🔸ادامه 👇
👌و فرمود ؛
« از گوش دادن به سازها وآوازها بپرهیزید ، زيرا اين دو نفاق را در دل مى رويانند، همچنان كه آب سبزه را مى روياند. »
« إيّاكُم واستِماعَ المَعازِفِ والغِناءِ؛ فإنّهُما يُنبِتانِ النِّفاقَ فِي القَلبِ كما يُنبِتُ الماءُ البَقلَ »
📚میزان الحکمه ج 8 ص 536
❕امام صادق ع فرمود ؛
« وقتی آدم ع مرد ، ابلیس و قابیل به خوشحالی روی آوردند و از روی خوشحالی ابزار موسیقی و ساز و آواز را به کار گرفتند و نواختند ، منشا هر انچه که از ساز و آواز در زمین است و مردم از آن لذت می برند ، بازگشت می کند به شیطان و قابیل »
«لَمَّا مَاتَ آدَمُ شَمِتَ بِهِ إِبْلِيسُ وَ قَابِيلُ- فَاجْتَمَعَا فِي الْأَرْضِ فَجَعَلَ إِبْلِيسُ وَ قَابِيلُ- الْمَعَازِفَ وَ الْمَلَاهِيَ شَمَاتَةً بِآدَمَ ع- فَكُلُّ مَا كَانَ فِي الْأَرْضِ مِنْ هَذَا الضَّرْبِ الَّذِي يَتَلَذَّذُ بِهِ النَّاسُ فَإِنَّمَا هُوَ مِنْ ذَلِكَ. »
📚الکافی ج 6 ص 431 _ وسائل الشیعه ج 17 ص 313
❕در نقل دیگر آمده است ؛
« فرشتگان در خانه ای که در آن شراب و دایره و طنبور ( نوعی ابزار موسیقی ) و نرد باشد ، وارد نمی شود و دعای اهل خانه مستجاب نمی شود و برکات از آنان می رود »
« لَا تَدْخُلُ الْمَلَائِكَةُ بَيْتاً فِيهِ خَمْرٌ أَوْ دَفٌّ أَوْ طُنْبُورٌ أَوْ نَرْدٌ وَ لَا يُسْتَجَابُ دُعَاؤُهُمْ وَ تُرْفَعُ عَنْهُمُ الْبَرَكَةُ. »
📚مستدرک الوسائل ج 5 ص 279 _ وسائل الشیعه ج 17 ص 315
❕همینطور در روایاتی بالخصوص از گوش دادن به خوانندگی زنان ، نهی شده است .
👌مردى به امام صادق عليه السلام عرض كرد ؛
« همسايگانى دارم كه آنان را كنيزكانى است كه آواز مى خوانند و عود مى نوازند و گاهى اوقات من به مستراح مى روم و براى اين كه ساز و آواز آنها را بشنوم نشستنم را طول مى دهم. حضرت عليه السلام به او فرمود: اين كار را نكن. مرد گفت: به خدا قسم از روى قصد آن جا نمى روم، بلكه آوازى است كه با گوشم مى شنوم. حضرت فرمود ؛
« عجبا از تو مگر نشنيده اى كه خداوند تعالى مى فرمايد: «همانا گوش و چشم و دل، از همه اينها بازخواست مى شود»؟
❕آن مرد گويد: انگار اين آيه كتاب خداوند عزّوجلّ را از هيچ عرب و عجمى نشنيده بودم. لاجرم اين عمل خود را ترك كردم و از خداى بزرگ آمرزش مى طلبم. »
«قالَ رجلٌ للصادِقِ عليه السلام: إنَّ لي جِيراناً ولَهُم جَوارٍ يَتَغَنَّينَ ويَضرِبنَ بِالعُودِ، فرُبّما دَخَلتُ المَخرَجَ فَاطِيلُ الجُلوسَ استِماعاً مِنِّي لَهُنَّ! فقالَ لَهُ الصادقُ عليه السلام: لاتَفعَلْ، فقالَ: واللَّهِ ما هو شيءٌ آتِيهِ بِرِجلي إنّما هو سَماعٌ أسمَعُهُ بِاذُني، فقالَ لَهُ الصادقُ عليه السلام: تَاللَّهِ أنتَ! أما سَمِعتَ اللَّهَ عَزَّوجلَّ يقولُ:
«إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا»؟! فقالَ الرَّجُلُ كَأنّني لم أسمَعْ بهذهِ الآيةِ مِن كتابِ اللَّهِ عَزَّوجلَّ مِن عَرَبيٍّ ولا عَجَميٍّ! لا جَرَمَ أ نّي قد تَرَكتُها، وأنا أستَغفِرُ اللَّهَ تعالى. »
📚الکافی ج 6 ص 432 _ الفقیه ج 1 ص 80
👌و فرمود ؛
« زن آوازه خوان ملعون است و هر كس به او جاى دهد و از درآمد او بخورد، ملعون است. »
« المُغَنِّيَةُ مَلعونَةٌ، ومَن آواها وأكَلَ كَسبَها مَلعون »
📚الکافی ج 5 ص 120 _ الخصال ج 1 ص 297
👌و در پاسخ به سؤال از فروش كنيزكان آوازه خوان فرمود ؛
« خريد و فروش آنها حرام است و آموزش دادن به آنها كفر است و گوش دادن به آواز آنها نفاق است. »
📚الکافی ج 5 ص 120 _ التهذیب ج 6 ص 356
👌امام رضا ع در پاسخ به سؤال از خريدن كنيز آوازه خوان فرمود ؛
« گاهى مردى كنيزى دارد كه آن كنيز، او را دچار لهو و غفلت مى سازد و بهاى آن، چيزى جز بهاى سگ نيست و بهاى سگ، حرام است و حرام، در آتشِ دوزخ. »
« وقد سُئلَ عن شِراءِ المُغَنِّيَةِ قد تَكونُ للرجُلِ الجاريَةُ تُلهِيهِ وما ثَمَنُها إلّاثَمَنُ كَلبٍ، وثَمَنُ الكلبِ سُحتٌ، والسُّحتُ فِي النارِ. »
📚الکافی ج 5 ص 120 _ التهذیب ج 6 ص 357
❕در روایت دیگر راوی سوال کرد ؛
« من داخل خانه فردی می شوم و به کنیزانش نگاه می کنم ( که در حال آوازه خوانی اند ) ، امام ع فرمود : آن مجلس ، مجلسی است که خداوند به اهالی آن نگاه نمی کند »
«إِنِّي كُنْتُ مَرَرْتُ بِفُلَانٍ فَدَخَلْتُ إِلَى دَارِهِ وَ نَظَرْتُ إِلَى جَوَارِيهِ فَقَالَ ذَاكَ مَجْلِسٌ لَا يَنْظُرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى أَهْلِه »
📚وسائل الشیعه ج 17 ص 317
❕در ذیل در رابطه با فلسفه حرمت موسیقی و لهو و آواز ، توضیحات مفصلی داده ایم ؛
💠
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2878
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir