🔸ادامه 👇 ❕و در كتاب توحيد به سند خود از محمد بن مارد روايت كرده كه گفت ؛ « شخصى از امام صادق (ع) از معناى آيه « الرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى‏ » پرسيد، حضرتش فرمود ؛ « يعنى همه چيز از نظر دورى و نزديكى براى او يكسان است،( و او بر همه چیز احاطه دارد ) چنين نيست كه چيزى به او نزديكتر از چيزى ديگر باشد » 📚توحید صدوق ، ص 315 ❕و باز در احتجاج از على (ع) روايت كرده كه در ضمن حديثى فرمود ؛ « معناى الرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى‏ اين است كه تدبير او مستولى و امر او بلند است‏ » 📚احتجاج ج 1 ص 373 ❕بنابراین عرش الهی ، مجموعه جهان هستی است و حاملان عرش الهی که مطابق آیه شریفه هشت فرشته بزرگ الهی اند ، مامور امر خداوند در تدبیر جهان هستند ، نه آنکه تختی باشد و خداوند بر بالای آن و حاملان تخت را حمل کنند چنان که یکی مسیحی این تصور برایش پیش آمده بود و علی ع در پاسخ او فرمود ؛ «به درستى كه فرشتگان عرش را بر ميدارند و عرش چنان نيست كه تو گمان ميكنى چون هيئات تخت و ليكن آن چيزيست محدود كه به اندازه در مى ‏آيد و آفريده است ، مدبر كه خدا آن را تدبير ميفرمايد و پروردگار عز و جل تو مالك آنست نه آنكه آن جناب بر روى آن است مانند بودن چيزى بر بالاى چيزى و فرشتگان را به برداشتن آن امر فرموده و ايشان عرش را بر ميدارند به آنچه ايشان را بر آن توانائى داده نصرانى گفت كه راست گفتى خدا تو را رحمت كند » 📚توحید صدوق ، ص 316 _ بحار الانوار ج 3 ص 334 ❕در روایت دیگر ، پیامبر گرامی در مورد حاملان عرش الهی و اجراء کنندگان دستورات خداوند در جهان هستی فرمود ؛ « آنها امروز چهار نفرند، و روز قيامت آنها را با چهار نفر ديگر تقويت مى ‏كند و هشت نفر مى‏ شوند » 📚مجمع البیان ، ج 10 ص 346 ❕از سایر روایات ، استفاده می شود که چهار فرشته تدبیر کننده امر الهی در امروز و قبل از قیامت ، همان چهار فرشته برگزیده خداوند هستند ، چنان که در روایت دیگری ، پیامبر گرامی فرمود ؛ « به راستى خدا از هر چيزى چهار برگزيده است و از فرشته‏ ها برگزيده است جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل و ملك الموت را » 📚خصال ج 1 ص 225 ❕این نکته روشن است که چهار تن یا هشت تنی که در قیامت حاملان عرش الهی اند ، از روسا و صاحبان امر باشند که قاعدتا ، فرشتگان دیگر و پایین تری ، نیز زیر دست آنان هستند ، چنان که علی ع به این نکته اشاره کرده و در مورد فرشتگان حامل عرش الهی می فرماید ؛ « در برابر عرش او چشمهاى خود را پايين افكنده، در زير آن بالهاى خود را به خود پيچيده‏ اند. در ميان آنها و كسانى كه در مراتب پايين ‏تر قرار دارند، حجابهاى عزّت و پرده ‏هاى قدرت فاصله افكنده است. (آنها چنان در معرفت الهى پيش رفته ‏اند كه) هرگز پروردگار خود را در وهم و ذهن خود تصوير نمى ‏كنند و صفات مخلوقان را براى او قائل نمى‏ شوند. هرگز او را در مكانى محدود نمى‏ سازند و با نظاير و امثال به او اشاره نمى‏ كنند. » 📚نهج البلاغه ، خطبه اول 👌خداوند فراتر از زمان و مکان است ، او زمان را آفرید و خلقت آسمانها و زمین را در شش دوران و زمان قرار داد ، آن هم به خاطر فلسفه ای که در ذیل مفصل پیرامون آن توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3257 ❕خلاصه آنکه منظور از « عرش » يك تخت سلطنتى جسمانى نيست، بلكه به معنى « مجموعه جهان هستى » است كه عرش حكومت خدا است، و به وسيله فرشتگان كه مجرى فرمان خدا هستند تدبير مى‏ شود. @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir