🔸ادامه 👇
❕در نقل دیگری که شیعه و سنی آن را آورده اند ، آمده است ؛
« آن حضرت كنيزى داشتند كه هنگام وضو آب بر دست مباركشان مى ريخت، روزى ظرف آب از دست او افتاده و به صورت امام اصابت كرده و صورت ايشان را مجروح ساخت كنيز فورا اين آيه از قرآن را تلاوت كرد: وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ؛ و « كسانى كه در هنگام غضب خشم خود را فرومى خورند » امام نيز به سرعت فرمودند: خشم خود را فروخوردم. با شنيدن اين كلام و ديدن بردبارى امام، كنيز اميد بست تا چيز بيشترى از امام بخواهد. لذا دنباله آيه را تلاوت كرد: « وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ » و كسانى كه از گناهان مردم درمى گذرند. امام عليه السّلام فرمودند: خدا از تو درگذرد. سپس كنيزك قسمت پايانى آيه شريف را تلاوت نمود: « وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ » « و خداوند نيكوكاران را دوست دارد » امام عليه السّلام نيز در جواب او فرمودند: برو كه تو را آزاد كردم »
« جَعَلَتْ جَارِيَةٌ لِعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع تَسْكُبُ الْمَاءَ عَلَيْهِ وَ هُوَ يَتَوَضَّأُ لِلصَّلَاةِ فَسَقَطَ الْإِبْرِيقُ مِنْ يَدِ الْجَارِيَةِ عَلَى وَجْهِهِ فَشَجَّهُ فَرَفَعَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع رَأْسَهُ إِلَيْهَا فَقَالَتِ الْجَارِيَةُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ- وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ فَقَالَ لَهَا قَدْ كَظَمْتُ غَيْظِي قَالَتْ وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ قَالَ لَهَا قَدْ عَفَا اللَّهُ عَنْكِ قَالَتْ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ قَالَ اذْهَبِي فَأَنْتِ حُرَّةٌ »
📚امالى صدوق ص 168 ح 12، الارشاد ج 2 ص 146، مناقب آل ابى طالب ج 4 ص 157، تاريخ دمشق ج 36 ص 155، مختصر ابن منظور ج 17 ص 240، سير الاعلام النبلاء ج 4 ص 397، نهاية الارب ج 21 ص 326 .
3⃣روایتی هم که معاند از کتاب بحار الانوار نقل کرد که علامه مجلسی آن را از کتاب « الزهد » نقل می کند که مطابق آن امام باقر ع فرمود ؛
« پدرم (امام زين العابدين ) خادمش را با شلّاق يك مرتبه آرام زد، چون در انجام كارى كه فرستاده شده بود سُستى و كوتاهى كرد، پس غلام شروع به گريستن كرد و گفت: آى خدا، اى فرزند حسين! مرا جهت كارهايت مى فرستى، آنگاه مرا كتك مى زنى. امام باقر ع فرمود: پدرم گريست و (به من) فرمود: اى پسرم! برو نزد قبر رسول خدا صَلَّى اللَّه ُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ، دو ركعت نماز بخوان و بگو: خداوندا! خطاى علىّ بن الحسين را در روز قيامت به بخش، سپس به غلام فرمود: برو، تو در راه خدا آزاد شدى. ابو بصير گويد: به حضرت عرض كردم: فدايت گردم! آيا آزادى غلام كفّاره گناه بود؟ پس حضرت ساكت ماند. »
📚الزهد ص 43
❕این روایت ، بر خلاف روایات متواتر و مشهور فوق الذکر ، در سیره امام سجاد ع است و از نظر سندی نیز ضعیف است ، چنان که شیخ حسین آل عصفور ، متذکر این نکته می شود ؛ « استدل على ذلك بما رواه الحسين بن سعيد في كتاب
الزهد في الضعيف عن أبي بصير ... »
📚عیون الحقائق فی تتمه الحدائق الناضره ، ج 2 ص 374
❕چرا که در سند آن « قاسم بن علی » ، است که در کتب رجالی ، مجهول است و هیچ توثیقی ندارد .
📚مستدرکات رجال الحدیث ، ج 6 ص 251 « لم یذکروه . روی الحسن بن سعید فی کتابه الزهد ... عن ابی بصیر »
👌 محقق کتاب « الزهد » می گوید که راوی روایت ؛ « قاسم بن محمد » است و « علی » اشاره به راوی دیگری است که قاسم بن محمد از او نقل روایت می کند که او « ابن ابی حمزه البطائنی » است ؛
📚الزهد ، ص 44 پاورقی
❕که در این صورت نیز روایت ضعیف است ، زیرا ابن ابی حمزه بطائنی ، از ارکان واقفیه و دشمنان امام رضا ع بوده است و علمای رجالی او را لعن کرده اند و نقل حتی یک روایت از او را صحیح نشمرده اند ؛
« هو أحد عمد الواقفة ... علي بن أبي حمزة كذاب واقفي متهم ملعون ... أني لا أستحل أن أروي عنه حديثا واحدا ... قال ابن الغضائري علي بن أبي حمزة لعنه الله أصل الوقف و أشد الخلق عداوة للوالي من بعد أبي إبراهيم عليه السلام »
📚رجال علامه حلی ، ص 232
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#پاسخی_به_معاندین_مدلس_در_مورد_نگاه_و_لمس_کنیز
❕ما در سالهای گذشته ، پاسخی مفصلی دادیم که لمس کردن کنیز برای غیر مالکش ، جایز نیست و تنها خریدار کنیز که قصد خریداری و ازدواج با کنیز را دارد ، می تواند به محاسن کنیز بدون لذت و شهوت نگاه کند ، اما حق لمس ندارد ، چنان که فردی که قصد ازدواج با زنی را دارد ، می تواند در جلسه خواستگاری به محاسن آن زن بدون لذت طلبی و شهوت ، نگاه کند ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1924
❕حال ملحدین دروغگو و اهل تزویر ، که جرات ندارند ، تمام پاسخ ما را به مخاطبین خود نشان دهند ، با تقطیع پاسخ ما ، از بخش اندکی از پاسخ عکس گرفته اند و چنین وانمود می کنند که ما سخن فوق در مورد ممنوعیت لمس و نگاه لذت جویانه را از نزد خود گفته ایم و بر خلاف ادعای ما ، در روایتی ، لمس کنیز و نگاه از روی شهوت برای خریدار ، اجازه داده شده است ، در حالی که سخن ما بر ممنوعیت این دو عمل ، تماما بر اساس روایات مشهور و متعدد از اهلبیت علیهم السلام بوده است .
❕ملحدین به روایتی از کتاب « من لا یحضره الفقیه » ، استناد کرده اند که لمس کنیز برای خریدار ، اجازه داده شده است ؛
📚الفقیه ، ج 4 ص 20 « لا باس ... یمسها »
❕در حالی که این فراز روایت ، شاذ و نادر است و خلاف روایات مشهوری است که بر اساس آن ، لمس کنیز به خریدار اجازه داده نمی شود و ما در پاسخ فوق الذکر این روایات را آورده ایم .
👌ما ماموریم که روایت شاذ را ترک کنیم و به روایات مشهور عمل کنیم ، چنان که راوی می گوید ؛
« از امام باقر ع پرسيدم ؛ دو خبر يا حديث متعارض از شما نقل مى شود.كداميك را بپذيريم؟ فرمود: آن را كه بين اصحاب تو مشهور است و شاذّ نادر را رها كن » « خذ بما اشتهر بین اصحابک و دع الشاذ النادر »
📚بحار الانوار ج 2 ص 246
❕بر همین اساس ، در فتاوای فقهای بزرگ آمده است که آنان لمس کنیز را به خریدار اجازه نداده اند ؛
« تجویز المس ، بعید جدا »
📚الحدائق الناضره فی احکام العتره الطاهره ج 23 ص 51
❕« لا ریب ان ترکه ( ای اللمس ) ، احوط »
📚جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام ، ج 24 ص 169
❕گذشته از این که روایت شیخ صدوق که معاند به آن استناد کرده است ، سندا ضعیف است ، زیرا دو راوی در سند روایت هستند که واقفی مذهب بوده و از دشمنان امام رضا ع محسوب می شده اند . یکی « قاسم بن محمد الجوهری » است که واقفی مذهب است ؛
📚رجال علامه حلی ، ص 247
❕و دیگری ، « ابن ابی حمزه بطائنی » است که از ارکان واقفیه و دشمنان امام رضا ع بوده است و علمای رجالی او را لعن کرده اند و نقل حتی یک روایت از او را صحیح نشمرده اند ؛
« هو أحد عمد الواقفة ... علي بن أبي حمزة كذاب واقفي متهم ملعون ... أني لا أستحل أن أروي عنه حديثا واحدا ... قال ابن الغضائري علي بن أبي حمزة لعنه الله أصل الوقف و أشد الخلق عداوة للوالي من بعد أبي إبراهيم عليه السلام »
📚رجال علامه حلی ، ص 232
❕معاند اشکال کرده است که مادر امام زمان ع که برده بود ، آیا مورد لمس واقع شده است ❗️
👌در ذیل پاسخش را داده ایم که ایشان عفت خود را حفظ کردند و نگذاشتند که توسط بیگانگان ، مورد تعرض واقع شوند ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1107
❕معاند دیگر ، به روایتی استناد کرده است که راوی می گوید بعد از نظر کردن به چند کنیز ، جهت خریداری ، جامه خود را خیس کردم ، و امام گفته است برای خریدار اشکالی ندارد ، این یعنی نگاه کردن با شهوت به کنیز برای خریداری اشکالی ندارد و ما خلاف واقع گفته ایم ❗️
👌در حالی که ما در پاسخ فوق الذکر ، ثابت کرده ایم نگاه کردن برای خریداری به کنیز ، باید بدون قصد لذت جویی و شهوت طلبی باشد ، بر این اساس ، مطابق روایت مذکور ، راوی می پرسد « اعترضت الجواری المدینه » ، یعنی به کنیزان مدینه برای خریداری نگاه کردم .
❕قاعدتا باید این نگاه بدون شهوت و لذت بوده باشد ، اما پس از نگاه کردن تحت تاثیر قرار گرفته است و « مذی » که پس از تحت تاثیر قرار گرفتن ، از فرد خارج می شود ، از او خارج شده است ؛ « فامذیت »
👌امام ع می گوید ، چون نگاه بدون شهوت و لذت جویی بوده است و تو هم قصد خرید داشته ای ، گناهی بر تو نیست ؛ « اما لمن یرید الشراء فلیس به باس »
📚تهذیب الاحکام ، ج 7 ص 236
❕بنابراین این روایت ، نگاه کردن از روی شهوت و تجویز آن از سوی امام ع را ثابت نمی کند ، بلکه تنها دلالت می کند که راوی روایت ، پس از نگاه کردن ( که بدون قصد لذت طلبی بوده است ) ، تحت تاثیر واقع شده و « مذی » از او خارج شده است و در رابطه حکم مساله از امام ع سوال می کند ، امام ع ، می گوید نگاه بدون شهوت برای خریدار واقعی اشکالی ندارد ، و اگر پس از نگاه بدون لذت طلبی ، « مذی » از فرد خارج شود ، گناهی بر او نیست .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#توضیحی_در_مورد_جایگاه_قرآن_در_حوزههای_علمیه_در_رد_ادعاهای_حیدری
🤔#پرسش
❔آيت الله حيدرى كل حوزه هاى علميه را سيفون كشيد
در اين مصاحبه آيت الله حيدرى اعتراف ميكند كه قرآن در حوزه هاى علميه بين ٢ تا ٥٪ مورد اعتماد و اعتبار قرار ميگيرد و بيشترين تكيه و آموزش بر روايات و احاديث است(كما اينكه تمامى اين روايت نيز جعلى و ساختگى است/ادمين)
ايشان در ادامه اضافه ميكند كه تمامى احكام شرعى در قرنهاى بعدى ساخته شده اند و مخالفت و يا حتى حرف زدن در مورد آنها جزو خطوط قرمز ميباشد.
حيدرى در ادامه ميگويد آخوندها حتى افرادى مانند طباطبائى را تكفير ميكنند بدليل اعتقاد به نظريات ابن عربى ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌قرآن در نزد شیعیان و حوزه های علمیه ، جایگاه بس والا و رفیعی دارد و امامان علیهم السلام ، شیعیان را به مراجعه به قرآن و بهره گیری از هدایت آن امر می کردند ، چنان که علی ع می فرمود ؛
« كتاب خدا را محكم بگيريد؛ چرا كه رشته اى است مستحكم و نورى است آشكار ، شفا بخش و پر منفعت است و سيراب كننده و فرو نشاننده عطش (تشنگان حقّ). تمسّك جويان را حفظ مى كند و نجات بخش كسانى است كه به دامنش چنگ زنند. كژى در آن راه ندارد تا آن را راست كنند و هرگز راه خطا نمى پويد تا به راه حقّش باز گردانند. خواندن و شنيدن مكرّرش سبب کهنگى آن نمى گردد، آن كس كه با قرآن سخن بگويد راست مى گويد، و آن كس كه به آن عمل كند به پيش مى رود. »
« عليكم بكتاب اللّه، «فإنّه الحبل المتين، و النّور المبين»، و الشّفاء النّافع، و الرّيّ النّاقع، و العصمة للمتمسّك، و النّجاة للمتعلّق. لا يعوجّ فيقام، و لا يزيغ فيستعتب، «و لا تخلقه كثرة الرّدّ»، و ولوج السّمع. «من قال به صدق، و من عمل به سبق».
📚نهج البلاغه ، خطبه 156
❕امام رضا ع در توصیف قرآن می فرمود ؛
« آن، ريسمانِ محكم خدا و دستاويز استوار و راه برتر اوست كه به بهشت مى كشانَد و از آتش [دوزخ] مى رهانَد و با گذر زمانها، كهنه نمى شود و [بر اثر تكرار] بر زبانها، تباه [و بى رونق] نمى گردد؛ چرا كه قرآن، براى زمانى خاص قرار داده نشده است؛ بلكه راهنماى برهان و حجّتى براى همه مردمان در نظر گرفته شده است. باطل، از پيش رو و از پشتِ سرش، بدان راه نمى يابد. فرود آمده از سوى فرزانه اى ستوده است. »
« هُوَ حَبلُ اللَّهِ المَتينُ، وعُروَتُهُ الوُثقى، وطَريقَتُهُ المُثلى، المُؤَدّي إلَى الجَنَّةِ، وَالمُنجي مِنَ النّارِ، لا يَخلُقُ عَلَى الأَزمِنَةِ، ولا يَغِثُّ عَلَى الأَلسِنَةِ؛ لِأَنَّهُ لَم يُجعَل لِزَمانٍ دونَ زَمانٍ، بَل جُعِلَ دَليلَ البُرهانِ وَالحُجَّةَ عَلى كُلِّ إنسانٍ، لا يَأتيهِ الباطِلُ مِن بَينِ يَدَيهِ ولا مِن خَلفِهِ، تَنزيلٌ مِن حَكيمٍ حَميدٍ. »
📚عیون الاخبار ، ج 2 ص 130
❕اما از آنجایی که قرآن در اوج فصاحت و بلاغت است و عالی ترین مفاهیم را در رساترین الفاظ بیان می کند ، ما برای فهم بهتر قرآن ، نیاز به تفسیر اهلبیت ع داریم تا به آن مفاهیم عالی دست رسی بیشتری پیدا کنیم و بیشتر از قرآن بفهیم ، چنان که علی علیه السلام فرمود ؛
« قرآن ظاهرش زيبا و آراسته و باطنش عميق و ژرف است، نكات شگفت آورش هرگز تمام نمى شود، اسرار نهفته اش پايان نمى گيرد و ظلمات (جهل و گمراهى) جز در پرتو انوارش بر طرف نخواهد شد »
« انّ القرآن ظاهره انيق و باطنه عميق، لا تفنى عجائبه، و لا تنقضى غرائبه، و لا تكشف الظّلمات الّا به »
📚نهج البلاغه خطبه 18
❕یا امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« برای قرآن باطنی وجود دارد و برای آن باطن نیز ، بطن دیگری وجود دارد و قرآن ظاهری دارد و برای آن ظاهر هم ظاهر دیگری است »
« إِنَّ لِلْقُرْآنِ بَطْناً وَ لِلْبَطْنِ بَطْنٌ وَ لَهُ ظَهْرٌ وَ لِلظَّهْرِ ظَهْر »
📚بحار الانوار ج89 ص94
❕لذا خداوند به پیامبرش فرمود که قرآن را نازل کرده تا او و اهل بیتش آیاتش را برای مردم تبیین کنند و آنان را با معانی عالی و عمیق و بطون قرآن بیشتر آشنا کنند ؛
📚نحل 44 _ وسائل الشیعه ج 27 ص 176 باب 13
❕خداوند می فرماید ؛
« بَلْ هُوَ آياتٌ بَيِّناتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَ ما يَجْحَدُ بِآياتِنا إِلاَّ الظَّالِمُون »
« بلكه اين كتاب آسمانى مجموعه اى از آيات روشن است كه در سينه صاحبان علم جاى دارد و آيات ما را جز ستمگران انكار نمى كنند. » ( عنکبوت 49 )
❕در روایات متواتری ، تصریح شده است که مخاطب آیه شریفه ، اهل بیت علیهم السلام هستند که علم قرآن در نزد آنان است ؛
📚بحار الانوار ج 23 ص 188 باب 10 « انهم اهل علم القرآن و الذین اوتوه و المنذرون به و الراسخون فی العلم
❕بر این اساس ، علم قرآن در نزد اهلبیت ع است و همگان برای فهم عمیق قرآن ، موظفند به آنان رجوع کنند .
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌امام باقر ع خطاب به قتاده می فرمود ؛
«افسوس بر تو، اى قتاده! اگر قرآن را از پيش خود تفسير كرده اى، كه هم خودت به هلاكت در افتاده اى و هم ديگران را به هلاكت افكنده اى و اگر آن را از بزرگان آموخته اى، باز هم به هلاكت افتاده اى و به هلاكت افكنده ای ... افسوس بر تو، اى قتاده! قرآن را در حقيقت، كسى مى شناسد كه مخاطب آن بوده است ( یعنی پیامبر و اهلبیت ع ) »
« وَيْحَكَ يَا قَتَادَةُ- إِنْ كُنْتَ إِنَّمَا فَسَّرْتَ الْقُرْآنَ مِنْ تِلْقَاءِ نَفْسِكَ فَقَدْ هَلَكْتَ وَ أَهْلَكْتَ وَ إِنْ كُنْتَ قَدْ فَسَّرْتَهُ مِنَ الرِّجَالِ فَقَدْ هَلَكْتَ وَ أَهْلَكْتَ وَيْحَكَ يَا قَتَادَةُ إِنَّمَا يَعْرِفُ الْقُرْآنَ مَنْ خُوطِبَ بِهِ »
📚وسائل الشیعه ج 27 ص 185
❕امیر مومنان در مورد علی ع می فرمود ؛
« پسر عمويم على، برادر و وزير من است. او جانشين من است. او ابلاغ كننده از سوى من است .... اگر از او راهنمايى بخواهيد، شما را راهنمايى مىكند، و اگر از او پيروى كنيد، نجات مى يابيد، و اگر از او سرپيچى نماييد، گمراه مى شويد .... خداوند، قرآن را بر من فرو فرستاد و هر كس با آن مخالفت كند، گمراه مى شود، و هر كس علم آن را نزد غير على جويد، به هلاكت مى افتد. »
📚امالی صدوق ص 65
❕و در مورد اهلبیتشان می فرمود ؛
« هر كس با ايشان (اهل بيت عليهم السلام) به مخالفت برخيزد، گمراهِ گمراه كننده است و حق و هدايت را كنار نهاده است. تنها ايشان بيان كننده قرآن و گويندگان بيانِ نبوى هستند. هر كس بميرد و آنها را نشناسد و مشخّصاً با نام آنها و پدرانشان، بديشان محبّت نورزد، به مرگى جاهلى مرده است».
« أنَّ كُلَّ مَن خَالَفَهُم ضالٌّ مُضِلٌّ، تارِكٌ لِلحَقِّ وَالهُدى. وأنَّهُمُ المُعَبِّرونَ عَنِ القُرآنِ، النّاطِقونَ عَنِ الرَّسولِ بِالبَيانِ، مَن ماتَ لا يَعرِفُهُم ولا يَتَوَلّاهُم بِأَسمائِهِم وأسماءِ آبائِهِم ماتَ ميتَةً جاهِلِيَّة »
📚تحف العقول ص 416
❕امام باقر ع خطاب به جابر می فرمود ؛
« اى جابر! هيچ چيز، به اندازه تفسير قرآن، دور از دسترس انديشه هاى مردان نيست. يك آيه، ابتدايش درباره چيزى است و انتهايش در باره چيزى ديگر، و قرآن، گفتار پيوسته اى است كه به گونه هاى مختلف، فهميده مى شود. »
« يا جابِرُ! لَيسَ شىءٌ أبعَدَ مِن عُقولِ الرِّجالِ مِن تَفسيرِ القُرآنِ؛ إنَّ الآيَةَ يَكونُ أوَّلُها فى شىءٍ و آخِرُها فى شىءٍ، و هُوَ كَلامٌ مُتَّصِلٌ مُتَصَرِّفٌ عَلى وُجوهٍ »
📚المحاسن ج 2 ص 300
❕لذا در تفسیر مجمع البیان ، از پیامبر گرامی و اهلبیت ع نقل می کند که فرمود ؛
« تفسیر قرآن جایز نیست جز بر اساس روایت صحیح و نص روشن و صریح ( از اهلبیت ع ) »
« أَنْ تَفْسِيرَ الْقُرْآنِ لَا يَجُوزُ إِلَّا بِالْأَثَرِ الصَّحِيحِ وَ النَّصِّ الصَّرِيحِ »
📚مجمع البیان ج 1 ص 39
❕بنابراین اگر حوزه های علمیه ، تکیه بیشتر را بر روایات معصومین علیهم السلام دارد ، از این جهت است که روایات مبین و مفسر قرآن کریم می باشد و ما برای فهم آیات قرآن ، باید به سراغ اهلبیت ع برویم ، و از مجرای راهنمایی آنان قرآن را بفهمیم و تفسیر کنیم .
👌روایات اهلبیت ع ، و احکام مبتنی بر آن ، از همان زمان علی ع ، ثبت و ضبط می شد و ادعای این که این روایات ساختگی است یا احکام شرعی در قرن های بعد ساخته شده اند ، کذب و دروغ محض است ، در ذیل در این رابطه مفصل توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3557
👌در رابطه با ابن عربی هم ، در گذشته توضیحات مفصلی داده ایم که او از دشمنان تشیع و از منحرفین از تعالیم اهلبیت ع بوده است و علمای بزرگ شیعه در مورد او دید مثبتی نداشته اند ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2905
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2906
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2911
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2914
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد روایتی از امام صادق ع پیرامون خروج پرنده ای از بینی در هنگام عطسه زدن را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3316
👌پاسخ معاند را که مدعی است علی ع ، زنان را ناقص العقل و الایمان می دانستند را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1954
❕در مورد کمی ارث زنان ، نسبت به مردان هم ، در ذیل پاسخ داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1232
❕در مورد عدم اطاعت از زنان ، حتی در کردار پسندیده هم ، در ذیل توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3407
💠فرا رسیدن سالروز میلاد مبارک امام حسین علیه السلام را تبریک می گوییم ؛
🌸پرسش و پاسخهای مرتبط با میلاد امام حسین علیه السلام ؛
1⃣آیا داستان توسل #فطرس ملک به امام حسین در زمان تولد ایشان صحت دارد❗️مگر فرشتگان معصوم نیستند❕❕
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2529
2⃣خرافات تو کتابهای شیعه است از جمله اینکه می گویید امام حسین از #انگشت پیامبر شیر می خورد و از فاطمه شیر نمی خورد آیا #واقعا چنین چیزی قابل قبول است❗️❗️
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2530
3⃣❔این جریان که میگویند پیامبر اسلام فرزندش ابراهیم را فدای امام حسین کرد تا حسین زنده بماند چقدر #واقعیت دارد ❗️
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2531
4⃣برخی می گویند خلیفه دوم به امام حسین می گفتند موی سر ما به برکت شما اهل بیت #رویانیده شده است ❕آیا چنین حرفهایی در کتب اهل سنت سندیت دارد ❗️
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2532
5⃣این که در روایاتی آمده که وقتی امام حسن و امام حسین کشتی می گرفتند پیامبر امام حسن رو #تشویق می کرد چه معنایی دارد ❗️این یعنی امام حسن نزد پیامبر از امام حسین محبوب تر بوده ❕
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2534
6⃣یکی از کانال های ضد دین می گوید امام حسن و امام حسین مانند دختران در گوش خود گوشواره می کردند ❗️آیا این مطلب واقعیت دارد ❕❕
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2535
7⃣اگر #رقص حرام است چگونه در روایات آمده است که حضرت زهرا امام حسن و امام حسین را می رقصانده است ❗❗️
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2536
8⃣شبهه ای را کانال ضد دین کرده که تمام حسین ناقص الخلقه بوده است و حضرت زهرا از تولد امام حسین #کراهت داشت و امام حسین هم وقتی به دنیا آمد از حضرت زهرا شیر نمی خورد ❕❕
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2537
9⃣آیاشیر دادن ام الفضل همسر عباس بن عبدالمطلب به امام حسین علیه السلام صحت دارد ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2696
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#حرمت_موسیقی_و_خوانندگی_در_قرآن_و_روایات (در پاسخ به سخنان آقای شجریان )
🤔#پرسش
❔کلیپی است از مرحوم شجریان، در مورد موسیقی صحبت میکند. ولی خب در واقع موسیقی رو بهانه کرده و به روحانیت شیعه تهمت ها می زند
خیلی محل استنادِ بعضی ها است، جوابهایی هم میدیم ما، اما بنظرم اگه یک جواب منظم و چارچوب دار و تفصیلی ( که شیوهی شماست در پاسخگویی) داده بشه خیلی خوبه. نشر داده بشه در گروه ها و کانال ها ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌جناب شجریان متاسفانه در کلیپی که از ایشان منتشر می شود ، مدعی شده اند که در قرآن هیچ سخنی از تحریم موسیقی و خوانندگی نیست و بنده یازده بار در نوجوانی ، قرآن را خوانده ام ، اما آیه ای دال بر تحریم موسیقی در آن نیافتم .
❕متاسفانه سخنان فوق ناشی از جهالت و بی اطلاعی محض است که از ناحیه افراد ناآگاه مطرح می شود .
👌حد اقل در چهار جای قرآن ، از خوانندگی و مشغول شدن به اباطیل خوانندگان ، نهی شده است .
1⃣خداوند در جایی می فرماید ؛
« فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثانِ وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ » « از پليديها يعنى از بتها اجتناب كنيد و از سخن باطل بپرهيزيد. » ( حج 30 )
❕در روایات متعددی ، تصریح شده است که مقصود از « قول الزور » « سخن باطل » ، غناء و خوانندگی است ، چنان که امام صادق ع به این نکته تصریح کردند ؛ « قول الزور: الغناء».
📚الکافی ج 6 ص 435 _ 436
2⃣در آیه دیگر می فرماید ؛
« وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّخِذَها هُزُواً أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ » « بعضى از مردم سخنان باطل و بيهوده خريدارى مى كنند تا مردم را از روى جهل و نادانى گمراه سازند، و آيات الهى را به استهزا و سخريه گيرند، براى آنها عذاب خوار كننده است. » ( لقمان 6 )
❕در روایات متعددی ، تصریح شده است که مقصود از « لهو الحدیث » ، « سخنان باطل و بیهوده » ، غناء و خوانندگی و موسیقی های لهو و بیهوده است ، چنان که امام باقر ع می فرمود ؛
« خوانندگی و غناء از چیزهایی است که خداوند ، وعده آتش را به آن داده است » ، در ادامه امام ع آیه فوق را می خواندند و به آن استناد می کردند »
«الغناء مما وعد الله عز و جل عليه النار». و تلا هذه الآية: وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّخِذَها هُزُواً أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ »
📚الکافی ج 6 ص 431
3⃣خداوند در آیه دیگر در وصف مومنین می فرماید ؛
« وَ الَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُون » « و آنها كه از لغو و بيهودگى رويگردانند. » ( مومنون 3 )
❕امام صادق ع در تفسیر مفهوم « لغو » در آیه شریفه فرمود ؛
« مقصود غناء و ملاهی و ابزار و آلات موسیقی است » « قوله: الَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ يعني عن الغناء و الملاهي »
📚تفسیر قمی ج 2 ص 88
4⃣در آیه دیگر فرمود ؛
« وَ الَّذِينَ لا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً » « بندگان خدا کسانی اند که در مجالس باطل شركت نمى كنند و هنگامى كه با لغو و بيهودگى برخورد كنند بزرگوارانه از آن مى گذرند. » ( فرقان 72 )
👌در روایات متعددی امام صادق ع تصریح کردند که مقصود از عدم شرکت در مجالس « زور » ، یعنی مجالس باطل و غنا و آوازگی است ؛
« في قوله عز و جل: وَ الَّذِينَ لا يَشْهَدُونَ الزُّورَ، قال: الغناء».
📚الکافی ج 6 ص 431 _ 433 _ مجمع البیان ج 7 ص 283
❕علاوه بر آنچه گفته شد ، در روایات فراوانی از غناء و آوازگی و ابزار لهو و لعب و موسیقی ، نهی شده است .
👌امام صادق عليه السلام فرمود ؛
« شيطانى است به نام قَفَندَر، كه هرگاه در منزل مردى چهل بامداد بربط ( نوعی آلت موسیقی ) ، نواخته شود و مردها بر آن وارد شوند، آن شيطان هر يك از اعضاى بدن خود را بر روى اعضاى همانندش در بدن صاحبخانه بگذارد و سپس در او بدمد، كه از آن پس ديگر غيرتى برايش نماند، به طورى كه پيش زنانش بيايند و او غيرت به خرج ندهد. »
« إِنَّ شَيْطَاناً يُقَالُ لَهُ الْقَفَنْدَرُ- إِذَا ضُرِبَ فِي مَنْزِلِ الرَّجُلِ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً بِالْبَرْبَطِ وَ دَخَلَ عَلَيْهِ الرِّجَالُ وَضَعَ ذَلِكَ الشَّيْطَانُ كُلَّ عُضْوٍ مِنْهُ عَلَى مِثْلِهِ مِنْ صَاحِبِ الْبَيْتِ ثُمَّ نَفَخَ فِيهِ نَفْخَةً فَلَا يَغَارُ بَعْدَهَا حَتَّى تُؤْتَى نِسَاؤُهُ فَلَا يَغَارُ. »
📚الکافی ج 5 ص 536 _ وسائل الشیعه ج 17 ص 312
❕در روایت دیگر ، پيامبر گرامی فرمود ؛
« خداوند مرا به عنوان رحمتى براى جهانيان برانگيخت و تا سازها و نى ها و كارهاى جاهلى را نابود (قدغن) كنم. »
« انَّ اللَّهَ بَعَثَنَي رَحمَةً للعالَمينَ، ولأِمحَقَ المَعازِفَ والمَزاميرَ وامورَ الجاهِليّة »
📚الکافی ج 6 ص 396 _ امالی صدوق ، ص 417
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌و فرمود ؛
« از گوش دادن به سازها وآوازها بپرهیزید ، زيرا اين دو نفاق را در دل مى رويانند، همچنان كه آب سبزه را مى روياند. »
« إيّاكُم واستِماعَ المَعازِفِ والغِناءِ؛ فإنّهُما يُنبِتانِ النِّفاقَ فِي القَلبِ كما يُنبِتُ الماءُ البَقلَ »
📚میزان الحکمه ج 8 ص 536
❕امام صادق ع فرمود ؛
« وقتی آدم ع مرد ، ابلیس و قابیل به خوشحالی روی آوردند و از روی خوشحالی ابزار موسیقی و ساز و آواز را به کار گرفتند و نواختند ، منشا هر انچه که از ساز و آواز در زمین است و مردم از آن لذت می برند ، بازگشت می کند به شیطان و قابیل »
«لَمَّا مَاتَ آدَمُ شَمِتَ بِهِ إِبْلِيسُ وَ قَابِيلُ- فَاجْتَمَعَا فِي الْأَرْضِ فَجَعَلَ إِبْلِيسُ وَ قَابِيلُ- الْمَعَازِفَ وَ الْمَلَاهِيَ شَمَاتَةً بِآدَمَ ع- فَكُلُّ مَا كَانَ فِي الْأَرْضِ مِنْ هَذَا الضَّرْبِ الَّذِي يَتَلَذَّذُ بِهِ النَّاسُ فَإِنَّمَا هُوَ مِنْ ذَلِكَ. »
📚الکافی ج 6 ص 431 _ وسائل الشیعه ج 17 ص 313
❕در نقل دیگر آمده است ؛
« فرشتگان در خانه ای که در آن شراب و دایره و طنبور ( نوعی ابزار موسیقی ) و نرد باشد ، وارد نمی شود و دعای اهل خانه مستجاب نمی شود و برکات از آنان می رود »
« لَا تَدْخُلُ الْمَلَائِكَةُ بَيْتاً فِيهِ خَمْرٌ أَوْ دَفٌّ أَوْ طُنْبُورٌ أَوْ نَرْدٌ وَ لَا يُسْتَجَابُ دُعَاؤُهُمْ وَ تُرْفَعُ عَنْهُمُ الْبَرَكَةُ. »
📚مستدرک الوسائل ج 5 ص 279 _ وسائل الشیعه ج 17 ص 315
❕همینطور در روایاتی بالخصوص از گوش دادن به خوانندگی زنان ، نهی شده است .
👌مردى به امام صادق عليه السلام عرض كرد ؛
« همسايگانى دارم كه آنان را كنيزكانى است كه آواز مى خوانند و عود مى نوازند و گاهى اوقات من به مستراح مى روم و براى اين كه ساز و آواز آنها را بشنوم نشستنم را طول مى دهم. حضرت عليه السلام به او فرمود: اين كار را نكن. مرد گفت: به خدا قسم از روى قصد آن جا نمى روم، بلكه آوازى است كه با گوشم مى شنوم. حضرت فرمود ؛
« عجبا از تو مگر نشنيده اى كه خداوند تعالى مى فرمايد: «همانا گوش و چشم و دل، از همه اينها بازخواست مى شود»؟
❕آن مرد گويد: انگار اين آيه كتاب خداوند عزّوجلّ را از هيچ عرب و عجمى نشنيده بودم. لاجرم اين عمل خود را ترك كردم و از خداى بزرگ آمرزش مى طلبم. »
«قالَ رجلٌ للصادِقِ عليه السلام: إنَّ لي جِيراناً ولَهُم جَوارٍ يَتَغَنَّينَ ويَضرِبنَ بِالعُودِ، فرُبّما دَخَلتُ المَخرَجَ فَاطِيلُ الجُلوسَ استِماعاً مِنِّي لَهُنَّ! فقالَ لَهُ الصادقُ عليه السلام: لاتَفعَلْ، فقالَ: واللَّهِ ما هو شيءٌ آتِيهِ بِرِجلي إنّما هو سَماعٌ أسمَعُهُ بِاذُني، فقالَ لَهُ الصادقُ عليه السلام: تَاللَّهِ أنتَ! أما سَمِعتَ اللَّهَ عَزَّوجلَّ يقولُ:
«إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا»؟! فقالَ الرَّجُلُ كَأنّني لم أسمَعْ بهذهِ الآيةِ مِن كتابِ اللَّهِ عَزَّوجلَّ مِن عَرَبيٍّ ولا عَجَميٍّ! لا جَرَمَ أ نّي قد تَرَكتُها، وأنا أستَغفِرُ اللَّهَ تعالى. »
📚الکافی ج 6 ص 432 _ الفقیه ج 1 ص 80
👌و فرمود ؛
« زن آوازه خوان ملعون است و هر كس به او جاى دهد و از درآمد او بخورد، ملعون است. »
« المُغَنِّيَةُ مَلعونَةٌ، ومَن آواها وأكَلَ كَسبَها مَلعون »
📚الکافی ج 5 ص 120 _ الخصال ج 1 ص 297
👌و در پاسخ به سؤال از فروش كنيزكان آوازه خوان فرمود ؛
« خريد و فروش آنها حرام است و آموزش دادن به آنها كفر است و گوش دادن به آواز آنها نفاق است. »
📚الکافی ج 5 ص 120 _ التهذیب ج 6 ص 356
👌امام رضا ع در پاسخ به سؤال از خريدن كنيز آوازه خوان فرمود ؛
« گاهى مردى كنيزى دارد كه آن كنيز، او را دچار لهو و غفلت مى سازد و بهاى آن، چيزى جز بهاى سگ نيست و بهاى سگ، حرام است و حرام، در آتشِ دوزخ. »
« وقد سُئلَ عن شِراءِ المُغَنِّيَةِ قد تَكونُ للرجُلِ الجاريَةُ تُلهِيهِ وما ثَمَنُها إلّاثَمَنُ كَلبٍ، وثَمَنُ الكلبِ سُحتٌ، والسُّحتُ فِي النارِ. »
📚الکافی ج 5 ص 120 _ التهذیب ج 6 ص 357
❕در روایت دیگر راوی سوال کرد ؛
« من داخل خانه فردی می شوم و به کنیزانش نگاه می کنم ( که در حال آوازه خوانی اند ) ، امام ع فرمود : آن مجلس ، مجلسی است که خداوند به اهالی آن نگاه نمی کند »
«إِنِّي كُنْتُ مَرَرْتُ بِفُلَانٍ فَدَخَلْتُ إِلَى دَارِهِ وَ نَظَرْتُ إِلَى جَوَارِيهِ فَقَالَ ذَاكَ مَجْلِسٌ لَا يَنْظُرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى أَهْلِه »
📚وسائل الشیعه ج 17 ص 317
❕در ذیل در رابطه با فلسفه حرمت موسیقی و لهو و آواز ، توضیحات مفصلی داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2878
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌معاند با استناد به سخنان یک منبری که مدعی شده است باید عید غدیر را تعظیم کنیم و عید نوروز ، عید عجم است ، به روحانیت حمله کرده و از آنان بدگویی کرده است ، در حالی که از عید نوروز در روایات اهلبیت ع ، با عظمت یاد شده است و حتی تصریح شده است که روز غدیر هم در عید نوروز بوده است ، در ذیل توضیح داده ایم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8636
❕اگر چه « عید الله الاکبر » ، عید غدیر است و بر خلاف دروغ گویی معاند ، امامان ع و بلکه مسلمین ، روز غدیر را عید می گرفتند ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3127
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2562
👌بنابراین هم عید گرفتن نوروز ، مطابق با راهنمایی های اهلبیت ع است و هم عید گرفتن غدیر ، و هیچ تضادی میان این دو نیست که ما بخواهیم یکی را به تنهایی برگزینیم .