🔸ادامه 👇 ❕اما در رکعت سوم و چهارم نص صریحی مبنی بر وجوب اخفات و آهسته خواندن وارد نشده است ، لذا برخی از فقهاء و مراجع شیعه ، حکم وجوبی در لزوم اخفات در رکعت سوم و چهارم ندارند ؛ 📚السرائر ج 1 ص 222 _ التذکره ج 3 ص 145 _ المهذب البارع ، ج 1 ص 377 _ غایه المرام ج 1 ص 153 👌قائلین به وجوب آهسته خواندن قرائت در رکعت سوم و چهارم ، ادله ای ارائه داده اند ؛ 📚مستمسک العروه الوثقی ، ج 6 ص 252 ❕اما این ادله قانع کننده نیست و مرحوم صاحب حدائق ادله آنان را مورد نقد و رد قرار می دهد ؛ 📚الحدائق الناضره ج 8 ص 437 👌اگر چه مشهور بین فقهای شیعه ، لزوم آهسته خواندن قرائت در رکعت سوم و چهارم است ؛ 📚موسوعه الفقه الاسلامی ، ج 27 ص 127 ❕احتیاط حکم می کند که انسان این شهرت را نادیده نگیرد ، خصوصا آنکه در روایاتی هم توصیه به احتیاط در فتوا شده است ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « با ورع ترین مردمان کسی است که در هنگام شبهه ، احتیاط و توقف کند » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 162 👌و هم برای آنچه در نزد اصحاب مشهور است ، در روایات ارزش و اعتبار لحاظ شده است ، چنان که راوی می گوید از امام باقر عليه السلام پرسيدم ؛دو خبر يا حديث متعارض از شما نقل مى‏ شود.كدام‏يك را بپذيريم؟ فرمود: آن را كه بين اصحاب تو مشهور است و شاذّ نادر را رها كن » 📚بحار الانوار ج 2 ص 246 👌بر همین اساس مرحوم صاحب حدائق ، رعایت اخفات در رکعت سوم و چهارم را اولی می داند ، به خاطر آنکه در نزد اصحاب مشهور است ؛ « و ان کان الاخفات اولی لشهرته بین الاصحاب بل دعوی الاجماع فی الباب ... » 📚الحدائق الناضره ج 8 ص 438 ❕بنابراین ، اگر مراجع کنونی فتوا به لزوم اخفاتی بودن رکعت سوم و چهارم می دهند ؛ 📚العروه مع التعلیقات ، ج 1 ص 552 ❕این حکم مورد تایید روایات است ، زیرا در آن هم به روایات احتیاط عمل شده است و هم به اعتبار شهرت نزد اصحاب . 4⃣غسل روز جمعه ، واجب نیست ، بلکه در نزد اصحاب و بزرگان شیعه از مستحبات موکد است ؛ 📚جواهر الکلام فی ثوبه الجدید ، ج 2 ص 636 ❕چرا که به صراحت در روایاتی تصریح شده است که این غسل مستحب است ، چنان که علی بن یقطین می گوید ؛ « از امام کاظم ع سوال کردم در مورد غسل جمعه و قربان و فطر ؟ امام ع فرمود ؛ « سنت هستند و فریضه و واجب نیستند » 📚التهذیب ج 1 ص 112 ❕یا در روایت دیگر راوی از امام صادق ع در مورد غسل جمعه پرسید ، امام ع پاسخ داد ؛ « سنت است ( و فریضه نیست )» 📚التهذیب ج 1 ص 112 ❕بر این اساس ، روایاتی که در مورد غسل جمعه تعبیر به « واجب » کرده است ، حمل می شود بر مستحب موکد و مثلا یک واجب اخلاقی نه فقهی ، چنان که شیخ حر عاملی به این نکته تصریح می کند ؛ 📚وسائل الشیعه ج 3 ص 313 « اقول فی هذا قرینه واضحه علی ان المراد بالوجوب ، الاستحباب الموکد ... » @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir