🔸ادامه 👇 4⃣مظلوم اگر در دنیا توان مقابله با ظالم را نداشته باشد و بر ظلم و اذیت او شکیبایی کند ، در همین دنیا از نفع و سود ، بی بهره نیست و به حسب روایات متعددی ، با صبر و شکیبایی بر ظلم ظالم ، پاداش و اجر الهی را جلب می کند ؛ 📚وسائل الشیعه ج 12 ص 121 باب 85 ❕لذا امام عسکری ع فرمود ؛ « کسی که در دنیا ( در برابر ظلم ظالم ) امتحان شود ، ( و شکیبایی کند ) ، ثوابش در آخرت برایش ذخیره شده است » 📚تفسیر الامام العسکری ، ص 577 _ بحار الانوار ج 64 ص 234 5⃣چنان که گفتیم ، صرف عذاب شدن ظالم در دنیا ، نفعی به حال مظلوم ندارد ، همینطور صرف سوختن ظالم در آتش ، تمام ظلم وارد شده بر مظلوم را جبران نمی کند ، مجازات باید به گونه ای باشد که حقوق پایمال شده مظلوم ، جبران شود . ❕در روایات اهلبیت ع به روشنی نحوه بهره گیری مظلوم از ظالم و جبران حقوق مظلوم ، ترسیم شده است که با توجه به آن فلسفه مجازات ظالم در آخرت و ارتباط آن با حقوق ظلوم روشن می شود . ❕پيامبر خدا فرمود ؛ « روز قيامت بنده خوشحال از حسنات خود وارد محشر مى‏ شود. مردى مى ‏آيد و مى ‏گويد: پروردگارا! اين مرد به من ظلم كرده است. پس، از حسنات او برداشته و در حسنات آن مرد دادخواه گذاشته مى‏ شود. به همين ترتيب افرادى كه در حق آنها ستم كرده است مى‏ آيند تا جايى كه حتى يك حسنه براى او باقى نمى ‏ماند. از آن پس اگر كسى بيايد و حق خود را از او بخواهد از گناهان آن مرد برداشته و به گناهان او افزوده مى‏ شود. بدين سان همچنان داد مردم از او گرفته مى‏ شود، تا آن كه به آتش درآيد. » 📚میزان الحکمه ج 6 ص 535 ❕در روایت دیگر فرمودند ؛ «روز قيامت بدهكار ( و ظالم ) ، را در حالى كه از همّ و حزن شكايت مى‏ كند مى ‏آورند، در صورتى كه اعمال حسنه داشته باشد آنها را براى طلبكارش ( و مظلوم ) ، منظور مى ‏كنند و اگر افعال و اعمال نيك نداشته باشد سيّئات و قبايح طلبكار را براى وى حساب مى ‏نمايند. » 📚علل الشرایع ، ج 2 ص 528 ❕این مساله در روایت امام سجاد ع با وضوح بیشتری بیان شده و ایشان در بیان اوضاع محشر فرمود ؛ « ( خداوند ندا می دهد ) ، منم خدايى كه جز من خدايى نيست و داور دادگرى هستم كه ستم نمى‏ كند، امروز با عدل‏ و قسط خود ميان شما داورى مى‏ كنم و به كسى ستمى نرود، امروز حقّ ضعيف را از قوى بستانم و از بدهكار حق بستانكار بگيرم و با حسنات و سيئات، تقاص بدهكارى ‏ها را بنمايم و ثواب بخشش‏ها را بپردازم. امروز هيچ ستمگرى در برابر من از اين گردنه عبور نكند در حالى كه مظلمه ‏اى از كسى به گردن او باشد مگر آنكه صاحب حق آن را به وى ببخشد و من پاداش او را بدهم و هنگام حساب حق او را بستانم. ❕اى خلايق! به يك ديگر بچسبيد و هر حقى به گردن كسى داريد كه در دنيا به ستم از شما ستانده شده از او بطلبيد و من خود عليه او گواه شما هستم و گواهى همچون من بس.... ❕در اين هنگام مردى قرشى به ايشان عرض كرد ؛ اى فرزند رسول خدا! اگر مرد مؤمنى حقّى بر گردن كافرى دارد از آن كافر كه خود اهل دوزخ است چه بستاند؟ امام على بن الحسين عليه السّلام فرمود ؛ « از گناهان آن مرد مسلمان به اندازه حقى كه به گردن آن كافر دارد كم مى‏ شود و آن كافر به اندازه آنها با عذاب كفر خود عذاب مى‏ شود. آن مرد قرشى گفت: اگر مسلمانى به گردن مسلمانى حقى دارد چگونه از آن مسلمان حقش را دريافت كند؟ امام عليه السّلام فرمود ؛ براى آن مسلمان بستانكار از حسنات بدهكار ظالم بگيرند و بر حسنات آن ستمديده اضافه كنند. مرد قرشى گفت: اگر ظالم حسناتى نداشته باشد چه؟ امام عليه السّلام فرمود ؛ اگر ظالم حسناتى نداشته باشد ستمديده بستانكار گناهى دارد و از گناهان آن ستمديده بستانكار بگيرند و به گناهان ستمگر بدهكار اضافه كنند تا حساب او پاك شود. » 📚الکافی ج 8 ص 105 _ بحار الانوار ج 7 ص 268 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir