🔸ادامه 👇 ❕حال رییس جمهور روحانی ، به یک نقلی استناد کرده است که امام حسن ع فرمود اند که چون اکثریت قاطع جامعه طالب صلح بودند ، من صلح کردم ، نقلی مورد استناد او در کتاب الاخبار الطوال دینوری آمده است که او می گوید ؛ « گويند نخستين كس كه به ديدار امام حسن آمد و بر آنچه پيش آمده بود اعتراض كرد و حضرت را به بازگشت به جنگ فراخواند حجر بن عدى بود كه گفت « اى پسر رسول خدا دوست داشتم پيش از آنكه اين اتفاق را ببينم مرده بودم ، شما ما را از عدل و دادگرى به جور در آوردى و ما حقى را كه در آن بوديم رها كرديم و به باطل در آمديم كه همواره از آن مى گريختيم و خود را خوار و زبون ساختيم و پستى را كه شايسته ما نيست پذيرفتيم » . ❕سخن حجر بر امام حسن ( ع ) دشوار آمد و به او فرمود ؛ 👌 « من ديدم ميل و رغبت بيشتر مردم بر صلح است و جنگ را خوش نمى دارند و دوست نمى دارم آنان را به كارى كه ناخوش دارند مجبور كنم و براى اين صلح كردم كه شيعيان مخصوص ما از كشته شدن محفوظ بمانند و مصلحت ديدم اين جنگها را به هنگام ديگرى موكول كنم و خداوند متعال را هر روز شانى است » . ❕حجر از حضور امام حسن بيرون آمد و با عبيدة بن عمرو نزد امام حسين رفتند و گفتند « اى ابا عبد الله ، خوارى را در برابر عزت خريديد و چيز اندك را پذيرفتيد و چيز فراوان را رها كرديد ، فقط امروز پيشنهاد ما را بپذير و سپس تمام روزگار با ما مخالفت كن ، حسن ( ع ) و عقيده اش را درباره صلح رها كن ، شيعيان خود را از مردم كوفه و ديگر نواحى جمع كن و من و اين دوستم را به سرپرستى مقدمه لشكر بگمار تا بدون اينكه پسر هند متوجه باشد ناگاه او را با شمشيرها فروكوبيم » امام حسين فرمود « ما بيعت كرده و پيمان بسته‌ايم و راهى براى شكستن بيعت ما نيست » . 📚ترجمه الاخبار الطوال ، ص 267 ❕این نقل از چند جهت با اشکالات متعددی مواجه است ؛ 1⃣ناقل این جریان و صاحب کتاب الاخبار الطوال ، احمد بن داود الدینوری است که از علمای اهلسنت است ، نقل چنین کسی که خود از طرفداران معاویه است ، نمی تواند قابل اعتماد باشد . 📚قاموس الرجال ج 1 ص 464 2⃣دینوری برای این سخن خود ، هیچ گونه سندی ارائه نمی کند ، روشن است که نقل بدون سند ، خصوصا آنگاهی که خلاف مسلمات تاریخی و روایات متعدد شیعه باشد ، ضعیف بوده و قابل اعتماد نمی باشد . 3⃣مطابق این نقل ، حجر بن عدی از صلح راضی نبوده است و بر امام حسن ع اعتراض کرده و حتی امام حسین ع را دعوت کرده که بر خلاف دستور امام حسن ع رفتار کند و صلح را بشکند ❗️در حالی که چنین رفتاری از شان حجر بن عدی به دور است ❕او چنان شان و مقامی داشته است که طبق تصریح شیخ طوسی از ابدال محسوب می شده است ، یعنی از کسانی که نزد خداوند جایگاه والایی و مثال زدنی دارند ؛ 📚رجال طوسی ص 60 ❕علمای اهلسنت نیز او را دنيا گريز ، زاهد، نمازگزار ، و اهل روزه داری بسیار ، و سلحشورو رزم ‏آور ، و با شرافت و كرامت و درستكار و مستجاب الدعوه معرفی می کنند که از یاران خاص علی ع بوده است ؛ 📚 سير أعلام النّبلاء: ج 3 ص 463 _ البداية والنهاية: ج 8 ص 50 _ المستدرك على الصحيحين ، ج 3 ص 531، تاريخ دمشق: ج 12 ص 212، البداية والنهاية: ج 8 ص 50 _ الاستيعاب: ج 1 ص 391 _ اسد الغابة: ج 1 ص 698 _ الطبقات الکبری ، ج 6 ص 217 ❕قابل پذیرش نیست که حجر بن عدی با این مقام و جایگاه به امام حسن ع اعتراض کند و امام حسین ع را بر علیه امام حسن ع بشوراند . 4⃣از این گذشته ، این که امام حسن ع بخواهد تنها اکثریت را ملاک قرار دهد ، حتی اگر خواسته آنان خلاف حکم خداوند باشد ، با عصمت ایشان همخوانی ندارد ، اکثریتی که طالب حکومت معاویه باشند ، همان اکثریت فاسد هستند که قرآن اطاعت و همراهی با آنان را اجازه نمی دهد . نكوهش‏هايى كه در آيات متعددى از قرآن از اكثريت شده شاهد این سخن است . در آیات متعددی می خوانیم ؛ « ولى اكثر مردم شكرگزار نيستند » (بقره- 243). « ولى اكثر مردم نمى ‏دانند" (اعراف- 187). « ولى اكثر مردم ايمان نمى‏ آورند" (هود- 17). « اكثر مردم هر چند كوشش و تلاش كنى ايمان نمى‏ آورند" (يوسف- 103 « اكثر مردم جز كفران و انكار حق كارى ندارند » (اسراء- 89). « اگر از اكثر مردم روى زمين اطاعت كنى تو را از راه خدا منحرف و گمراه مى ‏سازند »(انعام- 116). ❕بنابراین ، قابل پذیرش نیست که امام حسن ع خلاف حکم قرآن عمل کند و به صرف آنکه اکثریت مردم حکومت معاویه را دوست داشتند ، حکومت را به معاویه تقدیم کنند و با او صلح کند . 👌اگر امام حسن ع با معاویه صلح کرد نه به خاطر خواسته اکثریت فاسد ، بلکه به خاطر نداشتن ، یار و نیروی لازم بوده است ، چنان که در روایات فوق الذکر ، امام حسن ع بارها ، به این نکته تصریح کردند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir