🔸ادامه 👇 ❕حال معاند مدعی شده است که در سوره هود تصریح شده است که ابتدا فرشتگان خبر از هلاکت قوم لوط دادند ، آنگاه بشارت به تولد فرزند را و این بیان نشان دهنده وجود تضاد میان آیات مذکور است . 👌آیات سوره هود چنین است ؛ « فرستادگان ما با بشارت نزد ابراهيم آمدند گفتند: سلام (او نيز) گفت سلام، و طولى نكشيد كه گوساله بريانى (براى آنها) آورد - (اما) هنگامى كه ديد دست آنها به آن نمى ‏رسد (و از آن نمى ‏خورند) آنها را زشت شمرد و در دل احساس ترس نمود (اما به زودى) به او گفتند نترس ما به سوى قوم لوط فرستاده شديم - و همسرش ايستاده بود و حیض شد ، او را بشارت به اسحاق و پس از او يعقوب داديم - گفت: اى واى بر من! آيا من فرزند مى ‏آورم در حالى كه پير زنم و اين شوهرم پير مردى است اين راستى چيز عجيبى است - گفتند از فرمان خدا تعجب مى ‏كنى اين رحمت خدا و بركاتش بر شما خانواده است چرا كه او حميد و مجيد است. » « ... وامْرَأَتُهُ قائِمَةٌ فَضَحِكَتْ فَبَشَّرْناها بِإِسْحاقَ ... » ❕چنان که در ترجمه آوردیم ، جمله « فضحکت » به معنای حیض شدن است ، زیرا این ماده در معنای مذکور نیز استعمال می شود ، چنان که در روایتی در معانى الاخبار از عبد الرحمن بن حجاج از امام صادق ع آمده است كه در تفسير جمله « فَضَحِكَتْ فَبَشَّرْناها بِإِسْحاقَ ... » فرمود : يعنى حيض شد. » 📚معانی الاخبار ص 224 ❕معاند با استدلال به جمله « انا ارسلنا الی قوم لوط » « ما به سوی قوم لوط فرستاده شدیم » ، در صدد است که بگوید از این تعبیر استفاده می شود که فرشتگان در ابتدا و قبل از بشارت به فرزند ، خبر از هلاکت قوم لوط دادند ، در حالی که این سخن صحیح نیست و فرشتگان چنین خبری ندادند ، تنها گفتند که ما به سوی قوم لوط ارسال شدیم ، اما برای چه هدفی ؟ و قرار بود که با قوم لوط چه کنند ؟ آیا ارسال فرشتگان در جهت خیر و صلاح قوم لوط است تا لطفی کنند بلکه قوم لوط از کارهای ناشایست خود دست کشند یا در جهت عذاب آنها آمده بودند ؟ 👌 از جمله مذکور ، خبر دادن فرشتگان به عذاب قوم لوط استفاده نمی شود و مطابق آیات ابتدایی و روایتی که بیان کردیم ، ابراهیم ع ، پس از بشارت به تولد فرزند ، بررسی بیشتری می کند و متوجه می شود که آنان برای عذاب قوم لوط آمده اند و فرشتگان ابراهیم را خبر به این واقعه می دهند . ❕بنابراین ابتدا بشارت به تولد فرزند بوده است و بعد با پرس و جوی بیشتر ابراهیم ، خبر دادن از عذاب قوم لوط ، چنان که در آیات سوره حجر ، این مطلب مورد تاکید واقع شده و می فرماید ؛ « و به آنها (بندگانم) از ميهمانهاى ابراهيم خبر ده - هنگامى كه بر او وارد شدند و سلام گفتند (ابراهيم) گفت ما از شما بيمناكيم! - گفتند نترس ما تو را به پسرى دانا بشارت مى‏ دهيم - گفت آيا به من بشارت مى‏ دهيد با اينكه پير شده ‏ام؟ به چه چيز بشارت مى‏ دهيد؟ _ گفتند تو را به حق بشارت داديم، از مايوسان مباش! گفت چه كسى جز گمراهان از رحمت پروردگارش مايوس مى‏ شود - (سپس) گفت ماموريت شما چيست اى فرستادگان خدا ؟ - گفتند ما به سوى يك قوم گنهكار ماموريت پيدا كرده‏ ايم - مگر خاندان لوط كه همگى آنها را نجات خواهيم داد - بجز همسرش كه مقدر داشتيم از بازماندگان (در شهر و هلاك شوندگان) باشد. » ( حجر 51 _ 60 ) 👌می بینیم که ابراهیم ع پس از بشارت به فرزند ، پرس و جوی می کند و فرشتگان هم مقصود خود را واضح تر بیان می کنند که مقصودشان از فرستاده شدن به سوی قوم لوط ، عذاب دادن آنها است . ❕خداوند در این سه سوره ، به مناسبت ، تنها فرازها و بخشهایی را از مکالمه ابراهیم با فرشتگان نقل می کند ، که معاند بدون توجه به این نکته ، مدعی تناقض گویی قرآن شده است ، در حالی که تناقض آنجایی است که مطلبی نقل شود و بعد عینا همان مطلب نقض شود ، نه آنکه در جایی مطلبی بیان شود و در جایی مطلبی دیگر و تمام داستان به صورت کامل در یکجا یا به صورت مکرر نقل نشود . ❕نقل نشدن دلیل بر تناقض گویی نیست ، تناقض آنجایی است که دو مطلب متضاد عینا نقل شوند . 1⃣بر این اساس قرآن در سوره ذاریات و هود ، بیان می کند که ابراهیم پاسخ سلام فرشتگان را داد ، اما در سوره حجر ، دیگر این مطلب را نقل نمی کند ، زیرا نیازی به بیان آن نبوده است و در آیات دیگر نقل شده بود . 2⃣چون در دو سوره هود و ذاریات از ساره همسر ابراهیم ع ، سخن به میان آمده بود ، دیگر خداوند در سوره حجر از او سخنی به میان نمی آورد . 3⃣در سوره حجر و ذاریات ، از بشارت به تولد فرزند یعنی اسحاق سخن به میان می آید ، اما این به آن معنا نیست که بشارت تنها اختصاص به تولد اسحاق داشته است ( اثبات شیء نفی ما عدا نمی کند ) لذا در سوره هود ، مطلب تکمیل می شود و بازگو می کند که خبر از بشارت به نوه یعنی یعقوب هم در کنار بشارت به اسحاق ، به ابراهیم و ساره داده شده بود . @Rahnamye_Behesht