🔸ادامه 👇 2⃣در مورد کلمه فرعون هم گفتنی است که فرعون، اسم عام است و به تمام سلاطين مصر در آن زمان گفته مى‏ شد، همانطور كه به سلاطين روم، قيصر و به سلاطين ايران كسرى مى ‏گفتند. 📚تفسیر نمونه ج 5 ص 51 _ مجمع البحرین ج 4 ص 375 ❕در تفسیر المیزان هم می خوانیم ؛ « لفظ فرعون اسم پادشاه مصر نبوده است بلكه لقبى بوده مانند « خديو » كه مصرى‏ ها بطور كلى پادشاهان خود را به آن لقب مى‏ خوانده‏ اند، هم چنان كه روميان پادشاهان خود را قيصر و ايرانيان كسرى و چينى‏ ها « فغفور » لقب مى‏ داده‏ اند، و اما اينكه اسم فرعون معاصر با موسى بن عمران و آن شخصى كه به دست موسى غرق شده چه بود؟ قرآن در باره آن تصريح نكرده است. » 📚ترجمه تفسیر المیزان ج 8 ص 269 👌بنابراین از آنجایی که مردمان مصر به تمام فرمانروایان خود « فرعون » می گفتند و طبیعتا فرمانروای زمان حضرت موسی علیه السلام هم نزد آنان « فرعون » نامیده می شد ، خداوند هم از همین لقب برای معرفی او استفاده کرده است ، اما این که نام او چه بوده است در دو روایت از امام صادق و امام کاظم علیه السلام آمده است که « نام او ، ولید بن مصعب بوده است و کنیه او ابو مصعب بوده است » 📚علل الشرایع ج 1 ص 67 _ معانی الاخبار ص 385 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 3 ص 764 3⃣اما چرا خداوند از جنود فرعون و ثمود در کنار هم یاد کرده است ، دلیل روشنی دارد ، خداوند از دو گروهی سخن به میان می آورد که یک گروه شرق و غرب جهان را زير سلطه خود قرار دادند، و گروه دیگر دل كوه‏ها را شكافتند و سنگهاى عظيم آن را بركندند، و از آن خانه ‏ها و قصرهاى عظيم ساختند، و كسى را ياراى مقابله با آنها نبود. 👌ولی خداوند گروه اول را با آب و گروه دوم را با باد كه هر دو وسيله‏ هاى حيات آدمى هستند، و از لطيف‏ترين و ظريفترين موجودات محسوب مى‏ شوند درهم كوبيد . امواج نيل، فرعون و لشكرش را در كام خود فرو بلعيد، و باد سرد و كوبنده، قوم ثمود را همچون پر كاه از مقابل خود برمى‏ داشت و بعد از مدتى جسم بى ‏جانشان را بر صفحه زمين مى ‏افكند. ❕تا مشركان عرب بدانند كارى از آنها ساخته نيست، جايى كه خدا از آن لشكرهاى عظيم و قدرتمند چنين انتقام گرفت وضع كسانى كه از آنها ضعيف‏ترند و ناتوانترند روشن است، هر چند ضعيف و قوى در برابر قدرت او يكسان است . انتخاب قوم فرعون و ثمود از ميان همه اقوام پيشين به عنوان دو نمونه از اقوام سركش به خاطر اين است كه هر دو در نهايت قدرت بودند، يكى مربوط به گذشته ‏هاى دور است (قوم ثمود) و ديگرى به گذشته نزديكتر (قوم فرعون) بعلاوه اقوام عرب با نام آنها آشنا بودند و از تاريخشان اجمالا با خبر . 📚تفسیر نمونه ج 26 ص 351 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir