🔸ادامه 👇 👌امام باقر ع خطاب به قتاده می فرمود ؛ «افسوس بر تو، اى قتاده! اگر قرآن را از پيش خود تفسير كرده‏ اى، كه هم خودت به هلاكت در افتاده ‏اى و هم ديگران را به هلاكت افكنده ‏اى و اگر آن را از بزرگان آموخته‏ اى، باز هم به هلاكت افتاده‏ اى و به هلاكت افكنده ای ... افسوس بر تو، اى قتاده! قرآن را در حقيقت، كسى مى‏ شناسد كه مخاطب آن بوده است ( یعنی پیامبر و اهلبیت ع ) » « وَيْحَكَ يَا قَتَادَةُ- إِنْ كُنْتَ إِنَّمَا فَسَّرْتَ الْقُرْآنَ مِنْ تِلْقَاءِ نَفْسِكَ فَقَدْ هَلَكْتَ وَ أَهْلَكْتَ وَ إِنْ كُنْتَ قَدْ فَسَّرْتَهُ مِنَ الرِّجَالِ فَقَدْ هَلَكْتَ وَ أَهْلَكْتَ وَيْحَكَ يَا قَتَادَةُ إِنَّمَا يَعْرِفُ الْقُرْآنَ مَنْ خُوطِبَ بِهِ » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 185 ❕امیر مومنان در مورد علی ع می فرمود ؛ « پسر عمويم على، برادر و وزير من است. او جانشين من است. او ابلاغ كننده از سوى من است .... اگر از او راه‏نمايى بخواهيد، شما را راه‏نمايى مى‏كند، و اگر از او پيروى كنيد، نجات مى‏ يابيد، و اگر از او سرپيچى نماييد، گم‏راه مى‏ شويد .... خداوند، قرآن را بر من فرو فرستاد و هر كس با آن مخالفت كند، گم‏راه مى ‏شود، و هر كس علم آن را نزد غير على جويد، به هلاكت مى‏ افتد. » 📚امالی صدوق ص 65 ❕و در مورد اهلبیتشان می فرمود ؛ « هر كس با ايشان (اهل بيت عليهم السلام) به مخالفت برخيزد، گم‏راهِ گم‏راه‏ كننده است و حق و هدايت را كنار نهاده است. تنها ايشان بيان كننده قرآن و گويندگان بيانِ نبوى هستند. هر كس بميرد و آنها را نشناسد و مشخّصاً با نام آنها و پدرانشان، بديشان محبّت نورزد، به مرگى جاهلى مرده است». « أنَّ كُلَّ مَن خَالَفَهُم ضالٌّ مُضِلٌّ، تارِكٌ لِلحَقِّ وَالهُدى‏. وأنَّهُمُ المُعَبِّرونَ عَنِ القُرآنِ، النّاطِقونَ عَنِ الرَّسولِ بِالبَيانِ، مَن ماتَ لا يَعرِفُهُم ولا يَتَوَلّاهُم بِأَسمائِهِم وأسماءِ آبائِهِم ماتَ ميتَةً جاهِلِيَّة » 📚تحف العقول ص 416 ❕امام باقر ع خطاب به جابر می فرمود ؛ « اى جابر! هيچ چيز، به اندازه تفسير قرآن، دور از دسترس انديشه ‏هاى مردان نيست. يك آيه، ابتدايش درباره چيزى است و انتهايش در باره چيزى ديگر، و قرآن، گفتار پيوسته‏ اى است كه به گونه ‏هاى مختلف، فهميده مى‏ شود. » « يا جابِرُ! لَيسَ شى‏ءٌ أبعَدَ مِن عُقولِ الرِّجالِ مِن تَفسيرِ القُرآنِ؛ إنَّ الآيَةَ يَكونُ أوَّلُها فى شى‏ءٍ و آخِرُها فى شى‏ءٍ، و هُوَ كَلامٌ مُتَّصِلٌ مُتَصَرِّفٌ عَلى‏ وُجوهٍ » 📚المحاسن ج 2 ص 300 ❕لذا در تفسیر مجمع البیان ، از پیامبر گرامی و اهلبیت ع نقل می کند که فرمود ؛ « تفسیر قرآن جایز نیست جز بر اساس روایت صحیح و نص روشن و صریح ( از اهلبیت ع ) » « أَنْ تَفْسِيرَ الْقُرْآنِ لَا يَجُوزُ إِلَّا بِالْأَثَرِ الصَّحِيحِ وَ النَّصِّ الصَّرِيحِ » 📚مجمع البیان ج 1 ص 39 ❕بنابراین اگر حوزه های علمیه ، تکیه بیشتر را بر روایات معصومین علیهم السلام دارد ، از این جهت است که روایات مبین و مفسر قرآن کریم می باشد و ما برای فهم آیات قرآن ، باید به سراغ اهلبیت ع برویم ، و از مجرای راهنمایی آنان قرآن را بفهمیم و تفسیر کنیم . 👌روایات اهلبیت ع ، و احکام مبتنی بر آن ، از همان زمان علی ع ، ثبت و ضبط می شد و ادعای این که این روایات ساختگی است یا احکام شرعی در قرن های بعد ساخته شده اند ، کذب و دروغ محض است ، در ذیل در این رابطه مفصل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3557 👌در رابطه با ابن عربی هم ، در گذشته توضیحات مفصلی داده ایم که او از دشمنان تشیع و از منحرفین از تعالیم اهلبیت ع بوده است و علمای بزرگ شیعه در مورد او دید مثبتی نداشته اند ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2905 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2906 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2911 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2914 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir