🔸ادامه 👇
3⃣به فرض روایت مذکور صحیح هم باشد ، می توانیم بگوییم از باب تقیه صادر شده است ، چرا که اهل سنت در نقلی دروغین به پیامبر نسبت می دهند که در غزوه خیبر متعه را حرام کرده است ، در حالی که روایات خودشان تصریح دارد که متعه در زمان پیامبر حلال بود و عمر آن را تحریم کرد ؛
📚در المنثور ج 2 ص 486
❕به بیان دیگر ؛
👌 میان روایاتی که تصریح به حلیت متعه می کند و روایتی که سخن از تحریم متعه در خیبر به میان می آورد ، تعارض پیش می آید ، در هنگام تعارض ، ما ماموریم روایتی را اخذ کنیم که مخالف عقیده اهل سنت است ، چنان که در نقلی آمده است که راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛
« دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف عقیده اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که با اهل سنت مخالف است ، آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است »
📚 الکافی ج 1 ص 68
❕روایت تحریم در خیبر چون موافق روایت اهل سنت است ، نزد ما مطرود است و میگوییم از روی تقیه صادر شده است .
4⃣اگر از سه پاسخ بالا نیز صرف نظر کنیم ، می گوییم تعبیر « حرم » ( حرام کرد ) در روایت مذکور ، دلالت بر کراهت می کند ، چنان که در همان روایت پیامبر گرامی ، ذبح الاغ های اهلی را حرام کرد ، امامان علیهم السلام فرمودند حرمت گوشت الاغ های اهلی در لسان پیامبر در عزوه خیبر ، برای بیان کراهت بوده است چرا که برای بارکشی به آنان نیاز بوده و از نظر تغذیه ای نیز به گوشت آنان نیازی نبوده است ، لذا پیامبر از ذبح آنان نهی کرد ، آن هم نهی کراهتی « فکره ان یفنوها _ نهاهم عنها و لم یحرمها »
📚قرب الاسناد ص 117 _ التهذیب ج 9 ص 41
👌در روایت مذکور آمده است ؛ « حرم رسول الله یوم خیبر لحوم الحمر الاهلیه و نکاح المتعه » ، وقتی ثابت شد که « حرم » در مورد الاغ های اهلی برای بیان کراهت است ، چون ذبح آنان مفسده داشته است ، همینطور ناگزیر ، در مورد نکاح متعه هم برای بیان کراهت است ، آنجایی که مفسده دارد ، چنان که شیخ حر عاملی این پاسخ را عرضه می دارد ؛
📚وسائل الشیعه ج 21 ص 12
❕یعنی آنجایی که انجام ازدواج موقت مفسده دارد ، انجام آن مکروه است ، پیامبر هم برخی از صحابه را از ارتکاب ازدواج موقت در غزوه خیبر نهی کرد ، که طبیعتا آنان کسانی بودند که نیازی به ازدواج موقت نداشتند و انجام آن برایشان مفسده زا بود ، چنان که امام کاظم علیه السلام فرمود ؛
« ازدواج موقت حلال و مباح و مطلق است برای کسی که با ازدواج دائم از آن بی نیاز نشده باشد ، در صورتی که ازدواج دائم صورت گرفته باشد دیگر نباید ازدواج موقت کرد مگر در صورتی که همسر دائم در دسترس نباشد و
#غائب باشد »
📚وسائل الشیعه ج21 ص22
👌و فرمود ؛
« بر متعه کردن اصرار نداشته باشید تا با سرگرمی به آن از خانواده خود غافل شوید ( تا مبادا آنان انحراف و فساد کشیده شوند و جملات کفر آمیز به زبان جاری کنند )»
📚وسائل الشیعه ج21 ص23
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir