🔸ادامه 👇 ❕وجه این که دیه مرد از دیه زن در بیشتر از یک سوم در اعضاء بالاتر است ، بازگشت می کند به کارکرد اقتصادی مرد در جامعه ، زیرا دیه بالاتر از یک سوم به معنای وجود جراحت شدیدتر است و اشاره است به ضربه ای که این جراحت شدیدتر به جایگاه اقتصادی مرد می زند و او را تا حدودی از کار می اندازد . 👌مردان غالبا در خانواده عضو مؤثر اقتصادى هستند و مخارج خانواده را متحمل مى ‏شوند و با فعاليتهاى اقتصادى خود چرخ زندگى خانواده را به گردش در مى‏ آورند، بنابراين تفاوت ميان از بين رفتن مرد و زن یا جراحات وارده بر آنها ، از نظر اقتصادى و جنبه ‏هاى مالى بر كسى پوشيده نيست كه اگر اين تفاوت مراعات نشود خسارت بى ‏دليلى به بازماندگان مرد و فرزندان بى ‏گناه او وارد مى‏ شود ، لذا اسلام با قانون بیشتر بودن دیه مرد ، رعايت حقوق همه افراد را كرده و از اين خلاء اقتصادى و ضربه نابخشودنى كه به يك خانواده مى‏ خورد جلوگيرى نموده است ، اسلام هرگز اجازه نمى‏ دهد كه به بهانه لفظ تساوى ، حقوق افراد ديگرى مانند فرزندان شخصى كه مورد جراحت شدید قرار گرفته و نمی تواند به مانند قبل کارکرد اقتصادی داشته باشد ، پايمال گردد. ❕بر همین اساس برخی می نویسند ؛ « زن و مرد از نظر انسانيت يكسان مى‌باشند، و آيات قرآنى و احاديث اسلامى بر اين گواهى مى‌دهند، و حتى سوره كاملى به نام سورۀ نساء دربارۀ او نازل شده است، بنابراين ديه، بيانگر ارزش كالاى از دست رفته نيست، بلكه جبرانگر خسارت اقتصادى است كه بر خانواده وارد شده است و در نظام اسلامى هزينۀ زندگى بر دوش شوهر سنگينى مى‌كند، و با از بين رفتن او، خسارت اقتصادى بيشترى بر زندگى خانواده وارد مى‌شود، تا با از رفتن زن. ❕ در نظام اسلامى مرد برون سالار است و بايد تلاش كند تا وسيلۀ زندگانى خانواده را فراهم سازد و زن، خانه سالار است كه بايد به تنظيم امور داخلى بپردازد تا با هماهنگى اين دو نيرو، صميمت بر خانواده حاكم باشد. اكنون سؤال مى‌شود با مرگ و يا قتل ( یا جراحت ) كدام يكى از اين دو خسارت اقتصادى بيشترى بر بازماندگان وارد مى‌شود تا با تشريع مقدار ديه، اين خسارت به گونه‌اى جبران گردد؟ ناگفته پيداست با از بين رفتن مرد. اينجاست كه بايد قوانين حاكم بر خانواده به صورت يك مجموعه و منظومه مورد مطالعه قرار گيرد، نه به صورت فردى و تكى. » 📚 پژوهشی در دیه انسان ، سبحانی ، ص 33 ❕ممکن است موردی پیش آید که زن نان آور خانواده باشد ، آیا در این صورت حکم اسلام در مورد تفاوت دیه مرد و زن نقص می شود ❗️❔ 👌در حالی که پاسخ روشن است . زنان در اسلام هیچ تکلیفی در نان آوری برای خانواده ندارند تا در پی آن صاحب حقی شوند که مثلا دیه آنها برابر با مرد باشد ، وقتی زن تکلیفی در این زمینه ندارد ، حقی هم در پی این تکلیف ندارد . ❕پدر و ولی زن ، موظف است که مخارج او را تامین کند و پس از ازدواج نیز ، شوهر او موظف است که مخارج او را تامین کند و در صورتی که زن ، پدر و شوهرش را از دست داده باشد ، حکومت اسلامی موظف است که مخارج او و فرزندان خردسالش را تامین کند ، چنان که علی ع در عهد نامه معروف خود به مالک اشتر متذکر رسیدگی به چنین زنان بی سرپرست و فقیری شده و می فرماید ؛ « سپس خداى را، خداى را [پروا كن‏] درباره طبقه پايين از آنان كه چاره‏ اى ندارند، يعنى مستمندان و نيازمندان و بينوايان و زمين گيران. همانا در اين طبقه هم نيازمندى است كه نيازش را ابراز نمى‏ كند و هم نيازمندى است كه نيازش را ابراز مى‏كند. براى رضاى خدا، حقوق ايشان را كه خداوند از تو خواسته، حفظ كن و براى آنان سهمى از بيت المال خويش و غلّات زمين‏هاى متروك مسلمانان در هر سرزمين قرار ده. دورترينِ آنان همان اندازه سهم دارد كه نزديك ترينِ ايشان؛ و از تو خواسته شده كه حقّ همه را ادا كنى. پس مبادا سرخوشى، تو را از كار آنان غافل كند؛ كه پرداختن به كار بزرگ مهم تو را براى تباه كردن كار كوچك معذور نمى‏ سازد. پس اهتمام خويش را از ايشان بازمگير و از آنان روى برمتاب » « ثُمَّ اللّهَ اللّهَ فِي الطَّبَقَةِ السُّفلى مِنَ الَّذينَ لا حيلَةَ لَهُم؛ مِنَ المَساكينِ وَالمُحتاجينَ و أهلِ البُؤسى وَ الزَّمنى .... » 📚نهج البلاغه نامه 53 👌علی ع نیز در دوره حکومتی نهایت توجه را به این فقراء و زنان بی سرپرست داشتند تا جایی که علمای اهلسنت از قول علی ع نقل می کنند که می فرمود ؛ « ما أصبَحَ بِالكوفَةِ أحَدٌ إلّا ناعِما؛ إنَّ أدناهُم مَنزِلَةً لَيَأكُلُ مِنَ البُرِّ، ويَجلِسُ فِي الظِّلِّ، ويَشرَبُ مِن ماءِ الفُراتِ » [در دوران حكومت من‏] هيچ كس در كوفه شب را به روز نمى‏ رسانَد، مگر اين كه زندگى آسوده ‏اى دارد. فروپايه ‏ترينِ مردم نان گندم مى‏ خورَد، سايبانى دارد، و آب گوارا مى‏ نوشد. » 📚فضائل الصحابه ، احمد بن حنبل ، ج 1 ص 531 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir