🔸ادامه 👇 👌بنابراین خداوند با ارسال پیامبران ، حجت و برهان خود را بر همگان تمام می کند ، لذا علی ع فرمود ؛ « بعد از مرگ آدم، بندگان را از حجّت بر ربوبيّتش خالى نگذاشت و ميان فرزندان آدم و معرفت خويش پيوندى برقرار ساخت و قرن به قرن، حجّت‏ها و دليل‏ها را بر زبان پيامبران برگزيده و حاملان ودايع رسالت خويش براى آنها اقامه نمود، تا اينكه‏ به وسيله پيامبر ما محمّد صلّى اللّه عليه و آله حجّتش تمام شد (و سلسله پيامبران ختم گرديد) و بيان احكام و انذار (و بشارت) به آخر رسيد» 📚نهج البلاغه ، خطبه 91 ❕چنان که علی ع فرمود به وسیله پیامبر اسلام ص ، حجت و برهان الهی بر همگان تمام شده است و همه مامور به تبعیت از ایشان هستند و دستورات پیامبر اسلام برای ما حجت و برهان خداوند محسوب می شود که اگر با آن مخالفت کنیم در پیشگاه خداوند ، عذری نداریم ، چنان که خداوند می فرماید ؛ « آنچه را رسول خدا براى شما آورده (و به شما دستور داده) بگيريد (و عمل كنيد) و آنچه را نهى كرده خوددارى نماييد». ( حشر 7) 👌و فرمود ؛ «هيچ مرد و زن با ايمانى حق ندارد هنگامى كه خدا و پيامبرش امرى را لازم بدانند اختيارى (در برابر فرمان خدا) داشته باشند، و هر كس نافرمانى خدا و رسولش را كند گرفتار گمراهى آشكارى شده است». ( احزاب 36) ❕بر این اساس ، دستورات پیامبر اسلام و قرآنی که او برای هدایت ما آورده است ، حجت و برهان الهی بر ما هستند و خداوند روز قیامت ما را به خاطر مخالفت با قرآن یا دستورات پیامبر ، مجازات می کند ، چنان که علمای اهلسنت نقل می کنند که پیامبر گرامی خطاب به افراد می فرمود ؛ « قرآن حجت بر تو است » 📚صحیح مسلم ج 1 ص 203 _ مسند احمد ج 37 ص 542 _ سنن ابن ماجه ج 1 ص 255 ❕همینطور پیامبر گرامی ، بر پای دلائل متقنی که در ذیل مفصل به آن پرداخته ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6492 👌جانشینانی برای خود تعیین کرده است و همگان را مامور به تبعیت از آنان کرده است و مطابق نصوص اهلسنت ، آنان دوازده تن هستند که تنها راه سعادت و رستگاری ، پیروی از آنان معرفی شده است ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4800 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5088 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/11595 👌بنابراین ، جانشینان پیامبر نیز به تبع پیامبر ، حجت و دلیل و برهان خداوند محسوب می شوند که اگر با آنان مخالفت شود ، انسان عذری در برابر خداوند ندارد . ❕لذا می بینیم در نقلهای اهلسنت ، علی علیه السلام به عنوان حجت الهی معرفی شده است ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ « من و علی ، حجت خداوند بر بندگان می باشیم » 📚کنوز الحقائق ، مناوی ، ص 43 ❕انس می گوید ؛ « نزد پیامبر بودم که ایشان علی علیه السلام را دید که به نزدشان می آمد ، ایشان فرمود ؛ « من و این مرد ، حجت بر امتم در روز قیامت هستیم » 📚تاریخ بغداد ج 2 ص 88 _ الریاض النضره ج 2 ص 193 _ کنزالعمال ج 11 ص 620 _ ینابیع الموده ج 2 ص 249 _ سبل الهدی ج 11 ص 292 _ تاریخ مدینه دمشق ، ج 42 ص 309 ❕مطابق کلام علی ع ، حجت الهی بر مردمان با بعثت پیامبر گرامی تمام شده است و همگان مامور به تبعیت از تعالیم و دستورات پیامبر اسلام هستند ، و دستورات پیامبر ، به تبع خود پیامبر ، حجت و دلیل هستند ، پیامبر اسلام نیز دستور به تبعیت از امامان ع داده است و امامان نیز به تبع پیامبر و حجت بودن دستور و امر پیامبر ، حجت و برهان هستند ، زیرا امر و دستور پیامبر بر لزوم پیروی از امامان می باشد . ❕وهابی گمان کرده است که حجت بودن امامان با حجت بودن پیامبر در برابر و مقابل هم هستند و با هم در تضاد هستند ، در حالی که حجت بودن امامان در طول و سایه و به تبع حجت بودن پیامبر اسلام و دستورات او است و هیچ تضادی میان این دو نیست ، زیرا حجت بودن امامان از شاخه های حجت بودن پیامبر اسلام و حجت بودن دستورات او می باشد . 👌بعد از پیامبر اسلام ، حجت دیگری نیست ، یعنی پیامبری که در برابر پیامبر اسلام باشد و دستورات پیامبر اسلام را نسخ کند ، ارسال نمی شود ، چرا که امر و نهی پیامبر برای تمام زمان ها حجت هستند و امامان نیز از مصادیق حجت بودن امر و نهی پیامبرند و به تبع حجت بودن پیامبر اسلام و دستوراتش ، حجت هستند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir