🔰ادامه 👇
❕از سوی دیگر در آیه فوق خواندیم که مىگويد:" كانَ مِنَ الْجِنِّ" (ابليس از طائفه جن بود) . اجنه موجوداتى هستند از چشم ما پنهان و داراى عقل و شعور و خشم و شهوت اند و كلمه" جن" هر گاه در قرآن اطلاق مىشود اشاره به همين گروه است که در ذیل در مورد آنها بیشتر توضیح داده ایم :
🌿
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3374
❕از دلائل واضحى كه مدعاى ما را اثبات مىكند، اين است كه قرآن از يك سو مىگويد:" وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ"" جن را از شعلههاى مختلط آتش آفريد" (سوره الرحمن آيه 15).
👌و از سوى ديگر هنگامى كه ابليس از سجده بر آدم سرپيچيد منطقش اين بود" خَلَقْتَنِي مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ"" مرا از آتش آفريدى و او را از خاك و آتش برتر از خاك است" (اعراف آيه 12).
❕از اين گذشته در آیات قرآن براى ابليس" ذريه" (فرزندان) قائل شده است، چنان که در ذیل گفته ایم :
🌿
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1568
👌در حالى كه مىدانيم فرشتگان ذريه ندارند , چنان که امام صادق ع فرمود :
"ان الملائكة لا ياكلون و لا يشربون و لا ينكحون و انما يعيشون بنسيم العرش "
" فرشتگان غذا نمىخورند و آب نمىنوشند و ازدواج نمىكنند بلكه با نسيم عرش الهى زندهاند "
📚بحار الانوار ج ٥٦ ص ١٧٤
❕از مجموع آنچه گفته شد به ضميمه ساختمان جوهره فرشتگان به خوبى گواهى مىدهد كه ابليس هرگز فرشته نبوده ولى از آنجا كه در صف آنها قرار داشت و آن قدر پرستش خدا كرده بود كه به مقام فرشتگان مقرب خدا تكيه زده بود مشمول خطاب آنها در مساله سجده بر آدم شده و سرپيچى او به صورت يك استثناء از نوع مفرغ در آيات قرآن بيان گرديده است .
👌در كتاب" عيون الاخبار" از امام على ابن موسى الرضا مىخوانيم:
" فرشتگان همگى معصومند و محفوظ از كفر و زشتيها به لطف پروردگار، راوى حديث مىگويد: به امام عرض كردم مگر ابليس فرشته نبود؟ فرمود: نه، او از جن بود، آيا سخن خدا را نشنيدهايد كه ميفرمايد:" وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كانَ مِنَ الْجِنِّ"
📚 عیون الاخبار ج ١ ص ٢٧٠
❕ در حديث ديگرى از امام صادق ع نقل شده كه يكى از ياران خاصش مىگويد:
" از امام در باره ابليس سؤال كردم كه آيا از فرشتگان بود فرمود نه از جن بود، ولى همراه فرشتگان بود، آن چنان كه آنها فكر مىكردند از جنس آنان است (بخاطر عبادت و قربش نسبت به پروردگار) ولى خدا مىدانست از آنها نيست، هنگامى كه فرمان سجود صادر شد آنچه مىدانيم تحقق يافت" (پردهها كنار رفت و ماهيت ابليس آشكار گرديد) "
" سألته عن إبليس أ كان من الملائكة أو هل كان يلي شيئا من أمر السماء- قال: لم يكن من الملائكة- و لم يكن يلي شيئا من أمر السماء و كانَ مِنَ الْجِنِّ، و كان مع الملائكة و كانت الملائكة ترى أنه منها، و كان الله يعلم أنه ليس منها، فلما أمر بالسجود كان منه الذي كان "
📚تفسیر عیاشی ج ١ ص ٣٤
❕و فرمود :
" إنَّ المَلائِكَةَ كانوا يَحسَبونَ أنَّ إبليسَ مِنهُم، وكانَ في عِلمِ اللَّهِ أنَّهُ لَيسَ مِنهُم، فَاستَخرَجَ ما في نَفسِهِ بِالحَمِيَّةِ وَالغَضَبِ، فَقالَ: خَلَقْتَنِي مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِين "
"فرشتگان، گمان مىكردند كه ابليس از [جنس] آنان است، و خدا مىدانست كه از آنها نيست. پس او به سبب تعصّب و خشم، آنچه را در درونش بود، بيرون ريخت و گفت: «مرا از آتشى آفريدى و او را از گِلى خلق كردى».
📚الکافی ج ٢ ص ٣٠٨
👌معاند به آیه ای استناد کرد تا بگوید که بر فرشتگان نیز کلمه جن اطلاق می شود : " وَ جَعَلُوا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ الْجِنَّةِ نَسَباً وَ لَقَدْ عَلِمَتِ الْجِنَّةُ إِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ " ( صافات ١٥٨ )
❕در حالی که روشن است آیه مذکور ناظر به اجنه است نه فرشتگان چرا که جمعى از مشركان عرب جن را مىپرستيدند و آنها را شريك خدا مىپنداشتند، و به اين ترتيب رابطهاى ميان آنها و خداوند قائل بودند و معتقد بودند که اجنه دختران خدایند که خداوند در آیه مذکور پاسخ آنان را داد و فرمود :
" آنها ميان او و جن (خويشاوندى و) نسبتى قائل شدند، در حالى كه جنيان به خوبى مىدانستند كه اين بتپرستان در دادگاه الهى احضار مىشوند. " " قوله تعالى: وَ جَعَلُوا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ الْجِنَّةِ نَسَباً يعني أنهم قالوا: إن الجن بنات الله. فرد الله عليهم، فقال: وَ لَقَدْ عَلِمَتِ الْجِنَّةُ إِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ يعني في النار. "
📚تفسیر القمی ج ٢ ص ٢٢٧
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir