eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
211 ویدیو
51 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
❕با توجه به مباحثی که پیرامون اعدام شارب خمر در فضای مجازی مطرح شده و ما در پاسخی پیرامون آن بحث کردیم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2390 👌شیخ یوسف صانعی از فقهایی که به نصوص توجه خاصی ندارد و بیشتر بر اساس رای و ظن فتوا می دهد ، مدعی شده است که اساسا اجرای حدود در عصر غیبت جایز نیست و دیگر جایی برای حد زدن شراب خوار و نهایتا اعدام او باقی نمی ماند . ❔جای پرسش جدی از ایشان است که چگونه خود شما ، سالها دادستان کشور بودید و زمینه اجرای حدود را مهیا می کردید ❗اگر اجرای حدود در عصر غیبت حرام باشد ، شما سالها این حرام را انجام داده اید و در جان و نفوس مردم تصرف کرده اید ، در این صورت حق الناس سنگینی بر ذمه شما است که رهایی از آن آسان نیست ‌. 👌به هر حال ما در پاسخی مفصلا مشروعیت اجرای حدود در عصرغیبت را ثابت کرده ایم و آورده ایم که فقهاء بزرگ نیز قائل به اجرای آن بوده اند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1734
‍ 👌پاسخی به معاند در مورد فتوای استاد مکارم شیرازی 👇👇
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
‍ 👌پاسخی به معاند در مورد فتوای استاد مکارم شیرازی 👇👇
‍ 👌پاسخی به معاند در مورد فتوای استاد مکارم شیرازی ❕بزرگان علمای شیعه قائل به عدم تحریف قرآن بوده اند که می توانید در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2932 ❕استاد ، میلانی در کتاب خویش سخنان حدود 50 تن از بزرگان شیعه ، همانانی را که معاند مدعی است قائل به تحریف قرآن بوده اند را می آورد که تصریح به عدم تحریف قرآن کرده اند ، جهت اگاهی رجوع کنید ؛ 📚التحقیق فی نفی التحریف ،فصل اول، ص13 به بعد « کلمات اعلام الشیعه فی نفی التحریف» ❕استاد مکارم شیرازی هم تصریح می کند که بزرگان علمای اسلام قائل به عدم تحریف قرآن بوده اند ، آنجا که می گوید ؛ « همه محقّقان و علماى بزرگ اسلام-/ اعم از شيعه و اهل سنّت-/ در اين امر متّفقند كه هيچ گونه دست تحريف به سوى قرآن دراز نشده است، تنها افراد اندكى از هر دو گروه قول به تحريف را به خاطر پاره‏ اى از روايات دنبال كرده‏ اند، ولى آگاهان دو گروه، اين نظر را به طور قاطع رد مى‏ كنند، و روايات مزبور را «مجعول» دانسته و يا ناظر به «تحريف معنوى» (يعنى تفسير نادرست براى آيات قرآن) يا اشتباه «تفسير قرآن» به «متن قرآن» مى‏ دانند-/ دقّت كنيد. » 📚اعتقاد ما، ص 46 ❕حال آیا گروه اندکی که معتقدند قرآن تحریف شده است کافرند ❗️می گوییم خیر ، زیرا طبق روایات ، کفر در صورتی واقع می شود که فردی امری را که ضروری دین است را منکر شود ؛ 📚وسائل الشيعة، ج‏1، ص 30 باب2 بَابُ ثُبُوتِ الْكُفْرِ وَ الِارْتِدَادِ بِجُحُودِ بَعْضِ الضَّرُورِيَّاتِ وَ غَيْرِهَا مِمَّا تَقُومُ الْحُجَّةُ فِيهِ بِنَقْلِ الثِّقَات‏ 👌و احیانا آن گروه اندک هم که قائل به تحریف قرآن بوده اند ، مقصودشان تحریف قرآنی است که در دست مردمان است نه قرآنی که در دست امام عصر علیه السلام است ، آن قرآن از هر تحریفی مبرا است ، لذا اینان منکر ضروری دین یعنی عدم تحریف قرآن نیستند ، چرا که معتقدند قرآنی که در دست امام عصر علیه السلام است ، از تحریف مصون است ، و استاد مکارم شیرازی بر همین اساس فتوا دادند که این دسته از علما کافر نیستند . ❕البته ما معتقدیم که این دسته اندک از علماء هم قائل به تحریف لفظی قرآن نبوده اند و سخنانشان ناظر به تحریف معنوی و مانند آن است ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2933 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2934 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔برخى ميگويند چرا از احكام قرآن در مورد حق ايتام چيزى نميگوييد؟ مثلا در سوره انعام آيه ١٥٢ در مورد دفاع از حق يتيم به زيبايى گفته است: به مال يتيم -جز به نحوى [هر چه نيكوتر]- نزديك مشويد... اما اصل موضوع چيست؟ گفته شده به مال یتیم دست‌درازی نکنید مگر به بهترین شیوه، حال اگر وارث کافر باشد، از ارث محروم است و تمامی مال را مسلمان می‌برد ، کافر از مسلمان ارث نمی‌برد ولی مسلمان از کافر ارث می‌برد و اگر فرزندان مورث(صاحب ارث)، کافر باشند و پسرعموی مورث، مسلمان باشد تمامی مال و اموال مورث را مسلمان می‌برد و کافر ارثی نخواهد برد! به چه علت؟ تنها بدلیل اینکه به اسلام باور ندارند! حال از شما ميپرسم، اين حكم براى استحقاق حق يتيم است يا پايمال كردنش؟ تبعیض، ناعدالتی و بی‌انصافی در تک‌تک آيات قرآن نمود دارد و حرف حكمى هم كه ظاهرا زيباست، مختص مسلمانان است زيرا از ديد قرآن غير مسلمانان حتى حق حيات ندارند ❗️❗️ 💠💠 👌بر اساس آموزه هاى دينى ، مسلمان از کافر ارث می برد ، اما کافر از مسلمان ارث نمی برد و این نیست جز از جهت عزت اسلام و ذلت کفر ، چرا که کفر و شرک ، گناهی بس بزرگ است و خداوند با محروم کردن کافر از برخی شوونات چون ارث بردن از مسلمان و ممنوعیت ارث بردن سایر کفار از او در صورتی که مسلمانی از ورثه باشد ، کافر را بر کفرش تنبیه می کند . 👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « خداوند با اسلام بر عزت ما افزود ، بنابراین ما از کفار ارث می بریم ، اما آنان از ما ارث نمی برند » 📚وسائل الشیعه ج 26 ص 12 👌شیخ صدوق می گوید ؛ « کفار از میراث محروم شده اند و این نیست مگر بخاطر عقوبت آنان به خاطر کفرشان » 📚الفقیه ج 4 ص 334 👌بنابراین اگر در ورثه کافر ، مسلمانی باشد ، اگر چه از طبقات دوم و سوم باشد ، همان مسلمان ارث می برد و ورثه کافر او هر چند ، فرزندانش باشند ، ارث نمی برند ، مگر در صورتی که در میان ورثه ، هیچ مسلمانی نباشد که در این صورت ارث به فرزندان کافر می رسد ؛ 📚وسائل الشیعه ج 26 ص 23 باب 4 ❕حال معاند فرضی را مطرح کرده است که اگر پسر عموی کافر مسلمان باشد ، ارث به او می رسد و فرزندان خردسال کافر هیچ چیز نصیب آنها نمی شود ❕آیا این بی انصافی و بی عدالتی در حق فرزندان خردسال کافر نیست ❗️ 👌پاسخ می گوییم ، خیر زیرا مطابق آیات قرآن و روایات ، ورثه مسلمان باید به فرزندان کافر که یتیم شده اند ، نهایت احسان را بکنند و آنان را تحت پوشش خود قرار دهند ، چنان که خداوند می فرماید ؛ « اگر به هنگام تقسيم (ارث) خويشاوندان (و طبقه‏ اى كه ارث نمى‏ برند) و يتيمان و مستمندان حضور داشته باشند، چيزى از آن اموال را به آنها بدهيد و با آنها به طرز شايسته سخن بگوئيد » ( نساء 8) ❕در آیات دیگر توصیه به اکرام و توجه به یتیمان خصوصا زمانی که یتیم از اقوام باشد شده است که اطلاق این آیات شامل یتیم کافر و مسلمان می گردد ؛ 🔸فجر 17 _ ضحی 9 _ بقره 220 _ نساء 36 _ بلد 15 و ... 👌بنابراین ورثه مسلمان موظفند که ایتام کافر را تا زمان رشد ، تحت پوشش قرار دهند به این نکته صراحتا در روایتی تصریح شده است . ❕در روایت مذکور ، آمده است که ورثه مسلمان از کافر ارث می برند ، اما در صورتی که کافر فرزندان خردسالی دارند ، هرکس به مقدار سهمی که برده است ، باید خرج فرزندان خردسال کند و آنان را تحت پوشش قرار دهد ، اگر فرزندان خردسال کافر در همان کودکی مسلمان شوند ، اموال کافر به ارث برده نمی شود ، بلکه به امام و حاکم شرع منتقل می شود ، ( و امام آنان را تحت پوشش قرار می دهد )، پس از رشد فرزندان ، اموال را به آنان باز می گرداند ، بنابراین هیچ گونه بی عدالتی در حق فرزندان کافر صورت نمی گیرد . ❕راوی از امام باقر علیه السلام سوال کرد در مورد یک مرد مسیحی که از دنیا رفته است و برادرزاده و خواهرزاده مسلمانی دارد و فرزندان و همسر مسیحی نیز دارد ؟ 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « برادرزاده او دوم سوم ترکه و خواهر زاده او ، یک سوم ترکه را به ارث می برد و این در صورتی است که فرزندان خردسالی نباشند ، اما اگر فرزندان خردسالی باشند ، بر وارثین است که از آنچه به ارث برده اند ، خرج آنان کنند تا به سن رشد برسند ، آنکه دو سوم ارث برده است باید متکفل دو سوم نفقه آنان شود و آنکه یک سوم ارث برده است باید متکفل یک سوم نفقه آنان شود...» ❕راوی سوال کرد که اگر فرزندان او در خردسالی اسلام بیاورند تکلیف چیست ؟ امام علیه السلام فرمود ؛ « ما ترک پدرشان به امام منتقل می شود تا به سن رشد برسند ، اگر اسلامشان حتمی بود و در سن رشد بر اسلام بودند ، امام میراث پدرشان را به آنها منتقل می کند... » 📚الفقیه ج 4 ص 337 _ الکافی ج 7 ص 143 _ التهذیب ج 9 ص 368 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌در مورد اسناد تیر باران شدن جسد مطهر امام حسن علیه السلام توسط عایشه ، پاسخ گذشته ما را مطالعه کنید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2935
👌در مورد شفاعت و اسناد آن از منابع اهل سنت که متاسفانه مورد انکار وهابیت است ، پاسخ ما را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2936
👌پاسخ وهابی را که مدعی است عقیده شیعه آن است که حساب و کتاب روز قیامت با اهل بیت علیهم السلام است ، در حالی که قرآن می گوید حساب و کتاب با الله است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2937
👌پاسخ معاند در مورد روایاتی که از مسخ شدن صورت برخی از انسانهای گنهکار به صورت حیوانات سخن به میان می آورد را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/317
🤔 ❔آیت الله کمال حیدری ؛ "دین"، غیر از "معرفت دینی" عالمان دین است! ➖ دین واحد است، اما معرفت دینی متعدّد و متکثّر است ➖ فهم عالمان از دین، لزوماً عین دین نیست ➖ نقد و ابطال دیدگاه علما، به‌معنای نقد و ابطال خود دین نمی‌باشد ➖ اگر فهم علما از دین عین دین باشد، پس باید به تعداد آراء علما، دین داشته باشیم! 🔹 پس از اینکه قبول کردیم در بین علما اختلاف نظرهای جدّی وجود دارد، مشخص می شود رأی هیچ یک از علما مساوی خود دین و مذهب نمی‌باشد؛ یعنی هر عالمی باید بگوید «این نظر و برداشت من از دین است» -که ممکن است مطابق با واقع باشد یا نباشد-، نه اینکه بگوید «دین این را می‌گوید و هر کس با نظر من مخالف باشد، با اصل دین مخالف است ❗️❗️ 💠💠 👌به راستی انسان متعجب می شود که افرادی چون کمال حیدری که ادعای علمیت و دیانت دارند ، چگونه برای رواج دادن افکار اهل سنت در میان تشیع ، چنین دست به مغالطات آشکار می زنند ❗️ ❕طبق بیان آقای کمال حیدری ، هیچ کس حق سرزنش اهل سنت را ندارد که چرا علی علیه السلام را کنار زده و ابوبکر و عمر را به جای ایشان نصب کرده اند ، چون آنان می گویند برداشت ما از کتاب و سنت یا دین این است که ابوبکر و عمر جانشین پیامبرند ، یا فردی دیگر حق سرزنش عایشه و طلحه و زبیر را ندارد که چرا جنگ جمل را بر علیه علی علیه السلام راه اندازی کردند ، چرا که می گویند برداشت و اجتهاد ما از دین چنین بود که علی علیه السلام خلیفه مشروع پیامبر نیست یا همینطور کسی حق ملامت معاویه را در مورد جنگ صفین ندارد ، زیرا راه اندازی جنگ صفین طبق برداشت و اجتهاد معاویه از دین بوده است ❗️ 👌همینطور افراد می توانند بگویند برداشت ما از دین این است که نماز واجب نیست ، زکات واحب نیست ، امامان اهل بیت علیهم السلام ، امام از جانب خداوند نیستند و همینطور تمام اصول و فروع دین را زیر سوال ببرند ، به بهانه اینکه این برداشت و اجتهاد ما است و شما هم حق سرزنش ما را ندارید ❗️❗️ 👌این همان اجتهاد در مقابل نص است که اهل سنت قائل به آن هستند و ابوبکر و عمر و سایر صحابه مطابق آن عمل می کردند که جهت آگاهی از موارد آن کتاب اجتهاد در برابر نص ، اثر مرحوم شرف الدین را مطالعه فرمایید ‌. ❕ما ماموریم که در اصول و فروع از تعالیم اهل بیت علیهم السلام تبعیت کنیم ، و اعتقادات و احکام خود را بر طبق نص و سخن آنان ساماندهی کنیم ، نه طبق برداشت شخصی ، در این صورت است که مخالفت با نص ، مخالفت با اصل دین است . 👌خداوند می فرماید ؛ « فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ » « اگر نمى‏ دانيد از اهل اطلاع سؤال كنيد. » ( نحل 43) ❕در روايات متعددى كه از طرق اهل بيت علیهم السلام ، وارد شده مى‏ خوانيم كه اهل ذكر امامان هستند، از جمله در روايتى از امام على بن موسى الرضا مى‏ خوانيم كه در پاسخ سؤال از آيه فوق فرمود ؛ « ما اهل ذكريم، و از ما بايد سؤال شود » 📚الکافی ج 1 ص 210 ❕در بسيارى از تفاسير و كتب اهل سنت نيز رواياتى به همين مضمون ميخوانيم از جمله در تفسيرهاى دوازده ‏گانه معروف اهل سنت از ابن عباس در ذيل آيه فوق چنين نقل شده كه گفت ؛ « اينان محمد و على و فاطمه و حسن و حسين هستند آنها اهل ذكرند و اهل علم و عقل و بيان » 📚احقاق الحق ج 3 ص 483 ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « اگر كسى همواره شب‏هايش را به عبادت بگذراند، و روزهايش را روزه بگيرد، و همه مالش را انفاق كند، و همه عمرش را حج بگزارد، امّا ولايت ولىّ خدا را نشناسد تا تحت ولايت او در آيد و همه كارهايش با راه‏نمايى او صورت بگيرد، بر عهده خداوند عز و جل نيست كه به او ثواب دهد، و از مؤمنان هم به شمار نمى ‏آيد » 📚الکافی ج 2 ص 18 ❕بنابراین ملاک دین ، نص و روایت معصومین علیهم السلام است ، نه رای و اجتهاد و برداشت عالمان دینی و چون ملاک فهم دین ، نص و روایت است ، مخالفت با نص ، مخالفت با اصل دین است و اجتهاد و رای علماء هیچگونه موضوعیتی ندارد و اساسا اگر دین مبتنی بر رای و برداشت شخصی باشد نه نص و روایت ، این همان اجتهاد بالرای است که مورد مذمت و ملامت اهل بیت علیهم السلام است . 👌راوی می گوید به امام صادق علیه السلام عرضه داشتم ، چيزهايى بر ما وارد مى ‏شود كه حكم آنها را از كتاب خدا و سنّت پيامبر خدا نمى‏ شناسيم. آيا در آنها نظر و اجتهاد كنم؟ امام صادق فرمود ؛ « نه! اگر به واقع برسى، اجرى ندارى و اگر اشتباه بكنى، بر خداوند دروغ بسته ‏اى‏ » 📚الکافی ج 1 ص 56 👌و فرمود ؛ « کسى كه بدون علم و بصيرت و الهام الهى و بدون اين از اهل‏بيت هدايت شود، فتوا دهد، فرشتگان رحمت و عذاب الهى، او را لعن مى‏ كنند و گناه كسانى كه به فتواى او عمل مى ‏كنند، بر گردن اوست. » 📚الكافى، ج 1، ص 42 🔸ادامه 👇
🔸ادامه👇 ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ « امت من به زودی به هفتاد و سه فرقه تقسیم می شوند که یک فرقه اهل نجات است و سایر فرق ، هلاک می شوند ، فرقه ناجیه آنانی اند که به ولایت امامان تمسک کنند و از علم آنان اقتباس و بهره گیرند ، و به رای و برداشت خود ، عمل نکنند » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 49 ❕لذا علی علیه السلام فرمود ؛ « لا رای فی الدین » « رای و برداشت شخصی جایگاهی در دین ندارد » 📚المحاسن ج 1 ص 211 👌بنابراین چون دین عبارت است از نص و کلام معصومین و فهم آیات قرآن هم باید مطابق با تبیین و نصوص اهل بیت علیهم السلام باشد ، چنان که فرمود ؛ « [اگر] به شرق و غرب عالم برويد، دانش صحيحى را نمى ‏يابيد، مگر آن كه از نزد ما اهل بيت، بيرون آمده باشد. » 📚الکافی ج 1 ص 399 ❕مخالفت با نص و کلام آن بزرگواران ، یعنی مخالفت با اصل دین . 👌دین عبارت از برداشت علماء نیست که شما بگویید مخالفت با علماء ، مخالفت با دین نیست ، دین یعنی نص و کلام معصومین علیهم السلام و علماء نیز باید بیان کننده و راوی حدیث باشند ، نه اهل رای و نظر و برداشت شخصی ، در این صورت رد کلام عالم ، رد کلام معصوم است و رد معصوم هم رد دین و رد خداوند است ، چرا که عالمی که اهل رای و برداشت شخصی نیست و تنها نصوص و روایات معصومین را بیان می کند ، حجت معصومین است و رد او ، رد معصومین است ، چنان که امام عصر علیه السلام در توقیع شریف فرمود ؛ « امّا در پيشامدهايى كه روى مى ‏دهند، به راويان حديث ما مراجعه كنيد، كه آنان، حجّت من بر شما، و من حجّت خدا بر ايشان هستم » 📚کمال الدین ج 2 ص 484 ❕متاسفانه مروج نظریه رای و اجتهاد و برداشت شخصی ، اهل سنت بودند ، چرا که روایات پیامبر به آنان نرسیده بود و ناچار می شدند که برای حل سوالات و مشکلات مطابق رای و ظنشان فتوا دهند ، و حدیث جعلی نیز آوردند که پیامبر به ما توصیه کرده است که وقتی نصی در کار نیست ، مطابق رای و ظن خودمان نظر دهیم و نقل می کنند ؛ « وقتی پیامبر معاذ را به سوی یمن میفرستاد ، پیامبر به معاذ گفت اگر قضاوتی پیش آید چگونه قضاوت می کنی؟ معاذ گفت به کتاب خدا ، اگر در کتاب خدا حکمش نباشد به سنت پیامبر و الا به رای و نظر شخصی ، اجتهاد می کنم ، پیامبر نیز معاذ را تایید کرد » 📚مسند دارمی ج 1 ص 268 ❕وقتی ابوبکر خلافت را قبضه کرد و در برابر سوالات و مسائل وامیماند ، طبق توصیه عمر ، اجتهاد به رای می کرد چنان که نقل می کنند ؛ « ابوبکر پس از رسیدن به خلافت ، محزون در خانه نشسته بود ، عمر بر او وارد شد ، ابوبکر شروع به سرزش عمر کرد ( که چرا خلافت را به من دادی در حالی که علم و آگاهی لازم را ندارم ) ، و گفت تو مرا گرفتار این وضعیت کردی ، و از حکم و دعاوی مردم شکایت کرد که نمی تواند پاسخگو باشد ، عمر گفت ( اجتهاد به رای کن ) مگر از پیامبر نشنیدی که والی اگر اجتهاد کند و به واقع برسد ، دو اجر دارد و اگر خطا کند ، یک اجر دارد ، چنین حدیث عمر کار ابوبکر را آسان کرد » 📚المصنف ، صنعانی ، ج 11 ص 328 👌اما ما نیازی به اجتهاد بالرای نداریم ، چرا که معتقدیم تمام سنت ، نزد اهل بیت علیهم السلام است و هیچ مساله ای نیست که حکمش در نزد آنان نباشد ، لذا مامور به تبعیت از نصوص اهل بیت علیهم السلام هستیم ؛ 📚بحار الانوار ج 2 ص 168 باب 22 « أن لكل شي‏ء حدا و أنه ليس شي‏ء إلا ورد فيه كتاب أو سنة و علم ذلك كله عند الإمام‏ » 👌متاسفانه با این وجود ، امروزه می بینیم که برخی عالمان که در لباس روحانیت و تشیع هستند ، از اجتهاد اهل سنت تاثیر پذیرفته و مطابق آنان اجتهاد و برداشت شخصی می کنند و به نصوص توجه خاصی ندارند ، و حتی مطابق رای شخصی نصوص را کنار می زنند ، تا جایی که کمال حیدری به قدری در این اجتهاد بالرای غرق شده است که گمان کرده است که گویی دین عبارت است از برداشت و اجتهاد شخصی علماء ، اما مخالفت با علماء ، مخالفت با دین نیست ، در حالی که برداشت شخصی علماء هیچ ارزش و جایگاهی ندارد و آنچه حجت است نص و کلام اهل بیت علیهم السلام است که مخالفت با آن مخالفت با اصل دین است و سخن عالم هم اگر نقل نص و روایت باشد ، مخالفت با آن ، مخالفت با اصل دین است . 👌در این رابطه در گذشته ، توضیحات بیشتری ارائه داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/689 ❕از آنجایی که ملاک فهم دین نص و روایت است و نصوص هم روشن است و مطلب را کاملا بیان کرده است ، میان علمای شیعه در مبانی اعتقادی و فقهی و فرعی ، اختلاف چندانی نیست و به نظر می رسد که اختلافات جزئی هم که است ، ناشی می شود از عدم توجه کافی و شافی به برخی از نصوص که باید در شورای فقهی مراجع که در گذشته طرحش را دادیم ، این اختلافات جزیی هم حل شود ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2157 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ پرسش های کاربر را در ذیل بخوانید ؛ 1⃣واقعیت داشتن تناسخ ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2938 2⃣آیا بهشت ابدی خسته کننده است ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2939 3⃣ارتباط با خانواده پس از مرگ ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2940
👌پاسخی به سید کمال حیدری که می گوید فقط افعالی که از جنبه الهی و وحیانی پیامبر (ص) صادر شده حجیت و تعبّد و تبعیّت دارد، نه آن دسته از افعال ایشان که جنبه بشری و شخصی داشته 👇👇👇
🤔 ❕آیت الله کمال حیدری ؛ ❔ ضرورت تفکیک میان بُعد "الهی" و بُعد "بشری" پیامبر اکرم (ص) ➖ فقط افعالی که از جنبه الهی و وحیانی پیامبر (ص) صادر شده حجیت و تعبّد و تبعیّت دارد، نه آن دسته از افعال ایشان که جنبه بشری و شخصی داشته! ❕صحابه وقتی پیامبر امری می کرد می گفتند این از سوی توست و اجتهاد خود توست یا از سوی خدا است اگر از سوی خداست قبول می کنیم چنان که در قضیه بدر این اتفاق افتاد یا قضیه خندق که پیامبر طبق نظر صحابه عمل کرد قران هم می گوید پیامبر بعد بشری دارد «بشر مثلکم » آنچه حجیت دارد بعد الهی پیامبر است نه بعد بشری ❗️❗️ 💠💠 👌پیامبر گرامی کاملا تحت تربیت الهی بودند و تمام افعال و رفتارشان به تعلیم و تربیت الهی بوده است و تفکیک بین بعد الهی و بعد بشری پیامبر ، مطلبی مجعول اهل سنت است تا نشان دهند ، پیامبر از نظر بشری مجتهد بوده و گاهی اشتباه می کردند ، و غرضشان از این نسبت ، تبرئه خلفا و صحابه از اجتهادات باطل بوده است . ❕در نهج البلاغه آمده که علی علیه السلام می گوید ؛ «خداوند از آن زمان که رسول خدا از شیر باز گرفته شد بزرگترین فرشته اش را قرین وی ساخت، تا شب و روز او را به راههای مکارم، و طرق اخلاق نیک سوق دهد.» 📚نهج البلاغه خطبه 192 ❕پیامبر گرامی می فرمود ؛ « مرا پروردگارم تربيت كرد و نيكو تربيتم كرد » 📚مجمع البیان ج 10 ص 500 ❕ امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « خداوند عز و جل پيامبرش را تربيت كرد و نيكو تربيتش كرد و چون ادب و تربيتِ او را به كمال رساند، فرمود: «همانا تو داراى خويى والا هستى». آن گاه، كار دين و امّت را به او واگذار كرد تا بندگانِ او را تربيت و اداره كند. پس فرمود: «آنچه پيامبر به شما فرمود، به كار گيريد و از آنچه شما را از آن نهى كرد، باز ايستيد». ❕پيامبر خدا، هدايت شده و توفيق ْ‏يافته بود و به وسيله «روح القُدُس» تأييد و كمك مى ‏شد. در هيچ امرى از امور اداره مردم، دچار لغزش و خطا نمى ‏شد؛ چرا كه آراسته به آداب الهى بود » 📚الکافی ج 1 ص 266 ❕بنابراین چون پیامبر گرامی تربیت شده خداوند بوده است ، تمام افعال و رفتارش برای ما درس بوده و حجت است چرا که پیامبر گرامی همه آنها را به تعلیم الهی انجام می داده است ، به خاطر همین خداوند امر به اقتدای مطلق به ایشان کرده و می فرماید ؛ « براى شما در زندگى رسول خدا سرمشق نيكويى بود، براى آنها كه اميد به رحمت خدا و روز رستاخيز دارند، و خدا را بسيار ياد مى‏ کنند » ( احزاب 21) 👌و به خاطر همین ، خداوند امر به اخذ هر آنچه از پیامبر صادر می شود کرده و می فرماید ؛ « آنچه را رسول خدا براى‏ شما آورده بگيريد و اجرا كنيد، و آنچه را از آن نهى كرده خوددارى نمائيد، و از مخالفت خدا بپرهيزيد كه خداوند شديد العقاب است. » (حشر 7) ❕و در آیه ای دیگر تصریح می کند که تمام عملکرد پیامبر مطابق وحی الهی بوده است و همگان موظف به تبعیت مطلق از ایشان چنان که فرمود ؛ « هرگز از روى هواى نفس سخن نمى ‏گويد ، آنچه آورده چيزى جز وحى نيست كه به او وحى شده است. » ( نجم 3_ 4) ❕از سوی دیگر پیامبر گرامی عالم و آگاه به تمام امور و مسائل بوده است و هر تصمیمی که ایشان بگیرند ، چون آن تصمیم برخاسته از علم خارق العاده ایشان است ، برای همگان حجت و لازم الاتباع است . 👌از علی علیه السلام در مورد علم پیامبر گرامی سوال کردند ، ایشان در پاسخ فرمود ؛ « علم پیامبر عبارت بود از علم تمام پیامبران و علم هر آنچه در گذشته بوده و علم هر آنچه در آینده تا روز قیامت است » 📚بصائر الدرجات ج 1 ص 127 ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « پیامبر اسلام علم گذشته و آینده تا روز قیامت را دارا بود و ما آن علم را از پیامبر به ارث بردیم » 📚بحار الانوار ج 26 ص 111 ❕و خطاب به مفضل فرمود ؛ «آيا محمّد و على و فاطمه و حسن و حسين را خوب ميشناسى؟ مفضل می گوید عرض كردم شناسائى واقعى آنها چگونه است فرمود: اى مفضل هر كس آنها را با كنه معرفت بشناسد مؤمن خواهد بود در درجه اعلى. ❕عرض كردم آقا مرا آشنا به كنه معرفت ايشان بفرما . فرمود ؛ « مفضل! آيا ميدانى آنها اطلاع از آنچه خدا آفريده و بوجود آورده دارند و آنها كلمه تقوى و خازنان آسمانها و زمين‏ها و كوه‏ها و ريگستانها و درياها هستند و ميدانند در آسمان چقدر ستاره و فرشته است و وزن كوهها و مقدار آب درياها و نهرها و چشمه‏ ها و هر برگى كه بيافتد آنها ميدانند و هر دانه ‏اى كه در تاريكي هاى زمين و هر تر و خشكى كه در كتاب مبين است همه را ميدانند و به آن اطلاع دارند » 📚همان منبع ، ص 116 🔸ادامه👇
🔸ادامه👇 👌بنابراین پیامبری که عالم به همه چیز است ، هر تصمیمی بگیرد مطابق حق و حقیقت است و تفکیک قائل شدن میان بعد الهی و بشری ، تفکیکی بی اساس و اجتهاد به رای و برگرفته از اهل سنت است ، چرا که آنان معتقدند پیامبر از جنبه بشری مجتهد بوده و گاهی در اجتهاد خود خطا می کرده است . 📚اصول سرخسی ج 2 ص 318 _ الاحکام فی اصول الاحکام ، ج 4 ص 187 ❕بر این اساس نسبت های جعلی به پیامبر می دهند ، مثلا نقل می کنند ؛ « پیامبر از کنار نخلستانی عبور می کرد ، مردانی بر سر درختان خرما مشغول گرد افشانی برای نخل های ماده بودند ، پیامبر به آنها فرمود اگر این کار را نکنید خرمای درختان شما بهتر خواهد بود، مسلمانان نیز به دستور پیامبر عمل کردند و در نتیجه خرمای آن سال مدینه خراب شد و چون پیامبر از این موضوع آگاه شد فرمود شما در کار دنیای خود از من آگاه ترید » 📚صحیح مسلم ج 4 ص 1836 👌این در حالی است که طبق روایات اهل سنت ، پیامبر گرامی در همه مسائل عالم ترین و آگاه ترین افراد بوده است و هدایت و راهنمایی ایشان ، بهترین هدایت بوده است . ❕نقل می کنند که پیامبر گرامی می فرمود ؛ « بهترين سخن، سخنان خدا و قرآن است. و بهترين راهنمائي ها، راهنمائى محمّد است‏ » 📚صحیح مسلم ج 2 ص 592 _ سنن ابن ماجه ج 1 ص 74 ❕«ابن عمر» از رسول خدا روايت كرده است كه پیامبر گرامی فرمود ؛ « خداى تعالى كليدهاى همه چيز و علم به آنها را در اختيار من در آورده است » 📚مجمع الزوائد ، هیثمی ، ج 8 ص 263 ❕«وهب بن منبّه» روايت كرده است كه ؛ « هفتاد و يك كتاب را خواندم و در همگى آنها آمده است، خداى تعالى از آغاز دنيا تا انجام آن، مردمى را كه از خرد برخوردار ساخته است، خردمندى هيچيك از آنها را به اندازه خردمندى محمّد قرار نداده است و در مقام مقايسه بايد گفت، خردمندى آنان در برابر خردمندى محمد، مساوى با يك ريگ است از همگى ريگهاى دنيا و پيغمبر اكرم در عقل و فضل، از همه مردم برتر و والاتر بود » 📚حلیه الاولیاء ج 4 ص 26 👌بنابراین طبق مبانی و روایات خود اهل سنت هم ، تمام افعال پیامبر و سخنان ایشان حجت و هدایت است ، چرا که ایشان عالم ترین افراد و راهنمایی ایشان بهترین راهنمایی ها است و تفکیکی بین بعد الهی و بشری در ایشان نیست . ❕البته برخی از صحابه ناآگاه ، گاهی در برابر توصیه های پیامبر می گفتند که این توصیه از وحی الهی است یا از اجتهاد شخصی و اگر پیامبر می گفت مستقیما وحی الهی نیست و توصیه خودم است با آن مخالفت می کردند ، و نظر دیگری ارائه می دادند ؛ 📚سيره ابن هشام، ج 1، ص 620 و تاريخ طبرى، ج 2، ص 144 👌اینان توجه نداشتند که توصیه های شخصی پیامبر هم ، چون از علم خارق العاده ایشان صادر شده بود ، بهترین توصیه ها بوده است ، اما به هر حال عملکرد ناصواب این دسته از صحابه ، نمی تواند دلیل بر این باشد که بگوییم اگر پیامبر توصیه شخصی و از جانب خودش بکند ، برای ما حجت نیست . ❗️مشورت های پیامبر با صحابه نیز نمی تواند دلیلی بر این باشد که بگوییم پیامبر ، جدای از وحی الهی ، نیازمند رای دیگران است و توصیه های شخصی پیامبر برای ما حجت نیست ، چرا که پیامبر گرامی بدون آنکه نیازی به مشورت داشته باشند ، صرفا به امر خداوند ، جهت سنت گذاری فرهنگ مشاوره در اسلام ، دست به مشورت با صحابه می زدند ، چنان که در گذشته توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/146 ❕آیه شریفه هم که می فرماید ؛ « قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى‏ إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ » ( کهف 110) ❕به این معنا نیست که چون پیامبر جنبه بشری دارد ، لذا ممکن است اشتباه کند و باید بین بعد الهی و بشری ایشان تفکیک قائل شد ، بلکه آیه می گوید ؛ « یعنی بگو من از نظر ساختمان جسمانی بشری مانند شما هستم .می خورم و راه می روم و می خوابم و ازدواج می کنم و ... من مدعی فرشته بودن نیستم و یا ادعای الوهیت و فرزند خدا بودن را ندارم بلکه انسان هستم با این تفاوت که پیوسته فرمان توحید بر من وحی می شود » 📚تفسیر نمونه ج20 ص214 👌پیرامون آیه مذکور در گذشته بیشتر توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2891 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
⚫️کانال پرسمان اعتقادی فرا رسیدن سالروز شهادت امام جواد علیه السلام را تسلیت می گوید. 🔶امام علیه السلام فرمود: « افراد با ایمان نیازمند به سه چیز هستند؛ توفیق پرودگار و واعظی از درون جان و دل و پذیرشی از اندرز دهندگان » 📚بحار الانوار ج75 ص358 🤔چند پرسش و پاسخ پیرامون امام علیه السلام ؛ 1⃣جایگاه امام علیه السلام در نزد علمای اهل سنت❕ 🔷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2941 2⃣چگونه ممکن است که امام جواد علیه السلام در سنین کودکی مسوولیت هدایت مردم را بر عهده گیرد و به امامت برسد ❕چنین چیزی قابل است ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2942 3⃣سوالی دارم که چند وقت است بدجور درگیرش هستم که چرا امام جواد با دختر مامون ازدواج کرد ❗️مگر مامون قاتل امام رضا و دشمن اهل بیت نبود ❕این رفتارهای در زندگی امامان چه معنایی دارد ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2944 4⃣اخیرا از یکی از علما دیدم که قضیه امام جواد را منکر شده بودند و از جعلیات می دانستند ❗️خواستم از صحت این قضیه مطلع شوم ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2945 5⃣این مطلب حقیقت دارد که امام جواد آرزوی آتش زدن دوم را داشت به خاطر مصایبی که به حضرت زهرا رسانده بود❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2946 6⃣شبهه ای را کانال های ضد دین کرده اند که معاذ الله امام جواد فرزند امام رضا نبوده است و امام رضا بوده است و حتی نزدیکان امام رضا هم می گفتند امام جواد فرزند او نیست زیرا رنگ پوستش با امام رضا فرق می کند ...خواستم در این رابطه توضیح بدید ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2949 7⃣در مورد حرز امام جواد (ع)توصیه شده بر پوست آهو نوشته شود و به بازو بسته شود برای دفع بلا و غیره موثر هست آیا غیر از این مورد ذکر شده می توان درخودرو یا منزل یک جای قرار داد؟ در مورد سند این حدیث هم توضیح دهید ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1815 8⃣این که در روایتی آمده است که امام جواد علیه السلام می گوید من منکر فضل و برتری ابوبکر و عمر نیستم چگونه با شیعه در مورد آنها جور می آید ❗️❗️ مگر آنان قاتل حضرت زهرا نبودند ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2947 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخی به وهابی در مورد حیات برزخی پیامبر گرامی اسلام 👇👇👇
🤔 ❔شیعه می گوید سلام دادن در نماز بر پیامبرﷺ ، دلیل بر سماع موتی و مشروعیت استغاثه است!پاسخ چیست⁉️ 📣استاد ابوزینب محمد بهرامی حفظه الله ✍ابن مسعود رضی الله عنه بعد از اینکه کیفیت تعلم تشهد را از جانب رسول اللهﷺ بیان میکند، در اول میگوید: تا زمانیکه رسول اللهﷺ در قید حیات بودند میگفتیم: (السلام علیک ایها النبی) و هنگامی که پیامبر فوت نمود میگفتیم: (السلام علی النبی) و مادرمان عایشه رضی الله عنها هم با این رأی موافق است. 📘أخرجه أبو عوانة (2/228 ـ 229) والبيهقى (2/138) من طرق عن أبى نعيم. 💠💠 👌وهابیت برای زیر سوال بردن مساله توسل و استغاثه به پیامبر گرامی ، میگویند پیامبر گرامی پس از مرگ ارتباطی با دنیا ندارد و صدای کسی را نمی شنود تا بخواهیم به ایشان توسل و استغاثه کنیم ، ما برای رد ادعای آنان دلائل متعددی ارائه می کنیم که یک دلیل این است که می گوییم ؛ ❕همه مسلمانان در پايان نماز شخص پيامبر گرامى اسلام را خطاب قرار داده و مى ‏گويند: السلام عليك ايها النبى و رحمة اللَّه و بركاته. آيا سلام به پيامبر عمل لغوى است و پيامبر سلام‏ها را نمى‏ شنود و هيچ پاسخى نمى‏ دهد؟ بى‏ شك پيامبر خدا زنده و در حيات برزخى است و همه سلام‏ها را مى ‏شنود و پاسخ مى‏ دهد . ❔اگر آن حضرت زنده نيست، اين سلام خطاب به كيست؟ و معناى آن چيست؟ به راستى ارتباط و پيوند ما با پيامبر، مقطوع و بريده است، پس يك چنين سلام، آن هم به صورت خطاب، چه معنى دارد؟ 👌وهابی در پاسخ گفته است که اشکال شما در صورتی است که ما در سلام شخص پیامبر را مخاطب قرار دهیم و بگوییم « السلام علیک یا ایها النبی » ، اما اگر شخص پیامبر را مخاطب قرار ندهیم و تنها بگوییم « السلام علی النبی » دیگر اشکال شما مطرح نمی شود که این سلام خطاب به چه کسی است ، چنان که در نقلی آمده است که پس از ممات پیامبر بگویید « السلام علی النبی » و نگویید ؛ « السلام علیک ایها النبی » 👌این سخن وهابی در تعارض با فتاوای علمای مذاهب اربعه اهل سنت و صحابه ای چون عمر بن خطاب ، ابن عباس و ... است چرا که آنان معتقد بودند که مطلقا حتی پس از مرگ پیامبر ، باید در تشهد بگوییم « السلام علیک ایها النبی » ❕ابوحنيفه می گويد ؛ ❕برترين تشهد آن است كه عبداللَّه بن مسعود روايت كرده است.گويد: هرگاه همراه پيامبر صلى الله عليه و آله نماز مى‏ خوانديم، مى‏گفتيم: السلام على اللَّه قبل عباده (سلام بر خدا پيش از بندگانش) السلام على فلانٍ وفلانٍ. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: نگوييد سلام بر خدا، چرا كه خدا خودش سلام است، ليكن هرگاه يكى از شما نشست، بگويد: التحيّات للّه والصلاة الطيّبات (درودهاى پاك بر خدا باد). 👈السلام عليك ايّها النبى ورحمة اللَّه وبركاته 👉 السلام علينا وعلى عباد اللَّه الصالحين، اشهد ان لا اله الا اللَّه واشهد انّ محمداً عبده و رسوله. 📚الخلاف ؛ ج 1، ص 268؛ صحيح مسلم: ج 1، ص 301؛ سنن ترمذى: ج 2، ص 81؛ سنن نسائى: ج 2، ص 240؛ الهدايه: ج 1، ص 51؛ المبسوط: ج 1، ص 27؛ المجموع: ج 3، ص 456؛ المحلّى‏: ج 3، ص 270 👌مالك گفته است: بهتر همان است كه از عمر بن خطاب روايت شده است، او بر منبر تشهد را به مردم آموخت و گفت بگوييد ؛ «التحيّات للّه، الزاكيات للّه، الصلوات للّه، الطيّبات للّه،👈 السلام عليك ايّها النبى ورحمة اللَّه وبركاته 👉السلام علينا وعلى عباد اللَّه الصالحين، اشهد ان لا اله الا اللَّه واشهد انّ محمداً عبده و رسوله. » 📚الخلاف: ج 1، ص 268؛ موطّأ مالك: ج 1، ص 9؛ نصب الرايه: ج 1، ص 422؛ المحلّى: ج 3، ص 270 ❕شافعى نیز گويد ؛بهترين تشهد آن است كه ابن عباس روايت كرده و گفته است: رسول ‏خدا صلى الله عليه و آله تشهد را به ما مى ‏آموخت، آنگونه كه قرآن مى ‏آموخت و مى ‏فرمود ؛ «التحيّات المباركات، الصلوات الطيّبات للّه، 👈 السلام عليك ايّها النبى ورحمة اللَّه وبركاته 👉 السلام علينا وعلى عباد اللَّه الصالحين، اشهد ان لا اله الا اللَّه الخلّاق واشهد انّ محمداً عبده ورسوله‏ » 📚الخلاف: ج 1، ص 269، سنن ابن ماجه: ج 1، ص 291، حديث 900، سنن ترمذى: ج 2، ص 83، صحيح مسلم: ج 1، ص 302، الأمّ: ج 1، ص 117، المجموع: ج 3، ص 455، مغنى المحتاج: ج 1، ص 174، المحلّى: ج 3، ص 270، المبسوط: ج 1، ص 27 ❕به فرض که سخن وهابی درست باشد و این که باید بگوییم « السلام علی النبی » باز هم اشکال به جای خود باقی است که مخاطب این سلام ما یعنی پیامبر ، اگر در قید حیات نیست ، سلام به او لغو است ، و فرقی نمی کند که سلام به خطاب باشد یا به غائب ، در هرصورت پیامبر باید سلام ما را بشنود تا سلام ما لغو نباشد . 🔸ادامه👇
🔸ادامه👇 👌نکته جالب آن است که در روایات اهل سنت آمده است که پیامبر گرامی ، سلامهای مسلمین را ( چه سلام به صیغه خطاب و چه به صیغه غائب ) می شنود و پاسخ می دهد و این روشن ترین گواه بر حیات برزخی پیامبر گرامی و امکان ارتباط گیری با ایشان حتی پس از وفات است . ❕نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود ؛ « هر کس نزد قبر من به من سلام دهد می شنوم و اگر از راه دور به من سلام دهد سلامش به من می رسد» 📚کنزالعمال ج 1 ص 492 _ فتح الباری ج 6 ص 353 _ الجامع الصغیر،ج 2 ص 618 _ شرح سنن نسائی، سیوطی، ج 4 ص 110 _ تفسیر ابن کثیر ج 3 ص 523 🔶و نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود ؛ « حیات من برای شما بهتر است ،حدیث می گویید و حدیث می شنوید و وفات من برای شما بهتر است زیرا اعمالتان بر من عرضه می شود و هر چه از اعمال خیر می بینم خدا را شکر می کنم و انچه از اعمال شر می بینم برای شما استغفار می کنم» 📚مجمع الزوائد ،ج 9 ص 24 ❕یا نقل می کنند که فرمود ؛ « سلام شما به من می رسد ، هر کجا که باشم » 📚مسند ابی یعلی ج 1 ص 362 _ لسان المیزان ج 2 ص 106 ❕یا نقل می کنند که فرمود ؛ « برای خداوند فرشتگانی است که در زمین سیر می کنند و سلام امت مرا به من می رسانند » 📚مسند احمد ج 7 ص 343 _ سنن دارمی ج 3 ص 1826 _ سنن نسائی ج 1 ص 380 ❕یا فرمود ؛ « هرکس به من سلام کند ، خداوند روح مرا بر می گرداند تا پاسخ سلامش را بدهم » 📚مسند احمد ج 2 ص 527 _ سنن ابی داود ج 2 ص 218 ❕سیوطی می گوید ؛ « منظور از روح در این حدیث مجازا نطق و حرف زدن است ، یعنی انگار پیامبر فرموده خداوند قدرت حرف زدن را به من بر می گرداند و پیامبر حیات همیشگی دارد » 📚الحاوی للفتاوی فی الفقه ، سیوطی ، ج 2 ص 143 ❕به هر حال جای تعجب است که چگونه وهابیون با وجود این ادله ، منکر حیات برزخی پیامبر گرامی هستند ، در حالی که ابن حجر می گوید ؛ « علمای اهل سنت بر حیات انبیاء پس از مرگ اجماع دارند و روایات متواتر بر این مطلب دلالت می کند » 📚الفتاوی الکبری الفقهیه ، ابن حجر هیثمی ، ج 2 ص 135 ❕این مضمون در روایات شیعه هم آمده است چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « پیامبران و جانشینان آنان چنین هستند که سلام شما از فاصله دور به آنها می رسد و اگر در کنار قبورشان به آنها سلام کنید خودشان صدای شما را می شنوند» 📚الفقیه ج 2 ص 577 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍ 👌اخیرا کلپیپی از استاد قزوینی در فضای مجازی منتشر می شود که ایشان در یکی از برنامه های شبکه ولایت می گوید ما عمر بن خطاب را مسلمان می دانیم چرا که شهادتین را بر زبان جاری می کرده است ، این اظهار نظر بجا نیست زیرا ؛ ❕ناصبی از حکم فوف مستثناء است ، یعنی کسی که دشمن اهل بیت است ، کافر و نجس العین است ، اگر چه شهادتین را به زبان جاری کند ، عمر بن خطاب با هجوم به خانه فاطمه سلام الله علیها و هتک حرمت ایشان ، ناصبی بودن خویش را ثابت کرده است ، در ذیل در مورد جایگاه ناصبی و کفر او در نزد اهل بیت علیهم السلام و نیز جایگاه دوزخی ناصبی در روایات اهل سنت ، بیشتر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2951 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2952 ❕روایات هجوم و هتک حرمت عمر بن خطاب نسبت به فاطمه سلام الله علیها را در ذیل بخوانید ؛ ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2301 ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2302 ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2305 ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2306 👌به خاطر همین علامه بزرگوار مجلسی حدود 200 روایت از اهل بیت در کفر و جایگاه دوزخی قاتلین فاطمه سلام الله علیها ، تحت موضوع ذیل نقل می کند ؛ « باب الثلاثه و و فضائح اعمالهم و قبائح آثارهم و فضل التبری منهم و » 📚 بحار الانوار ج30 ص145 باب 20 ❕البته ما موافق لعن علنی و مانند آن نیستیم ، تنها قصد روشنگری در موضوع مورد بحث فضای مجازی را داشتیم ، در ذیل در مورد لعن علنی بیشتر نوشته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2953
🌺به مناسبت فرا رسیدن سالروز ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه سلام الله علیهما کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛ 👌پرسش و پاسخهای مرتبط ؛ 1⃣این که می گویند آب مهریه حضرت زهرا بوده است به چه معناست ❕ 🔷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2956 2⃣کانال های ضد دین اشکال می کنند که حضرت زهرا راضی به ازدواج با علی علیهما السلام نبوده است و ادعای عقد الهی آنان قابل قبول نیست ❕پاسخ چیست ❕❕ 🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2957 🔶https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2958 3⃣آیا به ازدواج حضرت علی و فاطمه در قرآن هم اشاره شده است ❕❕ 🔶https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2959 4⃣1 ذی الحجّه روز ازدواج امیر المؤمنین علیه السلام نیست امام صادق علیه السلام فرمودند : شیعَتُنا جُزْءٌ مِنّا خُلِقُوا مِنْ فَضْلِ طینَتِنا یَسُوؤُهُمْ ما یَسُوؤُنا وَ یَسُرُّهُمْ ما یَسُرُّنا. شیعیان ما جزئی از ما هستند که از اضافه ی گل ما آفریده شده اند آن چه که ما را ناراحت کند آنان را ناراحت می کند و آن چه ما را خوشحال کند آنان را خوشحال می نماید. به اطّلاع تمامی مؤمنان می رسانیم که سالروز ازدواج امیر المؤمنین حضرت آیت الله العظمی علی بن ابی طالب علیه السلام با حضرت فاطمه علیها السلام در 1 ذی الحجّه نیست و این مناسبت در ششم ذی الحجّه است که مطالب مربوط به آن در تاریخ یاد شده منتشر خواهد شد ... . ان شاء الله پس در این ایّام که ایّام شهادت امام جواد علیه السلام می باشد در عزای آن حضرت غمگین باشیم چرا که بدن آن حضرت تا سه روز به روی پشت بام خانه باقی ماند ... .❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2960 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ معاند در مورد « رب الارض » بودن امام علیه السلام را در ذیل بخوانید 👇
🤔 ❔امام صادق فرمود: در قرآن نوشته است معنايش امام است😳 پس روشن شد كه كلا خدائى وجود ندارد و خدا همان امام است اين هم مبلغين دين اسلام بعد شيعه ها ميگويند ما خداپرستيم ❗️❗️ 💠💠 👌آنچه مورد استناد معاند قرار گرفته است ، نقلی در تفسیر قمی است که مفضّل بن عمر شنيد كه امام صادق عليه السّلام در تفسير آيه مباركه « وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها » ( زمر 69 ) فرمود ؛ «ربّ الأرض؛ يعني إمام الأرض. قلت: فإذا خرج يكون ماذا؟ قال يستغنى الناس عن ضوء الشمس و نور القمر و يجتزون بنور الأمام » « ربّ زمين؛ يعنى امام زمين. گفتم: بعد از آن‏كه خروج كرد چه مى‏ شود؟! فرمود: مردم از نور خورشيد و ماه بى ‏نياز مى‏ شوند و از نور امام بهره مى‏ گيرند.» 📚تفسیر قمی ج 2 ص 253 ❕می گوید در این روایت ، از امام تعبیر به « رب » شده است در حالی که « رب » تنها خداوند است و شیعه مشرک است . 👌اما توجه ندارد که واژه رب ، از الفاظ مشترک بوده که به معانی استعمال می شود و هم در مورد خداوند و هم در مورد بندگان به کار می رود . لغت شناسان چهار معنای اصلی برای واژه رب ذکر می کنند ؛ 1⃣المالك؛ طبق اين تفسير، منظور از «ربّ الدار» مالك خانه است. و ربّ الابل به معناى مالك شتران است. 2⃣ دومين معناى رب «مُصلح» است، لذا اگر شخصى بنايى را دعوت نمايد كه خانه‏ اش را تعمير و اصلاح كند، مى‏ یتوان بر بنّا ربّ البيت يعنى تعمير كننده خانه اطلاق كرد. 3⃣ «الصاحب» ديگر معناى ربّ است. لذا به چوپانى كه مصاحب و همراه گوسفندان است ربّ الغنم گفته مى‏ شود. 4⃣ «مربّى» چهارمين معناى ربّ است. شخصى كه مربّى بچه‏ ها يا بزرگ هاست ربّ‏ المتعلّمين ناميده مى‏ شود. به دايه طفل كه به تربيت طفل مى‏ پردازد نيز ربّة الطفل مى‏ گويند. ❕طبق گفتار علماى لغت ، اين واژه هنگامى كه به طور مطلق به كار رود تنها بر خداوند اطلاق مى ‏شود چرا كه او مالك حقيقى و مربّى و مصلح همه چيز است و هنگامى كه به غير خدا گفته شود، حتماً به صورت مضاف خواهد بود مانند «ربّ الدّار» (مالك خانه) «ربّ الابل» (مالك اشتر) و «ربّ الصّبى» (مربّى كودك). 📚لسان العرب ج 1 ص 399 _ مفردات الفاظ القرآن ، ج 1 ص 336 _ معجم مقاییس اللغه ، ج 2 ص 382 و ... ❕در قرآن ، سوره یوسف نیز ، چندين بار كلمه « رب » به غير خدا، اطلاق شده است، گاهى از زبان يوسف و گاهى از زبان غير يوسف. 👌مثلا در داستان تعبير خواب زندانيان مى ‏خوانيم كه يوسف به آن زندانى كه بشارت آزادى داده بود گفت «مرا به رب خود (سلطان مصر) يادآورى كن، و قالَ لِلَّذِي ظَنَّ أَنَّهُ ناجٍ مِنْهُمَا اذْكُرْنِي عِنْدَ رَبِّكَ‏ » ( یوسف آيه 42) و باز از زبان يوسف مى ‏خوانيم هنگامى كه فرستاده فرعون مصر نزد او آمد، گفت به نزد رب خود (فرعون) باز گرد و از او بخواه، تحقيق كند، چرا زنان مصر دستهاى خود را بريدند « فلما جاءه الرَّسُولُ قالَ ارْجِعْ إِلى‏ رَبِّكَ فَسْئَلْهُ ما بالُ النِّسْوَةِ اللَّاتِي قَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ » ( یوسف آيه 50). در آيه 41 همين سوره از زبان يوسف و در ذيل آيه 42 از زبان قرآن مى ‏خوانيم كه كلمه رب به مالك و صاحب نعمت، اطلاق شده است. 👌این واژه در روایات نیز به غیر خدا ، اطلاق شده است که نمونه آن جمله مشهور عبدالمطلب در برابر سپاه ابرهه بود که گفت ؛ «انَا رَبُّ الابِلِ وَلِهَذَا البَيْتِ رَبٌّ يَمْنَعُهُ‏ » « من صاحب شترانم، و كعبه‏ صاحبى دارد كه آن را حفظ مى‏ كند » 📚تاریخ طبری ج 1 ص 553 _ الکامل فی التاریخ ج 1 ص 444 ❕اگر در نقل مورد استناد معاند هم از امام علیه السلام « تعبیر به « رب الارض » شده است ، به معنای « مالک و مصلح و صاحب و مربی زمینیان » آن هم به اذن خداوند است . 1⃣امام علیه السلام مالک زمین است « رب الارض » یعنی مالک ارض . ❕بر اساس روایات اهل بیت ، ملکیت بر تمام نقاط زمین از سوی خداوند ، به اهل بیت علیهم السلام شده است . ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « تمام زمین برای امام است ، هر کس از مسلمین زمینی را کند ، باید آن را آباد ساخته و خراجش را به امام اهل بیت بدهد...» 📚الکافی ج1 ص407 👌و در دیگر آمده است ؛ « دنیا و آنچه در آن است برای خداوند و رسولش و برای ما اهل بیت است ، کسی که بر بخشی از آن غالب شد ، باید از خدا بترسد و حق خدا را ادا کند ، و به برادرانش نیکی کند ، اگر چنین نکند ، خدا و رسول و ما از او بیزاریم » 📚همان مدرک ص408 🔸ادامه👇
🔸ادامه👇 2⃣امام علیه السلام « رب الارض » است یعنی « مصلح زمین » است و بقاء و اصلاح اهل زمین وابسته به امام علیه السلام است و اگر امام نباشد ، زمین اهلش را در خود فرو می برد . ❕در دعای عدیله در مورد امام زمان علیه السلام می خوانیم ؛ « به او دنیا باقی است ، به برکت او خلق روزی می خورند و به وجود او آسمان و زمین پابرجاست » 📚مفاتیح الجنان ص167 دعای عدیله _ زاد المعاد ، مجلسی ، ص 423 👌امام سجاد علیه السلام فرمود ؛ « به برکت وجود ما است که خداوند آسمان را نگه می دارد ، زمین اهلش را در خود فرو نمی برد و به برکت وجود ما است که باران می بارد و رحمت منتشر میشود و زمین برکات خودش را ظاهر می کند » 📚کمال الدین ج1 ص207 3⃣امام علیه السلام « رب الارض » است ، یعنی مصاحب زمینیان است ، و گویی همراه تمام زمینیان می باشد چرا که اعمال آنان هر صبح و شام به امام علیه السلام عرضه می شود . ❕خداوند می فرماید ؛ « وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى‏ عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ » « بگو عمل كنيد، خداوند و فرستاده او و مؤمنان اعمال شما را مى‏ بينند و به زودى به سوى كسى باز مى ‏گرديد كه پنهان و آشكار را مى‏ داند و شما را به آنچه عمل مى‏ كرديد خبر مى‏ دهد » ( توبه 105) 👌در روایات آمده است که منظور از مومنان شاهد اعمال ، امامان اهل بیت علیهم السلام می باشند . 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 838 _ بحار الانوار ج 23 ص 333 باب 20 4⃣امام علیه السلام « رب الارض » به معنای « مربی و تربیت کننده زمینیان » نیز است ، زیرا آنان هادیان امت هستند و هرکس طالب هدایت است ، باید به آنان تمسک کند ، چنان که پیامبر گرامی فرمود « مثل اهل بیتم در بین شما همانند کشتی نوح در میان قوم نوح است هر کس سوار بر آن شود نجات یافته و هر کس از آن تخلف کند غرق شود» 📚مستدرک حاکم، ج 2 ص 343 ❕اما آن ربوبیتی که خداوند نسبت به عالم دارد ، امام علیه السلام ندارد ، اگر امام علیه السلام مالک زمین و مصاحب زمینیان و مصلح و مربی آنان است ، همه به اذن و اراده خداوند است ، اما خداوند رب به معنای حقیقی کلمه و استقلالی است ، یعنی خداوند هم مالك استقلالی جهان هستى ، و هم اصلاح كننده آن است، و هم همواره همراه عالم است، و هم به تربيت موجودات جهان اشتغال دارد ، لذا میبینیم که امامان اهل بیت علیهم السلام ، تصریح می کردند که ربوبیت استقلالی جهان هستی ، اختصاص به خداوند دارد . 👌امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « کسی که گمان کند پرودگار امر خلق کردن و رزق دادن را به حجت هایش واگذار کرده است ، گرفتار شرک شده است » 📚عیون الاخبار ج1 ص124 ❕ و چنین دعا می کرد و به خدا پناه می برد ؛ « خدایا من به تو پناه می برم و به سوی تو بیزاری می جویم از کسانی که نسبت هایی به ما می دهند که شایسته ما نیست ، خدایا خلق کردن و رزق دادن تنها برای تو است ...کسی که گمان کند خلق کردن و رزق دادن با ما است ، ما از او بیزاریم » 📚بحار الانوار ج25 ص343 ❕امام زمان علیه السلام نیز در می فرماید ؛ « خداوند است که خالق اجسام و رازق می باشد ، امامان تنها می توانند دعا کنند تا خداوند مطابق دعای آنان خلق کند و روزی بدهد » 📚الاحتجاج ج2 ص471 ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « جوانان خود را از نزدیک شدن به غلات بر حذر دارید زیرا غلات بدترین مخلوقات هستند.عظمت خداوند را کوچک شمرده و ادعای برای بندگان خدا می کنند و به خدا سوگند غلات از یهود و نصاری و مجوس و مشرکین بدتر هستند » 📚امالی طوسی ص650 🔸 علی علیه السلام فرمود ؛ « بپرهیزید از غلو در حق ما بگویید ما هستیم که تحت ربوبیت خدا هستیم .پس از آن هر چه در فضل ما خواستید بگویید » 📚خصال ج2 ص614 👌بنابراین تعبیر به « رب الارض » برای امام علیه السلام به معنای مالک زمین و مصاحب و مربی زمینیان است که آن هم به اذن الهی و تبعی است ، و ربوبیت استقلالی عالم تنها اختصاص به خداوند است . ❕در مورد چگونگی روشن شدن زمین به نور امام مهدی علیه السلام و بی نیازی بندگان از نور خورشید ، پاسخ گذشته ما را مطالعه فرمایید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1602 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❕اخیرا کلیپی از استاد قرائتی در فضای مجازی منتشر می شود که کسی که دیگری را مسخره کند ، اصلا بخشیده نمی شود حتی اگر پیامبر برایش استغفار کند ، پاسخ را درذیل ببینید 👇
‍ ❕اخیرا کلیپی از استاد قرائتی در فضای مجازی منتشر می شود که کسی که دیگری را مسخره کند ، اصلا بخشیده نمی شود حتی اگر پیامبر برایش استغفار کند ، استدلال ایشان به آیات 79 و 80 سوره توبه است که می فرماید ؛ « كسانى كه از صدقات مؤمنان اطاعت كار عيبجويى مى‏ كنند، و آنهايى را كه دسترسى جز به مقدار (ناچيز) تواناييشان ندارند مسخره مى‏ نمايند، خدا آنها را مسخره مى‏ كند (كيفر استهزا كنندگان را به آنها مى‏دهد) و براى آنان عذاب دردناكى است- چه براى آنها استغفار كنى و چه نكنى، (حتى) اگر هفتاد بار براى آنها استغفار كنى هرگز خداوند آنها را نمى‏ آمرزد، چرا كه آنها خدا و پيامبرش را انكار كردند، و خداوند جمعيت فاسقان را هدايت نمى ‏كند. » ❕می بینیم آیه مذکور در مورد منافقینی است که مومنین مسخره می کردند ، آنان چون منافق هستند و ایمان به خداوند ندارند و عامدا با حق مخالفت می کنند ، هیچگاه مورد لطف خداوند قرار نمی گیرند ، حتی اگر پیامبر برایشان استغفار کند ، در ذیل بیشتر توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2954 👌در شان نزول آیه مذکور آمده است که ؛ « پيامبر گرامی تصميم داشت لشكر اسلام را براى مقابله با دشمن (احتمالا براى جنگ تبوك) آماده سازد، و نياز به گرفتن كمك از مردم داشت، هنگامى كه نظر خود را اظهار فرمود، كسانى كه توانايى داشتند مقدار قابل ملاحظه ‏اى به عنوان زكات يا كمك بلا عوض به ارتش اسلام خدمت كردند. ولى بعضى از كارگران كم درآمد مسلمان مانند ابو عقيل انصارى يا سالم بن عمير انصارى با تحمل كار اضافى و كشيدن آب در شب و تهيه دو من خرما كه يك من آن را براى خانواده خويش ذخيره كرد و يك من ديگر را خدمت پيامبر آورد، كمك ظاهرا ناچيزى به اين برنامه بزرگ اسلامى نمود. ولى منافقان عيب جو به هر يك از اين دو گروه ايراد مى‏ گرفتند ، كسانى را كه زياد پرداخته بودند، به عنوان رياكار معرفى مى‏ كردند، و كسانى را كه مقدار ظاهرا ناچيزى كمك نموده بودند به باد، مسخره و استهزاء مى ‏گرفتند كه آيا لشكر اسلام نياز به چنين كمكى دارد؟آيات فوق نازل شد و شديدا آنها را تهديد كرد و از عذاب خداوند بيم داد . 📚تفسیر نمونه ج 8 ص 55 _ مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏5، ص 84 ❕مطابق نقلهای دیگر ، یکی دیگر از منافقین عبدالرحمان بن عوف بود که علی علیه السلام را به خاطر کمک خرمایی که انجام داد ، به مسخره گرفت و آیه مذکور در مذمت او نازل شد . 📚 تفسیر عیاشی ج 2 ص 101 ❕بنابراین چنان که در خود آیه تصریح شده است ، حکم مذکور در مورد منافقین بی ایمانی است که به خاطر بی ایمانی مورد آمرزش قرار نمی گیرند ، تسری حکم آنان به مومنینی که گناه مسخره کردن را مرتکب می شود ، بسیار نابجا و دور از انصاف است ، جالب آنکه خود استاد قرائتی در تفسیر خود معتقد است که آیه مذکور در مورد منافقین است آنجایی که در پیامهای آیه می نویسد ؛ « مسخره كردن، كار منافقان است. خود كمك نمى‏ كنند، كمك‏هاى ديگران را نيز زير سؤال مى ‏برند. «الَّذِينَ يَلْمِزُونَ» ، « كفر، مانع مغفرت، و فسق، مانع هدايت است. «كفروا، فاسقين» و آیه را چنین ترجمه می کند ؛ « براى منافقان استغفار كنى يا استغفار نكنى، (يكسان است.) اگر هفتاد بار برايشان آمرزش بخواهى، خداوند هرگز آنان را نخواهد بخشيد. اين (قهر حتمى الهى) به خاطر آن است كه آنان به خدا وپيامبرش كفر ورزيدند و خدا، گروه فاسق را هدايت نمى‏ كند. » 📚تفسیر نور ج 3 ص 472 👌مومنین از حکم فوق مستثناء هستند و آنان اگر پس از انجام گناه حتی گناه مسخره کردن ، توبه کنند ، حتما خداوند آنان را می بخشد ، در ذیل بیشتر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2955 👌امام باقر عليه السلام فرمود: «اى محمّد بن مسلم ، گناهان مؤمن، هر گاه از آنها باز گردد، براى او آمرزيده است. پس مؤمن بايد براى آنچه پس از بازگشت و آمرزش، از سر مى ‏گيرد، كار كند. هان! به خدا سوگند، اين تنها براى اهل ايمان است».محمد بن مسلم می گوید اگر چه پس از و آمرزش‏ خواهى از گناهان، [به گناه‏] باز گردد و باز توبه كند؟فرمود: «اى محمّد بن مسلم! آيا مى ‏پندارى كه بنده مؤمن، از گناهش پشيمان مى‏ شود و از آن، آمرزش مى‏ خواهد و باز مى‏ گردد؛ امّا خدا بازگشتِ او را نمى ‏پذيرد؟گفتم: زيرا او اين كار را بارها انجام داده است. هر بار، گناه مى‏ كند و سپس باز مى ‏گردد و از خدا، آمرزش مى‏ خواهد. 👌فرمود: «هر گاه مؤمن به آمرزش ‏خواهى و توبه [به درگاه خدا] باز گردد، خدا با آمرزش خود به او باز مى ‏گردد، و خدا آمرزگارِ است، توبه را مى ‏پذيرد و از گناهان در مى‏ گذرد. پس مبادا مؤمنان را از رحمت خدا نااميد كنى». 📚الكافی ج 2 ص 434 ح 6 _ بحار الأنوار: ج 6 ص 40 ح 71. @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir