🔸ادامه 👇 2⃣ آن گونه كه در روايات و كلمات علماى هر دو طايفه آمده است، پيامبر گرامی ، چيزهايى مثل شمشير، عمامه و ... را از خود بر جاى گذاشته و ديگران آن‏ها را از او به ارث برده ‏اند و اين موضوع نيز از جمله دلايل بطلان سخنى است كه ابوبکر به آن حضرت‏ نسبت داد . ❕احمد بن حنبل نقل مى ‏كند كه ابن عبّاس مى ‏گويد ؛ «هنگامى كه رسول خدا از دنيا رفت و ابوبكر جانشين وى شد، عبّاس و على عليه السلام درباره آن چه رسول خدا از خود به جا گذاشته بود اختلاف پيدا كردند و ... » 📚مسند احمد ج 1 ص 13 ❕چنان كه ملاحظه مى‏ كنيد در اين نقل تصريح شده است كه آن حضرت چيزهايى از خود به جا گذاشته بود . 👌همینطور در روایات ما آمده است که اهلبیت پیامبر و امامان معصوم ع ، وارثان آثاری بودند که از پیامبر بر جای مانده بود ، مانند انگشتر و سلاح و شمشیر و زره و پرچم ؛ 📚بحار الانوار ج 26 ص 201 باب 16 « ما عندهم من سلاح رسول الله ، و آثاره ... ❕به اين ترتيب معناى روايت شيخ كلينى رحمه اللَّه- به ويژه به قرينه عبارت نخست كه فرمود ؛ «إنّ العلماء ورثة الأنبياء»؛ «همانا علما وارثان پيامبرانند» و عبارت پايانى آن كه فرمود: «فمن أخذ منه أخذ بحظٍّ وافرٍ»؛ «پس هر كس كه از آن برگيرد سهم فراوانى برده است»- چنين مى ‏شود ؛ ❕پيامبران نيامده ‏اند كه مال جمع كنند و دينار و درهم ذخيره نمايند و آن‏ها را پس از خود براى وارثان خويش بگذارند، بلكه آنان با دانش و حكمت به سوى امّت‏هايشان آمده‏ اند، و همواره همّتشان تزكيه جان‏ها و تعليم دانش بوده است «پس كسى كه از آن برگيرد سهم فراوانى برده است». 👌البتّه اين منافاتى ندارد با اين كه پيامبران چيزهايى را كه همچون ديگر مردمان در زندگى دنيايى خويش حتّى در واپسين لحظات آن بدان‏ها نياز داشته‏ اند، مانند شمشير، مركب و موارد ديگر بر جا گذاشته باشند و پس از آن‏ها وارثان شرعيشان آن‏ها را به ارث برده باشند. ❕یعنی افتخار انبیاء و سرمایه آنها علم و دانش بوده است و مهمترین چیزی که از خود به یاد گار گذاشتند برنامه هدایت بوده و آنان به دنبال گذاشتن مال و اموال از خود نبوده اند و اموالی که از آنها باقی می ماند در برابر میراث علمی آنها چیز قابل توجهی نیست و به حساب نمی آید لذا امام هم آن اموال ناچیز انبیاء را کالعدم فرض کرده و فرموده است که مهمترین چیزی که آنان به ارث می گذارند علم و دانش است نه درهم و دینار و حدیث دلالتی بر ارث نبردن مادی از انبیاء ندارد. 3⃣در اینجا پاسخ سومی هم است که علامه مجلسی به آن اشاره می کند و آن اینکه مخاطب سخن امام صادق ع در آن حدیث علما هستند ، لذا جمله را با این سخن آغاز کردند که « علما وارثان پیامبرانند ». ❕ممکن بود که برای مخاطب سوال شود که علما در چه چیزی وارث پیامبرند ❔ 👌امام ع برای پاسخ به این سوال یاد آور شدند که« انبیاء برای علما ، درهم و دیناری به ارث نگذاشتند » تا علما وارث درهم و دینار انبیاء باشند ، تنها چیزی که پیامبران برای علما به ارث گذاشته اند و علما وارث آن هستند «احادیث گهربار و سخنان حکیمانه و راهگشا انبیاء است و نه چیز دیگر » ❕بنابراین مخاطب این روایت علما و طریقه ارث بردن آنان از پیامبران هستند و این حدیث ، ارتباطی به ارث بردن مادی فرزندان انبیاء از آنها ندارد . 📚مراه العقول ج 1 ص 105 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir