🤔 ❔این که خداوند می گوید اهل کتاب باید با خواری و ذلت به مسلمین جزیه دهند چگونه با اسلام جور در می آید که اسلام اهل کتاب را دشمن و واجب القتل نمی داند ❗️❗️ 💠💠 👌قرآن به روشنی دستور به همزیستی مسالمت آمیز با اهل کتاب می دهد و می فرماید ؛ «خدا شما را از نیکی کردن و رعایت عدالت نسبت به کسانی که با شما نکردند و از خانه و دیارتان بیرون نراندند نهی نمی کند زیرا خدا عدالت پیشگان را دوست دارد .تنها شما را از دوستی و رابطه با کسانی نهی می کند که در امر دین با شما پیکار کردند و شما را از خانه هایتان بیرون راندند و کسانی که به بیرون راندن شما کمک کردند و هر کس با آنها رابطه دوستی داشته باشد ستمگر است» 🔷ممتحنه 8 و 9 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ «هر كس بر غير مسلمانى كه پيمان (دوستى و همزيستى) با مسلمانان دارد ستم كند، يا به او بيش از توان و قدرتش نمايد در روز قيامت، من خودم طرف حساب او هستم، و حقّ او را مطالبه مى كنم » 📚فتوح البلدان ص 167 ❕علی علیه السلام در فرمان معروف به مالك اشتر مى فرمايد: «قلب خود را نسبت به ملّت خويش، سرشار از رحمت و محبّت و كن و همچون حيوان درّنده اى مباش كه خوردن آنان را غنيمت بدانى؛ زيرا آنها دو گروه اند ؛ يا برادر دينى تواند يا انسانى همانند تو» 📚نهج البلاغه نامه 53 👌 تعبيرى از اين گوياتر و رساتر درباره همزيستى محبّت آميز نسبت به غيرمسلمانان پيدا نمى شود و با توجّه به اينكه على عليه السلام در اين فرمان اين محبّت و مدارا و رحمت و لطف را وظيفه حكومت اسلامى مى شناسد، تكليف افراد يك جامعه در مقابل يكديگر كاملًا روشن مى شود. ❕جهت آگاهی بیشتر در رابطه با دستورات اسلام به حسن معاشرت با غیر مسلمین زیر را مطالعه کنید ؛ 🍀https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1378 ❔حال آنچه مورد سوال واقع شده است این تعبیر است که خداوند می فرماید ؛ « حَتَّى يُعْطُوا الْجِزْيَةَ عَنْ يَدٍ وَ هُمْ صاغِرُونَ » « ( اهل کتاب باید )جزيه را به دست خود با و تسليم بپردازند. » ( توبه 29) 👌جزية از ماده جزاء به معنى مالى است كه از غير مسلمانان كه در پناه حكومت اسلامى قرار مى گيرند گرفته مى شود و اين نامگذارى به خاطر آن است كه آن را به عنوان جزاء در برابر حفظ مال و جانشان به حكومت اسلامى مى پردازند که جهت آگاهی بیشتر در مورد فلسفه نمایه زیر را مطالعه کنید ؛ 🍀https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1377 ❕صاغر از ماده به معنى كسى است كه به كوچكى راضى شود و منظور از آن در آيه فوق آن است كه پرداختن جزيه بايد به عنوان خضوع در برابر آئين اسلام و قرآن بوده باشد، و به تعبير ديگر نشانه اى براى همزيستى مسالمت آميز و قبول موقعيت يك اقليت سالم و محترم در برابر اكثريت حاكم بوده باشد. 🔸و اينكه بعضى از مفسران آن را به عنوان تحقير و و اهانت و سخريه اهل كتاب كرده اند، نه از مفهوم لغوى كلمه استفاده مى شود و نه با روح تعليمات اسلام سازگار است و نه با ساير دستوراتى كه در باره طرز رفتار با اقليتهاى مذهبى به ما رسيده است تطبيق مى كند. 👌 تعبير به « هُمْ صاغِرُونَ » يك اشاره اجمالى به شرائط ذمه است، كه آنها فى المثل در محيط اسلامى دست به بر ضد مسلمانها نزنند، با دشمنان آنها همكارى نكنند، در راه پيشرفتهايشان سد و مانعى ايجاد ننمايند، زيرا اين امور با روح خضوع و تسليم و همكارى سازگار نيست. 📚تفسیر نمونه ج 7 ص 355 http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman