eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
5.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
173 ویدیو
37 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! 👈وابسته به موسسه بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه طرح شبهه و سوال : @poorseman سایت ipasookh.ir تمام کانالهای ما : https://yek.link/ipasookh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸ادامه👇 ❕آیاتی هم که مورد استناد معاند قرار گرفت ، مربوط به مشركان پيمان شكنى است كه به دشمنى و مخالفت علنى با مسلمين برخاسته بودند ، شاهد این سخن آن است که در ادامه آیات مذکور ، حکم قتال با مشرکینی که پیمان شکنی نکردند و به مخالفت علنی و نبرد با مسلمین اقدام نکردند ، برداشته شده و تصریح شده است که حکم مذکور در مورد پیمان شکنان آنان است و می فرماید ؛ « چگونه براى مشركان پيمانى نزد خدا و رسول او خواهد بود (در حالى كه آنها همواره آماده شكستن پيمانشان هستند) مگر كسانى كه با آنها نزد مسجد الحرام پيمان بستيد (اين گروه كه پيمان خود را محترم شمردند) ما دام كه در برابر شما وفادار باشند شما نيز وفادارى كنيد كه خداوند پرهيزكاران را دوست دارد - چگونه (پيمانشان ارزش دارد) در حالى كه اگر بر شما غالب شوند نه ملاحظه خويشاوندى با شما را مى ‏كنند و نه پيمان را، شما را با زبان خود خشنود مى‏ كنند ولى دلهاى آنها ابا دارد و اكثر آنها نافرمانبردارند- آنها آيات خدا را به بهاى كمى فروختند و (مردم را) از راه او باز داشتند، آنها اعمال بدى انجام مى‏ دادند.- (نه تنها در باره شما) در باره هيچ فرد با ايمانى رعايت خويشاوندى و پيمان را نمى ‏كنند و آنها تجاوز كارانند. و اگر پيمانهاى خود را پس از عهد خويش بشكنند و آئين شما را مورد طعن قرار دهند با پيشوايان كفر پيكار كنيد چرا كه آنها پيمانى ندارند، شايد دست بردارند. - آيا با گروهى كه پيمانهاى خود را شكستند و تصميم به اخراج پيامبر گرفتند پيكار نمى‏ كنيد؟ در حالى كه آنها نخستين بار (پيكار با شما را) آغاز كردند آيا از آنها مى ‏ترسيد؟ با اينكه خداوند سزاوارتر است كه از او بترسيد اگر مؤمن هستيد - با آنها پيكار كنيد كه خداوند آنان را به دست شما مجازات مى‏ كند و آنها را رسوا مى ‏سازد و سينه گروهى از مؤمنان را شفا مى‏بخشد (و بر قلب آنها مرهم مى ‏نهد) ( توبه 7 تا 14) ❕یا در آیه چهارم همان سوره توبه می فرماید ؛ « مگر كسانى از مشركان كه با آنها عهد بستيد و چيزى از آن فروگذار نكردند و احدى را بر ضد شما تقويت ننمودند، پيمان آنها را تا پايان مدتشان محترم بشمريد، زيرا خداوند پرهيزكاران را دوست دارد » ❕بنابراین مخاطب آیه پنجم سوره توبه ، آن مشرکین پیمان شکنی اند که پیمان خود را شکسته بودند و در صدد نابود سازی مسلمین بودند ، نه سایر مشرکینی که به عهد و پیمان خود پایبند بودند و از طریق مسالمت خارج نشده بودند و این که علامه طباطبایی از آیه مذکور مطلق نابود سازی شرک و مشرکین از صفحه زمین را برداشت کرده است ، چه مشرکینی که در حال نبرد با مسلمین اند و چه آنانی که مشغول نبرد نیستند ، چنین برداشتی صحیح نیست و با سایر آیات قرآن و روایات همخوانی ندارد و ایشان در این رابطه دچار اشتباه و خطای در برداشت شده اند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌آقای کمال حیدری بدعت جدیدی ایجاد و طرح کرده است ، تحت عنوان ؛ « اسلام قرآن محور » که ترجمه و تفسیر کلام عمر بن خطاب است که می گفت ؛ « حسبنا کتاب الله » و بر این اساس سعی بر بی اهمیت جلوه دادن سنت و روایات معصومین علیهم السلام را دارد ، وهابیون نیز از دیدگاه های ایشان ذوق زده شده و در قاهره پیرامون آن سمینار می گیرند ، کمال حیدری هم از عملکرد وهابیون قاهره ذوق زده شده و با آب و تاب در کانالش آمده است که برای بررسی دیدگاه ما سمینار می گیرند ❕ببینید جهان اسلام گرفتار چه افرادی شده است ❗️❗️ 👌در ذیل ضرورت نظر به سنت و روایات پیامبرگرامی و ائمه معصومین علیهم السلام را توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2902 ❕ردیه آیت الله صافی گلپایگانی و وحید خراسانی و اساتید بارز حوزه قم بر کمال حیدری و تصریح بر گمراهی او را نیز در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2904 ❕در روایات دیگری توصیفات زیباتری برای امثال کمال حیدری بیان شده است که در ذیل می توانید بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2903
❕مدح و تمجید کمال حیدری از ابن عربی و افتخار به این که مدرس کتابهای ابن عربی است ❗️در ذیل پیرامون ابن عربی و انحرافات او و نظر علمای بزرگ شیعه پیرامون او سخن گفته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2905 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2906 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2911 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2914
‍ 👌در روایاتی آمده است که مستحب است ، زنان در خانه « حبس » شوند ، ما گفتیم مقصود از حبس در این روایات « اختصاص دادن و مخصوص گردانیدن » است ، یعنی زنان را برای وظائف خانه اختصاص دهید و وظائف بیرون خانه بر عهده مردان باشد ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2915 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2050 ❕حال معاند جاهل آمده است و می گوید « حبس » به معنای « زندانی کردن است » نه « اختصاص دادن » در حالی که ما می بینیم ابن منظور در « لسان العرب» که از معتبر و مسند ترین کتب لغوی است می گوید ؛ « احتباسک ایاه ، اختصاصک نفسک به » « وقتی می گویی آن چیز را حبس خودت کردی ، یعنی خودت را به آن اختصاص دادی » ، « تقول احتبست الشی ء ، اذا اختصصته لنفسک خاصه » وقتی می گویی آن شی ء را حبس کردم ، یعنی آن چیز را تنها مختص خودت کردی » 📚لسان العرب ج 6 ص 44 ❕یا می بینیم راغب در مفردات می نویسد ؛ « تحبیس به معنای وقف کردن و اختصاص دادن چیزی برای همیشه است ، حبیس فی سبیل الله ، یعنی این را در راه خدا برای همیشه وقف و اختصاص دادم » 📚ترجمه مفردات الفاظ قرآن ج 1 ص 444 ❕در کتاب التحقیق فی کلمات القرآن الکریم هم آمده است ؛ « حبس ؛ ان حقیقه هذه الکلمه هی التوقیف فی مکان او علی منظور و برنامج معین حتی لا یتعداه » « حقیقت معنای واژه حبس ، یعنی وقف و اختصاص دادن به مکان یا برنامه ای که از آن تعدی نشود » 📚التحقیق ج 2 ص 183 ❕اگر به زندانی نیز ، زندانی گویند از این جهت است که او را به حضور در مکانی خاص اختصاص داده اند ، بنابراین اصل این واژه به معنای مخصوص گردانیدن است .
👌بررسی فتوای منسوب به مرحوم هاشمی شاهرودی در مورد محرمیت فرزند خوانده پسر 👇👇
🤔 ❔براى اينكه فرزند خوانده با مادر مادر خوانده اش(نامادرى)محرم شود، بايد به كمك ديگران، آلت تناسلى اش را وارد آلت تناسلى نامادرى اش بكند. : فرزند پسرى از پرورشگاه آورده شده است و چون شير نامادرى اش را نخورده است با او محرم نيست! حال بايد براى محرم شدن با نامادرى اش صيغه او شده و به كمك ديگران آلت تناسلى اش(كودك پسر) را وارد آلت تناسلى نامادرى(مادر بزرگ) اش بكند تا با هم محرم شوند. آيا اين كافيست يا اينكه خود كودك بالغ شود و با شعور كامل اينكار را بكند؟ آيت الله هاشمی شاهرودی ؛ براى محرميت صرف دخول به هر صورت كافيست. ▪️مثال: يك بانوى خيرى پسر ٥-٦ ساله اى را از پرورشگاه مى آورد كه فرزند خوانده اش شود، براى اينكه اين پسر با اين مادر اين بانو محرم شود، بايد با كمك ديگران آلت تناسلى اش را وارد آلت تناسلى مادر اين بانو كند😳 من هرچه فكر كردم قادر به فهم اين مسئله نشدم، واقعا كدام حيوانى اينكار را ميكند ❗️❗️ 💠💠 👌در این شکی نیست که سرپرستی ایتام و فرزندان بی سرپرست عملی خداپسندانه است که ثواب و پاداش وافری را به همراه دارد چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ «هر كه سه يتيم را سرپرستى كند، مانند كسى است كه شبش را به عبادت و روزش را به روزه گذراند و شبانه ‏روز در راه خدا شمشير كشد. من و او در بهشت برادريم همچنان كه اين دو در كنار يكديگرند. و انگشت نشانه و ميانى خود را به هم چسبانيد » 📚میزان الحکمه ج 13 ص 565 ❕حال پرسش در مورد فرزند پسر بی سرپرستی است که به فرزند خواندگی پذیرفته می شود ، اگر فرزند بى ‏سرپرستى كه به فرزندخواندگى پذيرفته شده پسر باشد، از جهت محرميّت مشكلى با مرد خانواده ندارد، ولى براى ايجاد محرميّت با خانم خانه، مى ‏توان از راههاى زير اقدام كرد ؛ 1⃣اگر مادر آن خانم شير داشته باشد، به اندازه لازم و با رعايت شرايط معتبر به آن نوزاد شير مى ‏دهد، سپس آن پسر بچّه حكم فرزند رضاعى او را پيدا كرده، و به آن خانم نيز محرم مى ‏گردد؛ زيرا برادر رضاعى او خواهد شد. نه تنها به آن خانم، بلكه به خواهران، خواهرزاده ‏ها، برادر برادرزاده ‏ها، عمّه ‏ها، خاله‏ ها، مادر بزرگ و تمامى نوه‏هاى مادر بزرگ محرم خواهد شد. 2⃣اگر مادر آن خانم شير نداشته باشد، ولى خواهر، يا خواهر زاده، يا نوه خواهرش شير داشته باشد و به طور كامل به آن پسر بچّه شير دهد، در اين صورت نيز به آن خانم محرم شده، و حكم‏ خواهر زاده يا فرزند خواهرزاده او را پيدا مى‏ كند و علاوه بر اين به مادر و ساير خواهران و برادرزاده‏ ها و خواهرزاده ‏ها و عمّه ‏ها و خاله‏ ها و مادر بزرگ و نوه ‏هاى مادر بزرگ نيز محرم مى ‏گردد. 3⃣ اگر يكى از برادرهاى آن خانم، يا دختر يكى از برادرهايش، و يا حتّى نوه يكى از برادره ايش، طبق آنچه در بالا آمد، به آن نوزاد شير دهد، به آن خانم و تمام افرادى كه در بالا گفته شد محرم مى‏ گردد، و خانم مذكور عمّه رضاعى او به شمار مى ‏رود. ❕اين راهها همه در صورتى است كه دوران شيرخوارگى بچّه تمام نشده باشد، در غير اين صورت راه قابل ملاحظه ‏اى براى محرميّت وجود ندارد . 📚حیله های شرعی و چاره جویی های صحیح ، مکارم شیرازی ، ص 99 👌چنان که گذشت ، اگر دوران شیرخوارگی فرزند خوانده پسر به پایان رسیده باشد ، راه موجهی برای محرمیت به مادرخوانده باقی نمی ماند ، و این که بگویند اگر مادر آن خانم یعنی مادرخوانده در قيد حيات باشد و شوهر نداشته باشد، صيغه عقد موقّت او را به اذن حاکم شرع براى آن پسر بخوانند و دخولی صورت گیرد تا در اين صورت به آن خانم و خواهران و خواهرزاده ‏ها و برادرزاده‏ هايش، محرم خواهد شد راهی است که هیچ دلیل و مستندی ندارد و فقهای بزرگ هم به آن فتوا نداده اند ؛ 1⃣در روایات متعددی تصریح شده است که تنها پدر یا جد پدری حق دارد که بنابر مصالحی ، فرزند غیر بالغ خود را به عقد دیگری در آورد ، در هیچ روایتی چنین حقی برای حاکم شرع یا همان مرجع تقلید ثابت نشده است ؛ 📚وسائل الشیعه ج20 ص275 باب 6 ❕محقق حلی صراحتا فتوا می دهد ؛ « برای حاکم شرع ، هیچگونه ولایتی بر کسی که بالغ نشده است ( و پدر و جد ندارد ) در ازدواج نمی باشد » 📚شرائع الاسلام ج 2 ص 221 ❕شیخ انصاری هم ادعای اجماع می کند که حاکم شرع هیچ گونه ولایتی در ازدواج کودک غیر بالغ نمی باشد ؛ 📚مستمسک العروه الوثقی ج 14 ص 476 🔸ادامه👇
🔸ادامه👇 👌البته برخی بر ولایت حاکم شرع به نقلی از پیامبر استناد می کنند که فرمود ؛ « سلطان ولی کسی است که ولی ندارد » 📚سنن دارمی ج 3 ص 1397 ❕منبع این نقل تنها کتب اهل سنت است و در روایات ما نیامده است ، بنابراین چنین نقلی قابل اعتماد نیست ، به فرض هم که نقل صحیح باشد ، مرحوم بحرانی می گوید مقصود از سلطان در نقل فوق امام معصوم علیه السلام است ، زیرا متبادر از لفظ سلطان ، امام الاصل یعنی ائمه معصومین علیهم السلام است ؛ 📚الحدائق الناضره ج 23 ص 239 👌محقق ایروانی هم می گوید از کلمات شیخ انصاری استفاده می شود که مقصود از سلطان در نقل فوق ، امام معصوم علیه السلام است ؛ 📚حواشی الایروانی علی المکاسب ص 157 ❕آیت الله مکارم شیرازی هم نقل فوق را سندا ضعیف می داند ، چون از طریق اهل سنت نقل شده است ؛ 📚انوار الفقاهه ، کتاب البیع ، ص 469 ❕ما ماموریم که در برداشت های فقهی ، روایات اهل بیت علیهم السلام را مبنا قرار دهیم و از رجوع به روایات اهل سنت نهی شده ایم ، جز در مواردی که شاهدی در روایات خودمان مبنی بر صحت روایت اهل سنت داشته باشم . علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده است تحت عنوان ؛ « باب در نهی از رجوع به اخبار مخالفین ( اهل سنت )» 📚بحار الانوار ج 2 ص 214 👌و در این باب روایات متعددی نقل می کند ، از جمله از امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود ؛ « به نزد آنان ( اهل سنت ) نرو و از آنان روایت مشنو » 📚همان ، ص 216 2⃣به فرض که عقد فرزند خوانده پسر با اجازه حاکم شرع صحیح باشد ، طبق چه دلیلی می توان فتوا داد که جبرا دخول صورت گیرد تا محرمیت حاصل شود ❕در حالی که هیچ روایتی که مجوز چنین دخولی باشد ، در دست نیست و چنین دخول کردن جبری ، شبهه حرمت دارد که ما ماموریم در شبهات ، احتیاط کنیم و عمل شبهه ناک را انجام ندهیم ، چنان که چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « با ورع ترین مردمان کسی است که در هنگام شبهه ، احتیاط و توقف کند » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 162 👌پیامبر گرامی نیز فرمود ؛ « امورى است درستى آن آشكار است كه بايد از آن پيروى كرد و امورى است كه گمراهى آن آشكار است و بايد از آن اجتناب نمود و امور مشكوك و مشتبه ى است در ميان اين دو؛ كسى كه شبهات را ترك كند از محرمات آشكار رهايى مى ‏يابد و كسى كه به سراغ شبهات برود (تدريجاً) مرتكب محرمات مى‏ شود و از آنجا كه نمى‏ داند هلاك خواهد شد» 📚الکافی ج 1 ص 68 3⃣آنچه که معاند از مرحوم هاشمی شاهرودی نقل کرد و تصویری در این رابطه از سایت ایشان ارائه می دهند ، صحت آن برای ما محرز نشد و استفتای مذکور در سایت ایشان رویت نشد ، به هر حال یا معاند دروغ می گوید و دست به فتوشاپ زده است ، یا مطلب مذکور از سایت ایشان حذف شده است ، در هر صورت ما چنین فتوایی را در سایت ایشان ندیدیم ، به فرض هم که چنین فتوایی داده باشند ، ما این فتوا را ، فتوای به رای می دانیم ، و فرقی نمی کند که صاحب آن فتوا چه کسی باشد و ما ماموریم که در برداشت های فقهی ، اعمال رای و سلیقه شخصی نکنیم و تنها به آیات و روایات معصومین علیهم السلام تکیه کنیم . ❕علی علیه السلام فرمود ؛ « هر که در دین خدا رای به کار برد در تمام عمر غرق باطل و گمراهی باشد » 📚الکافی ج 1 ص 57 👌امام کاظم علیه السلام فرمود ؛ « مبتدع و اهل بدعت نباش ، کسی که به رای خویش نظر دهد هلاک می شود ، و کسی که اهل بیت پیامبرش را ترک گوید گمراه می شود و کسی که کتاب خدا و قول پیامبرش را ترک گوید کافر شده است » 📚الکافی ج 1 ص 56 4⃣آنچه که ما در سایت ایشان در مورد محرمیت فرزند خوانده پسر یافتیم ، پرسش و پاسخ ذیل است که ارتباطی با آنچه معاند می گوید ، ندارد . ❕سوال : برای محرمیت فرزند خوانده (پسر) با مادر خوانده آیا می توان از راه های زیر ایجاد محرمیت نمود؟ 1. پسر با اذن ولی یا حاکم شرع به عقد موقت با مادر پدر خوانده در صورتی که بی شوهر باشد درآید زیرا در این صورت مادر خوانده عروس پسر می گردد و با توجه به این که در محرمیت عروس دخول در مادر پدر خوانده شرط نیست آیا محرمیت ایجاد می گردد؟ 2. پسر با اذن ولی یا حاکم شرع به عقد ازدواج با مادر بزرگ پدری و یا مادر بزرگ مادری پدر خوانده در آید آیا در این صورت نیز محرمیت میان آنان ایجاد می شود؟ 3. پسر با اذن ولی یا حاکم شرع به عقد ازدواج مادر رضاعی پدر خوانده یا مادر بزرگ رضاعی پدر خوانده درآید آیا محرمیت ایجاد می گردد؟ (عروس رضاعی پسر می شود.) ❕جواب : 1) خیر، زیرا که در این فرض مادر خوانده عروسِ آن پسر (فرزند خوانده) نبوده بلکه عروسِ پدرِ حقیقی آن پدر خوانده است.  2 و 3) در هيچ کدام از فروض مذکور مادر خوانده عروسِ آن پسر (فرزند خوانده) نمى شود و محرم نيست. 🌐http://www.hashemishahroudi.net/index.php/fa/questions/142 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد نسخ برخی از آیات قرآن و این که مدعی است نسخ گواه بر جهل خداوند است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2917
👌پاسخ وهابی که مدعی است شیعه معتقد است که قرآن هفده هزار آیه یعنی سه برابر قرآن کنونی بوده است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1255
👌پاسخ معاند در مورد ختنه زنان در فقه اسلام را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1293
👌پاسخی به خدمتی ، کارشناس و مدیر شبکه وهابی کلمه که می گوید در اسلام برای شرب خمر کیفر اعدام نداریم، احکامی که آخوندها مردم را با آن محاکمه می کنند مغایر احکام و قوانین اسلام است 👇👇👇
🤔 ❔استاد عبدالفتاح خدمتی، از چهره‌های مذهبی اهل سنت ایران: در اسلام برای شرب خمر کیفر اعدام نداریم، احکامی که آخوندها مردم را با آن محاکمه می کنند مغایر احکام و قوانین اسلام است ❗️❗️ 💠💠 👌شراب خواری از گناهان بزرگ است که به خاطر مفاسد و ضررهای غیر قابل انکاری ، حرام اعلام شده است و برای شراب خوار ، حد تعیین شده است . ❕علی علیه السلام فرمود ؛ « خداوند براى حفظ عقل، ترك شراب خوارى را واجب گردانيد. » 📚نهج البلاغه حکمت 252 ❕ امام باقر عليه السلام فرمود ؛ « خداوند شراب را به علّت تأثير بد و فساد انگيز بودن آن حرام فرمود » 📚بحار الانوار ج 79 ص 136 ❕ امام باقر عليه السلام فرمود ؛ « تأثيرات بد شراب از هر گناهى بيشتر است » 📚همان ص 141 ❕ امام صادق عليه السلام در پاسخ به سؤال مفضّل از علّت تحريم شراب فرمود ؛ « خداوند شراب را به علّت تأثير بد و فسادى كه به وجود مى‏ آورد حرام كرد؛ زيرا ميگسار دچار رعشه [در اندام‏] مى ‏شود، و شراب نورانيت و جوانمردى و مروتش را از بين مى‏ برد و او را در ارتكاب كارهاى حرام و خونريزى و زنا، گستاخ مى‏ کند و اين خطر برايش وجود دارد كه چون مست و لا يعقل شود به محارم خود تجاوز كند. شراب برشراب خوار جز شر و بدى نمى‏ افزايد. » 📚علل الشرایع ج 2 ص 476 ❕ امام رضا عليه السلام فرمود ؛ « خداوند شراب را حرام فرمود؛ زيرا شراب تباهى مى‏ آورد، عقل شراب خواران را دگرگون مى ‏كند و آنان را به انكار خداى عزّوجلّ و دروغ و تهمت بستن به او و پيامبرش وا مى‏ دارد و ديگر اعمالى چون تبهكارى و قتل كه از شراب خواران سر مى ‏زند. » 📚عیون الاخبار ج 2 ص 98 ❕در گذشته در رابطه با مفاسد شرابخواری ، بیشتر توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2918 👌در روایات ما بیان شده است که اگر فردی گناه کبیره ای انجام دهد و به خاطر آن حد بخورد ، و برای بار دوم انجام دهد و باز حد بخورد ، در مرحله سوم کشته می شود مگر زانی که در مرحله چهارم کشته می شود ؛ 📚وسائل الشیعه ج 28 ص 19 باب 5 👌شرابخوار نیز ، اگر دو مرتبه حد بر او جاری شود ، در مرتبه سوم کشته می شود ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ « کسی که شراب بنوشد ، حد بر او جاری کنید ، اگر دو مرتبه نوشید ، حد بر او جاری کنید ، و اگر برای مرحله سوم چنین کرد ، او را بکشید » 📚الکافی ج 7 ص 218 ❕شیخ حر عاملی در این رابطه پانزده روایت نقل می کند و مرحوم میرزای نوری نیز پنج روایت نقل می کند ، که این مقدار نقل ، فوق حد تواتر است در صحت حکم مذکور در مورد شرابخوار ؛ 📚وسائل الشیعه ، ج 28 ص 233 باب 11 _ مستدرک الوسائل ، ج 18 ص 115 ، باب 9 ❕فلسفه این شدت عمل هم برخورد با رواج شراب خواری در جامعه است ، چرا که شراب خواری که مطابق نقلهای فوق ، ریشه سایر گناهان بوده و هیچ گناهی به اندازه آن دارای مفسده نمی باشد . 👌 امام رضا عليه السلام در مورد افرادی که پس از چند مرتبه حد خوردن ، اعدام می گردند و فلسفه آن ، فرمود ؛ «آنان ، تازيانه خوردن را به چيزى نمى‏ گيرند و به آن اهميتى نمى‏ دهند چندان كه گويى آزادند و سرخود. علت ديگرش اين است كه كسى كه خدا و حدّ را سبك بشمارد كافر است و به سبب كافر شدن مستوجب قتل مى‏ باشد. » 📚عیون الاخبار ج 2 ص 97 ❕حال تعجب اینجاست که وهابیون مفت خوری چون خدمتی ، کارشناس شبکه کلمه ، حکم مذکور را ساخته دست آخوندها می داند و می گوید چنین حکمی در اسلام نیست و ما برای شرب خمر در اسلام ، کیفر اعدام نداریم ، در حالی که خودشان از پیامبر گرامی روایت می کنند که فرمود ؛ « اگر شراب خوار ، شراب خورد ، او را تازیانه بزنید ، اگر تا چهار مرتبه چنین کرد ، در مرتبه چهارم او را بکشید » 📚سنن ابی داود ، ج 4 ص 1919 _ مسند احمد ج 38 ص 210 _ سنن دارمی ج 3 ص 1489 _ سنن نسائی ج 3 ص 256 _ مستدرک علی الصحیحین ، ج 4 ص 373 _ نیل الاوطار ج 7 ص 325 _ سنن الکبری ج 8 ص 313 _ مجمع الزوائد ج 6 ص 278 _ فتح الباری ج 12 ص 69 _ مسند طیالسی ص 307 _ معجم الکبیر ج 2 ص 335 _ الاستیعاب ج 2 ص 698 _ کنزالعمال ج 5 ص 355 ❕یا نقل می کنند که فرمود ؛ « گردن شرابخوار را در مرتبه چهارم بزنید » 📚مسند احمد ج 11 ص 557 _ سنن ابن ماجه ج 4 ص 181 _ سنن نسائی ج 3 ص 228 _ نیل الاوطار ج 7 ص 325 و ... 👌ابن حزم مطابق همین نقل ها ، هم خود معتقد به اعدام شارب خمر در صورت تکرار شرب خمر است هم این قول را از علمای اهل سنت نقل می کند ؛ 📚المحلی ، ابن حزم ج 11 ص 368 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ معاند که مدعی است طبق آیات قرآن ،زن از بدن مرد خلق شده است و این توهین به زنان است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2920
👌پاسخ معاند در مورد وظائف زن در برابر شوهر و وظیفه نفقه ای که بر عهده شوهر در قبال زن است و فلسفه آن را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2921
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در رابطه با چرایی حرمت ازدواج با همسران پیامبر پس از وفات ایشان را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2124
🤔 ❔« اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد براى شما حلال نيست كه زنان را به اكراه ارث بريد و آنان را زير فشار مگذاريد تا بخشى از آنچه را به آنان داده‏ ايد [از چنگشان به در] بريد مگر آنكه مرتكب زشتكارى آشكارى شوند و با آنها بشايستگى رفتار كنيد و اگر از آنان خوشتان نيامد پس چه بسا چيزى را خوش نمى داريد و خدا در آن مصلحت فراوان قرار مى‏ دهد (۱۹) نساء » ❔ایا این حکم بر طبق عدالت و عقل است؟ چون زنی با مردی زنا کرده است مهریه ش را میتوانید بزور بگیرید؟ اگر اینطور است چرا مشابه این کار با مردی که زنا کرده است انجام نمیگیرد ❗️❗️ 💠💠 👌خداوند می فرماید ؛ « اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد براى شما حلال نيست كه از زنان از روى اكراه (و ايجاد ناراحتى براى آنها) ارث ببريد. و آنها را تحت فشار قرار ندهيد كه قسمتى از آنچه به آنها پرداخته‏ ايد (از مهر) تملك كنيد مگر اينكه آنها عمل زشت آشكارى انجام دهند و با آنان به طور شايسته رفتار كنيد و اگر از آنها (به جهاتى) كراهت داشتيد (فورا تصميم به جدايى نگيريد) چه بسا از چيزى كراهت داريد و خداوند در آن نيكى فراوان قرار داده است « ( نساء 19) 👌در تفسير مجمع البيان از امام باقر علیه السلام ، نقل شده كه اين آيه درباره كسانى نازل گرديده كه همسران خود را بدون اين كه همچون يك همسر با آنها رفتار كنند، نگه مى‏ داشتند، به انتظار اين كه آنها بميرند و اموالشان را تملك كنند. و از ابن عباس نقل شده كه آيه فوق در باره افرادى نازل شده كه همسرانشان مهر سنگين داشتند و در عين اين كه تمايل به ادامه زناشويى با آنها نداشتند بخاطر سنگين بودن مهر حاضر به طلاق آنها نمى ‏شدند، و آنها را تحت فشار قرار مى ‏دادند تا مهرشان را ببخشند و طلاق گيرند. 📚مجمع البیان ج 3 ص 39 ❕ يكى از عادات نكوهيده جاهلیت اين بود كه زنان را با وسائل گوناگون، تحت فشار مى‏ گذاشتند تا مهر خود را ببخشند و طلاق گيرند، اين كار مخصوصا بيشتر در موقعى بود كه زن مهريه سنگينى داشت، آيه فوق با جمله وَ لا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ ما آتَيْتُمُوهُنَّ اين كار را ممنوع ساخته و مى ‏فرمايد ؛ « آنها را تحت فشار قرار ندهيد، بخاطر اين كه قسمتى از آنچه را به آنها پرداخته ‏ايد تملك كنيد » ❕ولى اين حكم استثنايى دارد كه در جمله إِلَّا أَنْ يَأْتِينَ بِفاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ به آن اشاره شده است و آن اين كه اگر آنها مرتكب عمل زشت و ننگينى گردند شوهران مى ‏توانند آنها را تحت فشار قرار دهند، تا مهر خود را حلال كرده و طلاق بگيرند و در حقيقت اين كار يك نوع مجازات و شبيه به گرفتن غرامت در برابر كارهاى نارواى اين دسته از زنان است. 👌آيا منظور از فاحشه مبينه (عمل زشت آشكار) در آيه فوق، خصوص اعمال منافى عفت است يا هر گونه ناسازگارى شديد؟ در ميان مفسران گفتگو است، ولى در حديثى كه از امام باقر علیه السلام نقل شده تصريح گرديده كه هر گونه مخالفت شديد زن و نافرمانى و ناسازگارى او را شامل مى ‏شود . 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 48 ❕البته روشن است که منظور هر مخالفت جزئى نيست زيرا در مفهوم كلمه « فاحشه » اهميت و فوق العادگى افتاده است و ذكر كلمه مبينه نيز آن را تاكيد مى ‏كند . 📚تفسیر نمونه ج 3 ص 318 ❕حال اگر مردی در قبال همسر خویش مرتکب « فاحشه مبینه » شود ، و وظایف زناشویی و زندگی ، را رعایت نکند ، تکلیف چیست ❗️ 👌روشن است که زن می تواند از او جدا شود و مهریه و حق و حقوق خود را تمام و کمال از او بگیرد که این سخت ترین تنبیه برای این مردان است ، زنان از دو راه می توانند حق و حقوق خود را در برابر چنین شوهرانی بگیرند ؛ 1⃣از راه مذاکره و سازش و بدون مراجعه به حاکم شرع و جبر و اجبار ، چنان که خداوند می فرماید ؛ « و اگر زنى از طغيان و سركشى يا اعراض شوهرش، بيم داشته باشد، مانعى ندارد با هم صلح كنند (و مثلا با سازش از هم جدا شوند و حقوق زن ادا شود ) و صلح بهتر است، اگر چه مردم (طبق غريزه حب ذات در اينگونه موارد) بخل مى ‏ورزند » ( نساء 128) 2⃣به حاکم شرع مراجعه کند ، در این صورت اگر شوهر از ادای حق و حقوق زن امتناع ورزد ، حاکم شرع ، طلاق زن را صادر می کند و حق و حقوق زن را به او می دهد . ❕در نقلی آمده است ؛ « مردى به همسر خود اجحاف كرده بود و به هيچ قيمت حاضر به تسليم در برابر حق نبود و على علیه السلام او را با شدت عمل و حتى با تهديد به شمشير وادار به تسليم كرد » 📚الامثل فی تفسیر کتاب الله المنزل ، ج 3 ص 221 👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « کسی که همسری در نزد اوست ، اما پوشش و خوراک او را مهیا نمی کند ( و از ادای وظائف خود سرپیچی می کند ) ، بر امام لازم است که میان آن دو جدایی اندازد ( و حقوق و مهریه زن را از مرد بگیرد )» 📚الفقیه ج 3 ص 441 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ وهابی در مورد حاضر و ناظر بودن پیامبر گرامی و امامان علیهم السلام و عرضه اعمال بر آنان رادر ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2923 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2924
👌پاسخ وهابی را که مدعی است ابوبکر در جنگ بدر از حیث شجاعت و دلاوری ، ممتاز صحابه بوده است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2925
👌پاسخی به جوابیه یکی از کانالهای معاند که در رد پاسخ ما در مورد سهو پیامبر گرامی و امامان علیهم السلام ، پاسخ داده است 👇👇👇
❕ما در گذشته توضیح دادیم که طبق اعتقاد ما ، پیامبر و امامان گرامی از هر گونه سهو و نسیان مصون هستند ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6332 1⃣چگونه چنین نباشد در حالی که آنان مخاطب آیه تطهیر هستند و طبق آیه مذکور هرگونه رجسی از آنان زدوده شده است ، « إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرا » ( احزاب 33) 👌رجس هم به معنى شى‏ء ناپاك است خواه ناپاك از نظر طبع آدمى باشد يا به حكم عقل يا شرع و يا همه اينها ؛ 📚مفردات راغب ، ماده رجس ❕بنابراین همه انواع پليديها به حكم اينكه الف و لامی که بر سر « رجس » آمده که الف و لام جنس است از اهل بیت علیهم السلام برطرف شده است ، یکی از مصادیق این پلیدی ، سهو و خطا و نسیان است که مورد تنفر طبع آدمی است و آن بزرگواران این نوع از پلیدی را نیز دارا نیستند ، در رابطه با شان نزول آیه تطهیر ، پاسخ های گذشته ما را مطالعه کنید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2926 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2927 2⃣همینطور امامان گرامی ما ، مصداق اولی الامری هستند که خداوند امر به اطاعت مطلق آنان کرده است و فرموده ؛ « ای کسانی که ایمان آورده اید ، اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبر خدا را و اولی الامر را » ( نساء 59) ، در ذیل بیشتر بخوانید ؛ 💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2928 ❕همینطور در روایات متعددی ، امر به اطاعت مطلق و اقتدا به اهل بیت علیهم السلام داده شده است ؛ 📚بحار الانوار ج 23 ص 99 باب 6 ❕اگر پیامبر گرامی و امامان علیهم السلام ، اهل گناه یا خطا یا سهو و نسیان بودند ، خداوند امر به تبعیت مطلق از آنان نمی کرد ، چرا که در این صورت بندگان هم دچار سهو و اشتباه می شدند و به حکم الله نمی رسیدند و طبیعتا هدایت نمی شدند . 3⃣طبق نص قرآن ، امامان گرامی ما و در راس آنان علی علیه السلام مصداق « اذن واعیه » « گوشهای شنوا » هستند که هیچ چیز را فراموش نمی کنند و دچار سهو و نسیان نمی شوند . ❕در آيه 12 سوره حاقه مى ‏خوانيم ؛ « لِنَجْعَلَها لَكُمْ تَذْكِرَةً و تَعِيَها اذُنٌ واعِيَةٌ » «تا آن را وسيله تذكّرى براى شما قرار دهيم و گوشهاى شنوا آن را دريابد (و درك كند ) » 👌سيوطى در الدّرالمنثور از شش طريق از بريده صحابى معروف از رسول خدا نقل مى ‏كند كه به على عليه السلام فرمود ؛ «خداوند به من امر فرموده كه تو را به خود نزديك سازم و دور نكنم، و تو را تعليم دهم، و تو نگهدارى كنى، و شايسته تو است كه چنين باشى، در اين هنگام اين آيه نازل شد وَ تَعِيَها اذُنٌ واعِيَة «گوشهاى شنوا آن را دريابد (و درك كند). 📚در المنثور ج 6 ص 260 ❕در نقلهای دیگری آمده است ، پیغمبر گرامى اسلام به هنگام نزول آيه فوق (وَ تَعِيَها أُذُنٌ واعِيَةٌ) فرمود ؛ « من از خدا خواستم كه گوش على را از اين گوشهاى شنوا و نگه‏دارنده حقايق قرار دهد » و به دنبال آن على علیه السلام مى ‏فرمود ؛ « من هيچ سخنى بعد از آن از رسول خدا نشنيدم كه آن را فراموش كنم بلكه هميشه آن را به خاطر داشتم‏ » 📚تفسير قرطبى جلد 10 صفحه 6743 _ بحار الانوار ج 35 ص 326 باب 11 4⃣پیامبران و امامان علیهم السلام ، جانشینان خدا در روی زمین بوده و منطق آنان مستند به هوای نفس نیست، بلکه آنچه را خدا فرموده ، برای مردم بیان می‌کنند چنان که می‌فرماید ؛ «وَما یَنْطِقُ عَنِ الهَوی * إِنْ هُوَ إِلاّ وَحْیٌ یُوحی » ( نجم4 _3) «پیامبر از روی هوای نفس سخن نمی گوید، بلکه گفتار او وحی الهی است که به او می ‌رسد». ❕این آیه به مجموع گفتارهای پیامبر اعم از قرآن و حدیث، مصونیت می بخشد و لذا پیامبر نه تنها در بیان دین از طریق قرآن، از هر لغزشی (عمدی وسهوی) مصون می‌باشد، بلکه در بیان دین از طریق حدیث نیز همین اصل بر او حاکم است. 5⃣در روایات متعددی نیز تصریح شده است که پیامبر گرامی و امامان علیهم السلام ، هیچگاه دچار سهو و نسیان نمی شوند . ❕ علی علیه السلام در وصف هدایتگران الهی فرمود ؛ «آنان معصوم هستند از تمام گناهان صغیره و کبیره و در جواب دادن خطا نمی کنند و هیچ گاه دچار سهو و نسیان نمی شوند» 📚بحار الانوار ج25 ص351 🔶پیامبر گرامی فرمود ؛ «سهو و نسیان برای شما است و ما گرفتار سهو و نسیان نمی شویم» 📚بحار الانوار ج17 ص111 👌در روایات فراوانی آمده است که هدایتگران الهی همواره از طرف خداوند و فرشتگان و روح القدس تایید و یاری می شوند و چنین افرادی هیچ گاه دچار سهو و خطا نمی شوند ؛ 📚بحار الانوار ج 25 ص 47 باب 3 🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « پیامبر هیچ گاه سجده سهو به جا نیاورد ( زیرا در نماز گرفتار سهو و نسیان نمی شد) » 📚التهذیب ج2 ص350 🔸ادامه👇
🔸ادامه👇 ❕امام صادق علیه السلام در وصف امامان فرمود ؛ « از لغزشها محفوظند و از هر گونه زشتى و زشتكارى مصون » 📚 الكافي ج 1 ص 204 امام رضا عليه السلام فرمود ؛ « امام، از گناهان پاك و از عيبها بركنار است.» 📚همان ص 200 ❕و فرمود ؛ « پس، امام معصوم است و تأييد و تقويت شده و توفيق يافته و استوار گشته [از جانب خدا]. از هر گونه خطا و لغزش و اشتباه در امان است. خداوند اين خصوصيات را به او مى ‏بخشد تا حجت او بر بندگانش و گواه او بر آفريدگانش باشد » 📚همان ص 203 ❕با این وجود در برخی از نقل ها ، سخن از سهو و نسیان هادیان الهی به میان آمده است ؛ 📚بحار الانوار ج 17 ص 97 ❕این نقل ها از آنجایی که همخوانی با قرآن ندارد ، برای ما قابل قبول نیست ، چرا که آیات قرآن تصریح دارد که هادیان الهی دچار سهو و نسیان نمی شوند که در بالا بحثش گذشت . 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا باشد » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123 ❕از سوی دیگر ، میان روایاتی که سخن از سهو معصومین به میان می آورد و روایاتی که تصریح می کند آنان دچار سهو نمی شوند ، تعارض پیش می آید ، در هنگام تعارض ، ما ماموریم روایتی را اخذ کنیم که مخالف عقیده اهل سنت است ، چنان که در نقلی آمده است که راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛ « دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف عقیده اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که با اهل سنت مخالف است ، آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » 📚 الکافی ج 1 ص 68 👌و ما در گذشته توضیح دادیم که عقیده به سهو و نسیان هادیان الهی ، از عقاید اهل سنت است ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2929 👌و روایاتی هم که موافق عقیده آنان در مورد سهو پیامبر یا امامان علیهم السلام صادر شده است ، از روی تقیه بوده است ، چنان که شیخ حر عاملی چنین می گوید ؛ « احادیثی که دلالت بر سهو پیامبر می کند حمل می شود بر تقیه چنان که شیخ طوسی به این نکته اشاره کرده است زیرا ادله زیاد عقلی و نقلی حاکم است که پیامبر به صورت مطلق گرفتار سهو و نسیان نمی شود » 📚وسائل الشیعه ج8 ص199 ❕معاند در پایان سخنش نقلی در مورد سهو امام صادق علیه السلام بیان می کند که فضيل گفت به حضرت صادق عليه السّلام مسأله سهو را گفتم فرمود ؛ « ممكن است كسى از سهو نمودن محفوظ باشد؟ گاهى من خدمتكار را پشت سرم مينشانم تا تعداد ركعات نمازم را بخاطر بسپارد » 📚وسایل الشیعه ج 8 ص 252 ❕استدلال به این روایت هم از چند جهت مخدوش است ؛ 1⃣در سند آن فردی به نام « العباس » وجود دارد که مجهول است و معلوم نیست مقصود کدام عباس است . 2⃣مطابق آنچه گفته شد ، روایت می تواند از روی تقیه صادر شده باشد . 3⃣روایت تنها می گوید امام علیه السلام از خدمتکاری استفاده می کرده اند تا تعداد رکعات ایشان را بشمارد ، و لزوما این به معنای سهو امام علیه السلام در نماز نیست ، بلکه امام برای تعلیم مردم چنین می کرده است تا افرادی که در نماز خود دچار سهو می شوند ، از این روش برای مقابله با سهو استفاده کنند ، چنان که علامه مجلسی می گوید ؛ « محمول على أنه ع كان يفعل ذلك لتعليم الناس‏ » « این روایت حمل می شود بر این که امام علیه السلام برای تعلیم مردم ، چنین می کردند » 📚بحار الانوار ج 85 ص 230 ❕این که شیخ صدوق ، عقیده به عدم سهو پیامبر و امامان علیهم السلام را غلو می داند ، این مورد قبول نیست ، زیرا غلو آن است که ما به آن بزرگواران چیزی نسبت دهیم که ریشه در آیات قرآن و روایات ندارد ، در حالی که عقیده عدم سهو ، مبتنی بر آیات و روایات است ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2930 👌درگذشته پیرامون عقیده شیخ صدوق در مورد سهو پیامبر و امامان علیهم السلام ، توضیحاتی ارائه داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2931 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕با توجه به مباحثی که پیرامون اعدام شارب خمر در فضای مجازی مطرح شده و ما در پاسخی پیرامون آن بحث کردیم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2390 👌شیخ یوسف صانعی از فقهایی که به نصوص توجه خاصی ندارد و بیشتر بر اساس رای و ظن فتوا می دهد ، مدعی شده است که اساسا اجرای حدود در عصر غیبت جایز نیست و دیگر جایی برای حد زدن شراب خوار و نهایتا اعدام او باقی نمی ماند . ❔جای پرسش جدی از ایشان است که چگونه خود شما ، سالها دادستان کشور بودید و زمینه اجرای حدود را مهیا می کردید ❗اگر اجرای حدود در عصر غیبت حرام باشد ، شما سالها این حرام را انجام داده اید و در جان و نفوس مردم تصرف کرده اید ، در این صورت حق الناس سنگینی بر ذمه شما است که رهایی از آن آسان نیست ‌. 👌به هر حال ما در پاسخی مفصلا مشروعیت اجرای حدود در عصرغیبت را ثابت کرده ایم و آورده ایم که فقهاء بزرگ نیز قائل به اجرای آن بوده اند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1734
‍ 👌پاسخی به معاند در مورد فتوای استاد مکارم شیرازی 👇👇
‍ 👌پاسخی به معاند در مورد فتوای استاد مکارم شیرازی ❕بزرگان علمای شیعه قائل به عدم تحریف قرآن بوده اند که می توانید در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2932 ❕استاد ، میلانی در کتاب خویش سخنان حدود 50 تن از بزرگان شیعه ، همانانی را که معاند مدعی است قائل به تحریف قرآن بوده اند را می آورد که تصریح به عدم تحریف قرآن کرده اند ، جهت اگاهی رجوع کنید ؛ 📚التحقیق فی نفی التحریف ،فصل اول، ص13 به بعد « کلمات اعلام الشیعه فی نفی التحریف» ❕استاد مکارم شیرازی هم تصریح می کند که بزرگان علمای اسلام قائل به عدم تحریف قرآن بوده اند ، آنجا که می گوید ؛ « همه محقّقان و علماى بزرگ اسلام-/ اعم از شيعه و اهل سنّت-/ در اين امر متّفقند كه هيچ گونه دست تحريف به سوى قرآن دراز نشده است، تنها افراد اندكى از هر دو گروه قول به تحريف را به خاطر پاره‏ اى از روايات دنبال كرده‏ اند، ولى آگاهان دو گروه، اين نظر را به طور قاطع رد مى‏ كنند، و روايات مزبور را «مجعول» دانسته و يا ناظر به «تحريف معنوى» (يعنى تفسير نادرست براى آيات قرآن) يا اشتباه «تفسير قرآن» به «متن قرآن» مى‏ دانند-/ دقّت كنيد. » 📚اعتقاد ما، ص 46 ❕حال آیا گروه اندکی که معتقدند قرآن تحریف شده است کافرند ❗️می گوییم خیر ، زیرا طبق روایات ، کفر در صورتی واقع می شود که فردی امری را که ضروری دین است را منکر شود ؛ 📚وسائل الشيعة، ج‏1، ص 30 باب2 بَابُ ثُبُوتِ الْكُفْرِ وَ الِارْتِدَادِ بِجُحُودِ بَعْضِ الضَّرُورِيَّاتِ وَ غَيْرِهَا مِمَّا تَقُومُ الْحُجَّةُ فِيهِ بِنَقْلِ الثِّقَات‏ 👌و احیانا آن گروه اندک هم که قائل به تحریف قرآن بوده اند ، مقصودشان تحریف قرآنی است که در دست مردمان است نه قرآنی که در دست امام عصر علیه السلام است ، آن قرآن از هر تحریفی مبرا است ، لذا اینان منکر ضروری دین یعنی عدم تحریف قرآن نیستند ، چرا که معتقدند قرآنی که در دست امام عصر علیه السلام است ، از تحریف مصون است ، و استاد مکارم شیرازی بر همین اساس فتوا دادند که این دسته از علما کافر نیستند . ❕البته ما معتقدیم که این دسته اندک از علماء هم قائل به تحریف لفظی قرآن نبوده اند و سخنانشان ناظر به تحریف معنوی و مانند آن است ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2933 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2934 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔برخى ميگويند چرا از احكام قرآن در مورد حق ايتام چيزى نميگوييد؟ مثلا در سوره انعام آيه ١٥٢ در مورد دفاع از حق يتيم به زيبايى گفته است: به مال يتيم -جز به نحوى [هر چه نيكوتر]- نزديك مشويد... اما اصل موضوع چيست؟ گفته شده به مال یتیم دست‌درازی نکنید مگر به بهترین شیوه، حال اگر وارث کافر باشد، از ارث محروم است و تمامی مال را مسلمان می‌برد ، کافر از مسلمان ارث نمی‌برد ولی مسلمان از کافر ارث می‌برد و اگر فرزندان مورث(صاحب ارث)، کافر باشند و پسرعموی مورث، مسلمان باشد تمامی مال و اموال مورث را مسلمان می‌برد و کافر ارثی نخواهد برد! به چه علت؟ تنها بدلیل اینکه به اسلام باور ندارند! حال از شما ميپرسم، اين حكم براى استحقاق حق يتيم است يا پايمال كردنش؟ تبعیض، ناعدالتی و بی‌انصافی در تک‌تک آيات قرآن نمود دارد و حرف حكمى هم كه ظاهرا زيباست، مختص مسلمانان است زيرا از ديد قرآن غير مسلمانان حتى حق حيات ندارند ❗️❗️ 💠💠 👌بر اساس آموزه هاى دينى ، مسلمان از کافر ارث می برد ، اما کافر از مسلمان ارث نمی برد و این نیست جز از جهت عزت اسلام و ذلت کفر ، چرا که کفر و شرک ، گناهی بس بزرگ است و خداوند با محروم کردن کافر از برخی شوونات چون ارث بردن از مسلمان و ممنوعیت ارث بردن سایر کفار از او در صورتی که مسلمانی از ورثه باشد ، کافر را بر کفرش تنبیه می کند . 👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « خداوند با اسلام بر عزت ما افزود ، بنابراین ما از کفار ارث می بریم ، اما آنان از ما ارث نمی برند » 📚وسائل الشیعه ج 26 ص 12 👌شیخ صدوق می گوید ؛ « کفار از میراث محروم شده اند و این نیست مگر بخاطر عقوبت آنان به خاطر کفرشان » 📚الفقیه ج 4 ص 334 👌بنابراین اگر در ورثه کافر ، مسلمانی باشد ، اگر چه از طبقات دوم و سوم باشد ، همان مسلمان ارث می برد و ورثه کافر او هر چند ، فرزندانش باشند ، ارث نمی برند ، مگر در صورتی که در میان ورثه ، هیچ مسلمانی نباشد که در این صورت ارث به فرزندان کافر می رسد ؛ 📚وسائل الشیعه ج 26 ص 23 باب 4 ❕حال معاند فرضی را مطرح کرده است که اگر پسر عموی کافر مسلمان باشد ، ارث به او می رسد و فرزندان خردسال کافر هیچ چیز نصیب آنها نمی شود ❕آیا این بی انصافی و بی عدالتی در حق فرزندان خردسال کافر نیست ❗️ 👌پاسخ می گوییم ، خیر زیرا مطابق آیات قرآن و روایات ، ورثه مسلمان باید به فرزندان کافر که یتیم شده اند ، نهایت احسان را بکنند و آنان را تحت پوشش خود قرار دهند ، چنان که خداوند می فرماید ؛ « اگر به هنگام تقسيم (ارث) خويشاوندان (و طبقه‏ اى كه ارث نمى‏ برند) و يتيمان و مستمندان حضور داشته باشند، چيزى از آن اموال را به آنها بدهيد و با آنها به طرز شايسته سخن بگوئيد » ( نساء 8) ❕در آیات دیگر توصیه به اکرام و توجه به یتیمان خصوصا زمانی که یتیم از اقوام باشد شده است که اطلاق این آیات شامل یتیم کافر و مسلمان می گردد ؛ 🔸فجر 17 _ ضحی 9 _ بقره 220 _ نساء 36 _ بلد 15 و ... 👌بنابراین ورثه مسلمان موظفند که ایتام کافر را تا زمان رشد ، تحت پوشش قرار دهند به این نکته صراحتا در روایتی تصریح شده است . ❕در روایت مذکور ، آمده است که ورثه مسلمان از کافر ارث می برند ، اما در صورتی که کافر فرزندان خردسالی دارند ، هرکس به مقدار سهمی که برده است ، باید خرج فرزندان خردسال کند و آنان را تحت پوشش قرار دهد ، اگر فرزندان خردسال کافر در همان کودکی مسلمان شوند ، اموال کافر به ارث برده نمی شود ، بلکه به امام و حاکم شرع منتقل می شود ، ( و امام آنان را تحت پوشش قرار می دهد )، پس از رشد فرزندان ، اموال را به آنان باز می گرداند ، بنابراین هیچ گونه بی عدالتی در حق فرزندان کافر صورت نمی گیرد . ❕راوی از امام باقر علیه السلام سوال کرد در مورد یک مرد مسیحی که از دنیا رفته است و برادرزاده و خواهرزاده مسلمانی دارد و فرزندان و همسر مسیحی نیز دارد ؟ 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « برادرزاده او دوم سوم ترکه و خواهر زاده او ، یک سوم ترکه را به ارث می برد و این در صورتی است که فرزندان خردسالی نباشند ، اما اگر فرزندان خردسالی باشند ، بر وارثین است که از آنچه به ارث برده اند ، خرج آنان کنند تا به سن رشد برسند ، آنکه دو سوم ارث برده است باید متکفل دو سوم نفقه آنان شود و آنکه یک سوم ارث برده است باید متکفل یک سوم نفقه آنان شود...» ❕راوی سوال کرد که اگر فرزندان او در خردسالی اسلام بیاورند تکلیف چیست ؟ امام علیه السلام فرمود ؛ « ما ترک پدرشان به امام منتقل می شود تا به سن رشد برسند ، اگر اسلامشان حتمی بود و در سن رشد بر اسلام بودند ، امام میراث پدرشان را به آنها منتقل می کند... » 📚الفقیه ج 4 ص 337 _ الکافی ج 7 ص 143 _ التهذیب ج 9 ص 368 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir