🤔 ❔راوى و فقيه بزرگ شیعه جناب زراره از نام دوازده امام اطلاعى نداشت و قبل از وفات قرآن را روى سر گرفت و گفت امام من قرآن است يا دروايتى : امام من همان امامى است كه در قران به آن اشاره شده 👈 اكنون به اين روايات زياد و مستفيض شيعه توجه كنيد كه ثابت ميكند جناب زراره بعد از وفات درحال جستجو و تحقيق بوده و اين روايات به قدرى زيادن كه آيت الله خوئی در معجم رجال ، سعى كرده همه روايات را تضعيف كند اما نتوانسته و چاره ای نداشته جز اينكه اعتراف كند دو روايت كشى صحيح هستند و زرارة مهاجر به سوى الله بوده (يعنى در حال جستجوى امام ) الخوئي : و قد تقدم في الروايتين الأخيرتين الصحيحتين من الكشي: أن زرارة كان مهاجرا إلى الله تعالى . كتاب معجم رجال ج8 ص240 💠💠 👌زراره از راویان بزرگ حدیث و از اصحاب ثقه امام باقر و امام صادق علیهما السلام بوده است و شیخ طوسی او را از اصحاب امام کاظم علیه السلام هم می شمارد و این یعنی ایشان معتقد به امامت امام کاظم علیه السلام هم بوده است . 📚رجال طوسی ص 136 ❕نجاشی در توصیف او می نویسد ؛ « بزرگ اصحاب و متقدم آنها در زمانش بوده است و قاری و فقیه و متکلم و شاعر و ادیب محسوب می شده است که فضل و دین در او جمع بوده است و در هر آنچه روایت کرده صادق بوده است » 📚رجال نجاشی ص 176 ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « چهار تن از مخلصین را بشارت به بهشت بده که زراره یکی از آنهاست ، اینان از برجستگان و امین بر ( بیان ) حلال و حرام خداوند هستند و اگر آنان نبودند ، آثار نبوت گسسته و نابود می شد » 📚خلاصه الاقوال ص 234 ❕در برخی از نقلها از زراره مذمت هایی شده است که مطابق بیان امام صادق علیه السلام این مذمت ها برای حفظ جان زراره از گزند دشمنان بوده است تا مبادا شر آنان به زراره برسد به خاطر آنکه از شیعیان خالص اهل بیت علیهم السلام است . 📚وسائل الشیعه ج 30 ص 373 ❕حال وهابی اشکال کرده است که اگر اسامی دوازده امام روشن و واضح بوده است ، چگونه زراره نمی دانست که امام بعد امام صادق علیه السلام چه کسی است ❗️ 👌این که اسامی دوازده امام مورد بیان پیامبر گرامی و دیگر امامان علیهم السلام قرار گرفته است در آن شکی نیست و ما در ذیل مفصلا حول آن بحث کرده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3255 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1961 👌حال پاسخ از اشکال وهابی را از زبان شیخ صدوق علیه الرحمه بیان می کنیم که در کتاب کمال الدین چنین می نویسد ؛ ❕« زيديّه مى ‏گويند اگر خبر دوازده امام صحيح بود، مردم پس از فوت امام جعفر صادق عليه السّلام شكّ و ترديد در امامت نمى ‏كردند ... ايشان نمى ‏دانستند امامشان موسى بن جعفر است، تا آنكه او ايشان را به جانب خود فرا خواند، و در خلال اين مدّت، فقيه ايشان زرارة بن أعين درگذشت و در حالى كه قرآن روى سينه ‏اش بود مى‏ گفت: خدايا! من كسى را امام مى‏ دانم كه اين قرآن امامتش را اثبات كند. 👌و ما به ايشان مى‏ گوئيم اينها همه فريب و آراستن سخن به دروغ است، زيرا ما مدّعى نيستيم كه همه شيعيان در آن عصر دوازده امام را به نام مى‏ شناختند بلكه ما مى ‏گوئيم رسول خدا خبر داده است كه ائمّه پس از او دوازده امامند و دانشمندان شيعه اين حديث را با نام ائمّه روايت كرده‏ اند و انكار نمى ‏كنيم كه در ميان شيعه يك نفر يا دو نفر و يا بيشتر باشند كه اين حديث را نشنيده باشند. ❕ امّا زرارة بن أعين، پس او كس فرستاد تا در باره خبر امام پس از حضرت صادق علیه السلام تحقيق كند و پيش از آنكه آن نماينده باز گردد، وفاتش فرا رسيد و هنوز نصّ بر امامت موسى بن جعفر را نشنيده بود بطورى كه يقين حاصل كند و قطع عذر او بشود، پس قرآن را روى سينه خود گذاشت و گفت: خدايا من به امامت كسى معتقدم كه اين قرآن امامتش را ثابت مى‏ كند و آيا شخص فقيه متديّن هنگام اختلاف امر جز آن مى‏ كند كه زراره كرد؟ 👌علاوه بر اين گفته ‏اند كه زراره به امر موسى بن جعفر علیه السلام و امامت او علم داشت ولى پسرش عبيد را فرستاد تا از موسى بن جعفر عليه السّلام تحقيق كند كه آيا جايز است اظهار امامت او را بنمايد، يا آنكه با كتمان امامت او، تقيّه نمايد. و اين قول با فضل زرارة بن أعين و معرفت او مناسبتر است. » 📚کمال الدین ج 1 ص 75 🔸ادامه 👇