eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔از جمله ایرادات اتئیست ها به قرآن ، نسب حضرت مریم(س) هست که میگن در قرآن اومده که او هارون بوده ، درحالی که میدونیم بین این دو زمان بسیار زیادی فاصله بوده و این از اشتباهات فاحش قرآن هست که حضرت مریم را خواهر حضر هارون دانسته و برای این ادعاشون هم به ایه زیر استناد میکنند يا أُخْتَ هارُونَ ما كانَ أَبُوكِ امْرَأَ سَوْءٍ وَ ما كانَتْ أُمُّكِ بَغِيّاً (019 | مريم - 28) اى خواهر هارون!نه پدرت مرد بدى بود، و نه مادرت زن بدكــاره اى!» 💠💠 👌در این رابطه سه تفسیر ارائه شده است . 1⃣هارونی که از او در این آیه یاد شده است مرد معروفی بوده است که در آن زمانی مشهور به و بوده است و بنی اسرائیل افراد فاسق و فاجر را به او تشبیه می کردند و می گفتند تو در فساد و بی بند و باری برادر یا خواهر هارون فاسق هستی ، مردم زمانی که دیدند حضرت مریم بدون ازدواج کردن دارای فرزند شده است ، گمان بد را نسبت به او بردند و او را به فرد فاسقی تشبیه کردند .«معنى قولهم يا أُخْتَ هارُونَ أن هارون كان رجلا فاسقا زانيا فشبهوها به. من أين هذا البلاء الذي جئت به، و العار الذي ألزمته لبني إسرائيل» 📚تقسیر قمی ج2 ص48 2⃣روایتی از پیامبر گرامی وارد شده است که می گویدمنظور از هارون ، هارون برادر حضرت می باشد و از آنجایی که حضرت مریم از نسل هارون نبی بوده است ، بنی اسرائیل چنین خطابی را در مورد او به کار بردند .چنان که قرآن می گوید به سوی قوم عاد برادرشان هود را فرستادیم و یا به سوی قوم ثمود برادرشان صالح را فرستادیم ، تعبیر برادر از این جهت است که هود و صالح از جنس و از نسل آنها بودند .«منها أن يكون معنى قوله يا أُخْتَ هارُونَ: يا من هي من نسل هارون أخي موسى (عليه السلام)، روي عن النبي (صلى الله عليه و آله) أنه قال: «هارون هذا الذي ذكروه هو هارون أخو موسى (عليه السلام)...و تأويل يا أُخْتَ هارُونَ يا من هي من نسل هارون، كما قال تعالى: وَ إِلى‏ عادٍ أَخاهُمْ هُوداً ، وَ إِلى‏ ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً يعني بأخيهم أنه من نسلهم و جنسهم.» 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج3 ص79 3⃣آنچه به نظر مى‏ رسد اين است كه هارون مرد پاك و صالحى بود، آن چنان كه در ميان بنى اسرائيل ضرب المثل شده بود، هر كس را مى‏ خواستند به پاكى معرفى كنند مى‏ گفتند: او برادر يا خواهر هارون است . مردم به مریم گفتند" اى خواهر هارون پدر تو آدم بدى نبود، مادرت نيز هرگز آلودگى نداشت" (يا أُخْتَ هارُونَ ما كانَ أَبُوكِ امْرَأَ سَوْءٍ وَ ما كانَتْ أُمُّكِ بَغِيًّا).با وجود چنين پدر و مادر پاكى اين چه وضعى است كه در تو مى‏بينيم؟ ❕ مرحوم طبرسى در مجمع البيان اين معنى را در حديث كوتاهى از پيامبر ص نقل كرده است . 📚نور الثقلین ج3 ص333 👌 در حديث ديگرى كه در كتاب" سعد السعود" آمده چنين مى ‏خوانيم: «پيامبر " مغيره" را به نجران (براى دعوت مسيحيان به اسلام) فرستاد، جمعى از مسيحيان به عنوان (خرده ‏گيرى بر قرآن) گفتند مگر شما در كتاب خود نمى‏ خوانيد" يا أُخْتَ هارُونَ" در حالى كه مى ‏دانيم اگر منظور هارون برادر موسى است ميان مريم و هارون فاصله زيادى بود؟ 👌مغيره چون نتوانست پاسخى بدهد مطلب را از پيامبر ص سؤال كرد، پيامبر ص فرمود: چرا در پاسخ آنها نگفتى كه در ميان بنى اسرائيل معمول بوده كه افراد نيك را به پيامبران و نسبت مى ‏دادند» 📚همان مدرک 📚تفسیر نمونه ج13 ص51 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
⁉️سوال اخیرا خیلی از افراد خواسته و ناخواسته ایراد میگیرند بر اخذ اجرتی که سخنرانان مذهبی(روحانیون) و مداحان بر روضه خوانی وحتی آموزه های مذهبی ، میگیرند استدعا دارم با استفاده از مباتی دینی وسیره عقلاء پاسخی مستدلو مفصل وکامل بدهید که بشود آنها را توجیه وقانع کرد 💭پاسخ: ❗️توجه به چند نکته لازم است: 1⃣سیره قطعی انبیای الهی عدم در خواست مزد در برابر تبلیغ بوده است .انان به طور مکرر اعلام می کردند که در برابر تلاش هایی که برای ابلاغ پیام های الهی دارند از مردم چیزی نمی خوهند و تقاضای مزد و پاداشی ندارند 💎سوره شعرای ایات 105 تا180 💎انعام90 💎ص86 2⃣زیانبارترین اثر تبلیغ در برابر پاداش ،تحریف ارزش های دینی است .هنگامی که تبلیغ به صورت کالا در آید مبلغ به جای آنکه نیاز مخاطب را در نظر بگیرد خواست او را مورد توجه قرار می دهد و از این رو سعی می کند کالای خود را مطابق میل وی تنظیم کند و بدین سان چه بسا لازم می داند که ارزش های دینی را تحریف کند تا دنیای خود را تامین کند. ❗️همینطور سبب از بین رفتن اخلاص و کاهش اثر تبلیغ نیز می شود 📚دانشنامه قرآن و حدیث ،ری شهری ج15 ص331 3⃣در روایات متعددی نیز به این مطلب اشاره شده است . ❗️پیامبر گرامی فرمود: "در کتاب خدا نوشته شده است که ای پسر آدم همان گونه که علم را رایگان فرا گرفتی آن را رایگان بیاموز" 📚در المنثور ج1 ص155 ❗️امام علی فرمود: "عالم زمانی عالم است که برای دانش خود چیزی از متاع دنیا را طلب نکند" 📚غرر الحکم ج6 ص437 ❗️امام صادق فرمود: "کسی که مردم به او نیاز دارند تا دین را به انان بیاموزد و او از انان مزد بخواهد شایسته است که خداوند او را در آتش جهنم در افکند" 📚بحار الانوار ج2 ص78 4⃣میان در خواست مزد و اجر در برابر عمل و اعطای هدیه و پاداش در برابر زحمت از طرف مردم تفاوت است. ❗️اثار زیانباری که به آن اشاره شد هنگامی پدید می آید که مبلغ درست بر عکس انبیا الهی عمل کند و مزد تبلیغ بخواهد و با دین خدا مانند یک کالا معامله کند اما اگر مبلغ درخواست مزد نداشته باشد لیکن مردم برای تامین زندگیش چیزی به او اهدا کنند پذیرفتن آن مانعی ندارد. ❗️امام صادق فرمود: "معلم برای مزد تعلیم نمیدهد اما اگر هدیه ای به او داده شد قبول می کند" 📚تهذیب ج6 ص365 ❗️حمزه بن حمران از امام صادق روایت می کند که فرمود: "هر کس از راه علمش نان بخورد مستمند خواهد شد" 💭حمزه می گوید به امام گفتم در میان شیعیان شما گروهی هستند که دانش های شما را فرا می گیرند و منتشر می کنند و در مقابل آن از هدیه مردم بی بهره نمی مانند ❗️امام فرمود: "اینان کسانی نیستند که با علم خود نان می خورند" 📚بحار الانوار ج2 ص116 5⃣مبلغین به خاطر یاد گیری علوم و احکام دین از بسیاری از بر خورداری ها چشم پوشیده اند و عشق به تحصیل انها را به حوزه کشانده است .چنین افرادی مانند سایر مردم نیازهای مادی و معیشتی دارند و پرداختن به دروس سنگین و عمیق حوزه و معارف دینی اجازه به دنبال شغل رفتن را به انها نمی دهد .مردم نیز از ارزش کار انها اگاه هستند و با دادن هدیه از انها سپاسگزاری می کنند.واین غیر از طلب مزد و پاداش است 6⃣انچه در باره روحانیون آمد در مورد مداحان نیز قابل صدق است و انان نیز تنها می توانند هدیه دریافت کنند چنان که علامه امینی می آورد: "اهل بیت به احترام مداحان و شعر سرایان در مدحشان محفلها تشکیل و دوستان خود را به آن محافل دعوت می کردند و با دادن صله و جایزه های گرانبها شعرا و مداحان را مورد نوازش قرار می دادند" ❗️سپس علامه به ذکر روایات در همین موضوع می پردازد 📚ترجمه الغدیر ج3 ص35 https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❓پرسش ❔آیا اگر مردی بزرگ از زنی شیر بخورد به او محرم میشود و رضاع کبیره در اسلام مورد تایید قرار گرفت است❗️اگر چنین است آیا این نقص بر اسلام نمی باشد که چنین حکم موهونی در آن است❔ 💠پاسخ💠 👌رضاع کبیره در اسلام باطل است و شیعه و سنی روایت کرده اند که شیر دادنی سبب محرمیت میشود که فرد شیر خوار از دو سالگی خارج نشده باشد و طفل باشد و پس از سپری شدن این مدت شیر خوردن سبب محرمیت نمیشود. 🔶پیامبر گرامی فرمود: « محرمیت رضاعی پس از دو ساله گی محقق نمیشود» 📚الکافی ج5 ص443 🔶امام صادق فرمود: «محرمیت رضاعی قبل از دو سالگی و از شیر گرفته شدن می باشد» 📚التهذیب ج7 ص318 📚الاستبصار ج3 ص198 👌در این باره روایات متعدد دیگری نیز وارد شده است؛ 📚وسائل الشیعه ج20 ص384 باب5 ❗️همین مضمون در روایات اهل سنت نیز آمده است؛ 🔷از پیامبر گرامی نقل می کنند که فرمود: «رضاع هنگامی درست است که قبل از دو سالگی بوده و طفل با مکیدن از پستان از شیر زن سیر شود» 📚سنن ترمذی ج5 ص458 👌هیثمی روایت می کند که ابن مسعود می گفت: «بعد از دو سالگی محرمیت رضاعی حاصل نمیشود» 📚مجمع الزوائد ج4 ص262 🔷متقی هندی از عمر روایت می کند که می گفت: «محرمیت رضاعی تنها در دو سالگی و زمان شیر خوارگی کودک است» 📚کنزالعمال ج6 ص274 👌اما متاسفانه عایشه در برابر اجماع شیعه و سنی بر ممنوعیت رضاع کبیره ایستاده و عقیده به صحت رضاع کبیره داشت. 🔷در ادعایی دروغین نقل می کند: «آیه رضاع کبیره و آیه رجم در قرآن بوده و در ضمن صحیفه ای زیر رختخوابم بود و چون ما به موت پیامبر مشغول شدیم بزغاله آمد آن را خورد» 📚سنن ابن ماجه ج1 ص625 ❗️بزرگان اهل سنت نقل کرده اند: 🔷« عایشه به خواهرانش دستور می داد به مردانی که او دوست دارد آنها را ببیند و بر او وارد شوند پنج بار شیر دهد اگر چه مردان بزرگ باشند سپس بر او وارد شوند اما ام سلمه و سایر زنان پیامبر با این کار عایشه مخالف بودند که با این نوع شیر خوردن کسی بر آنها وارد شود مگر این که در گهواره شیر خورده باشد» 📚مسند احمد ج6 ص270 📚سنن ابی داود ج2 ص223 🔶ابن حجر پس از نقل حدیث می گوید: «سند این روایت صحیح است» 📚فتح الباری ج9 ص149 ❗️اما امت اسلامی در این حکم عایشه را خطا کار می دانند و هیچ یک از بزرگان شیعه و سنی بر مشروعیت رضاع کبیره فتوا نداده اند مگر عده ای از جاهلان وهابی که مورد اعتنا نیستند. 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
سوال من در اروپا زندگي ميكنم و سر خيلي از مسائل با دوستان مسلمانم تو اروپا و مسيحيان مشكل دارم و هر وقت سر اين مسائل بحث ميكنيم اونا ميگن چون تو قرآن چنين چيزي نيست ما نبايد رعايتش بكنيم سوال من اينه كه باكدام آيه و يا سوره ميشود استناد به احاديث و يا گفته هاي رسول و امامان كرد؟ ✅پاسخ ایت العظمی مکارم شیرازی در کتابی که در بیان عقاید شیعه نگاشته اند،در اصل 32چنین میاورند: «ما معتقدیم هیچکس نمیتواند بگوید تنها کتاب خدا مارا بس است واحادیث وسنت نبوی که در مورد تفسیر وتبیین حقایق قران وفهم ناسخ ومنسوخ وخاص وعام قران است یا مربوط به تعلیمات اسلام در اصول وفروع دین میباشد،نادیده بگیرد» ❗️زیرا ایات قران سنت پیامبر وکلمات وافعال او را برای مسلمین حجت شمرده وان را از منابع اصلی فهم اسلام واستنباط احکام قرار داده است ❗️خداوند میفرماید: «انچه را رسول خدا برای شما اورده(وبشما دستور داده )بگیرید( وعمل کنید )وانچه را نهی کرده خودداری نمایید. 📓حشر،7 ❗️ومیفرماید: «هیچ مردوزن با ایمانی حق ندارد،هنگامیکه خدا وپیامبرش،امری را لازم بدانند،اختیاری در برابر فرمان خدا داشته باشند وهرکس نافرمانی خدا ورسولش را کند،گرفتار گمراهی اشکاری شده است. 📓 احزاب،36 انها که به سنت پیامبر بی اعتنا هستند درواقع قران را نادیده گرفته اند ❗️ودر اصل 33بیان میدارند: «ونیز ما معتقدیم احادیث امامان اهل بیت نیز به دستور پیامبر اکرم واجب الاطاعه هستند،زیرا اولا:در حدیث معروف متواتری که در اغلب کتب مشهور حدیث اهل سنت وشیعه نقل شده به این معنی تصریح شده،در صحیح ترمذی امده است که پیامبر فرمود: «ای مردم من در میان شما چیزی گذارده ام که اگر دست به دامن انها زنید هرگز گمراه نخواهید شد،کتاب خدا وعترتم،یعنی اهل بیتم» 📚صحیح ترمذی،ج5،ص662 ثانیاً:امامان اهل بیت تمام احادیث خود را از پیامبر اکرم نقل کرده اند وگفته اندانچه ما می گوییم از پدرانمان،از پیامبر به ما رسیده است 📚 بحارالانوار،ج2،ص172،باب23 ❗️اری پیامبر اینده مسلمین و مشکلات انها را بخوبی می دیده است و راه حل مشکلات فزاینده انها را تا پایان جهان در پیروی از قران و ائمه اهل بیت شمرده است » 📚اعتقاد ما، ایت الله العظمی مکارم شیرازی ص 54 به بعد 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman 📢کانال ما در تلگرام https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔 ❔آیا راست است که وقتی امام زمان ظهور می کند علما و مراجع در برابر امام زمان می گیرند و او را قبول نمی کنند ❗️❗️ 💠💠 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « قائم ما چون قیام کند با جهالتی رو به رو می شود که سخت تر از چیزی است که پیامبر با آن از جاهلان روزگار جاهلیت رو به رو شد . پیامبر نزد مردم آمد در حالی که آنان سنگ و صخره و درخت خرما و چوب های تراشیده را می پرستیدند ، و قائم ما چون قیام کند نزد مردم می آید در حالی که همگی کتاب خدا را بر او می برند و با قرآن علیه او احتجاج می کنند » 📚الغیبه نعمانی ص297 📚بحار الانوار ج52 ص362 ❕اینان همان کسانی هستند که پیامبر گرامی آمدن آنان را چنین پیش بینی کرده بود ؛ « زمانی می رسد که از قرآن جز نوشته اش باقی نمی ماند و از اسلام جز نامش نمی ماند ، مسلمان نامیده می شوند اما دور ترین مردم از اسلام اند ، آن زمان بدترین فقها زیر سایه آسمان هستند ، فتنه از آنان بر می خیزد و به آنان باز می گردد » 📚ثواب الاعمال ص301 📚بحار الانوار ج2 ص109 ❕برخی می گویند منظور از علما و فقهایی که در برابر امام زمان علیه السلام می ایستند فقهای نیستند بلکه فقهای مخالف مکتب اهل بیت از علمای وهابیت و اهل سنت هستند ، اما با توجه به آن که روایات عام و مطلق است ، قابل تطبیق بر تمام فقها و علما اعم از و غیر شیعه می باشد . ❔چه بعید است آن دسته از علمای شیعه که به روایات و تعالیم اهل بیت در مسائل اعتقادی و استنباط های فقهی و مسائل عرفانی توجه ندارند و وهمیات ذهنی و تعالیم یونانی و عرفای مخالف مسلک اهل بیت راهنمای آن ها در استنباط مسائل دینی می باشد در برابر امام زمان قرار نگیرند وقتی که ببینند امام زمان علیه السلام مخالف روش و منش و مسلک آن ها می باشد ( تو خود حدیث بخوان از این مجمل ) . ❕البته در این شکی نیست که علما و فقهای بزرگی نیز در طول تاریخ تشیع و در زمان معاصر می باشند که مصداق این روایت شریف هستند که امام علیه السلام فرمود ؛ ❕« دانشمندان شیعه ما مرزداران مرزی هستند که ابلیس و عفریت هایش در ورای آن قرار دارند ، آنان از تسلط یافتن آنان بر پیروان ناتوان ما جلوگیری می کنند و از تسلط ابلیس و پیروان ناصبی او مانع می شوند .کسانی که خود را بر این امر بگمارد هزاران هزار برابر از مجاهدان برتر هستند زیرا انان از دین محبین ما دفاع می کنند اما مجاهدان از بدنهای انها» 📚بحار الانوار ج2 ص5 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « اگر پس از غیبت قائم الهی که به سوی او می خوانند و راهنمایی می کنند و از دینش دفاع می کنند و بندگان ناتوان را از تله شیطان و دام های دشمنان اهل بیت نجات می دهند نبودند هیچ کس نمی ماند مگر آنکه از دین باز می گشت ، ولی آنان هستند که زمام دل های ناتوان شیعه را همچون سکان در دست ناخدای کشتی به دست گرفته اند ، اینان همان انسان های برتر خدایند » 📚الاحتجاج ج2 ص502 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🔸 👇 🔸مطلب آخر اینکه آقای کمال حیدری ، از لفظ شهیده برای حضرت زهرا می خواهند شاهد و گواه بر اعمال بودن را استنتاج کنند . ❕در پاسخ می گوییم ، چنان که گذشت ، لفظ شهیده از معنای گواه و شاهد بودن خالی نیست ، اما وسعت بخشیدن ، دایراه گواه و شاهد بودن ، به اعمال تمام امت ، نیاز به دلیل و دارد ، و ما این دلیل و قرینه را تنها در مورد امامان اهل بیت علیهم السلام داریم که آنان تنها شاهدان بر اعمال امتند و اعمال بر آنان عرضه می شود و در روایاتی که علامه مجلسی در بحار تحت همین موضوع جمع آوری کرده است ، این معنا از شاهد و گواه بودن برای حضرت زهرا سلام الله علیها ، نشده است ؛ 📚بحار الانوار ج 23 ص 333 باب 20 🔸البته گاها واژه شهید تنها به معنای گواه و شاهد خالی از معنای مقتول فی سبیل الله به کار می رود که این استعمال در قرآن نیز به کار رفته است ؛ ( نساء 41_ بقره 282_ یوسف 26_ ق 21_ بقره 23 و ... ) ❕این معنا برای واژه شهید در صورتی است که قرینه ای در کار باشد که شهید به معنای مصطلح شرعی یعنی فی سبیل الله استعمال نشده است اما اگر قرینه ای در کار نباشد ، طبق اصطلاح شرعی ، این واژه به معنای مقتول فی سبیل الله است ، چنان که در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها چنین است . 👌به فرض هم که بگوییم واژه « شهید » مشترک لفظی بین مقتول فی سبیل الله و گواه و شاهد بودن صرف ( بدون معنای ) می باشد ، باید با قرینه روشن کرد که کدام معنا از این واژه مراد است . ما در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها قرینه داریم که واژه شهیده به معنای مقتول فی سبیل الله است ، قرینه ما همان نصوصی است که صراحتا شهادت ایشان را طبق شیعه و سنی به اثبات می رساند که جهت آگاهی نمایه های ذیل را مطالعه کنید ؛ ⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/5204 ⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/8079 ⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/5958 🔸در مورد کمال حیدری هم باید توجه داشت که ایشان جایگاهی در نزد تشیع ندارند و اخیرا هم دو عالی قدر ، آیت الله العظمی وحید خراسانی و آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ، تصریح به انحراف و ضلالت او کردند و جمعی از بزرگان حوزه علمیه نیز بیانیه ای صادر کردند و از مومنین خواستند که به سخنان باطل او گوش فرا ندهند . متن کامل این بیانیه به شرح زیر است: 🔸بسم الله الرحمن الرحیم  والصلاة والسلام علی سيدنا محمد وآله الطيبين الطاهرين. 🔸اما بعد، در ظروف اخيره نظريات و تشكيكاتی در ضروریات مذهب [از سوی آقای سید کمال حیدری] آشکار شد. 👌از آنجا که ردیه های علمی علما بر وی اثر نداشت و تلاش ها برای جلوگیری از انحرافات وی نافع نبود و از طرفی دیگر مؤمنین سؤالات زیادی درباره عقائد و آراء او پرسیدند، حوزه علمیه قم ــ و در رأس آن، دو بزرگ حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی و حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دام ظلهما ــ موضع صریح خود را در برابر وی اعلام کرده، همان طور که درباره امثال او پیش از این چنین کرده است و به وظیفه شرعی خود درباره حفظ و صیانت از مذهب از بدعت ها و حفظ مومنین از گمراهی عمل نموده است. 🔸ما نیز حمایت خود را از آنچه مراجع بزرگوار فرموده اند اعلان می داریم و از مؤمنین عدم توجه به این شخص و غیر او از منحرفین علمی و عملی را خواستاریم، والله ولي التوفيق والهداية. ١٥ جمادى الثانية ١٤٣٩ ❕سید علی رضا حائری ــ سید حسین حسینی شاهرودی ــ سید علی حسینی میلانی ــ محمد تقی شهیدی ــ نجم الدین طبسی ــ سید محمدجواد علوی بروجردی ــ سید محمد غروی ــ محمدجواد فاضل لنکرانی ــ محسن فقیهی ــ  علی کورانی عاملی ــ مهدی گنجی- سید محمد یثربی کاشانی ــ  مهدی هادوی تهرانی 🌐http://yon.ir/gTjgF https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔آیا راست است که ابن عربی شیعه بوده است و درکتبش به شیعیان فحاشی کرده است ❗️اگر جواب مثبت است پس چرا علمای شیعه آثار چنین کسی را شرح می زنند ❕❕ 💠💠 👌بحث در رابطه با شخصیت ابن عربی و انحرافات او بسیار گسترده است اما به طور در پاسخ به سوال مطرح شده گفتنی است ؛ 1⃣از آنجا که ابن عربی محبت فراوانی نسبت به ابوبکر و عمر دارد و آن دو را خلفای برحق رسول خدا می‌داند، بیشترین فحاشی و تهمت را نثار شیعیان که آن دو خلیفه را غاصب و ستمگر می‌دانند می‌کند. 👌او در سخنانی انواع و اقسام را به شیعیان می‌زند و ادعا دارد که تمام طوایف شیعه منحرف اند و می‌گوید از همه آنان منحرف تر، شیعیان دوازده امامی هستند. او اعتقاد شیعیان به فضائل اهل بیت علیهم السلام را از وساوس شیطانی می‌داند و در خواطر شیطانی کتاب فتوحات مکیه می‌نویسد: «شیطان آنان (شیعیان) را با اصل صحیحی که در آن هیچ شکی راه نیابد مأنوس می‌کن ، سپس بر آنان از کجی فهمی شبهاتی را القا می‌کند تا شوند. این گمراهی [فقط] به واسطه آن اصل به شیطان نسبت داده می‌شود، و گرنه شیطان در این مسائل شاگرد آن شخص گمراه است. بیشترین مصداق بر این امر، در شیعه، خصوصاً شیعه امامی ظاهر می‌شود. شیاطین جن نخست محبت اهل بیت و پایداری در آن را به آنان عرضه می‌کنند، و آنان (شیعیان) معتقدند که این محبت بالاترین وسیله تقرب به خداست و چنین است اگر در همین حد باقی بمانند. اما آنان به دو گونه از محبت اهل بیت فراتر می‌روند: [یک] برخی از آنان به دشمنی و دشنام صحابه می‌پردازند چون آنان اهل بیت را مقدم نداشتند و گمان می‌کنند که اهل بیت برای خلافت و این مناسبت دنیایی سزاوارتر بوده اند. [دو] و برخی نیز از سبّ صحابه بالاتر رفته به پیامبر و جبرئیل و خدا بد می‌گویند و انتقاد می‌کنن که چرا برای مردم به برتری مقام اهل بیت و تقدم آنان در خلافت تصریح نکرده اند، تا آنجا که برخی از آنان چنین سروده است: «آن کس که جبرئیل امین را فرستاده (خدا) خود امین نبوده است» همه اینها از یک اصل صحیح که محبت اهل بیت است نشأت گرفته است؛ اما در نظر آنان این نتیجه را داده و گمراه شده و گمراه کرده اند.» 📚الفتوحات المکیه ج1 ص281 _282 2⃣ابن آن چنان به شیخین عشق می‌ورزد که می‌کوشد به وسیله فحاشی و ناسزاگویی، حقد و کینه خود را نسبت به آنان که به شیخین ارادت نمی ورزند ابراز کند؛ او کلمه «» را که حاوی خبائث ظاهری و باطنی است به این منظور انتخاب کرده و برای اینکه بهتر در نفوس مؤثر افتد ای اندیشیده است و آن را به عنوان یک مکاشفه از رجال الله مطرح می‌کند و در فتوحات می‌گوید: 👌« و منهم (رجال الله) الرجبیّون و هم أربعون نفساً فی کلّ زمان لا یزیدون و لا ینقصون و هم رجال حالهم القیام بعظمة الله و هم رکن الأفراد و هم أرباب القول الثقیل من قوله تعالی (إنّا سَنُلقی عَلَیکَ قَولاً ثَقیلاً) لقیت واحداً منهم... و کان هذا الذی رأیته... کشف الروافض من أهل الشیعه... فکان یراهم خنازیر... فإذا مرّ علیه یراه فی صورة خنزیر فیستدعیه و یقول له تب إلی الله فإنک شیعی رافضی... ؛ » ❕«رجبیون گروهی از رجال الله هستند که در هر زمان چهل نفر از آنان وجود دارند. عدد آنان نه کم می‌شود و نه زیاد؛ آنان قائم به عظمت الهی هستند؛ آنان رکن افرادند، آنان ارباب قول ثقیل در آیه شریفه (إنّا سَنُلقی عَلَیکَ قَولاً ثَقیلاً... ) می‌باشند. یکی از آنان را ملاقات کردم، آن کس را که من دیدم باطن شیعیان رافضی را کشف کرده بود، آنان را به صورت خوک می‌دید. هرگاه به یکی از آنان می‌گذشت او را به صورت می‌دید و می‌گفت: تو شیعه رافضی هستی، توبه کن.» 📚الفتوحات المکیه ج2 ص8 باب الثالث و السبعون ❕براستی چنین فرد و و ، شایسته تعظیم و تکریم است به گونه ای که برخی بزرگان به جای آنکه عمر شریف را صرف شرح زدن آیات و روایات کنند ، آثار او را شرح زده و از او به عنوان عرفا یاد می کنند ❔ 👌البته انحرافات ابن عربی بیش از آنچه است که ذکر شد و بحث تفصیلی در مورد آن مجال دیگری را می طلبد که می توانید جهت آگاهی بیشتر به کتاب « ابن عربی سنی متعصب » علامه سید جعفر عاملی مراجعه کنید. https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔شما که ادعا دارید ابن عربی سنی بوده است و از مخالفان مکتب اهل بیت تلقی می شده است لطفا ادله خود را ذکر کنید ❕ 💠💠 👌دلائل شیعه نبودن ابن عربی ؛ 1⃣ نص و دلیل بر شیعه نبودن ابن عربی ؛ 👌ابن عربی به صراحت می‌گوید که پیامبر وفات نمود و هیچ کس را به عنوان بعد از خود انتخاب نکرد: «و لهذا مات رسول الله [صلی الله علیه و آله و سلم] و ما نصّ بخلافة عنه إلی أحدٍ ولاعیّته... ؛ «و به این جهت رسول خدا [صلی الله علیه و آله و سلم] رحلت کرد و به خلافت احدی تصریح نکرد و برای خود خلیفه تعیین نفرمود.» 📚فصوص الحکم، فصّ داوودیّه، ممد الهمم در شرح فصوص الحکم، ص ۴۰۹. 👌ابن در ادامه می‌نویسد: «لعلمه أنّ فی امّته من یأخذ الخلافة عن ربّه فیکون خلیفة عن الله مع الموافقة فی الحکم المشروع؛» «چون می‌دانست که بین بندگان خدا کسی است که خلافت را از پروردگارش می‌گیرد [یعنی ابوبکر] و به این خصوصیت که [آنچه به او وحی می‌شود و از خدای می‌گیرد ) موافق حکمی است که [به وسیله پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم] تشریع شده است.» 📚همان 2⃣ ابوبکر را خلیفه بلافصل رسول خدا می‌داند ؛ 👌ابن عربی در فتوحات مکیه در شش مورد حدیث جعلی «لَو کُنتُ مُتَّخِذاً خَلیلاً لاتَّخَذتُ أبَابَکرٍ خَلیلاً» را شاهد بر عظمت ابوبکر؛ بلکه همتایی یا تالی تلو پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بودن او می‌داند؛ بلکه از این حدیث ضرورت خلافت بلافصل ابوبکر را استفاده کرده است. ❕در مکیه می‌گوید: «در خبر آمده است که «اگر من خلیلی بر می‌گزیدم ابوبکر را به عنوان خلیل بر می‌گزیدم، و لکن صاحب شما خلیل الله است»؛ پس بنگر در ذیل این عبارت چه معنای لطیفی نهفته است. و برخی [در قالب شعر] گفته اند: «در من همچون روانم (تخلّل) و نفوذ کرده ای و به همین جهت «خلیل» خلیل نامیده شده است. از اینجاست که خلیل نیست مگر اسمائی برای خلیلش و غیر از او نیست. و در اسماء دلیل‌هایی بر خلیل نیست؛ بلکه آن اسماء عین خلیل اند، آن اسماء در متخلق کامل نفوذ کرده پس او خلیل است » 📚الفتوحات المکیّة، ج ۴، ص ۴۰۴. 3⃣و در دیگری می گوید ؛ «... میم وجود عالم است که پیامبر «صلی الله علیه [و آله] و سلّم» به سوی آنان مبعوث گردیده، و نقطه ای که به دنبال میم است ابوبکر، و نقطه ای که به دنبال میم دوم است محمد «صلی الله علیه [و آله] و سلم» است. ابوبکر در جایگاه صدقش قرار دارد، و محمد «صلی الله علیه [و آله] و سلم» در جایگاه حق است؛ و چون درست نیست دو صادق با هم جمع شوند، ابوبکر با وجود پیامبر به پا نمی خیزد و در جایگاه صدقش باقی می‌ماند و چون پیامبر «صلی الله علیه [و آله] و سلّم» ازجایگاه مفقود شد (رحلت نمود) و ابوبکر حضور داشت به آن مقام به پا می‌خیزد، و این مقامی است که ابوبکر به آن می‌رسد، این تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم مخصوص ابوبکر است و گفته پیامبر «صلی الله علیه [و آله] و سلّم»: «لَو کُنتُ مُتَّخِذاً خَلیلاً لاتَّخَذَت ابابَکرٍ خلیلاً... » این معنا را تأیید می‌کند. » 📚الفتوحات المکّیه، ج ۱، باب معرفة الأسرار، ص ۱۱۰. 👌لازمه این سخن این است که اگر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نمی بود ابوبکر پیامبر می‌بود، و چون پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم رحلت نمود ابوبکر به حق به جای وی قرار گرفت؛ چه این که مقامش این اقتضا را داشت. از این کلام ابن عربی به وضوح معلوم می‌شود که وی ابوبکر را نیز چون پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم معصوم می‌داند!! 💠ادامه پاسخ 👇👇👇 4⃣بیان مناقب ؛ ❕ابن عربی برای برخی از رجال الله مقام شامخی قائل است و در بین آنها ابوبکر را صاحب بالاترین مرتبه و مقام می داند ؛ 👌در فتوحات مکیه می‌نویسد: «تا آنجا که نیت نمی کنند مگر آنچه را خدا به آنان امر کرده باشد که قصد و نیت کنند و این مقام بالاترین مقامی است که رجال الله می‌توانند به آن راه یابند و این گروه بسیار اندک اند چون هر کسی به این مقام راه نمی یابد و این مقام نیاز به حضور دائم دارد. بزرگترین شخصی که به این مقام دست یافته ابوبکر است؛ از این رو در جنگ یمامه عمر درباره ابوبکر گفت: حقانیت این جنگ را نیافتم جز به اینکه دیدم خدا سینه ابوبکر را برای جنگ گشاده نموده است، پس دانستم که آن حق است. عمر اشتغال ابوبکر را به باطنش شناخته بود؛ پس کسانی که به این مقام می‌رسند حرکتی در رفتار ظاهری آنان سر نمی زند مگر «ال» و آن کمیاب است. می‌گویند: این سخن نیست مگر از «ال» یعنی کلام خدایی است و سخن مخلوق نیست. 📚الفتوحات المکیّة، ج ۱، باب الثالث و الثلاثون، ص ۲۱۲. 👌از این سخنان این گونه استفاده می‌شود که ابوبکر در محی الدین نه تنها در گفتار و کردار معصوم بوده است؛ بلکه در فکر نیز معصوم بوده تا آنجا ک
ه کلام وی کلامی الهی است به همین جهت است که ابن عربی در فتوحات آورده است که اگر بندگان خالص الهی بخواهند از هر کدام از درهای بهشت وارد شوند وارد می‌شوند، اما ابوبکر از تمام درهای بهشت وارد می‌شود: «وجوه زیادی در ابوبکر وجود دارد که موجب برتری او بر دیگرانی است که این وجوه در آنان نیست؛ از این رو است که چون پیامبر «صلی الله علیه [و آله] و سلم» فرمود: بهشت را هشت در است که از هر دری که بخواهند وارد می‌شوند. ابوبکر گفت: چه می‌شد که انسان از همه درها وارد می‌شد؟ پیامبر فرمود: «صلی الله علیه [و آله] و سلّم» امیدوارم تو از آنان باشی! 📚الفتوحات المکیّة، ج ۱، باب الخامس و الستّون، ص ۳۱۸. ❕وی در شأن و عمر بن خطاب هم سخنان فراوانی دارد، به عنوان نمونه: محی الدین معتقد است که ملائکه با عمر سخن می‌گویند و به اصطلاح وی، او محدّث است. او از قول پیامبر در فتوحات مکیه می‌گوید: «پیامبر «صلی الله علیه [و آله] و سلّم» فرمود: اگر در امت من محدَّث‌هایی (کسانی که ملائکه با آنان سخن می‌گویند) باشند، عمر از آنان است. پیامبر «صلی الله علیه [و آله] و سلّم» ثابت کرده است که حتماً کسانی هستند که با ملائکه سخن می‌گویند و پیامبر نیستند و این چنین سخن گفتن تشریع احکام از قبیل حلال و حرام کردن نیست... خدا درباره کسانی از ما که به آنچه خدا تشریع نموده [است] عمل می‌کنند، می‌گوید: خدا او را تعلیم می‌دهد و خود برای وی آموزش علومی را عهده می‌گیرد که اعمالش را برای او انتخاب کرده است. خدا فرموده است: (از خدا بپرهیزید و خدا به شما می‌آموزد و خدا به هر چیزی آگاه است) و نیز فرموده است: (اگر تقوا پیشه کنید خدا برای شما فرقان (وسیله شناخت حق از باطل) قرار می‌دهد). عمر بن الخطاب و احمد بن حبنل از اقطاب این مقام اند. 📚فتوحات المکیّه، ج ۱، باب الثلاثون، ص ۲۰۰ 5⃣ابن عربی عمر را می‌داند. ❕محی الدین عربی برای عمر بن خطاب مقام ویژه ای از تقوا و کمالات قائل شده است و آن را منشأ عصمت وی می‌داند، در فتوحات می‌گوید: ... به همین جهت پیامبر «صلی الله علیه [و آله] و سلّم» هنگامی که نیرویی را که خدا به عمر بن خطاب داده است به یاد آورد، درباره او فرمود: ای عمر! شیطان تو را در راهی ملاقات نمی کند مگر اینکه راهی غیر از راه تو را می‌پیماید. این حقیقت دلالت دارد که به شهادت معصوم [پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم] عمر معصوم است. زیرا ما می‌دانیم که هیچ گاه ما را به راهی نمی برد مگر راه باطل و آن راه غیر از راه عمر است، پس عمر به دلالت این نص معصوم است و راه‌های حق را می‌پیماید؛ پس او از کسانی است که در تمام روش هایش در راه خدا، از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای نمی هراسد. » 📚الفتوحات المکیّة، ج ۱، باب الثلاثون، ص ۲۰۰. 💠ادامه 👇👇👇 6⃣ابن عربی را نفس پیامبر خدا و خلیفه حق از جانب وی می‌داند محی الدین در منقبت عثمان در صلح حدیبیه فضیلتی را بازگو می‌کند که بزرگان مفسرین اهل سنت همچون طبری، فخر رازی و ابن کثیر و... از آن بی خبرند! او می‌خواهد با این فضیلت عثمان را که در حدیبیه حضور نداشته است در بالاترین مرتبه اصحاب بیعت رضوان قرار دهد و لذا می‌گوید: «پیامبر «صلی الله علیه [و آله] و سلّم» در بیعت رضوان خودش با خودش بیعت کرد، دستش را بر دستش نهاد، و را با دستش گرفت و فرمود این از طرف عثمان، و حال آنکه عثمان در این بیعت غائب بود... و جامع بین پیامبرو عثمان انسانی است که آن منشأ حقیقت عبودیت است؛ پس رواست که پیامبر «صلی الله علیه [و آله] و سلّم» و عثمان از یکدیگر نیابت کنند و در مقام و جایگاه هم قرار گیرند.» 📚الفتوحات المکیّة، ج ۱، ص ۷۵۲. 👌ابن عربی عثمان را به حق رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می‌داند، وی در کتاب فتوحات مکیه می‌گوید: «مانند عثمان که جامه خلافت را بیرون نیاورد تا کشته شد، چون می‌دانست حق در بقای او در جامه خلافت است، زیرا رسول خدا «صلی الله علیه [و آله] و سلّم» او را نهی فرموده بود که از جامه خلافت به درآید. » 📚الفتوحات المکیّه، ج ۲، ص ۳۰۸. 7⃣بی حرمتی به امام علی علیه السلام با نقل حدیث ؛ 👌محی الدین که برای منقبت سازی هر یک از خلفای سه گانه، به احادیث یا مکاشفاتی استشهاد می‌کند، برای امیرمؤمنان علی علیه السلام منقبتی نیافته است جز روایت ساختگی خواستگاری آن حضرت از دختر ابوجهل!! وی در فتوحات می‌گوید: «چون به پیامبر «صلی الله علیه [و آله] و سلم» گفته شد که علی [علیه السلام] از دختر ابوجهل خواستگاری کرده است آن حضرت برای مردم در مورد علی [علیه السلام] خطبه خواند و فرمود: فاطمه [علیها السلام] پاره ای از من است: مرا ناراحت می‌کند هر چه که فاطمه [علیها السلام] را ناراحت کند و شادمان کند مرا آنچه که فاطمه [علیها السلام] را شادمان کند. من حق ندارم آنچه را خدا حلال کرده حرام و
آنچه را خدا حرام کرده حلال کنم... و فرمود: اگر علی [علیه السلام] تصمیم ازدواج با دختر ابوجهل را دارد مرا طلاق دهد. به خدا قسم! دختر دشمن خدا و دختر رسول خدا «صلی الله علیه [و آله] و سلّم» به عنوان همسر یک نفر جمع نمی شوند.... 📚الفتوحات المکیّة: ج ۳، ص ۵۵۹. 8⃣ به پیروان خاندان طهارت علیهم السلام ؛ ❕ابن عربی به خاطر علاقه فراوانی که به ابوبکر و عمر دارد به پیروان خاندان طهارت علیهم السلام که آنان را غاصب و ظالم می‌دانند بیشترین فحاشی و توهین را می‌کند. شاید در بین اهل سنت و مخالفان شیعه نتوان کسی را همچون ابن عربی پیدا نمود که این گونه بی پروا و آشکار به شیعیان امیرمؤمنان علی علیه السلام فحاشی و توهین کند. وی در کتاب فتوحات مکیه [تمام طوایف شیعه را اولیای شیطان معرفی می‌کند و بیان می‌دارد که در بین طوایف شیعه منحرف ترین آنها شیعیان دوازده امامی می‌باشند. همچنین وی در دو موضع از کتاب فتوحات مکیه و ] و همچنین کتاب «محاضرة الأبرار و مسامرة الأخبار» نقل می‌کند که شیعیان امیرمؤمنان علی علیه السلام توسط برخی از رجال الله - که وی از آنان به نام «رجبیون» یاد می‌کند - در عالم کشف و شهود، سیرت و باطنشان به صورت خوک رؤیت شده است. 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8170 💠ادامه پاسخ 👇 9⃣ابن عربی آیه «اولی الأمر» را بر مبنای اهل تفسیر می‌کند ؛ 👌یکی از آیات امامت امیرمؤمنان علیه السلام و ائمه معصومین علیهم السلام آیه «اولی الأمر» است؛ این آیه بر عصمت امامان دلالت می‌کند، تا آنجا که امام فخر رازی از مفسران بزرگ اهل تسنن در تفسیر کبیرش بر دلالت آیه بر عصمت اولی الأمر اعتراف کرده است. ❕اما ابن عربی برخلاف اجماع شیعه آیه را تفسیر می‌کند؛ وی متجاوز از ۱۶ مورد از فتوحات و فصوص، اولی الأمر را به معنای حاکم دانسته است هر چند جائر و ستمگر باشد و اطاعت او را اطاعت خدا و رسول خدا می‌داند! وی می‌گوید: 👌«... (وَ أُولِی الاَمرِ مِنکُم) یعنی هرگاه خلیفه ای ای از پیامبر من بر شما حکومت کرد، یا خودتان کسی را بر خود گردانید، همان گونه که خدا برای شما تشریع کرده است سخن وی را اطاعت کنید... » 📚الفتوحات المکیّة، ج ۱، ص ۲۶۴. 👌محی الدین برخلاف بسیاری از علمای اهل سنت که می‌گویند فسق موجب حاکم می‌شود، می‌گوید: «فقها می‌گویند: اگر حاکم مرتکب فسقی شد و یا ظلم کرد شرعاً از حکومتش عزل می‌شود، ولی ما می‌گوییم: تنها در مورد فسقش عزل می‌شود... پس حتماً رسول خدا «صلی الله علیه [و آله] و سلم» روایت را بر آنان ثابت گردانیده [است]، هر چند کنند.... » 📚همان، ص ۲۹۶. 👌وی در مواردی با کمال تعجب ادعا دارد که اگر خلفای مسلط بر مسلمین انسان‌های ظالمی باشند، مسلمانان نباید بر علیه آنان سخنی گویند یا اقدامی کنند؛ زیرا خواست الهی این بوده است. 📚همان 🔟ابن عربی ادعا دارد که اراده خداوند بر این بوده است که ابوبکر و عمر و عثمان در بر امام علی علیه السلام مقدم شوند. 👌وی خلافت را برای خلفا - به ترتیبی که در خارج تحقق یافته است - به اراده و اعطای حق تعالی می‌داند و می‌گوید: «برای زمان است که حکم کند بر مقدم شدن در زمان، و این نشانه تقدم در رتبه نیست؛ مانند خلافت بعد از رسول خدا «صلی الله علیه [و آله] و سلم» که حکمت اقتضا کرد که آن را به ابوبکر سپس عمر و بعد از او به عثمان و پس از او به علی [علیه السلام] عطا کند به حسب عمرهایشان، و حال آنکه هر یک در زمان صلاحیت خلافت کسی که قبل از او بود، صلاحیت و اهمیت و خلافت را داشت و ناگزیر هر یک از آنان می‌بایست ولایت و خلافت را [در زمان مقرر] عهده دار شود و آن کس که متأخر بود اگر مقدم می‌شد ناگزیر باید [با وجود صلاحیتش] کنار زده می‌شد تا بعداً پس از او [در زمان خودش] به خلافت برسد؛ همان گونه که در نزد خدا در سابق علمش بوده، پس خدا خلافت را به ترتیب زمان عُمر خلفا مرتب کرده [است] تا خلع و برکناری کسی که سزاوار بر خلافت است لازم نباید، و اصحاب این امر را ندانستند مگر بعد از مرگ خلفا. » 📚 الفتوحات المکیه، ج ۴، ص ۲۷۶، الباب الثامن و الخمسون و خمسمائة فی معرفة الاسماء الحسنی. 1⃣1⃣طول عمر خلفای دلیل بر حقانیت آنها ؛ 👌محی الدین بدون تحقیق در تاریخ، طول عمر خلفا را دلیل بر حقانیت آنان می‌گیرد و می‌گوید: «هر یک از خلفای چهارگانه نمردند تا سنّشان به شصت و سه سال رسید تا اثبات شود که آنان در اختصاص محمدی قبض روح شده اند نه به حکم قانون مشترک (طبیعی)، پس این منزلت موجب گردید که این چهار نفر تعیین شوند (برای خلافت) نه غیر آنان. 📚الفتوحات المکیّة، ج ۳، ص ۱۹۹. 2⃣1⃣برخلاف عقیده شیعه موعود علیه السلام را از نسل امام حسن مجتبی علیه السلام معرفی می‌کند ؛ 👌همه مسلمانان از جمله اهل سنت به مهدی آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم معتقدند و احادیث فراوانی د
ر این باره از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده و حتی کتاب‌هایی در این زمینه نوشته اند، محی الدین نیز بدون ذکر نام حضرت مهدی علیه السلام در فتوحات مکیه می‌گوید: «برای خداوند خلیفه ای است که چون زمین پر از جور و ظلم شد خروج می‌کند و آن را پر از عدل و داد می‌کند، اگر از دنیا باقی نماند جز یک روز، خدا آن روز را طولانی می‌کند تا این خلیفه از عترت پیامبر «صلی الله علیه [و آله] و سلم» از فرزندان فاطمه [علیها السلام] که نامش نام رسول خدا «صلی الله علیه [و آله] و سلّم» است و جدش حسن بن علی بن ابی طالب [علیها السلام] است را به حکومت برساند، او بین رکن و مقام بیعت می‌کند....» 📚 الفتوحات المکیّة، ج ۳، ص ۳۲۷. 💠ادامه 👇👇 3⃣1⃣برخلاف اجماع شیعه می‌گوید حضرت مهدی علیه السلم به حضرت عیسی علیه السلام در هنگام نماز می‌کند ؛ 👌ابن عربی برخلاف اعتقاد تمام شیعیان که می‌گویند حضرت عیسی علیه السلام از آسمان فرود می‌آید و به حضرت مهدی علیه السلام اقتدا می‌کند، عقیده دارد که حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) به حضرت عیسی علیه السلام اقتدا می‌کند؛ وی : «عیسی بن مریم [علیها السلام] در هنگام نماز عصر فرود می‌آید، امام از مقام خود برای عیسی کناره می‌گیرد و او را مقدم می‌دارد و عیسی با مردم نماز می‌خواند و به سنت حضرت محمد «صلی الله علیه [و آله] و سلّم بر مردم امانت می‌کند... و خدا مهدی را به سوی خود پاک و پاکیزه قبض روح می‌کند. 📚الفتوحات المکیّة، ج ۳، ص ۳۳۱ 4⃣1⃣ابن عربی جنایتکار را خلیفه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم و از اولیای بزرگ خداوند می‌داند ، متوکل یکی از خلفای فاسد و ستمگر عباسی است، از خصوصیات وی بغض و کینه شدید نسبت به خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام است. وی کسی بود که دستور داد مرقد مطهر سیّد الشهداء علیه السلام را ویران کنند و روی آن آب ببندند تا شیعیان نتوانند به زیارت امام حسین علیه السلام بروند و چه بسیار از شیعیان عاشق و دل سوخته حضرت سید الشهدا علیه السلام که در این ره توسط این جنایتکار به شهادت رسیدند. ❕با این حال متوکل عباسی در ابن عربی منزلت بس بالایی دارد و جزو اولیای حق و اقطاب زمانه است؛ وی در فتوحات می‌گوید: « از آنان [خلفای رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و اقطاب زمان] کسانی هستند که حکمشان ظاهر است و دارای خلافت ظاهری هستند همان گونه که خلافت باطنی را دارند؛ مانند: ابوبکر و عمر و عثمان و علی [علیه السلام] و معاویة بن یزید و عمر بن عبدالعزیز و متوکل. 📚الفتوحات المکیّة، ج ۲، ص ۶. 👌در نظر ابن عربی گویا جنایات و ظلم متوکل عباسی نسبت به خاندان طهارت علیهم السلام و شیعیان آنان با عدالتش منافاتی نداشته، بلکه آنچه انجام داده به بوده است. 5⃣1⃣بیان مسائل فقهی طبق مذاهب اهل سنت ؛ 👌در اسرار عبادات برای فروغ فقهی اسراری طبق فتوای مذاهب چهارگانه اهل سنت ذکر می‌کند، مانند آنچه در باب «اسرار الطهارة» و... آورده؛ از قبیل: مسح تمام سر، مسح الأذنین (دو گوش) و تجدید الماء لهما (آب برداشتن برای مسح آن دو)، مسح بر عمامه، غسل الرجلین (شستن پاها)، مسح علی الخلف (مسح پشت سر) و... و در باب نواقض وضو (مبطلات وضو) از قبیل مس نساء (دست زدن به زنان)، مس الذکر (دست به زدن آلت)، الضحک فی الصلاة (خنده در نماز) و... 📚الفتوحات المکیّة، ج ۱، ص ۳۲۹ باب الثامن و الستّون فی أسرار الطهارة، صص ۳۴۰، ۳۴۲، ۳۴۳ همچنین صص ۳۵۶ و ۳۵۵. 6⃣1⃣متأسفانه ابن عربی که خود را محقق می‌داند تحت تأثیر دستگاه تبلیغاتی خاندان اموی و عباسی قرار گرفته است و با آن همه ادله روشن و گویا بر ایمان ابوطالب، ادعا دارد که پدر امیرمؤمنان علی علیه السلام کافر بوده و آیه ای هم در مذمت وی نازل شده است؛ ولی در کتاب فصوص الحکم می‌نویسد: «چنان که خداوند در حق اکمل رسل و اعلم خلق و اصدقشان در حال فرمود: [ای پیامبر] تو نمی توانی آنکه را دوست داری هدایت کنی، و لیکن خداوند هر که را بخواهد هدایت می‌کند. و اگر برای همت اثری بود کسی اکمل از رسول الله «صلی الله علیه [و آله] و سلّم» و اعلی و اقوی همت تر از او نبود و حال اینکه همت او در اسلام ابوطالب [علیه السلام] عموی او اثر نکرد و درباره اسلام ابوطالب [علیه السلام] آیه فوق نازل شد؛ لذا خداوند درباره رسول «صلی الله علیه [و آله] و سلّم» فرمود: وظیفه تو نیست مگر ابلاغ. 📚ممد الهمم در شرح فصوص الحکم، ص ۳۲۵. 👌وی در می گوید ؛ «پیامبر دستور غسل عمویش ابوطالب را داد در حالی که مشرک بود!!» 📚الفتوحات المکیّة، ج ۷، صص ۲۶۱ - ۲۶۲. 👌وی ادعا دارد که حضرت ابوطالب علیه السلام - نستجیر بالله من هذه الأقاویل - در روز قیامت دو کفش آتشین برپا دارد به گونه ای که مغز سرش ذوب می‌شود: «... ابوطالب از همه مردم بیشتر در راه رسول خدا «صلی ال
له علیه [و آله] و سلّم» جهاد کرد؛ اما به دین وی در نیامد از ترس و دشنام، و ترس او از غیر خدا سبب از بین رفتن جهادش گشت، و این چنین حقیقت ترس از غیر خدا به صورت دو کفش از آتش می‌باشد که سبب ذوب شدن مغز او می‌گردد که همان سرش و نابودیش به سبب ذوب شدن می‌باشد. 📚مجموعه رسائل ابن عربی (المجموعة الثانیه)، صص ۴۴۰ - ۴۳۸. 👌ادامه 👇👇 ❕چنان که گذشت ابن عربی مکرر در آثار خود به ویژه فتوحات مکیه - از عظمت و مقام ابوبکر و عمر سخن می‌گوید، و این خود گواه است که او شیعه نمی باشد. 👌البته برخی از پیروان ابن عربی برای وی به دو پاسخ متوسل می‌شوند: 1⃣ این‌ها کتاب ابن عربی است ؛ 💠پاسخ آن است که چون این گونه مطالب در معتبرترین و نفیس ترین نسخه‌های خطی وی موجود است نمی توان با ادعای تحریف روی آن سرپوش گذاشت و موجه نمود ، همچنین اگر این گونه مطالب که به صورت فراوان در آثار ابن عربی موجود است را جزو تحریفات بدانیم، دیگر هیچ اعتباری نباید برای نوشته‌های ابن عربی قائل شد! زیرا زمانی که نسخه‌های نفیس خطی را آمیخته با جعلیات بدانیم در نزد هر عاقلی دیگر مطالب منتسب به ابن عربی اعتبار ندارد. 2⃣ابن عربی در این گونه موارد کرده است ؛ 💠پاسخ ؛ 🔰الف ؛ تقیه یعنی عقیده و در موارد نادری به خاطر شرایط دشوار خلاف عقیده سخن گفتن و نوشتن؛ اما اگر گوینده یا نویسنده ای در آثارش دائم از عقیده ای بگوید و روی آن تأکید کند حمل بر تقیه نمی شود. ابن عربی در سراسر کتاب فتوحات مکیه از غاصبین خلافت (ابوبکر و عمر) سخن گفته و احادیث جعلی در شأن آنها ذکر نموده است و این گونه نوشتن با مقام تقیه سازگاری ندارد. 🔰ب: آن کس که برای اثبات مطلبی استدلال‌های گوناگون می‌آورد هرگز آن سخن را نمی توان حمل بر تقیه کرد. ابن عربی در کتاب فتوحات مکیه عمر بن خطاب را معصوم معرفی می‌کند، سپس برای اثبات آن ادعا احادیث جعلی را به استخدام می‌گیرد و استدلال‌های گوناگونی را مطرح می‌کند و این با تقیه دارد. 👌اگر ابن عربی تقیه می کرد باید سکوت می کرد و عقاید حقه را بیان نمی کرد زیرا تقیه به همین معناست نه آنکه به بیان عقاید باطل بپردازد . 💠سخن در انحرافات ابن عربی بسیار بیشتر از آنچه گفته شد می باشد و ما جهت جلوگیری از طولانی شدن به همین مقدار بسنده می کنیم اما به سبب اعتراض ها و انتقاداتی که در این مدت به ما به جهت نقد ابن عربی وارد شد ، در این مقدار توقف نمی کنیم و ان شاء الله در روزهای آتی بیشتر حول شخصیت منحرف ابن عربی بحث می کنیم . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA