🤔 ❔نمونه‌های بسیاری از اطاعت کورکورانه از احکام ضد عقلی و غیر منطقی دین وجود دارد که مؤمن تلاشی برای دانستن چرایی آن نمی‌کند! چون در وادی عقل سلیم پاسخی برای آن ندارد! به عنوان مثال: اینکه چرا «در اسلام شهادت هزار زن، مادامی که با شهادت یک مرد جمع نشود، معتبر نیست!» اینکه چرا «در اسلام دیه قطع چهار انگشت زن، از دیه قطه سه انگشت زن کمتر است» ، در حالی که عقل سلیم حکم می‌کند «خسارت بدنی بیشتر = دیه‌ی بیشتر» ❗️❗️ 💠💠 👌در رابطه با قبول شهادت زنان و مواردی که شهادت آنان پذیرفته می شود و نمی شود ، در دو نمایه ذیل توضیحات مفصلی داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3199 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1230 ❕اما در رابطه با تفاوت دیه قطع سه انگشت و چهار انگشت زن ، در روایتی امام صادق علیه السلام به زیبایی وجه و فلسفه آن را بیان داشتند ، ابان می گوید ؛ « به امام صادق ع گفتم كه اگر انسان يك انگشت خانمى را قطع كند چه دیه ای بايد پرداخت کند ، امام ع فرمود : ده شتر. من گفتم: اگر دو انگشت او را قطع كند چند شتر بايد بدهد؟ امام ع گفت: بيست شتر. من گفتم: و اگر سه انگشت او را قطع كند چه بايد بدهد؟ امام ع گفت: سى شتر. من گفتم: و اگر چهار انگشت او را قطع كند چند شتر بايد بدهد؟ امام ع گفت: بيست شتر. من گفتم: سبحان الله، اگر سه انگشت زن را قطع كند بايد سى شتر بدهد و اگر چهار انگشت او را قطع كند بايد بيست شتر بدهد! ؟ موقعى كه اين فتوا را در عراق شنيديم از آورنده آن بيزارى و تبرى جستيم، مى‏ گفتيم: اين سخن شيطان است. امام صادق ع فرمود ؛ « آهسته‏ تر اى ابان، اين حكم رسول خدا ص است كه فرمود: «جراحت خانمها تا يك سوم، با دیه مردان برابر است و چون از ثلث و یک سوم بگذرد، به نصف دیه مردان نزول مى‏ كند.» اى ابان، تو با قانون قياس مرا مؤاخذه كردى؛ اگر سنت را با قياس برابر كنند، دين خدا پامال مى‏ شود. » «... مَهْلًا يَا أَبَانُ هَكَذَا حَكَمَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ الْمَرْأَةَ تُقَابِلُ الرَّجُلَ إِلَى ثُلُثِ الدِّيَةِ فَإِذَا بَلَغَتِ الثُّلُثَ رَجَعَتْ إِلَى النِّصْفِ يَا أَبَانُ إِنَّكَ أَخَذْتَنِي بِالْقِيَاسِ وَ السُّنَّةُ إِذَا قِيسَتْ مُحِقَ الدِّينُ. » 📚الکافی ج 7 ص 300 ❕بنابراین و مطابق این روایت ، دیه زن و مرد در اعضا و جوارح ، تا یک سوم دیه کامل برابر است ، اما وقتی دیه زن از یک سوم بیشتر رود ، به نصف دیه مرد تقلیل پیدا می کند ، لذا دیه چهار انگشت چون به نصف تقلیل پیدا می کند ، از دیه سه انگشت کمتر می شود ، چنان که در روایت دیگر ، جمیل بن دراج می گوید که به امام صادق ع گفتم ؛ « آيا قانون قصاص و برابرى بين زن و مرد هم جارى مى‏ شود؟ امام ع گفت: آرى، در جراحات، دیه زنان و مردان برابرى مى‏ كند تا به يك سوم برسد؛ و چون از يك سوم تجاوز كند، دیه مردان ( به دو برابر دیه زنان ) بالا مى‏ رود و دیه زنان ( به نصف ) تنزل مى ‏كند. » « سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْمَرْأَةِ بَيْنَهَا وَ بَيْنَ الرَّجُلِ قِصَاصٌ قَالَ نَعَمْ فِي الْجِرَاحَاتِ حَتَّى تَبْلُغَ الثُّلُثَ سَوَاءٌ فَإِذَا بَلَغَتِ الثُّلُثَ ارْتَفَعَ الرَّجُلُ وَ سَفَلَتِ الْمَرْأَةُ. » 📚همان منبع ❕بر همین اساس ، شیخ مفید می گوید ؛ « زن با مرد در دیه اعضاء و جوارح برابر است تا زمانی که به یک سوم دیه برسد ، وقتی دیه زن به یک سوم دیه برسد به نصف دیه مرد تنزل پیدا می کند ، مثال این مورد چنین است که در انگشت مرد در صورت قطع شدن ، ده شتر دیه است و همینطور در انگشت زن ، و در دو انگشت از انگشتان مرد ، بیست شتر دیه است و همینطور در دو انگشت زن و در سه انگشت قطع شده مرد ، سی شتر دیه است و همینطور در سه انگشت زن و در چهار انگشت مرد از دست یا پایش چهل شتر دیه است اما در چهار انگشت زن بیست شتر دیه است چرا که دیه زن از یک سوم دیه کامل فراتر رفت که بعد از زیادی به اصل دیه زن که نصف دیه مرد است ، بازگشت می کند ، بنابراین هر زمان که دیه انگشتان و جوارح و اعضای بدن زن از یک سوم دیه بیشتر شود ، به نصف تقلیل پیدا می کند ، در قطع پنج انگشت زن بیست و پنج شتر دیه است و در قطع پنج انگشت مرد پنجاه شتر دیه است ، این حکم مطابق سنت پیامبر و مطابق با اخبار متواتر ائمه ع است » « المرأة تساوي الرجل في ديات الأعضاء و الجوارح حتى تبلغ ثلث الدية فإذا بلغتها رجعت إلى النصف من ديات الرجال .... » 📚المقنعه ، شیخ مفید ، ص 764 🔸ادامه 👇