#فقهی_قرآنی
#دعا_برای_کافر
🤔#پرسش
❔آیا با توجه اینکه طلب #مغفرت برای کفار نمیشه کرد دعای #خیر هم نمیشه انجام داد برای کفار❕❕
💠#پاسخ💠
👌دعا خیر و استغفار کردن برای #کفار و #مشرکین تا زمانی که امید #هدایت در مورد آنها برود اشکال ندارد اما پس از آن که یقین حاصل شد که افراد مذکور عامدا با حق مخالفت می کنند و پس از اتمام حجت ، #ایمان نمی آورند ،در این صورت نباید برای آنان دعا و استغفار کرد .
🔶#خداوند می فرماید ؛
« برای پیامبر و مومنان شایسته نیست که برای #مشرکان ( از خداوند ) طلب آمرزش کنند ، هر چند از نزدیکانشان باشند ، پس از آنکه برای آنها روشن شد که این گروه اصحاب #دوزخند »
🔷#توبه 113
🔷طبق این معنا #مسلمانان می توانند برای دوستان و بستگان مشرکشان مادام که در قید حیاتند و امید هدایت آنها می رود استغفار و دعا کنند ولی پس از آنکه دانسته شد که امیدی به هدایت آنها نیست و در حال #کفر و شرک از دنیا رفتند دیگر نباید برای آنها دعا و استغفار کرد .
📚#تفسیر_نمونه ج8 ص160
🔶#قرآن می فرماید ؛
« استغفار ابراهیم برای عمویش ( #آذر ) به خاطر وعده ای بود که به او داد اما هنگامی که برای او آشکار شد که او #دشمن خداست از او بیزاری جست و برایش استغفار نکرد »
🔶#توبه 114
❕از این آیه نیز به خوبی استفاده می شود که #ابراهیم نبی انتظار داشت که آزر از این طریق جذب به سوی ایمان و توحید شود و استغفار و دعای او نیز در این حقیقت این بود که خدایا او را هدایت کن و گناهان گذشته او را ببخش اما هنگامی که #عداوت و دشمنی آزر برای ابراهیم محرز شد و در همین حالت چشم از دنیا بست دیگر جایی برای هدایت او باقی نماند و استغفار و دعای خود را برای او #قطع کرد .
🔷در روایتی نقل است که امام #کاظم علیه السلام فرمود ؛
« مانعی ندارد که برای #طبیبی نصرانی ( تا زمانی که امید هدایت در او باشد ) #دعا کنید ( اما اگر آن نصرانی عامدا با حق و حقیقت مخالفت کرده باشد ) دعای شما برای او نفعی ندارد و خداوند آن را #مستجاب نمی کند »
📚#الکافی ج2 ص650
📚#وسائل_الشیعه ج7 ص118
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#توبه_توبه_شکنی
🤔#پرسش
❔نظر اسلام در مورد کسی که پیوسته توبه می کند و سپس توبه می کند چیست ❕از کسانی شنیده می شود که خداوند #توبه چنین افرادی را قبول نمی کند آیا واقعیت دارد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌بسيار مى شود كه از انسان مخصوصا در آغاز تربيت و سير و سلوك الى اللَّه لغزشهايى سرمى زند، اگر درهاى بازگشت به روى او بسته شود، مايوس مى گردد، و براى هميشه از راه مى ماند، و لذا در مكتب تربيتى اسلام، توبه به عنوان يك اصل تربيتى با اهميت فوق العاده اى مطرح است، و از تمام #گنهكاران دعوت مى کند كه براى اصلاح خويش و جبران گذشته از اين در، وارد شوند.
❕خداوند می فرماید ؛
«بگو اى بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده ايد ، از رحمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همه #گناهان را مى آمرزد » ( زمر 53)
👌پیامبر گرامی فرمود ؛
«كسى كه از گناه توبه كند همانند كسى است كه اصلا #گناه نكرده است»
📚سفینه البحار ج1 ص 127
💠امام على بن الحسين علیه السلام در مناجات" تائبين" به پيشگاه خدا چنين عرضه مى دارد ؛
«خداى من تو كسى هستى كه درى به سوى عفوت به روى بندگانت گشوده اى، و نامش را توبه نهاده اى، و فرموده اى بازگرديد به سوى خدا و توبه كنيد توبه خالصى، اكنون عذر كسانى كه از ورود از اين در، بعد از #گشايش آن، غافل شوند چيست »
📚بحار الانوار ج 94 ص 142
👌به قدرى در مساله توبه در روايات تاكيد شده كه در حديثى از امام باقر علیه السلام مى خوانيم ؛
« خداوند از توبه بنده اش بيش از كسى كه مركب و #توشه خود را در بيابان در يك شب تاريك گم كرده و سپس آن را بيابد شاد مى گردد »
📚الکافی ج2 باب التوبه ح 8
👌 اين #تعبيرات آميخته با بزرگوارى همه براى تشويق به اين امر مهم حياتى است. ولى بايد توجه داشت كه توبه تنها لقلقه زبان، و گفتن استغفر اللَّه نيست بلكه شرايط و اركانى دارد ، از يك سو بايد با تمام وجود خواهان بازگشت باشند و انقلاب درونى و دگرگونى بنيادى پيدا كنند.از سوى ديگر بايد بعد از بازگشت پايه هاى ايمان و اعتقاداتشان كه بر اثر طوفان گناه فرو ريخته نوسازى و تجديد بنا شود. و از سوى سوم بايد با اعمال صالح ناتوانى روحى و ضعف اخلاقى خود را جبران نمايند، البته هر قدر #گناهان سابق سنگينتر بوده بايد اعمال صالحترى انجام دهند، و اين دقيقا همانست كه قرآن تحت عنوان" انابه" و" اسلام" و" اتباع از احسن" بيان كرده است.
📚تفسیر نمونه ج 19 ص 506
👌 افرادی هم که #توبه واقعی می کنند اما پس از مدتی دو مرتبه گرفتار گناه و عصیان می شوند ، نباید از رحمت خداوند ناامید شوند زیرا اگر بارها و بارها توبه کنند و توبه بشکنند و باز توبه واقعی کنند ، خداوند توبه آنها را می پذیرد .
💠امام باقر عليه السلام فرمود: «اى محمّد بن مسلم ، گناهان مؤمن، هر گاه از آنها باز گردد، براى او آمرزيده است. پس مؤمن بايد براى آنچه پس از بازگشت و آمرزش، از سر مى گيرد، كار كند. هان! به خدا سوگند، اين تنها براى اهل ايمان است».
👌محمد بن مسلم می گوید اگر چه پس از #بازگشت و آمرزش خواهى از گناهان، [به گناه] باز گردد و باز توبه كند؟
👌فرمود: «اى محمّد بن مسلم! آيا مى پندارى كه بنده مؤمن، از گناهش پشيمان مى شود و از آن، آمرزش مى خواهد و باز مى گردد؛ امّا خدا بازگشتِ او را نمى پذيرد؟
🔹گفتم: زيرا او اين كار را بارها انجام داده است. هر بار، گناه مى كند و سپس باز مى گردد و از خدا، آمرزش مى خواهد.
👌فرمود: «هر گاه مؤمن به آمرزشخواهى و توبه [به درگاه خدا] باز گردد، خدا
با آمرزش خود به او باز مى گردد، و خدا آمرزگارِ #مهربان است، توبه را مى پذيرد و از گناهان در مى گذرد. پس مبادا مؤمنان را از رحمت خدا نااميد كنى».
📚الكافی ج 2 ص 434 ح 6 _ بحار الأنوار: ج 6 ص 40 ح 71.
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
#در_سروش
https://sapp.ir/poorseman
🤔پرسش
❓معروف است که آب برخی رودخانه ها مهریه ی حضرت زهرا س است .
❔می خواستم بپرسم شما چه نتیجه ای از این بحث می گیرید آیا چنین چیزی واقعیت دارد❕❕
💠پاسخ💠
👌حضرت زهرا سلام الله علیها یک مهریه ظاهری داشتند و یک مهریه معنوی .
❗️مهریه ظاهری ایشان مورد پرداخت حضرت علی قرار گرفت که ایشان زره خود را به چهار صد درهم فروختند و این هزینه مهریه را به پیامبر پرداختند و حضرت این هزینه را صرف این جهیزیه برای حضرت زهرا کرد؛
👌پیراهن یک قواره ؛ مقنعه یک عدد ، قطیفه مشکی خیبری یک عدد ، تخت خواب چوبی که دور آن با لیف خرما پیچیده شده بود ، دو عدد تشک کتان مصری ، چهار عدد بالش ، پرده پشمی ، دستاس ، دلو چرمی ،تشت مسی ، قدح بزرگ برای دوشیدن شیر ، تنگ آب خوری ، آفتابه ، سبوی گلی سبز رنگ ، کوزه سفالی ، سفره چرمی ، چادر قطرانی ، مشک آب
📚مناقب ابن شهر آشوب ج3 ص353
📚کشف الغمه ج1 ص359
👌اما حضرت زهرا به خاطر عظمت و مقامی که دارا بودند دارای مهریه معنوی نیز بودند که خداوند به ایشان تملیک کرده بود زیرا روشن است که خداوند ایشان را به عقد حضرت علی در آورده بود ؛
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/4037
❕و در ازای این عقد هبه و هدیه ای به ایشان تقدیم داشتند که به عنوان مهریه معنوی شناخته می شود ؛
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« خداوند یک چهارم دنیا را مهریه فاطمه قرار داد .بنابراین یک چهارم دنیا مال فاطمه می باشد و نیز بهشت و دوزخ را مهریه زهرا قرار داده است و زهرا دشمنان خویش را در دوزخ و دوستان خود را در بهشت داخل می نماید»
📚امالی طوسی ص668
🔶پیامبر گرامی فرمود :
« مهریه فاطمه در آسمان بخشی از زمین است پس کسی که با بغض فاطمه و فرزندانش روی آن راه رود تا قیامت حرام است»
📚بحار الانوار ج43 ص113
🔶امام باقر علیه السلام فرمود:
« مهریه فاطمه یک پنجم دنیا و یک سوم بهشت و چهار نهر که عبارتند از نهر فرات و نیل مصر و نهروان و نهر بلخ .خداوند فرمود ای محمد تو مهریه فاطمه را بحسب ظاهر مبلغی کم درهم قرار بده تا برای امت تو سنت باشد»
📚همان مدرک
🗯مهریه معنوی حضرت زهرا مهریه اصطلاحی نیست که بر عهده شوهر باشد بلکه این مهریه به معنای هبه و هدیه است .
👌هبه و هدیه ای که خداوند به حضرت زهرا بابت عقد و ازدواج ایشان داده است و به ملکیت ایشان در آورده است .
📝پرسمان اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
⁉️سوال
همان کانال ضد دین که به حضرت زهرا و پیامبر اهانت می کنه در یکی از جدیدترین پست هاش اورده که روحانیون به دروغ به شما گفتن که عقد فاطمه و علی از جانب خدا بوده بلکه فاطمه به این ازدواج راضی نبوده و طبق روایتی که در تفسیر قمی ج2 ص336 امده حضرت زهرا نسبت به این ازدواج ناراضی بوده بعد پیامبر راضیش کرده در این باره هم توضیح بدید
🔷پاسخ:
❗️در مورد روایتی که از تفسیر قمی نقل کرده اند که حضرت زهرا راضی به ازدواج نبوده است:
1⃣باید توجه کرد که تمام انچه در تفسیر قمی است نوشته علی بن ابراهیم عالم بزرگ شیعه نیست.بلکه تنها تفسیر سوره فاتحه ،بقره و کمی از ال عمران از ایشان است و بقیه ان از شاگرد ایشان ابوالفضل العباس می باشد و روایت مورد استناد در تفسیر سوره نجم نقل شده است
📚کلیات فی علم الرجال،ایت الله سبحانی ص301
2⃣روایت مورد استناد در تفسیر قمی به صورت مرسل و بدون سند کامل نقل شده است لذا قابل قبول نمی باشد
3⃣این که عقد حضرت علی و حضرت زهرا از ناحیه خداوند صورت گرفته است به هیچ وجه قابل مناقشه نمی باشد ودر این باره روایات فراوانی از کتب شیعه و سنی صادر شده است
🔶کتب شیعه :
❗️شیخ صدوق در عیون الاخبار روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
« من فاطمه را به عقد علی تنها زمانی در آوردم که خداوند مرا به این کار دستور داد»
📚عیون الاخبار ج2 ص59
❗️در روایت دیگر فرمود:
« فرشته ای بر من نازل شد و گفت خداوند به تو سلام می رساند و می گوید من فاطمه را به عقد علی در آورده ام پس آن دو را به یکدیگر تزویج کن»
📚بحار الانوار ج43 ص105
📚عیون الاخبار ج2 ص27
🔷و فرمود :
« خداوند چنین می گوید که شما فرشتگان را شاهد می گیرم که من فاطمه دختر محمد را به عقد علی بن ابی طالب در اوردم»
📚امالی ص559
❗️در این مضمون روایات متعدد دیگری نیز صادر شده است
📚بحار الانوار ج43 ص92 باب 5
🗯کتب اهل سنت:
❗️طبری روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
« جبرییل به من اطلاع داد که خداوند فاطمه را به همسری علی در آورده است و چهل هزار فرشته را گواه این عقد ساخته است»
📚ذخائر العقبی ص32
🔶متقی هندی روایت می کند که فرمود:
« خداوند به من دستور داده است تا فاطمه را به همسری علی در اورم»
📚کنز العمال ج6 ص152
📚مجمع الزوائد ج9 ص204
📚فیض القدیر ج2 ص215
🗯در این باره روایت متعدد دیگری نیز در کتب اهل سنت نقل شده است که جهت اگاهی رجوع کنید :
📚فضائل الخمسه،محقق فیروز ابادی ج2 ص130 به بعد
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#ناراحتی_فاطمه_از_ازدواج_با_علی
🤔#پرسش
❔به متن زیر از کانال ضد دین پاسخ دهید ❕
❔ گريه و زارى #فاطمه_زهراء و عدم رضايت از ازدواج با #امام_على
روايت اول:
« عن أبي عبد الله قال: إن فاطمة قالت لرسول الله:
زوجتني بالمهر الخسيس ، فقال لها رسول الله ما أنا زوجتك ولكن الله زوجك من السماء »
ترجمه:
رسول الله به فاطمه فرمود:
دخترم چه چيزى باعث گريه ات شده است؟
فاطمه گفت: مرا با مهريه اى بسيار ناچيز به ازدواج داروردى!(اشاره به فقر على)
محمد گفت: تزويج تو به على تزويج الهى است و به فرمان خدا اين ازدواج صورت گرفته
منابع:
الكافي ٥ / ٣٧٨ - وسایل ج12ص241
روایت دوم :
لما زوج رسول الله صلّى الله عليه وآله وسلّم عليا عليه السلام فاطمة عليها السلام دخل عليها وهي تبكي فقال ما يبكيك ؟ فو الله لو كان في أهلي خير منه ما زوجتكه ولكن الله زوجك وأصدق عنك الخمس ما دامت السماوات والأرض.
#ترجمه: از يعقوب بن شعيب موضوع گريه و زارى فاطمه و نارضايتى اش از ازدواج با #على را بيان ميكند.
#منبع:
روضة المتقین للمجلسی الاول ج ٨ ص۱۷۷
روایت سوم :
فزوجه رسول الله ص فاطمة فلما بلغ ذلك فاطمة بكت ، قال : فدخل عليها رسول الله ص فقال : مايبكيك يافاطمة؟ فوالله لقد أنكحت أكثرهم علما وأفضلهم حلما وأولهم سلما.
خلاصه #ترجمه :
محمد از فاطمه ميپرسد چرا گریه میکنی فاطمه؟!
به خدا قسم تو رو به ازدواج عالم ترین و فاضل ترین و بردبار ترین و اولینشون که مسلمان شد در آوردم!!
#منبع:
بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث المؤلف : العلامة المجلسي الجزء : ٤٣ صفحة : ١٣٦
💠#پاسخ💠
👌فقیه بزرگوار مکارم شیرازی در مقام بیان عقاید شیعه چنین عرضه می دارد ؛
🔶️« عقیده ما در باره روایات اهل بیت ؛
❕تکرار این موضوع را ضروری می دانیم که هر حدیثی که در یکی از منابع معروف یا سایر منابع معتبر وجود داشته باشد به این معنی نیست که آن حدیث به خصوص معتبر باشد ، بلکه هر حدیثی #سلسله سندی دارد که باید هر یک از رجال سند آن جدا گانه مورد بررسی قرار گیرد هر گاه تمام رجال سند مورد اعتماد بودند آن حدیث به عنوان یک حدیث صحیح پذیرفته می شود در غیر این صورت ان حدیث مشکوک یا ضعیف است»
📚اعتقاد ما ، ص119
🔰حال ما بر اساس همین ملاکی که ایشان ارائه دادند روایات مطرح شده توسط #کانال ضد دین را بررسی می کنیم .
1⃣منبع اصلی روایت اول کتاب کافی کلینی است و سایر منابع هم به نقل از کافی روایت را آورده اند .
💠روایت کافی #مرسل است و تمام افرادی که در سند هستند ذکر نشده است و تعبیر « عمن حدثه » در سند حدیث نشان دهنده مرسل بودن روایت می باشد ، روشن است روایتی که مرسل و بدون سند کامل باشد قابل استدلال نمی باشد .
❕علامه مجلسی در ذیل حدیث مذکور می گوید ؛
« روایت ضعیف و ٫مجهول است »
📚مراه العقول ج20 ص104
2⃣سند اصلی روایت دوم هم کتاب کافی کلینی است و روایت مذکور به نقل از کتاب کافی در کتاب روضه المتقین نقل شده است . این روایت هم مرسل و بدون سند کامل است و تعبیر « عده من اصحابنا » نشان دهنده این امر است .
💠علامه مجلسی نیز در ذیل روایت مذکور می گوید ؛
« این روایت #مجهول است »
📚مراه العقول ج20 ص104
3⃣روایت سوم هم بدون سند و به صورت مرسل نقل شده است و علامه #مجلسی آن روایت را به نقل از کتاب کشف الغمه بدون سند متصل از علی علیه السلام نقل می کند که روشن است چنین روایتی #ضعیف می باشد .
❕در گذشته ثابت کرده ایم که پیوند علی و فاطمه علیهما السلام به دستور و امر خداوند با رضایت کامل طرفین صورت گرفته است ؛
💠 https://t.me/Rahnamye_Behesht/4037
❕از #ضعف سند روایات طرح شده هم که بگذریم و بنا را بر صحت آنها بگذاریم باز هم گفتنی است ؛
👌منافقین مدینه که از ازدواج فاطمه با علی ناراحت بودند به نزد فاطمه می رفتند و از علی بد گویی می کردند که فردی تنگدست و #فقیر است و پیامبر هم تو را با مهریه ای کم دارد به عقد او در می آورد ، فاطمه سلام الله علیها از سخنان آنان #ناراحت شده و به گریه افتاده و به نزد پیامبر گرامی می رود و سخنان آنان را برای پیامبر نقل می کند تا پاسخ پیامبر به آنها سبب بسته شدن #دهانشان شود و از سوی دیگر متذکر فضل و برتری علی علیه السلام نیز بشوند ، لذا با حالت گریه به نزد پیامبر رفت و سخن آنان را نقل کرد که آیا مرا با #مهریه ای کم به عقد علی در می آوری ، پیامبر نیز در پاسخ متذکر فضل و مقام علی علیه السلام و الهی بودن این پیوند می شود .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#ازدواج_علی_فاطمه_در_قرآن
🤔#پرسش
❔آیا به ازدواج حضرت علی و فاطمه در #قرآن هم اشاره شده است ❕❕
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید ؛
« دو دریای مختلف را در کنار هم قرار داد ، در حالی که با هم تماس دارند ، اما در میان آن دو برزخی است که یکی بر دیگری غلبه نمی کند...، از آن دو لولو و مرجان خارج می شود »
🗯الرحمان 19-20_22
👌از آنجا که آیات قرآن ظاهر و #باطنی دارند ، گاه هم تفسیر مادی برای آن وجود دارد و هم تفسیر معنوی ، در روایات اسلامی تفسیر #معنوی این دو دریا به علی علیه السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها و تفسیر معنوی لولو و مرجان به حسن و حسین علیهما السلام شده است.
❕در #شواهد التنزیل از سلمان فارسی در تفسیر آیه نقل شده است که منظور علی و فاطمه هستند و منظور از لولو و مرجان ، حسن و حسین علیهما السلام است .
📚شواهد التنزیل ج2 ص209
🔶از ابن عباس نقل شده است ؛
« منظور از دو دریا ، علی و فاطمه است و منظور از برزخ بین آنها محبت دائمی است که قطع نمی شود و پایان نمی گیرد و منظور از لولو و مرجان ، حسن و حسین است »
📚همان مدرک
❕در واقع #برزخ به معنای مانع میان دو چیز است ، در اینجا همان محبت و دوستی است که مانع از هر گونه بغی و تعدی و تجاوز می شود .
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« منظور از دو دریا ، علی و فاطمه هستند که دو دریای عمیق از علم هستند که هیچ یک بر دیگری تعدی نمی کند و منظور از لولو و مرجان ، حسن و حسین هستند »
📚الخصال ج1 ص65
🗯این آیه از آیاتی است که دلالت بر #فضیلت فوق العاده و جلالت عظیم برای علی علیه السلام و همسرش و فرزندانش می کند ، چرا که علی و فاطمه را تشبیه به دو اقیانوس عظیم نموده ، اقیانوسی که نشانه عظمت خدا و منبع برکات و مبدا دانش و علوم بسیار و نشانه بارز اخلاق کریمه و جود و سخاوت و پاکی و عصمت است و فرزندانشان را به #جواهرات گرانبها و بی مانندی تشبیه می کند که در دل اقیانوس پرورش یافته و به خارج می رسند ، حسن و زیبایی و جمال ظاهر و باطن و علم و تقوا و فضیلت و پاکی و عصمت همه در آن درج است .
❔درباره چه #کسی در اسلام این همه فضائل دیده می شود و چه کسی شایسته تر برای جانشینی پیامبر از علی و فرزندان او هستند ، و چه ساده از کنار این همه فضائل گذشته اند .
📚پیام قرآن ج9 ص313
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#اول_ذی_الحجه_شادی_یا_عزا
🤔#پرسش
❔#پیام_عمومی
1 ذی الحجّه روز ازدواج امیر المؤمنین علیه السلام نیست
امام صادق علیه السلام فرمودند :
شیعَتُنا جُزْءٌ مِنّا خُلِقُوا مِنْ فَضْلِ طینَتِنا یَسُوؤُهُمْ ما یَسُوؤُنا وَ یَسُرُّهُمْ ما یَسُرُّنا.
شیعیان ما جزئی از ما هستند که از اضافه ی گل ما آفریده شده اند آن چه که ما را ناراحت کند آنان را ناراحت می کند و آن چه ما را خوشحال کند آنان را خوشحال می نماید.
به اطّلاع تمامی مؤمنان می رسانیم که سالروز ازدواج امیر المؤمنین حضرت آیت الله العظمی علی بن ابی طالب علیه السلام با حضرت فاطمه علیها السلام در 1 ذی الحجّه نیست و این مناسبت در ششم ذی الحجّه است که مطالب مربوط به آن در تاریخ یاد شده منتشر خواهد شد ... . ان شاء الله
پس در این ایّام که ایّام شهادت امام جواد علیه السلام می باشد در عزای آن حضرت غمگین باشیم چرا که بدن آن حضرت تا سه روز به روی پشت بام خانه باقی ماند ... .❗️❗️
💠#پاسخ💠
1⃣شیخ طوسی و شیخ مفید و دیگران از علما و بزرگان ، اول ذی الحجه را سالروز ازدواج مبارک علی و فاطمه سلام الله علیهما می دانند و تاریخ فوق را نقل کرده اند ؛
📚مصباح المتهجد ص 671_ مسارالشیعه مفید ، ص 36_ مصباح کفعمی ج 2 ص 600_ وقائع الایام ، شیخ عباس قمی ، ص 173_ مفاتیح نوین ، مکارم شیرازی ، ص 835 _ مناقب آل ابی طالب ،ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 349_ زاد المعاد ، علامه مجلسی ص 162 و ...
2⃣شما که معتقدید باید روز ششم ذی الحجه به عنوان سالروز ازدواج علی و فاطمه سلام الله علیهما ، #شاد بود و جشن گرفت ، آیا اطلاع دارید که برخی از علما ، سالروز شهادت امام جواد علیه السلام را در روز ششم ذی الحجه نوشته اند ❗️
📚کشف الغمه ج 2 ص 365 _ تاریخ بغداد ، ج 3 ص 55
3⃣این که #جنازه مبارک امام جواد علیه السلام سه روز بر روی پشت بام بود ، مستند صحیح و قطعی از منابع متقدم و مورد اعتماد ندارد و مورد اشاره علمایی که تاریخ امام جواد علیه السلام را نوشته اند ، چون شیخ مفید ، علامه مجلسی و ... #قرار نگرفته است .
📚ارشاد ج 2 ص 295_ بحار الانوار ج 50 ص 2
❕شیخ عباس قمی نیز هیچ اشاره ای به ادعای مذکور نمی کند و می نویسد ؛
« #جنازه آن جناب را بعد از غسل و کفن آوردند در مقابر قریش در پشت سر جد بزرگوارش امام موسی علیه السلام دفن کردند و به حسب ظاهر واثق بالله بر آن حضرت نماز خواند و لکن در واقع حضرت امام علی النقی علیه السلام از مدینه به طی الارض آمد و متصدی غسل و کفن و دفن پدر بزرگوارش شد »
📚منتهی الامال ج 3 ص 1808
🔰بنابراین ؛
🔸1_ ازدواج علی وفاطمه سلام الله علیهما در روز اول ذی الحجه مشهور تر و مورد #نقل شیخ مفید و شیخ طوسی است .
🔸2_ روز ششم ذی الحجه احتمال شهادت را دارد و برای مدعیان شادی در روز مذکور ، که در این گونه موارد اهل #احتیاط هستند ، جای شادی کردن نیست .
🔸3_ بودن سه روزه جنازه مطهر امام جواد علیه السلام بر پشت بام ، سند قابل اعتمادی ندارد و علمای #بزرگ آن را نقل نکرده اند .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
یک بار یک سنی از من پرسید اگر شیعه شوم چه بدست می آورم که اکنون آن را ندارم
💭پاسخ:
❗️برای شیعه بودن چه فضیلتی از این بالاتر که اهل نجات و رستگاری و بهشت باشد.
💎ترمذی روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
"امت من به هفتاد و سه فرقه تقسیم خواهد شد که تمام آنها اهل آتش جهنم هستند بجز یک فرقه"
📚سنن ترمذی ج4 ص135
📚سنن ابی داود ح3981
💎در سایر سخنان پیامبر که در کتب اهل سنت منقول است فرقه ناجیه معرفی شده است
💎 حدیث ثقلین
❗️پیامبر گرامی فرمود:
« همانا من دو جانشین را در میان شما می گذارم ،کتاب خدا ریسمان کشیده شده ما بین آسمان و زمین و عترتم اهل بیتم و همانا این دو از یکدیگر جدا نمی شوند تا در کنار حوض بر من وارد شوند.تا زمانی که به آن دو تمسک کنید هرگز گمراه نمی شوید"
📚مسند احمد،ج5 ص181
❗️این حدیث از جمله احادیث متواتر است که بزرگان اهل سنت در کتب خود روایت کرده اند مانند مسلم در صحیح ج7 ص122 ،ترمذی در صحیح ج5 ص621، حاکم در مستدرک،ج3 ص110، وعلمای فراوان دیگر از اهل سنت که جهت اگاهی رجوع کنید به کتاب فضائل الخمسه ج2 ص44 به بعد
💎حدیث سفینه:
❗️پیامبر گرامی فرمود:
« مثل اهل بیتم در بین شما همانند کشتی نوح در میان قوم نوح است هر کس سوار بر آن شود نجات یافته و هر کس از آن تخلف کند غرق شود»
📚مستدرک،حاکم،ج2 ص343
♦️همین معنی را هیتمی در مجمع الزواید،ج9 ص168 ،ابی نعیم در حلیه الاولیائ،ج4 ص306، متقی هندی در کنزالعمال،ج6 ص216، خطیب بغدادی در تاریخ،ج12 ص19 و ...نقل کرده اند
❗️این احادیث حاکی از آن است که رستگاری و نجات تنها از طریق اهل بیت ممکن است.
🔰سیوطی از علمای برجسته اهل سنت روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
"همانا علی و پیروان وشیعیانش در روز قیامت از رستگارانند"
📚در المنثور ذیل ایه 7 بینه ج6 ص359
❗️همین مضمون را دیگران از علمای اهل سنت نیز نقل کرده اند:
📚جامع البیان ج30 ص171
📚صواعق المحرقه ص96
📚نور الابصار ص70
📚مجمع الزواید ج9 ص131
📚شواهد التنزیل ج2 ص357
📚کفایه الطالب ص118
❗️و...
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❔پرسش
❓کانال های ضد دین پرسشی را مطرح کرده اند که قرآن مسلمین و پیامبر مسلمین یکی است .چرا انان به فرق مختلف تقسیم شده اند و بالاخره کدام فرقه از آنان به بهشت می روند❔
💠پاسخ؛
❗️اگر مسلمانان در زمان پیامبر گرامی از وحدت خاصی برخوردار بودند و عظمت مقام رسالت و مرجعیت مسلم او برای پیروانش مانع از بروز دوگانگی بود ولی پس از درگذشت او شکاف عجیبی در میان آنان پدید آمد و آن وحدت و ایثار جای خود را به جدال و نزاع کلامی و احیانا به نبردهای خونین آن هم بر سر عقائد دادند.
🗯علمای ملل و نحل علل چندی را در پیدایش اختلاف و پی ریزی مذاهب مختلف موثر می دانند از جمله؛
1⃣تعصب های کور قبیلگی و گرایش های حزبی سبب شد افرادی دست به تاسیس مذهب و مسلک های تازه ای بزنند و به راهنمایانی که پیامبر برای انان معرفی کرده بود توجه نکنند.
2⃣بدفهمی و کج اندیشی در تفسیر حقایق دینی عامل دیگری برای پیدایش مذاهب مختلف قلمداد می شود.
3⃣منع از تدوین حدیث پیامبر و نشر آن توسط خلفای وقت عامل دیگری بود که افراد نظرات شخصی خود را به نام دین به خورد مردم بدهند و مذاهب تازه ای را ایجاد کنند.
4⃣آزادی احبار و رهبانان یعنی دانشمندان اهل کتاب و نشر اساطیر عهدین سبب دیگری بر این مساله قلمداد می شود که این آزادی پس از ممنوعیت از نشر احادیث پیامبر به این افراد داده شد.
5⃣برخورد مسلمانان با ملتهای متمدن که برای خود کلام مستقل و عقاید دیگری داشتند عامل دیگری برای پیدایش مذاهب جدید قلمداد می شود.
6⃣اجتهادات شخصی در برابر نصوص مسلم دینی و تن ندادن به نصوص عامل دیگری برای این افتراق محسوب می شود.
📚الملل و النحل ،سبحانی،ج1 ص69 فصل سوم
👌جالب آن است که پیامبر گرامی از ایجاد فرق گوناگون در اسلام خبر داده بود و دانشمندان شیعه و سنی نقل کرده اند که فرمود؛
«امت موسی پس از او به هفتاد و یک فرقه تقسیم شدند که تنها یک فرقه از آنان فرقه ناجیه می باشد و هفتاد فرقه دیگر در آتش هستند.و امت عیسی پس از او به هفتاد و دو فرقه تقسیم شدند که یک فرقه از آنان ناجیه و بقیه در آتش هستند.و امت من نیز به هفتاد و سه فرقه تقسیم میشوند که یک فرقه از آنان اهل نجات و بقیه در آتش هستند»
📚الخصال ج2 ص585
📚بحار الانوار ج28 ص4
📚سنن ترمذی ج5 ص26
📚سنن ابن ماجه ج2 ص479
👌طبق روایات مسلم شیعه و سنی تنها فرقه ای که اهل نجات می باشند کسانی هستند که پس از پیامبر گرامی به اهل بیت ایشان تمسک کرده و آنان را به عنوان امام و رهبر بشناسند و اگر مردمان تن به امامت و هدایت انان می دادند هیچگاه فرق و مذاهب مختلف ایجاد نمیشد.
1⃣پیامبر گرامی فرمود:
«من دو چیز برای شما باقی می گذارم که تا زمانی که به آن دو تمسک کنید هرگز گمراه نمی شوید کتاب خدا و عترتم اهل بیتم»
📚سنن ترمذی ج5 ص329
📚مسند احمد ج5 ص182
📚مستدرک حاکم ج3 ص148
2⃣پیامبر گرامی فرمود:
«مثل اهل بیتم در میان شما همانند کشتی نوح است در میان قوم نوح که هر کس بر آن سوار شود نجات یافته و هر کس از آن تخلف کند هلاک می شود»
📚مستدرک حاکم ج2 ص343
📚مجمع الزوائد ج9 ص168
📚کنزالعمال ج6 ص216
3⃣پیامبر گرامی فرمود:
«ستارگان وسیله ایمنی برای اهل زمین از غرق شدن هستند و اهل بیت من وسیله ایمنی برای امت من از اختلاف هستند»
📚مستدرک حاکم ج3 ص149
📚الجامع الصغیر ج2 ص189
📚کنزالعمال ج6 ص116
4⃣پیامبر گرامی فرمود:
«فرقه ناجیه فرقه ای است که به من و اهل بیتم پس از من اقتدا کند»
📚معانی الاخبار ص323
❗️حضرت علی فرمود:
«امت اسلام به هفتاد و سه فرقه تقسیم می شوند .قسم به خداوندی که جانم بدست اوست تمام این فرقه ها گمراه هستند مگر فرقه ای که از من تبعیت کنند و از شیعیان من باشند»
📚امالی مفید ص213
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#پاداش_امامت
🤔#پرسش
❔یکی از اهل سنت این پرسش را مطرح کرده که پاداش و جزای اعتقاد به توحید، نبوت و معاد در قران مشخص شده، اگر امامت اصل چهارم دین است پس پاداش اعتقاد به آن در قران کجاست؟ #عقوبت عدم اعتقاد به امامت در قران کجاست ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که بر اساس آیات صریح قرآن و سنت قطعی پیامبر گرامی طبق روایات اهل سنت ، امامت اصلی از #اصول دین اسلام است که همگان موظف به تن دادن به این اصل مهم اعتقادی و پذیرش آن هستند که جهت آگاهی پاسخ گذشته ما را مطالعه کنید ؛
🔰https://t.me/Rahnamye_Behesht/5618
👌حال که ثابت شد که امامت اصلی از اصول دین اسلام است روشن می شود که انسان ، مسلمان راستین و #حقیقی نیست مگر آنکه معتقد به اصل امامت باشد چرا که می فرماید ؛
« وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ »
« و هر كس جز اسلام (و تسليم در برابر تمام فرامین حق،) آيينى براى خود انتخاب كند، از او پذيرفته نخواهد شد، و او در آخرت، از زيانكاران است »
🔰آل عمران 85
❕لذا در روایات فراوانی وارد شده است که کسانی که بدون اعتقاد به ولایت و امامت امامان اهل بیت علیهم السلام ، مسلمانی و عبادت می کنند ، هیچ یک از اعمال و عبادات آنها مقبول درگاه الهی نیست چرا که آنان مسلمان واقعی نیستند و اصلی از اصول دین را #منکرند که جهت آگاهی نمایه زیر را مطالعه کنید ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8764
🔰کسانی که امر خداوند و پیامبرش را در مورد اصل امامت نادیده گرفتند مشمول این آیات می شوند که می فرماید ؛
« هيچ مرد و زن با ايمانى حق ندارد هنگامى كه خدا و پيامبرش امرى را لازم بدانند اختيارى از خود (در برابر فرمان خدا) داشته باشد، و هر كس نافرمانى خدا و رسولش را كند به #گمراهى آشكارى گرفتار شده است » ( احزاب 36)
👌و می فرماید ؛
« و آن كس كه نافرمانى خدا و پيامبرش كند و از مرزهاى او تجاوز نمايد او را در آتشى وارد مى كند كه #جاودانه در آن خواهد ماند و براى او مجازات توهين آميزى است » ( نساء 14)
❕اما کسانی که به امر خداوند و پیامبرش در مورد اصل امامت تن دادند نیز مشمول این آیات می شوند که می فرماید ؛
« هر كس اطاعت خدا و پيامبرش را كند وى را در باغهايى از بهشت وارد مى كند كه همواره آب از زير #درختان آن جارى است و جاودانه در آن مى مانند و اين پيروزى بزرگى است » ( نساء 13)
🔸« و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا نعمت خود را بر آنها تمام كرده، از پيامبران و صديقان و شهداء و صالحان، و آنها رفيقهاى #خوبى هستند » ( نساء 69)
❔چه فضیلتی از این بالاتر است که خداوند اسلام را با امامت می پذیرد و اگر کسی این اصل را منکر شود اسلام و تسلیم خداوند بودنش ناقص است و اسلام او قبول نیست و از جمله زیانکاران است ❗️
👌البته توجه به این نکته لازم است که منکرین اصل امامت اگر چه مسلمان حقیقی نیست اما به #تصریح روایات ، مسلمان ظاهری بوده و احکام اسلام در دنیا بر آنان مترتب می شود .
📚الکافی ج 2 ص 25
🔸اما در آخرت با آنان معامله غیر مسلمان می شود مگر کسانی از آنان که مستضعف بوده و از حق و حقیقت مطلع نشده اند ، که در گذشته مفصلا در مورد سرنوشت #مستضعفین بحث کرده ایم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5507
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
🤔پرسش
❓در روایات هست که بدون ولایت اهل بیت عبادت قبول نمیشود . دلیل این مطلب چیست ؟ مگر صدقه ای که شخص شیعه یا سنی میدهد با هم فرق دارد و اصولا چه دلیلی وجود دارد که خدا قبولی عمل را منوط به ولایت کند؟
💠پاسخ💠
👌در این شکی نمی باشد که اعمال کسانی که معتقد به ولایت اهل بیت نمی باشند و غیر آنان را بر آنها ترجیح دهند مقبول خداوند واقع نمی شود چنان که امام باقر علیه السلام فرمود:
« هر کس با عبادت خداوند خود را خسته کند در حالی که معتقد به امامی از جانب خداوند نباشد سعی و تلاش او غیر مقبول است و چنین فردی گمراه و متحیر محسوب می شود .خداوند از بین برنده اعمالش است و اگر در چنین حالی بمیرد به مرگ کفر و نفاق مرده است »
📚الکافی ج1 ص183
📚وسائل الشیعه ج1 ص118
🔷وفرمود:
« اگر کسی شب ها شب زنده داری و روزها روزه بدارد و تمام اموالش را صدقه دهد و تمام روزگار را حج بجا آورد اما معتقد به امام الهی نباشد حقی بر خدا برای پاداش در برابر اعمالش را ندارد»
📚الکافی ج2 ص18
👌فلسفه این حکم روشن است زیرا این امام است که خدا را به مردم معرفی می کند و صفاتش را بیان می کند.
❗️در نبوت و معاد عقاید حقه را تبیین می کند .
🔶طریق صحیح انجام عبادات و نماز و روزه و ...را برای مردم باز گو می کند .اگر کسی معتقد به امام نباشد در اصول و فروع دین دچار گمراهی شده و از خدا و دین او دور افتاده است و درواقع گویی معتقد به آیین حق نمیباشد و روشن است اعمال کسانی که معتقد به دین حق نمی باشد ارزشی ندارد زیرا این نیت و اعتقاد است که به عمل روح می دهد .
🔶اعمال چنین افرادی ارزشی ندارد زیرا مطابق واقع انجام نشده و تاثیری در کمال و ترقی آنان نخواهد داشت .هیچگاه طی کردن مسیر باطل به حق و حقانیت منتهی نمی شود و این امام است که راهنمای مسیر برای رسیدن به حق می باشد.
🔶امام باقر علیه السلام فرمود:
« اسلام بر پایه پنج چیز بنا شده است .نماز و زکات و حج و روزه و ولایت .
👌زراره می گوید از امام سوال کردم که کدام یک از آنان افضل است؟
💠امام فرمود ولایت زیرا کلید آن ها محسوب می شود و راهنمای بر آنها می باشد »
📚وسائل الشیعه ج1 ص13
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
❓پرسش
❔چرا خداوند وقتی انسان را آفرید فرمود«تبارک الله احسن الخالقین» ( مومنون14)؟
❔مگر بعد از خداوند خالق دیگری نیز هست که قیاس صورت گرفته؟
💠پاسخ💠
👌از نظر لغت عرب ماده خلق به سه معنا به کار می رود؛
1⃣تقدیر و اندازه گیری کردن چیزی مثلا هنگامی که یک قطعه چرم را برای بریدن اندازه گیری می کنند عرب واژه خلق را درباره آن به کار می برد .
2⃣تبدیل صورت چیزی به صورت دیگر مانند ساختن ابزارهای مختلف از آهن یا مواد دیگر
3⃣ابداع و ایجاد چیزی از عدم یعنی هستی بخشیدن به چیزی که اصلا سابقه وجود نداشته است.
❗️معنای سوم مختص به خداست و خالق یا آفریدگار به این معنا جز درباره خدا به کار نمی رود ولی معنای اول و دوم در مورد انسان نیز می تواند مصداق داشته باشد .
🗯در آیات قرآن ماده خلق گاهی به معنای اول یا دوم استعمال شده است مثلا در مورد حضرت عیسی می فرماید:
«از گل چیزی به صورت پرنده می ساختی»
🔶مائده 110
👌در این آیه خلق به معنای ساختن صورت و تبدیل صورتی به صورت دیگر است .
❗️در آیه مورد سوال « خلق» یا به معنای دوم است و یا به معنای اول و از آن جا که خالق به این دو معنا متعدد است صحیح است که گفته شود او بهترین خالق هاست.
🗯در تفسیر نمونه چنین آمده است:
🔶کلمه خلق به معنای اندازه گیری و صنعت درباره غیر خدا صادق است ولی البته خلق خدا با خلق غیر او از جهات گوناگونی متفاوت است؛
1⃣خداوند ماده و صورت اشیا را می آفریند در حالی که انسان اگر بخواهد چیزی ایجاد کند تنها می تواند با استفاده از مواد موجود این جهان صورت تازه ای به آن ببخشد مثلا از مصالح ساختمانی خانه ای بسازد یا از آهن و فولاد اتومبیل یا کارخانه ای اختراع کند.
2⃣خلقت و آفرینش خداوند نامحدود استدو او آفریدگار همه چیز است.
🔷رعد16
❗️در حالی که انسان موجود بسیار محدودی را می تواند ابداع کند و گاه توام با انواع ضعفها و نقصها است که در جریان عمل باید آن را تکمیل کند اما خلق و ابداع پرودگار خالی از هرگونه عیب و نقصی است
3⃣در آنجا که انسان توانایی بر این امر پیدا می کند آن نیز به اذن و فرمان خداست که بی اذن او در عالم حتی برگی بر درختی نمی جنبد چنان که درباره حضرت مسیح می گوید به اذن من از گل صورتی همچون صورت پرنده خلق می کردی
🔷مائده110
👌بنابراین با توجه به این نکات « احسن الخالقین» بوده خداوند روشن میشود.
📚تفسیر نمونه ج14 ص209
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw