💠ادامه 👇 ❕در نقلی آمده است که امام رضا ع به نقل از پدران بزرگوار خود فرمود : " مسلمانان به پيامبر خدا گفتند: اى پيامبر خدا! اگر كسانى را كه بر آنان چيره گشتى، به پذيرش اسلام مجبور مى‏ساختى، شمارِ ما افزون مى‏گشت و در برابر دشمنان، نيرومند مى‏شديم. پيامبر خدا فرمود:" من حاضر نيستم خداوند عز و جل را با بدعتى كه در باره آن به من دستورى نرسيده است، ديدار كنم «و من، از خودسران نيستم» . در اين هنگام، خداوند- تبارك و تعالى- نازل كرد: اى محمّد! «اگر پروردگارت مى‏خواست، بى گمان، همه كسانى كه در زمين هستند، سراسر، ايمان مى‏آوردند»؛ يعنى همه در دنيا، از سرِ اجبار وناچارى ايمان مى‏آوردند، همچنان كه در آخرت، با ديدن و مشاهده عذاب، ايمان مى‏آورند، و اگر من اين كار را با آنان مى‏كردم، ديگر سزاوارِ پاداش و ستايش از جانب من نمى‏بودند؛ بلكه مى‏خواهم كه با اختيار و آزادانه، ايمان بياورند تا سزاوار تقرّب [به من‏] و كرامت و جاودانگى در بهشتِ جاويدان شوند. «پس آيا تو مردم را مجبور مى‏كنى كه مؤمن باشند؟». " أنَّ المُسلِمينَ قالوا لِرَسولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله لَو أكرَهتَ يا رَسولَ اللَّهِ مَن قَدَرتَ عَلَيهِ مِنَ النّاسِ عَلَى الإِسلامِ لَكَثُرَ عَدَدُنا وقَوينا عَلى‏ عَدُوِّنا. فَقالَ رَسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: ما كُنتُ لِأَلقَى اللَّهَ عَزَّ وجَلَّ بِبِدعَةٍ لَم يُحدِث إلَيَّ فيها شَيئاً «وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ» فَأَنزَلَ اللَّهُ تَبارَكَ وتَعالى‏: يا مُحَمَّدُ «وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعاً» عَلى‏ سَبيلِ الإِلجاءِ وَالاضطِرارِ فِي الدُّنيا كَما يُؤمِنونَ عِندَ المُعايَنَةِ ورُؤيَةِ البَأسِ فِي الآخِرَةِ ولَو فَعَلتُ ذلِكَ بِهِم لَم يَستَحِقُّوا مِنّي ثَواباً ولا مَدحاً لكِنّي اريدُ مِنهُم أن يُؤمِنوا مُختارينَ غَيرَ مُضطَرّينَ لِيَستَحِقّوا مِنِّي الزُّلفى‏ وَالكَرامَةَ ودَوامَ الخُلودِ في جَنَّةِ الخُلدِ «أَ فَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ». 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام: ج 1 ص 136، تفسير نور الثقلين: ج 2 ص 331. ❕لذا می بینیم که در زمان ظهور , امام مهدی ع با اهل کتاب به مدارا رفتار می کند و آنان را بر آیین خود می گذارد و از آنان جزیه می گیرد , چنان که امام صادق ع فرمود : " يودون الجِزيةَ عَن يدٍ وَ هُم صَاغِرُونَ. " [در حكومت قائم، اهل كتاب‏] به دست خود و با خضوع جزيه خواهند داد " 📚المزار الكبير: ص 135. 👌و پس از آن که عیسی مسیح ع به زمین می آید و به امام زمان ع اقتدا می کند , اهل کتاب اعم از یهودیان و مسیحیان نیز از روی اراده و اختیار اسلام می آورند , چنان که خداوند فرمود : " وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ إِلاَّ لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً " " و هيچيك از اهل كتاب نيست مگر اينكه به او ( عیسی مسیح ) قبل از مرگش ايمان مى‏آورد و روز قيامت گواه بر آنها خواهد بود. " ( نساء ١٥٩ ) ❕در تفسیر نمونه می خوانیم : " منظور اين است كه تمام اهل كتاب به حضرت مسيح ع پيش از" مرگ او" ايمان مى‏آورند يهوديان او را به نبوت مى‏پذيرند و مسيحيان دست از الوهيت او ميكشند و اين به هنگامى است كه مسيح ع طبق روايات اسلامى در موقع ظهور مهدى (عج) از آسمان فرود ميايد، و پشت سر او نماز مى‏گزارد و يهود و نصارا نيز او را مى‏بينند و به او و مهدى ع ايمان مى‏آورند، و روشن است كه مسيح ع به حكم اينكه آئينش مربوط به گذشته بوده وظيفه دارد در اين زمان از آئين موجود يعنى آئين اسلام كه مهدى ع مجرى آن است پيروى كند " 📚تفسير نمونه، ج‏ 4، ص: 204 ❕در تفسير" على بن ابراهيم" از" شهر بن حوشب" چنين نقل شده كه روزى حجاج به او گفت آيه‏اى در قرآن است كه مرا خسته كرده و در معنى آن فرو مانده‏ام،" شهر" مى‏گويد كدام آيه است اى امير! حجاج گفت: آيه" وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ ..." زيرا من يهوديان و نصرانيانى را اعدام ميكنم كه هيچگونه نشانه‏اى از چنين ايمانى در آنها مشاهده نمى‏كنم،" شهر" مى‏گويد آيه را درست تفسير نكردى، حجاج مى‏پرسد چرا؟ تفسير آيه چيست؟" شهر" ميگويد: منظور اين است كه عيسى ع قبل از پايان جهان فرود ميايد و هيچ يهودى و نه غير يهودى باقى نميماند مگر اينكه قبل از مرگ عيسى ع به او ايمان مياورد او پشت سر مهدى ع نماز ميخواند، هنگامى كه حجاج اين سخن را شنيد گفت: واى بر تو اين تفسير را از كجا آوردى؟ ميگويد از محمد بن على بن حسين بن على بن ابى طالب ع شنيدم، حجاج گفت و اللَّه جئت بها من عين صافيه!: " به خدا سوگند آن را از سرچشمه ذلال و صافى گرفتى"! 📚تفسیر قمی ج ١ ص ١٥٨ 👌بنابراین روایت مورد استناد معاند به خاطر سه جهتی که بیان شد مردود است و قابل استناد نیست . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir