🔸ادامه 👇 ❕ابوزرعه روایات صحیح مسلم را نیز جعلی و مسلم را فاسد می دانست . ❕در ميزان الاعتدال در ضمن شرح حال احمد بن عيسى مصرى چنين آمده است ؛ « سعيد بردعى گفته است: روزى ديدم كه نام صحيح مسلم را نزد ابوزرعه ذكر كردند. در اين هنگام ابوزرعه گفت: اينان قومى هستند كه پيش از فرا رسيدن زمان مناسب، در صدد پيشتازى برآمدند و به همين جهت براى تجارت، به چنين تأليفاتى دست زدند. » 📚میزان الاعتدال ج 1 ص 126 ❕ابن حجر نیز بخاری را در طبقات المدلسين ( و افراد ضعیف) نام مى‏ برد 📚طبقات المدلسین ج 24 ص 23 ❕ و در فتح البارى تصريح مى ‏كند كه بخارى عقايد خود را از حسين الكرابيسى و ابن كلاب اخذ مى ‏كرده است . 📚فتح الباری ج 1 ص 243 👌 و در تهذيب التهذيب تصريح مى ‏كند كه ابن كلاب نصرانى است؛ 📚تهذیب التهذیب ج 2 ص 310 ❕به همين جهت، اسرائيليات در كتاب بخارى فراوان است. سپس نمونه‏ اى از اين احاديث را ذكر مى‏ كند . 📚همان 👌همینطور محمّد بن يحيى بن عبداللَّه بن خالد ذهلى نيشابورى (متوفاى 258 ه ق) بزرگِ علماى نيشابور و از مشايخ بخارى و مسلم است. 📚تاریخ بغداد ج 2 ص 31 ❕ وى و برخى ديگر از علماى نيشابور معتقد بودند كه عقايد بخارى باطل است لذا نقل حديث از وى ممنوع اعلام شد و بخارى و مسلم را به دليل انحراف عقيدتى از شهر نيشابور اخراج كردند. 📚همان _ سیر اعلام النبلاء ج 12 ص 456 ❕به همين جهت بخارى به هنگام روايت از محمّد بن يحيى به نام او تصريح نمى‏ كند بلكه با اسم‏هايى چون محمّد، محمّد بن عبداللَّه (جدّ او) و محمّد بن خالد (جد پدر او) از وى حديث نقل مى‏ کند. 📚وفیات الاعیان ج 5 ص 195 ❕ما اگر بخواهیم سخن سایر بزرگان اهلسنت را که تصریح کرده اند ، بخاری فاسد المذهب و متروک بوده است را بیاوریم ، سخن طولانی می شود . بنابراین راوی صحیح ترین کتاب شما فردی فاسد و متروک الحدیث و ضعیف و اهل تدلیس بوده است . ❕همینطور بخاری و مسلم و اساسا صاحبان صحاح سته و سایرین ، نقل روایاتشان بر مبنای نقل از افراد ضعیف و فاسد المذهب بوده است که به مواردی از آن اشاره می کنیم ؛ 1⃣نعیم بن حماد از رجال بخاری و ابی داود و ترمذی و ابن ماجه است ؛ 📚سیر اعلام النبلاء ج 10 ص 595 ❕ازدی در مورد او گفته است که جعل حدیث می کرده است ؛ 📚میزان الاعتدال ج 7 ص 44 2⃣ابو مطیع بلخی که از بزرگ راویان اهلسنت است اما ابوحاتم در مورد او گفته است کذاب بوده و جوزقانی تصریح کرده است که جعل حدیث می کرده است ؛ 📚تنزیه الشریعه الغراء ج 1 ص 54 3⃣ثوبان بن ابراهیم که او نیز از بزرگ راویان است که ابن جوزی او را متهم به وضع حدیث می کرده است ؛ 📚تنزیه الشریعه الغراء ج 1 ص 43 4⃣احمد بن صالح المصری که او نیز از بزرگ راویان است اما نسائی در مورد او گفته است ثقه نیست و یحیی بن معین گفته است دروغگو و کذاب است ؛ 📚میزان الاعتدال ج 1 ص 241 5⃣محمد بن عمر واقدی که از بزرگ راویان در حدیث و مغازی است ، با این وجود ابن راهویه در مورد او می گفت که جعل حدیث می کرد و یحیی بن معین می گوید هزار حدیث بر پیامبر به دروغ بسته است و ابن المدینی گفته است وضع حدیث می کرده است ؛ 📚میزان الاعتدال ج 6 ص 273 6⃣محمد بن اسحاق صاحب سیره و از راویان بزرگ اهلسنت است که هشام بن عروه در مورد او گفته است کذاب بوده و مالک نیز او را متهم به جعل حدیث می کرده است ؛ 📚میزان الاعتدال ج 6 ص 57 7⃣احمد بن عبدالرحمان بن وهب که از راویان صحیح مسلم است که نسائی در مورد او گفته است که کذاب است و ابن یونس نیز روایاتش را مردود می دانسته است ؛ 📚میزان الاعتدال ج 1 ص 253 8⃣ اسماعیل بن ابی اویس که از راویان بخاری و مسلم و ترمذی و ابن ماجه بوده است که ابن معین در مورد می گفت ، حدیث سرقت می کرده است و ضعیف است و نضر بن سلمه المروزی می گفت کذاب بوده است ؛ 📚میزان الاعتدال ج 1 ص 379 9⃣حارث بن عمیر بصری که از راویان بخاری و ترمذی و ابوداود و نسائی و ابن ماجه بوده است که حاکم گفته است حدیث وضع می کرده است و ابن حبان نیز او را ضعیف می دانسته است ؛ 📚میزان الاعتدال ج 1 ص 176 _ تهذیب التهذیب ج 2 ص 132 🔟حسن بن عماره کوفی که از راویان بخاری و ترمذی و ابن ماجه بوده است که شعبه در موردش گفته دروغگو بوده است و احمد گفته است متروک است و ابن معین هم گفته است به حدیثش توجه نمی شود ؛ 📚میزان الاعتدال ج 1 ص 265 ❕به همین ده مورد از سرآمدان راویان کذاب ، صحاح بسنده می کنیم که همه فاسد المذهب و دروغگو بوده اند . 👌 اگر پرهیز از طولانی شدن نبود ، شماره فوق را بالغ بر صدها مورد می کردیم تا ببینید که بخاری و صاحبان صحاح سته همه از راویان کذاب و فاسد المذهب نقل روایت کرده اند و مذهب اهلسنت بر پایه روایات مشتی راوی جاعل و دروغگو بنا شده است . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir