» 📚فرهنگ اعلام جغرافیایی _ تاریخی ، ص 84 👌با این وجود ،در روایات متعددی نیز تصریح شده است که بیت المقدس همان مکانی است که در شام واقع شده است و پیامبر گرامی در معراج به شام رفتند و از بیت المقدس که در شام بوده به آسمانها عروج کردند و همان بیت المقدسی که در شام است که محل تولد و نبوت عیسی مسیح بوده است و یوسف نبی ، یعقوب را به شام برد و در بیت المقدس دفن کرد ، و تصریح شده است که بیت المقدس توسط سلیمان نبی علیه السلام ساخته شد و توسط بخت النصر تخریب شد و قبله یهودیان بوده است که مسلمین را ملامت می کردند که قبله شما همان قبله ما است که پس از آن قبله به کعبه تغییر کرد که روشن است بیت المقدسی که برای یهود محترم است همانی است که در فلسطین واقع شده است که چون ذکر تمام روایات بحث را به درازا می کشاند ، به ذکر آدرسهای روایات بسنده می کنیم ؛ 📚تفسیر قمی ج 2 ص 74 _ تفسیر منسوب به امام عسکری ص 259 _ الکافی ج 8 ص 365 _ الوافی ج 26 ص 363 _ توحید صدوق ص 179 _ بحار الانوار ج 99 ص 271 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 5 ص 576 _ تفسیر الصافی ج 5 ص 280 _ بحار الانوار ج 11 ص 52 _ نور الثقلین ج 1 ص 343 _ الکافی ج 4 ص 187 _ بحار الانوار ج 12 ص 45 _ وسائل الشیعه ج 3 ص 164 _ اثباه الهداه ج 1 ص 411 _ قصص الانبیاء ص 419 _ الکافی ج 8 ص 262 _ امالی صدوق ص 452 _ تهذیب الاحکام ج 6 ص 22 _ بحار الانوار ج 14 ص 351 _ مستدرک الوسائل ج 3 ص 169 باب 2 و ... 👌و مقصود از شام و شامات همان اراضی بوده است که امروزه تحت تصرف فلسطین و اسرائیل واقع شده است و فلسطین بخشی از شام محسوب می شده است . 📚التحقیق ج 6 ص 20 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir