eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
226 ویدیو
53 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌کانال وهابی از کمال حیدری کلیپی گذاشته است که می گوید امامت نه اصلی از اصول دین است و نه ضروری مذهب است ، این سخن جهالت و نادانی محض است و کمال حیدری هم فردی متروک در نزد شیعه است ، در ذیل در مورد اصولی و ضروری بودن امامت مفصلا توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2412 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2414
👌در کانال کمال حیدری سخنرانی ایشان قرار گرفته است که می گوید امامت مورد نزاع ما با اهل سنت ، امامت سیاسی است یعنی اختلاف ما با اهلسنت بر این است که حاکم جامعه بعد از پیامبر با چه کسی باید بوده باشد ❗️ایشان از بدیهی ترین عقاید شیعه نیز اطلاع ندارد ، اختلاف ما با اهلسنت بر سر امامت دینی و جانشینی از پیامبر در تمام شوون است که امامت سیاسی یکی از شوون امامت دینی است ، به خاطر همین چون اهلسنت امامت دینی حضرت علی و فرزندانش علیهم السلام را قبول ندارند ، دینشان را از آنان نمی گیرند ، در ذیل مفصل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1820 ❔باید به این سوال پاسخ گفته شود که آیا کمال حیدری مهره وهابیت در میان شیعه برای خراب کردن عقاید شیعه و همسو کردن آن با عقاید وهابیت نمی باشد ❗️ در ذیل برخی از آراء کمال حیدری که متخذ از وهابیت بوده است را نقد کرده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2431 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2412 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2408 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2379 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2406
🤔 تدى غديرى تحدى غديرى از تمام حوزه هاى علميه شيعه درخواست ميشود خطبه غدير خم را از كتب خود شيعيان مراجع تقليد با رعايت اين دو شرط ارائه دهند 1⃣ سند روايت صحيح باشد 2⃣ نص روايت جلى باشد ( يعنى متن روايت در امر خلافت صريح باشد ) 💠💠 👌جوجه وهابی های فضای مجازی در رابطه با سند حدیث غدیر و مفاد آن تحدی کرده اند . این که حدیث غدیر طبق روایات اهل سنت و تصریحات بزرگان سنی مسلک متواتر است ، قابل انکار و تردید نیست . ❕علامه امینی در کتاب الغدیر ، حدیث غدیر و جریان مذکور را از بیش از 110 تن از بزرگان صحابه روایت می کند ؛ 📚الغدیر،ج1 ص141 به بعد 👌و از 84 تن از تابعین و 360 از علما و بزرگان اهل سنت از قرن دوم تا قرن چهاردهم نام می برد که این حدیث را نقل و در کتب خود آورده اند ؛ 📚الغدیر،ج1 ص167 به بعد 👌این نشان می دهد که حدیث غدیر یکی از قطعی ترین روایات متواتر است و اگر کسی در تواتر و صحت قطعی آن شک کند ، ما هم باید به عقل او شک کنیم . ❕سبط بن جوزی از بزرگان اهل سنت می نویسد ؛ « علمای اسلام اتفاق دارند که قصه غدیر پس از بازگشت پیامبر از سفر حجه الوداع در هیجدهم ذی الحجه روی داد ، آن حضرت اصحاب و یارانش را که بالغ بر 120 هزار نفر بودند را جمع کرد و فرمود هر که من مولای اویم این علی مولای اوست » 📚تذکره الخواص ص37 🔷ذهبی از متعصب ترین علمای اهل سنت می نویسد ؛ « محمد بن جریر طبری اسناد روایت غدیر خم را در چهار جلد جمع آوری کرده که من از دیدن قسمتی از روایات آن و گستردگی آن شگفت زده شده و یقین کردم که این اتفاق روی داده است » 📚سیر اعلام النبلاء ج14 ص277 🗯ابن حجر هیثمی یکی دیگر از بزرگان اهل سنت می نویسد ؛ « در صحت حدیث غدیر شکی نیست ، بیشتر سندهای این حدیث صحیح و حسن است و سخن کسی که به این حدیث ایراد بگیرد ارزش ندارد » 📚الصواعق المحرقه ج1 ص 106 ❕مناوی در فیض القدیر می گوید ؛ « عقیده سیوطی بر آن بوده است که حدیث غدیر متواتر است » 📚فیض القدیر ج 6 ص 218 ❕علمای دیگر اهل سنت هم تصریح به تواتر حدیث غدیر کرده اند مانند جزری در اسنی المطالب ص 3_4 ، ملاعلی قاری در المرقاه ج 5 ص 568 و ... که جهت اطلاع تفصیلی و تصریحات بیشتر علمای اهل سنت نسبت به تواتر حدیث غدیر رجوع کنید ؛ 📚نفحات الازهار ج 6 ص 103 به بعد ❕همینطور حدیث غدیر در روایات شیعه به صورت متواتر روایت شده است که تواتر مذکور دلیل قاطع بر صحت و قطعی بودن حدیث غدیر است . 👌 علامه مجلسی در کتاب شریف بحار الانوار ، از 5⃣0⃣1⃣ کتاب حدیثی شیعی حدیث غدیر را نقل می کند که صاحبان کتب به طرق مختلف حدیث غدیر را نقل کرده اند ؛ 📚بحار الانوار ج 37 ص 108 باب 52 ❕روشن است که صد و پنج نقل به طرق مختلف ، فوق حد تواتر است ، آنگاه مجلسی می گوید ؛ « گمان نمی کنم که هیچ انسان عاقلی در ثبوت و تواتر حدیث غدیر شک کند بعد از آنکه روایات غدیر را ما نقل کردیم ، با این که آنچه ما نقل کردیم تنها قلیلی از روایات کثیری بود که در رابطه با غدیر وارد شده است » 📚بحار الانوار ج 37 ص 235 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕در رابطه با نص خفی و جلی توضیح این مطلب لازم است که مقصود از نص جلی و آشکار آن است که شنوندگان از پیامبر گرامی ضرورتا متوجه مقصود آن شوند ، اگر چه ممکن است که ما در زمان کنونی با دلیل و استدلال متوجه مقصود شویم و مقصود از نص خفی آن است که شنوندگان از پیامبر با دلیل و استدلال متوجه مقصود شوند و ما نیز با دلیل و استدلال متوجه می شویم ؛ 📚اعلام الوری ج 1 ص 322 ❕مثلا پیامبر گرامی خطاب به علی علیه السلام می گوید او خلیفه و امام و وصی من است ، این سخن نص جلی در امامت علی علیه السلام است زیرا شنودندگان ضرورتا متوجه امامت علی علیه السلام می شوند و یا مثلا پیامبر می گوید علی علیه السلام امانتهای موجود در دست مرا پس از مرگم به صاحبان امانت می رساند ، این سخن نص خفی است و شنوندگان استدلال می کنند که چون علی علیه السلام چنین سمتی را از پیامبر دریافت کرده است ، پس حتما جانشین او نیز می باشد . ❕حدیث غدیر « نص جلی » بر امامت علی علیه السلام است ، زیرا در آن هم تصریح شده است که علی علیه السلام ، امام و وصی و خلیفه پیامبر است که جهت اطلاع به آدرس فوق الذکر از کتاب شریف بحار الانوار رجوع کنید و از سوی دیگر ، مخاطبین پیامبر گرامی و صحابه مطابق حدیث غدیر متوجه شدند که علی علیه السلام جانشین پیامبر است ، لذا با علی علیه السلام بیعت کردند و در توصیف ماجرا شعر سرودند و آیات متعددی نیز پیرامون این قضیه نازل شد که در ذیل مفصلا در این رابطه توضیح دادیم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2555 ❕علمای شیعه نیز تصریح کرده اند که حدیث غدیر ، نص جلی بر امامت علی علیه السلام است ، علامه مجلسی عنوان باب غدیر را با توصیف به این که حدیث غدیر نص جلی بر امامت علی علیه السلام است می گشاید ؛ 📚اخبار الغدیر و ما صدر فی ذلک الیوم من النص الجلی علی امامته ؛ بحار الانوار ج 37 ص 108 ❕شیخ مفید ، استاد کلام شیعه نیز تصریح می کند که حدیث غدیر نص جلی بر امامت علی علیه السلام است ؛ 📚فصل مناظره بمعنی المولی و بیان النص الجلی علی امامة امیر المومنین ؛ الفصول المختاره ص 22 ❕علامه امینی نیز تصریح می کند که حدیث غدیر نص جلی بر امامت علی علیه السلام است ؛ 📚نص الغدیر و مفاده ذلک النص الجلی علی امامة مولانا امیر المومنین علیه السلام ؛ الغدیر ج 2 ص 11 ❕مرحوم بحرانی نیز به این نکته تصریح می کند ؛ 📚عوالم العلوم ، حدیث الغدیر ، ص 38 باب اخبار الغدیر و ما صدر فی ذلک الیوم من النص الجلی الکبیر علی امامته علیه السلام ❕بنابراین هم حدیث غدیر متواتر و قطعی الصدور است و هم نص جلی و صریح و روشن و آشکار بر امامت علی علیه السلام می باشد . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔گفتیم عید فطر و قربان مسلمانان نماز دارد و دو رکعت است لکن عید غدیر نماز ندارد مگر اینکه آخوندان اختراع کنند .اختلاف دیگر این عید با عید مسلمانان این است که روزه گرفتن در روز عید فطر و عید قربان حرام است لکن روایات جعلی آخوندان میگوید روزه گرفتن در عید غدیر کفاره یک عمر است و پاداش فراوان دارد. .....جالب است عید شان هم با بقیه مسلمانان تفاوت فراوان دارد و این نتیجه ساخت روایات جعلی میباشد. ..... ❗️❗️ 💠💠 ❕ مبدأ عيد بزرگ غدیر به عصر پيامبر گرامی باز مي‌گردد. مبدأ آن زماني بود كه پيامبر گرامی در صحراي غدير خم حضرت علي عليه السلام را به امامت و ولايت از جانب خداوند منصوب كرد. در آن روز هر مؤمني بدين جهت مسرور شد. و لذا نزد حضرت علي عليه السلام آمده و بر او تبريك گفتند. از جمله كساني كه او را تبريك گفتند عمر و ابوبكر بود كه قبلاً به آن اشاره كرديم. و نيز به جهت تبريك و بزرگداشت اين واقعه افرادي از قبيل حسان بن ثابت، قيس بن سعد بن عباده انصاري و ديگران اين واقعه را به شعر درآوردند ، در ذیل بیشتر بخوانید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4693 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7217 ❕بزرگانی تصریح کرده اند که هواداران و دوستداران علی علیه السلام از هر فرقه ای از دیرباز ، روز غدیر را عید می گرفته اند . 👌ابوریحان بيروني در «الآثار الباقية» روز غدير خم را از روزهايي مي‌داند كه اهل اسلام آن را از اعياد به حساب آورده اند. 📚الآثار الباقية في القرون الخالية، ص 334 ❕ ابن طلحه شافعي از علمای اهل سنت مي‌گويد ؛ «روز غدير خم، امير المؤمنين عليه السلام آن را در شعر خود ذكر كرده و آن روز عيد و موسم به حساب مي‌آيد، زيرا آن روز وقتي است كه رسول خدا او را به اين منزلت منصوب كرده و بر ساير خلائق برتري داده است». 📚مطالب السؤول، ص 53 ❕و نيز مي‌گويد ؛ «هر معنايي كه اثباتش ممكن است و لفظ مولي براي رسول خدا بر آن دلالت داشته باشد، حضرت آن را براي علي عليه السلام قرار داده است، و اين مرتبه اي است بلند، و منزلتي است عظيم، و درجه اي است عالي، و مكانتي است رفيع، كه پيامبر حضرت علي عليه السلام را به آن اختصاص داده است. و لذا آن روز، روز عيد و موسم سرور براي اولياي الهي گشته است». 📚همان ص 56 ❕ از كتب تاريخ، استفاده مي‌شود كه امّت اسلامي در شرق و غرب، در عيد بودن آن متّفق اند و مصريان و مغربيان و عراقيان، به جايگاه آن اعتنا و اهتمام داشته اند. و روز غدير نزد آنان به عنوان روزي مشخّص براي نماز، دعا، خطبه و مديحه سرايي مشهور بوده است، و نامگذاري اين روز به عيد، مورد اتفاق بوده است. 📚 وفيات الاعيان، ابن خلكان، ج 1 ص 60 و ج 2 ص 223 ❕ابن خلّكان مي‌گويد ؛ «پيامبر اكرم هنگام بازگشت از مكّه در حجّة الوداع، وقتي به غدير خم رسيد، ميان خود و علي عليه السلام عقد برادري بست و او را براي خود، همچون هارون براي حضرت موسي عليه السلام دانست و فرمود: «خدايا! كساني كه ولايت او را پذيرا شدند دوست بدار و كساني كه تحت سلطه ولايت او نرفته و با او دشمني ورزيدند دشمن بدار، و يارانش را ياور باش و خوار كنندگانش را خوار كن». و شيعه را به اين روز، دلبستگي خاصّي است. » 📚همان منبع ❕ سخنِ ابن خلّكان را مسعودي تأييد كرده است، آنجا كه مي‌گويد: فرزندان حضرت علي عليه السلام و شيعيان او اين روز را بزرگ مي‌دارند. 📚التنبيه و الإشراف، مسعودي، ص 221 ❕ثعالبي نيز پس از آن كه شب غدير را از شب‌هاي مشهور نزد امّت شمرده است مي‌نويسد ؛ «و اين، شبي است كه فردايش پيامبر خدا در غدير خم، بر فراز جهاز شتران خطبه خواند و فرمود: «من كنت مولاه فعلي مولاه... »، و شيعيان، اين شب را گرامي داشته، به احياء و عبادت مي‌پردازند». 📚ثمار القلوب، ثعالبي، ص 511 ❕در روایات اهل سنت هم شواهد بر عید بودن روز غدیر می باشد ، چنان که خطیب بغدادی از ابوهریره نقل می کند که گفت ؛ «هر كس در روز هجدهم از ماه ذي حجّه روزه بگيرد براي او معادل شصت ماه روزه نوشته مي‌شود. و آن روز غدير خم است، هنگامي كه پيامبر دست علي بن ابي طالب عليه السلام را گرفته و فرمود: «آيا من سرپرست مؤمنين نيستم؟ » گفتند: آري، اي رسول خدا! حضرت فرمود: هر كس كه من مولاي اويم پس علي مولاي اوست. عمر بن خطّاب گفت: مبارك باد، مبارك باد بر تو اي فرزند ابي طالب! تو مولاي من و مولاي هر مسلمان شدي. آن گاه خداوند اين آيه را نازل كرد: « أَلْيوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ... » 📚تاریخ بغداد،ج 8 ص 290 ❕ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕در روایات متعددی از اهل بیت علیهم السلام هم تصریح به عید بودن روز غدیر و این که عید غدیر افضل اعیاد است شده است چنان که امام صادق علیه السلام از رسول خدا نقل می کند که فرمود ؛ « روز غدیر خم برترین عیدهای امت من است ،آن روز ، روزی است که خداوند مرا امر کرد که علی را به عنوان امام و راهنما منصوب و معرفی کنم ، تا امت پس از من توسط او هدایت شوند ، و آن روز ، روزی است که خداوند دینش را کامل کرد و بر امتم نعمتش را به اتمام رساند و اسلام را برای آنان برگزید » 📚امالی صدوق ص 125 👌برای عید غدیر ، نماز با فضیلتی نیز نقل شده است چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « هرکس در روز غدیر دو رکعت نماز بخواند و به مقدار نیم ساعت قبل از ظهر غسل کند و دعا کند و در هر رکعت یک سوره حمد و ده مرتبه سوره توحید و ده مرتبه آیه الکرسی و ده مرتبه سوره قدر را بخواند ، این نماز در نزد خداوند برابری می کند با صد هزار حج و صد هزار عمره و هیچ حاجتی از حوائج دنیا و آخرت از خدا خواسته نمی شود مگر آنکه اجابت می شود » 📚تهذیب الاحکام ج 3 ص 143 ❕در نقل دیگر فرمود ؛ « هرکس در روز غدیر در هر وقتی که بخواهد، دو رکعت نماز بخواند اگر چه افضل آن است که نزدیک ظهر باشد چرا که همان ساعتی است که پیامبر علی علیهما السلام را به عنوان راهنمای مردم منصوب کرد... پس هرکس در این ساعت دو رکعت نماز بخواند و پس از آن سجده کند و صد مرتبه شکرا لله بگوید و دعایی را که وارد شده است پس از نماز بخواند ( پاداش فراوانی در نزد خداوند دارد )» 📚وسائل الشیعه ج 8 ص 90 ( جهت دیدن دعای مذکور به کتاب مفاتیح نوین ، مکارم شیرازی ، ص 889 رجوع کنید ) ❕البته توجه به این نکته لازم است که نماز عید غدیر خم از نمازهای مستحبی است و طبق قاعده کلی فقه شیعه ، نمازهای مستحبی را نمی توان به جماعت خواند جز مواردی که استثناء شده است مانند نماز استسقاء ، چنان که امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « جایز نیست که نماز مستحبی به جماعت خوانده شود چرا که بدعت است و هر بدعتی ضلالت است و هر ضلالتی در آتش است » 📚عیون الاخبار ج 2 ص 124_ خصال ج 2 ص 606 ❕بنابراین نماز عید غدیر هم ، چون نماز مستحبی است ، باید فرادا خوانده شود و به جماعت خواندن آن جایز نیست ( که متاسفانه برخی به این عدم جواز توجه ندارند و به جماعت می خوانند ) ، صاحبان کتابهای فقه استدلالی ، به این نکته تصریح کرده اند ؛ 📚جواهر الکلام ج 13 ص 140 _ الحدائق الناضره ج 10 ص 536 ❕مرحوم صاحب عروه نیز فتوا می دهد ؛ « جماعت خواندن در نمازهای نافله اصلیه مشروع نیست ... حتی به جماعت خواندن نماز غدیر بنابر اقوی » ( فقهایی که بر عروه شرح زده اند ، مانند امام خمینی ، خویی ، گلپایگانی ، مکارم شیرازی و ... این سخن صاحب عروه را پذیرفته اند و رد نکرده اند )» 📚العروه الوثقی مع التعلیقات ج 1 ص 650 ❕اما این که گفته شد روزه در عید قربان و فطر حرام است چگونه در عید غدیر روزه مستحب است نیز پاسخ روشنی دارد چرا که قرار نیست در هر عیدی روزه گرفتن حرام باشد ، ما عید مبعث یا عید جمعه و ... را داریم که روزه در آن مستحب است نه حرام ؛ 📚روضه الطالبین، ج 2 ص 253 _ غنیه الطالبین، ص 502 ❕ما باید سرسپرده پیامبر گرامی باشیم چنان که خداوند می فرماید ؛ « آنچه را رسول خدا براى‏ شما آورده بگيريد و اجرا كنيد، و آنچه را از آن نهى كرده خوددارى نمائيد، و از مخالفت خدا بپرهيزيد كه خداوند شديد العقاب است. » (حشر 7) ❕و می فرماید ؛ « هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند اختیاری از خود داشته باشند و هر کس نافرمانی خدا و رسول را کند به گمراهی اشکاری گرفتار شده است» ( احزاب 38 ) ❕خداوند و رسولش روز غدیر را عید اعلام کرده اند و پیامبر گرامی به روزه آن روز توصیه کرده است و ما نیز باید امر آنان را به روی چشم بگذاریم ، چرا که روزه روز غدیر برای شکرگزاری خداوند به خاطر نعمت ولایت و امامت جعل شده است چنان که در نقلی آمده است مفضل از امام صادق علیه السلام سوال می کند ؛ « برای مسلمین چه تعداد عید است ؟ امام علیه السلام پاسخ داد چهار عید . سوال کرد عید فطر و قربان و جمعه را می دانم ، عید دیگر چیست ؟ 🔶امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « عید دیگر بزرگترین و با شرافترین آنهاست و آن عید غدیر روز هجدهم ذی الحجه است ، روزی که پیامبر علی را به عنوان امام منصوب کرد . مفضل سوال کرد در آن روز چه چیزی بر ما لازم است؟ امام پاسخ داد ؛ « بر شما روزه آن روز برای شکر خداوند و حمد او لازم است چنان که تمام انبیاء به اوصیاء خودشان امر می کردند که روزی را که وصی پیامبر خاتم به وصایت منصوب می شود را عید بگیرند و هر کس آن روز را روزه بگیرد ، برتر از عبادت و عمل شصت سال ثواب دارد » 📚وسائل الشیعه ج 10 ص 443 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕کانالهای وهابی کلیپی از یکی از علمایشان به نام گرگیج بارگذاری کرده اند که هر اهل سنتی که عید غدیر را تبریک بگوید منافق است ❗️ 👌بر این اساس ابوبکر و عمر منافق اند چون غدیر را به علی علیه السلام تبریک گفتند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3099
🤔 ❔برخی از شبکه های وهابی شبهه کرده اند که چرا ولايت اميرمؤمنان عليه السلام در مكه كه بيش از صد هزار نفر در آن حضور داشتند، اعلام نشد و در منطقه غدیر طبق نظر شما واقع شد در حالی که بهتر بود که در مکه اعلام شود ❗️❗️ 💠پاسخ💠 1⃣پیامبر گرامی تابع وحی خداوند است چنان که خداوند در آیه 50 انعام از زبان پیامبر می فرماید ؛ « بگو... تنها از چیزی پیروی می کنم که بر من وحی شده است » 👌خداوند با نزول آیه ابلاغ در منطقه غدیر خم ، پیامبر گرامی را مامور کرد که ولایت علی علیه السلام را در آن منطقه اعلام کند ، پیامبر گرامی نیز مطابق امر خداوند عمل نمود ، توضیحات بیشتر در رابطه با آیه ابلاغ و اسناد نزول آن در غدیر خم از مدارک اهلسنت را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3128 2⃣پیامبر گرامی در حجه الوداع و در عرفات در برابر جمعیت چندین هزار نفری نیز ولایت علی و اهل بیت علیهم السلام را به مردم ابلاغ کرده بود و حدیث ثقلین را اعلام نمود ، چنان که ترمذی نقل كرده است كه جابر گفت ؛ « هنگام حج پیامبر ( در حجه الوداع ) در روز عرفه، رسول خدا را در حالى كه سوار بر ناقه قصوى خود بود، مشاهده كردم كه به ايراد خطابه پرداخته و شنيدم كه فرمود ؛ « اى مردم! همانا در ميان شما اثرى از خود باقى گذاشته‏ ام كه اگر از آن اثر، كمال پيروى را داشته باشيد، هرگز گمراه نخواهيد شد و آن كتاب خدا و اهل بيت من است‏ » 📚سنن ترمذی ج 5 ص 478 ❕همینطور ایشان در مسجد خيف در مني در حجة الوداع نیز حدیث ثقلین و لزوم پیروی از اهل بیت علیهم السلام را اعلام کردند ؛ 📚ينابيع الموده، ص 34 ❕ابن حجر مي‌گويد ؛ «حديث ثقلين طرق زيادي دارد كه آن را بيش از بيست نفر از صحابه نقل كرده اند. در بعضي از آن طرق آمده است ، پيامبر در حجةالوداع، سرزمين عرفه به كتاب و عترت سفارش نمود. در برخي به غدير خم اشاره شده است. در دسته اي ديگر بعد از بازگشت از طائف آمده است. و هيچ گونه تناقي بين اين‌ها نيست؛ زيرا مانعي نيست كه رسول خدا در مكان‌هاي متعددي به ثقلين سفارش كرده باشد » 📚صواعق المحرقه، ص 89 _ 90 3⃣پیامبر گرامی اعلام کردند در حجه الوداع قرار است که مناسک حج را آموزش دهند ،چنان که مورخین می نویسند ؛ «پیامبر عازم حج شد تا مناسک حج را به مردم آموزش دهد » 📚السیره النبویه ج 6 ص 8 _ تاریخ طبری ج 2 ص 205 ❕و می نویسند ؛ « رسول خدا در دهمين سال هجرت، زيارت خانه خدا (كعبه) را با اجتماع مسلمين آهنك فرمود. و در ميان قبايل مختلفه و طوائف اطراف بر حسب امر آن حضرت اعلان شد، و در نتيجه گروه عظيمى بمدينه آمدند تا در انجام اين تكليف الهى (اداى مناسك حج بيت اللّه) از آن حضرت پيروى و تعليمات آنحضرت را فرا گيرند.اين تنها حجّى بود كه پيغمبر بعد از مهاجرت به مدينه انجام داد، نه پيش از آن و نه بعد از آن ديگر اين عمل از طرف آن حضرت وقوع نيافته و اين حج را به اسامى متعدد در تاريخ ثبت نموده‏ اند، از قبيل: حجة الوداع- حجة الاسلام- حجة البلاغ- حجة الكمال- حجة التمام . ❕در اين موقع رسول خدا غسل و تدهين فرمود و فقط با دو جامه ساده (احرام) كه يكى را به كمر بست و آن ديگر را بدوش افكند روز شنبه بيست چهارم يا بيست پنجم ذيقعدة الحرام بقصد حج پياده از مدينه خارج شد و تمامى زنان و اهل حرم خود را نيز در هودج‏ها قرار داد، و با همه اهل البيت خود و به اتفاق تمام مهاجرين و انصار و قبايل عرب و گروه عظيمى از خلق حركت فرمود . 📚طبقات ابن سعد ج 3 ص 225_ الامتناع مقریزی ص 511_ ارشاد الساری ج 6 ص 429 ❕بنابراین آموزش مناسک حج اولویت اساسی پیامبر گرامی در منی و عرفات و مکه بوده است و از آنجایی که دغدغه خاطر و توجه مسلمین در مکه ، فراگیری و انجام صحیح مناسک حج بود ، خداوند پیامبر را مامور کرد تا در غدیر اعلام رسمی ولایت و امامت علی علیه السلام را کند تا مسلمین بدون هیچ گونه دغدغه ای پذیرای ولایت آن حضرت شوند و اعلام بیعت و وفاداری کنند . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 4⃣در اینجا پاسخ دیگری نیز است و آن اینکه از احاديث معتبر اهل سنت استفاده مي‌شود که پيامبر گرامی قصد داشت كه در سرزمين عرفات در آن اجتماع عظيم به موضوع ولايت و خلافت امامان بعد از خود و از آن جمله امام علي عليه السلام اشاره كند و از امامان دوازده گانه به نام اسم ببرد اما عده اي از مخالفان نمي خواستند بني هاشم و در رأس آن‌ها حضرت علي عليه السلام خلافت بعد از رسول خدا را به عهده گيرند ، چنان که از جابر نقل كرده اند كه رسول خدا براي ما در عرفات و بنابر نقلي ديگر در منا خطبه اي خواند، و فرمود ؛ «هميشه اين امر نفوذ ناپذير و غالب است تا آن كه دوازده نفر حاكم شوند، همه آن‌ها ، در اين هنگام سر و صدا كرده و هياهو نمودند، لذا نفهميدم كه بعد از «كلّهم» ( همه آنها ) چه فرمود: از پدرم پرسيدم كه پيامبر چه فرمود؟ گفت: «كلّهم من قريش» « همه آنان از قریش اند » 📚مسند احمد ج 5 ص 99 ❕توضیحات بیشتر را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1961 👌 لذا چون سخن پيامبر گرامی به اينجا رسيد و فهميدند كه پيامبر قصد دارد تا اوصياي بعد از خودش را معرفي كند، بدين جهت در صدد برآمدند تا از هر طريق ممكن جلسه را بر هم زنند و در اين امر نيز به نظر خودشان موفق شدند، و نگذاشتند كه پيامبر اكرم به اهداف خود نايل گردد. ❕بعد از آن موقع پيامبر اكرم به دنبال فرصت مناسبي بود تا اين مسأله را به طور آشكار بر مردم ابلاغ نمايد. و از طرفي خوف داشت با اصرار و تأكيد بر آن دين و آيينش مورد تعرض قرار گرفته و با ايجاد اختلاف و تشتت و درگيري دشمنان خارجي از آن سوء استفاده كنند تا اين كه آيه تبليغ بر پيامبر نازل شد و پيامبر را تهديد كرد كه اگر اين امر مهم را به مردم ابلاغ نكني گويا كه اصل رسالتت را ابلاغ ننموده اي ، لذا پيامبر مردم را در وسط بيابان گرم و سوزان نگه داشت به موضوع ولايت امام علي عليه السلام را بر مردم ابلاغ كند. و براي اين كه مخالفان، جلسه را همانند سرزمين عرفات بر هم نزنند و سخنراني او را قطع نكنند لذا دستور داد تا هودج‌هايي را آورده و بر روي آن رفت و امام علي عليه السلام را نيز بر روي آن بالا برد و دست حضرت را بلند كرد تا اگر باز نيز قصد بر هم زدن جلسه را داشتند و نگذاشتند سخن پيامبر به مردم برسد عمل پيامبر گوياي مطلب باشد. @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ وهابی راکه می گوید اگر ترجمه کلمه (ولی) به عقیده آخوندها، به معنای جانشینی و سرپرستی باشد، آیا گفتن « اشهد ان علیا ولی الله » در اذان کفر و بدعت نیست⁉️ ( یعنی امام علی سرپرست خدا است )» ❕پاسخش را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3172
👌پاسخ وهابی را که مدعی است مقبره کنونی علی علیه السلام در نجف ، قبر مغیره بن شعبه است نه علی علیه السلام را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3173
👌کاربری درخواست کرده است که به تمام شبهات مطرح شده در کانالهای معاندین و کانال معاند معهود بپردازیم . ❕ما همه روزه کانالهای معاند اعم از بی دینان یا وهابیان را رصد می کنیم و شبهات آنان را جمع آوری کرده و پاسخ می گوییم ، اما اکثر شبهات مطرح شده از جانب آنان تکراری است ، شما می توانید با سرچ در کانال یا کانال آرشیو پاسخ انواع شبهات مطرح شده را به دست آورید ، البته در برخی موارد ما نیز از کانالهای معاند اسکرین شات می گیریم و به پاسخهای گذشته ارجاع می دهیم . ❕اکثر سوالاتی هم که برای ما ارسال می شود تکراری است و پاسخش در کانال موجود است ، دوستان گرامی سعی کنند برای یافتن پاسخها بیشتر در کانال سرچ کنند ، چرا که فرصت ما محدود است و فرصت زیادی نداریم در کانال سرچ کرده و پاسخ سوالات تکراری مخاطبین را بدهیم ، به خاطر همین ممکن است پاسخگویی به برخی از کاربران با تاخیر باشد .