🤔 ❔آیت الله کمال حیدری ؛ "دین"، غیر از "معرفت دینی" عالمان دین است! ➖ دین واحد است، اما معرفت دینی متعدّد و متکثّر است ➖ فهم عالمان از دین، لزوماً عین دین نیست ➖ نقد و ابطال دیدگاه علما، به‌معنای نقد و ابطال خود دین نمی‌باشد ➖ اگر فهم علما از دین عین دین باشد، پس باید به تعداد آراء علما، دین داشته باشیم! 🔹 پس از اینکه قبول کردیم در بین علما اختلاف نظرهای جدّی وجود دارد، مشخص می شود رأی هیچ یک از علما مساوی خود دین و مذهب نمی‌باشد؛ یعنی هر عالمی باید بگوید «این نظر و برداشت من از دین است» -که ممکن است مطابق با واقع باشد یا نباشد-، نه اینکه بگوید «دین این را می‌گوید و هر کس با نظر من مخالف باشد، با اصل دین مخالف است ❗️❗️ 💠💠 👌به راستی انسان متعجب می شود که افرادی چون کمال حیدری که ادعای علمیت و دیانت دارند ، چگونه برای رواج دادن افکار اهل سنت در میان تشیع ، چنین دست به مغالطات آشکار می زنند ❗️ ❕طبق بیان آقای کمال حیدری ، هیچ کس حق سرزنش اهل سنت را ندارد که چرا علی علیه السلام را کنار زده و ابوبکر و عمر را به جای ایشان نصب کرده اند ، چون آنان می گویند برداشت ما از کتاب و سنت یا دین این است که ابوبکر و عمر جانشین پیامبرند ، یا فردی دیگر حق سرزنش عایشه و طلحه و زبیر را ندارد که چرا جنگ جمل را بر علیه علی علیه السلام راه اندازی کردند ، چرا که می گویند برداشت و اجتهاد ما از دین چنین بود که علی علیه السلام خلیفه مشروع پیامبر نیست یا همینطور کسی حق ملامت معاویه را در مورد جنگ صفین ندارد ، زیرا راه اندازی جنگ صفین طبق برداشت و اجتهاد معاویه از دین بوده است ❗️ 👌همینطور افراد می توانند بگویند برداشت ما از دین این است که نماز واجب نیست ، زکات واحب نیست ، امامان اهل بیت علیهم السلام ، امام از جانب خداوند نیستند و همینطور تمام اصول و فروع دین را زیر سوال ببرند ، به بهانه اینکه این برداشت و اجتهاد ما است و شما هم حق سرزنش ما را ندارید ❗️❗️ 👌این همان اجتهاد در مقابل نص است که اهل سنت قائل به آن هستند و ابوبکر و عمر و سایر صحابه مطابق آن عمل می کردند که جهت آگاهی از موارد آن کتاب اجتهاد در برابر نص ، اثر مرحوم شرف الدین را مطالعه فرمایید ‌. ❕ما ماموریم که در اصول و فروع از تعالیم اهل بیت علیهم السلام تبعیت کنیم ، و اعتقادات و احکام خود را بر طبق نص و سخن آنان ساماندهی کنیم ، نه طبق برداشت شخصی ، در این صورت است که مخالفت با نص ، مخالفت با اصل دین است . 👌خداوند می فرماید ؛ « فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ » « اگر نمى‏ دانيد از اهل اطلاع سؤال كنيد. » ( نحل 43) ❕در روايات متعددى كه از طرق اهل بيت علیهم السلام ، وارد شده مى‏ خوانيم كه اهل ذكر امامان هستند، از جمله در روايتى از امام على بن موسى الرضا مى‏ خوانيم كه در پاسخ سؤال از آيه فوق فرمود ؛ « ما اهل ذكريم، و از ما بايد سؤال شود » 📚الکافی ج 1 ص 210 ❕در بسيارى از تفاسير و كتب اهل سنت نيز رواياتى به همين مضمون ميخوانيم از جمله در تفسيرهاى دوازده ‏گانه معروف اهل سنت از ابن عباس در ذيل آيه فوق چنين نقل شده كه گفت ؛ « اينان محمد و على و فاطمه و حسن و حسين هستند آنها اهل ذكرند و اهل علم و عقل و بيان » 📚احقاق الحق ج 3 ص 483 ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « اگر كسى همواره شب‏هايش را به عبادت بگذراند، و روزهايش را روزه بگيرد، و همه مالش را انفاق كند، و همه عمرش را حج بگزارد، امّا ولايت ولىّ خدا را نشناسد تا تحت ولايت او در آيد و همه كارهايش با راه‏نمايى او صورت بگيرد، بر عهده خداوند عز و جل نيست كه به او ثواب دهد، و از مؤمنان هم به شمار نمى ‏آيد » 📚الکافی ج 2 ص 18 ❕بنابراین ملاک دین ، نص و روایت معصومین علیهم السلام است ، نه رای و اجتهاد و برداشت عالمان دینی و چون ملاک فهم دین ، نص و روایت است ، مخالفت با نص ، مخالفت با اصل دین است و اجتهاد و رای علماء هیچگونه موضوعیتی ندارد و اساسا اگر دین مبتنی بر رای و برداشت شخصی باشد نه نص و روایت ، این همان اجتهاد بالرای است که مورد مذمت و ملامت اهل بیت علیهم السلام است . 👌راوی می گوید به امام صادق علیه السلام عرضه داشتم ، چيزهايى بر ما وارد مى ‏شود كه حكم آنها را از كتاب خدا و سنّت پيامبر خدا نمى‏ شناسيم. آيا در آنها نظر و اجتهاد كنم؟ امام صادق فرمود ؛ « نه! اگر به واقع برسى، اجرى ندارى و اگر اشتباه بكنى، بر خداوند دروغ بسته ‏اى‏ » 📚الکافی ج 1 ص 56 👌و فرمود ؛ « کسى كه بدون علم و بصيرت و الهام الهى و بدون اين از اهل‏بيت هدايت شود، فتوا دهد، فرشتگان رحمت و عذاب الهى، او را لعن مى‏ كنند و گناه كسانى كه به فتواى او عمل مى ‏كنند، بر گردن اوست. » 📚الكافى، ج 1، ص 42 🔸ادامه 👇