💠ادامه 👇
❕علامه مجلسی در توضیح این روایت دو احتمال را بیان می کند که ما نیز بر همین اساس , پاسخ را ارائه می دهیم :
" بيان إن العليّ الأعلى أي رسوله جبرئيل أو يكون الترائي كناية عن غاية الظهور العلمي و حسن الصورة كناية عن ظهور صفات كماله تعالى له و وضع اليد كناية عن إفاضة الرحمة. "
📚بحار الانوار ج ٤٤ ص ٢٣٨
1⃣در روایت آمده است که پیامبر می گوید " العلی الاعلی " را دیدم , یعنی کسی را دیدم که والا و بلند مرتبه است , ( چرا که صاحب قدرت است , لذا بر دیگران برتری و سیطره دارد ) .
❕این وصف , توصیف جبرئیل هم می تواند باشد , زیرا خداوند از جبرئیل به عنوان فردی والا مقام و صاحب قدرت یاد می کند و می فرماید :
" اين (قرآن) كلام فرستاده بزرگوارى است (جبرئيل امين) - كه صاحب قدرت است و نزد (خداوند) صاحب عرش مقام والا دارد - فرمانروا و امين است. "
" إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ _ ذي قُوَّةٍ عِنْدَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ _ مُطاعٍ ثَمَّ أَمِين "( تکویر ١٩ تا ٢١ )
❕آیات دیگری نیز است که مشهور مفسرین آنها را اشاره به جبرئیل می دانند :
" آن كس كه قدرت عظيمى دارد او را تعليم داده - همان كس كه توانايى فوق العاده و سلطه بر همه چيز دارد - در حالى كه در افق اعلى قرار داشت. " " عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوى _ ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوى _ وَ هُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلى " ( نجم ٥ تا ٧ )
❕بنابراین اگر پیامبر گرامی می گوید که " العلی الاعلی " را دیدم , می تواند اشاره باشد که جبرئیل امین را دیدم .
2⃣اگر هم بگوییم که مقصود از " العلی الاعلی " خداوند است , بر اساس روایتی که در ابتدای کلام از امام صادق ع ذکر کردیم , مقصود پیامبر گرامی از دیدن , دیدن قلبی و شهودی است , نه دیدن حسی و با چشم سر , چنان که می بینیم که يكى از دوستان دانشمند على ع به نام" ذعلب يمانى" از امام ع پرسيد" هل رايت ربك":" آيا خداى خود را ديدهاى"؟!
👌امام ع فرمود " ا فاعبد ما لا ارى " " آيا خدايى را كه نبينم پرستش كنم"؟! و هنگامى كه او توضيح بيشتر خواست امام اضافه كرد:
❕لا تدركه العيون بمشاهدة العيان و لكن تدركه القلوب بحقائق الايمان " " چشمهاى ظاهر هرگز او را مشاهده نكنند، بلكه قلبها بوسيله نور ايمان او را درك مىنمايند"
📚نهج البلاغه خطبه 179
❕و این که می گوید خداوند را در بهترین صورت دیدم , یعنی خداوند با تمام صفات کمال و جمالش بر من جلوه کرد و من با قلب و دل و به صورت شهودی او را درک کردم و این که در نقل آمد که خداوند دستش را بر سر امام حسین ع گزارد , کنایه از این است که حسین ع را مشمول لطف و فیض و عنایت خود کرد , زیرا در لغت عرب از دست و ید به صورت کنایه در افاضه فیض و رحمت و اعمال قدرت استفاده می شود , چنان که در ذیل توضیح داده ایم :
💠
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4029
👌و این استعمال در عرف فارسی نیز متداول است که مثلا به دیگری می گوییم : دستی بر سرمان بکش , یعنی ما را مشمول لطف و فیض و عنایت خود گردان .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir