🔸ادامه 👇 3⃣1⃣مطابق برخي از روايات، حارث بن نعمان فهري بعد از انتشار خبر غدير، خدمت رسول خدا آمده و نسبت به جانشینی علی علیه السلام اعتراض کرد و تقاضای نزول سنگی از آسمان را کرد . اگر در حديث غدير تنها خبر از محبّت حضرت علي عليه السلام و نصرت او داده است چه جاي نگراني و عصبانيت است كه برخي تقاضاي عذاب از خداوند كنند؟ اين معناي سلطه و سرپرستي است كه برخي حاضر به زير بار رفتن آن نبودند . در رابطه با اسناد قضیه و نزول آیاتی در این رابطه طبق روایات اهل سنت ، پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3105 4⃣1⃣تصریح برخی از بزرگان اهل سنت بر این مطلب که علی علیه السلام در روز غدیر به جانشینی پیامبر گمارده شد ، روشن ترین دلیل بر آن است که مقصود از مولی سرپرستی و ولایت است ، در ذیل بیشتر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3134 ❕چنان که می بینیم امام ابو حامد غزالی که از استوانه های علمی اهل سنت است می نویسد ؛ « به اتفاق همه مسلمانان پیامبر در خطبه غدیر فرمود هرکس من مولای اویم پس علی مولای اوست ، عمر پس از شنیدن این سخن به علی گفت ...اما پس از گذشت آن روزها عمر تحت تاثیر هوای نفس و حب ریاست قرار گرفت و استوانه خلافت را از مکان اصلی آن تغییر داد و با لشکر کشی ها ، بر افراشتن پرچم ها و گشودن سر زمین ها راه امت را به اختلاف و بازگشت به دوران جاهلی هموار کرد ، و مصداق این آیه قرآن شد که آن عهد را پشت سر خود انداختند و در برابر آن بهای ناچیزی به دست آوردند و چه بد معامله ای کردند ،و همین عمر بود که به پیامبر نسبت هذیان گفتن را داد » 📚سر العالمین ج1 ص18 👌ذهبی از برجستگان علمی اهل سنت در مورد غزالی می نویسد ؛ « او استاد و پیشوا و علم و نشانه اسلام و اعجوبه زمان و صاحب کتابها و انسان با هوش فراوان و زیرک بود » 📚سیر اعلام النبلاء ج19 ص322 👌و در جای دیگر می گوید ؛ « خداوند در هر صد سال کسی را می فرستد تا احیا گر دین باشد ، در صده پنجم امام چنین بود » 📚همان مدرک ج14 ص202 5⃣1⃣در حديث حذيفة بن اسيد نقل شده است که پيامبر فرمود ؛ «آيا شهادت نمى‏ دهيد كه جز خدا الهى نيست و محمد رسول اوست؟ ... گفتند: بلى، شهادت مى‏دهيم. در اين هنگام پيامبر عرض كرد: خدايا! شاهد باش.سپس فرمود: اى مردم! خدا، مولاى من، و من مولاى مؤمنانم. و من اولى به مومنين از خود آنهايم. پس هر كه من مولاى اويم، على مولاى اوست». 📚تذكرة الحفّاظ ج 3 ص 231. ❕قرار گرفتن ولايت در سياق شهادت به توحيد و رسالت و در رديف مولويت خدا و رسول، دليل بر آن است كه در حديث، ولايت به معناى «امامت» و «اولى به تصرف» است. 6⃣1⃣در برخي از روايات از جریان غدير خم با لفظ «نصب» تعبير شده است «رسول خدا علي عليه السلام را به عنوان عَلَم نصب كرده و فرمود: هر كه من مولاي اويم پس علي مولاي اوست... » ، «خداوند پيامبرش را امر كرد تا مرا بر مردم نصب كند». 📚شواهد التنزیل ج 2 ص 286 _ ینابیع الموده ج 2 ص 73 _ موده القربی ، الموده الخامسه _ در المنثور ج 3 ص 19 _ تاریخ مدینه دمشق ج 12 ص 237 ❕و مي‌دانيم كه تعبير «نصب» تنها با مقام امامت و سرپرستی همخوانی دارد که علی علیه السلام به امامت و خلافت پیامبر گرامی منصوب شدند . 7⃣1⃣مطابق برخي از روايات، پيامبر بعد از واقعه غدير و تمام شدن خطبه اش به مردم امر كرد تا به ايشان تهنيت و تبريك بگويند. و بنابر نقل حافظ ابو سعيد نيشابوري در كتاب «شرف المصطفي» به سندش از براء بن عازب و ابوسعيد خدري نقل مي‌كند كه رسول خدا فرمود: «هنّئوني هنّئوني، انّ اللَّه تعالي خصّني بالنبوّة، و خصّ اهل بيتي بالإمامة»؛ «مرا تبريك بگوييد، مرا تبريك بگوييد؛ زيرا خداوند متعال مرا به نبوت و اهل بيت مرا به امامت اختصاص داد. » و همين موقع بود كه عمر بن خطّاب جلو آمد و به حضرت علي عليه السلام تبريك گفت. روشن است تبریک گفتن به پیامبر تنها با نصب یک جانشین شایسته برای ایشان همخوانی دارد تا آیینی که پیامبر آورده است را محافظت کند . 📚احقاق الحق ج 2 ص 472 8⃣1⃣پیامبر گرامی پس از نصب علی علیه السلام با گفتن جمله « فلیبلغ الشاهد الغائب » همگان را مامور به ابلاغ جریان غدیر کردند ؛ 📚ینابیع الموده ص 221 _ مناقب کاشی ص 74 _ مناقب خوارزمی ص 313 _ احقاق الحق ج 4 ص 224 ❕روشن است که تنها ولایت و سرپرستی علی علیه السلام در روز غدیر است که چنان اهمیتی دارد که پیامبر همگان را مامور به ابلاغ غدیر می کند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir