🔸ادامه 👇
❕برای اینکه این ادعا خود را ثابت کنیم ، فرق هایی که در این زمینه بیان کرده اند را مورد بررسی قرار می دهیم .
👌در کتاب فرهنگ فقه ، مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام که زیر نظر مرحوم هاشمی شاهرودی نوشته شده است ، این فرق ها برای دو مکتب اخباری گری و اصولی گری بیان شده است که ما در ذیل هر فرق ، نقد خود را نیز بیان خواهیم کرد ، در کتاب مذکور چنین آمده است ؛
❕محورهاى اختلاف ميان اخبارى و اصولى: عمده ترين محورهاى اختلاف ميان دو مكتب اخبارى و اصولى عبارت است از ؛
1⃣ منابع استنباط در مكتب اخبارى محدود به قرآن و سنّت معصومان عليهم السّلام است. آنان عمل به قرآن را نيز در آن حدّ مجاز مى دانند كه تفسير آن در سنّت آمده باشد.
❕اخباريان جز آياتى كه دلالت آنها بر معناى مراد، نصّ و صريح است و عمل بدان را جايز، بلكه واجب مى دانند، ظواهر قرآن را حجّت و دليل نمى دانند، مگر به كمك روايات رسيده از معصومان عليهم السّلام ...
👌امّا در مكتب اصولى علاوه بر قرآن و سنّت، اجماع و عقل نيز از ادلّه شرعى و منابع استنباط احكام شمرده شده است، و اصولى ها ظواهر قرآن را حجّت مى دانند.
📚فرهنگ فقه ، ج 1 ص 303
❕یا در همین رابطه در سایت اسلام کوئست آمده است ؛
« اخباریون می گویند ما نمی توانیم به ظاهر قرآن عمل کنیم، مگر آن که از طریق اخبار و روایات تفسیر شده باشد، ولی اصولیون ظواهر قرآن را در جایی که اخبار هم نباشد حجت می دانند »
🌐
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa6940
❕متاسفانه سخنان فوق ، تهمت به اخباریون می باشد که می گویند اخباریون معتقدند که ما از قرآن چیزی نمی فهمیم ، و ظواهر قرآن حجت نیست ، مگر آنکه تفسیر و روایتش از معصومین وارد شده باشد .
❔کدام اخباری است که بگوید من مفهوم آیه « قل هو الله احد » در یگانگی خداوند را نمی فهمم ❗️یا بگوید مفهوم آیه « اقیموا الصلاه » ، « بالوالدین احسانا » ، « الحمد الله رب العالمین » و ... از آیات روشن و واضح را نمی فهمم ❗️
👌اگر اخباریون می گویند ما چیزی از قرآن نمی فهمیم ، پس چگونه خودشان قائلند که باید در معانی قرآن تدبر کرد ، چنان که علامه مجلسی از علمای بزرگ اخباری ، روایات استحباب تدبر در قرآن را در کتاب خود نقل می کند ؛
📚بحار الانوار ج 89 ص 106 باب 9 « فضل التدبر فی القرآن »
❕یا شیخ حر عاملی که او نیز از بزرگان اخباریون است ، این روایات را ذکر می کند و در عنوان باب می نویسد ؛
« باب در استحباب تفکر در معانی قرآن .... »
📚وسائل الشیعه ج 6 ص 170 باب 3
❔چرا این تهمت ها را به اخباریون می زنید و بین علمای شیعه فرق می گذارید و اخباری و اصولی می کنید و بهانه به دست نو اخباریون جاهل معاصر می دهید که در ادامه در مورد آنان توضیح می دهیم .
❕آنچه اخباریون در مورد قرآن می گویند ، همان سخنان اصولیون است ، که « آیات الاحکام » و « احکام نظری » ، باید مطابق با روایات اهلبیت علیهم السلام تفسیر شود و بدون مراجعه به روایات ، نمی توان آیات الاحکام قرآن اخذ کرد ، یا می گویند رسیدن به فهم بطون قرآن جز از مجرای اهلبیت ع ممکن نیست ، چنان که شیخ حر عاملی ، عنوان باب خود در وسائل الشیعه را چنین می نویسد ؛
« باب در عدم جواز استنباط احکام نظری از ظواهر قرآن مگر بعد از آگاهی از تفسیر آن توسط ائمه ع »
📚وسائل الشیعه ج 27 ص 176 باب 13
❕تمام علمای اصولی نیز قائل به این نکته اند و بدون توجه به روایات ، به سراغ آیات الاحکام نمی روند ، یا راه رسیدن به بطون قرآن را ، راهنمایی های اهلبیت علیهم السلام می دانند ، مساله ای که اعتراض کمال حیدری را ایجاد کرد و گفت که حوزه های علمیه تمام توجهشان به روایات است ، نه قرآن ، چنان که در ذیل توضیح دادیم ؛
💠
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3675
🔸ادامه 👇