🤔 ❔ علامه مجلسی ملا صدرا را کافر میداند؟ این مطلب درست است لطفا توضیح دهید ❗️❗️ 💠💠 👌علامه بزرگوار ، مجلسی ، از مخالفین سرسخت فلسفه بوده است ، تا جایی که در بحار الانوار می نویسد ؛ « اين جنايت بر دين اسلام و شهرت و نشر دادن کتاب‌هاي فلاسفه در بين مسلمين از بدعت خلفاي جور [عباسيان] بوده که با ائمه معصومين دشمن بوده اند. آنها به اين منظور مطالب فلاسفه و کتب آنها را بين مسلمين رواج دادند که مردم را از ائمه معصومين عَلَيهِمُ السَّلام و از شريعت روشن اسلام منصرف و روگردان سازند.» 📚بحارالانوار، ج 57 ، ص 197 ❕طبق این بیان ، مخالفت علامه مجلسی با فلسفه از دو جهت است ؛ 1⃣فلاسفه به آراء و اقوال ائمه ع توجه خاصی ندارند و تنها بر آراء و نظریات خود تکیه می کنند . 2⃣محور بحث آنان در فلسفه ، بر مطالب موهوم و پر پیچ و خمی است که تکیه بر آن مردم را از شریعت روشن و بدون پیچیدگی اسلام دور می کند . ❕علامه مجلسی در کتاب دیگر خود ، بیشتر در این رابطه سخن گفته و می نویسد ؛ « اكثر مردم در زمان ما آثار اهل‏بيت (عليهم السلام) را رها كردند و در آرايشان، خودكامگى نمودند. بعضى از آنان روش حكما را دنبال كردند كه هم گم‏راه بودند و هم گم‏راه مى‏ كردند؛ نه به پيامبر (ص) ايمان آوردند و نه به قرآن گرويدند. آنها بر عقول فاسد و آراى نارواى خود اعتماد كردند و نصوص صريحه صحيحه از ائمّه هدى را به‏ اعتبار اين كه با مسلك حكما موافق نيست، تأويل بردند. با اين كه دلايل حكمانه، افاده ظنّ مى‏ كند نه وهم؛ بلكه افكار آنان مانند تار عنكبوت است. به اضافه اين كه خودِ آراى آنان با يكديگر مخالفت دارد. آراىِ مشّائيان با اشراقيان، با يكديگر متفاوت است. پناه به خدا كه خداوند، مردم را به عقولشان در اصول عقايد واگذارد و در مراتع، حيوانات متحيّر شوند و در حيرتم چگونه جرئت كردند كه نصوص روشنى را كه از اهل‏بيت صادر شده، به جهت حسن ظنّى كه به يونانىِ كافرى كه معتقد به دين و مذهب نيست، تأويل بردند » 📚رسالة فى الإعتقادات، ص 6 ❕علامه مجلسی معتقد است که یکی از کسانی که اهل تاویل بوده است ، ملاصدرا شیرازی است ، او در بحار الانوار ، در ذیل موضوعی می نویسد ؛ « قال بعض ارباب التاویل من المحققین ... » « برخی از بزرگان به تاویل بردن کلام که از محققین هم می باشند چنین می گوید ... » 👌محقق کتاب در ذیل این سخن می نویسد ؛ « یرید به الفیلسوف المشهور ، ملاصدرا الشیرازی » « مقصود او ، فیلسوف مشهور ، ملاصدرا شیرازی است » 📚بحار الانوار ج 64 ص 81 👌توضیحات تکمیلی در مورد دیدگاه محدثین در مورد فلاسفه ؛ 1⃣محدثین بزرگوار ما چون علامه مجلسی و شیخ حر عاملی ، با طرح مباحث عقلی در اعتقادات مخالف نیستند ، مخالفت آنان آنجایی است که به نقل اهلبیت ع توجه نشود و نقل آنان تاویل برده شود و آنچه بر آن تکیه میشود ، مطالب موهوم و ظنی باشد که به اسم دلیل عقلی معرفی می شود ، در حالی که دلیل عقلی نیست ، چنان که شیخ حر عاملی می نویسد ؛ « بديهى است كه ادلّه عقليه، هرگاه با قرآن و اخبار، موافق بود، عقل و نقل، دست به دست يكديگر مى‏ دهند و مؤيّد يكديگر هستند، و مانعى در اين قسم از ادلّه عقليه نيست و پيغمبر (ص) و ائمّه (عليهم السلام) به چنين دليل عقلى‏ اى استدلال مى‏كردند. نصوصِ مشتمل بر استدلال به ادلّه عقلى، متواترند و در اصول كافى، احتجاج، توحيد، نهج ‏البلاغه، عيون اخبار الرضا، بصائر الدرجات و ... موجود است و اصلًا اينها جزو ادلّه نقليه ‏اى است كه مورد اعتماد و موافق با قرآن است و جزو سنّتْ محسوب مى‏شود. اين قسم از ادلّه عقلى، ما را از ديگر ادّله سُستى كه از فلاسفه‏ و ملحدين و عامّه و امثال ايشان نقل شده، كفايت مى‏ كند. » 📚إثبات الهداة، ج 1، ص 118. 2⃣نمونه های این موارد را که فلاسفه بر خلاف نصوص اهلبیت و بر پایه آراء وهمی خود به آن تکیه کرده اند ، می توانید در ذیل به همراه نقد ما ملاحظه فرمایید ؛ 🔸عقیده فلاسفه بر قدیم بودن عالم هستی ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3330 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/780 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3361 🔸عقیده فلاسفه به وجود قاعده سنخیت بین علت و معلول و محدود کردن قدرت خداوند ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/675 🔸نقدی بر عقیده فلاسفه مبنی بر مجرد بودن فرشتگان ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1037 🔸نقدی بر عقیده فلاسفه مبنی بر حدوث روح همراه با رشد جنین ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2293 🔸نقدی بر عقیده برخی از فلاسفه تحت عنوان ؛ « وحدت وجود » 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3362 🔸تصریح ائمه ع بر این که روح جسم لطیفی است و مجرد نیست ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1614 🔸ادامه 👇